Introducere
Administratia publica din Romania s-a vazut confruntata in ultimii ani cu
schimbari semnificative in ceea ce priveste cadrul propriu de functionare,
asteptarile din partea politicului si cetatenilor, atributii si responsabilitati.
Includerea ei, cel putin declarativ, in procesul general de reforma a facut-o sa se
confrunte cu un set de dileme familiare intregii societati romanesti.
Ideea de reforma, atat de frecvent vehiculata, este mult prea des legata de
formulari generale, declaratii lipsite de continut, apelul la infrastructura si
solutii formale; din nefericire procesele de conducere si organizare sunt prea
putin considerate in ecuatia reformarii sistemului administrativ, vazut ca fiind
dependent exclusiv de solutii juridice. Ignorarea necesitatii unei perspective
strategice, lipsa unor preocupari consistente referitoare la pregatirea
manageriala a responsabililor administrativi si-a pus si tinde sa isi puna inca
amprenta asupra unor institutii administrative prea putin bazate pe initiativa si
flexibilitate.
A spune ca reforma administrativa nu poate fi facuta doar prin elaborarea
de legi si ordonante (de multe ori lipsite de altfel de coerenta si continuitate in
timp), ci doar cu ajutorul si prin considerarea oamenilor ce lucreaza in acest
domeniu poate parea de la sine inteles si pueril; observand insa realitatea
ultimilor ani putem considera ca accentul pus pe sprijinirea acestor profesionisti
pusi in fata unor responsabilitati tot mai crescute, cu mijloace tot mai putine si
confruntati cu asteptari crescute din partea cetateanului a fost minim. De aceea,
orice tip de demers capabil a-i asista in munca depusa poate fi util. Daca aceste
manuale vor reusi, chiar si partial, acest lucru credem ca efortul depus pentru
realizarea lor nu a fost inutil.
Managementul public nu semnifica oferirea unor retete fixe de succes, ce
trebuie doar aplicate pas cu pas; el poate insa modifica esential perceperea
fenomenului administrativ, a actiunii administrative si, cel mai important lucru,
poate influenta mentalitatea managerilor publici din Romania, adica acelor
oameni care pot, prin activitatea lor, impulsiona in sens pozitiv maniera de
functionare a institutiilor administrative. Solutia rezolvarii problemelor cu care
se confrunta administratia publica din Romania depinde in mod esential si nu
poate fi conceputa in afara actiunii lor; solutii globale, miraculoase nu exista,
asa cum nu exista o evolutie pozitiva bazata doar pe statistici si declaratii
televizate. Cei ce nu au obiective nu risca niciodata sa le atinga; depasirea
acestei faze si stimularea dezvoltarii unei conceptii manageriale caracteristice
unei administratii publice moderne este nu doar extrem de necesara ci si
indispensabila.
Cele doua manuale de management public, elaborate pe baza initiativei
laudabile a Fundatiei Civitas, incearca sa defineasca cateva notiuni esentiale ale
managementului public atat la nivel strategic (intr-o perspectiva pe termen
mediu si lung) cat si operational (activitatea cotidiana a serviciilor publice).
Fiecare manager public este in masura a selecta, pe baza experientei si a
perceptiei proprii, acele elemente ce par cel mai in masura a defini un "stil"
managerial propriu. Aceasta lucrare nu are pretentia unei definiri/abordari
eminamente academice a fenomenului managerial in serviciile publice; ea se
doreste a fi mai mult un punct de plecare in intelegerea acestui domeniu extrem
de interesant.
1. CONCEPTIA MANAGERIALA SI ADMINISTRATIA PUBLICA
Managementul se situeaza de-a lungul preocuparilor traditionale a stiintei
organizatiilor perceputa ca stiinta a bunei gestiuni, gestiunii eficace; el isi
fixeaza o finalitate esential utilitara si clar operationala. Ambitia sa este de a
defini clar regulile, normele, mai mult, perceptele care permit organizatiilor sa
atinga obiectivele pe care si le-au propus cu maximum de eficacitate. El se
distinge insa de simplele practici empirice si de primele formulari ale stiintei
organizatiilor printr-o formalizare mai accentuata: dimensiunea teoretica si
conceptuala este esentiala in management, care are tendinta de a combina
practica cu o "reprezentare a realitatii care se vrea stiintifica". Este vorba de "un
ansamblu de practici unde se combina pragmatismul si cunoasterea
stiintifica" (J. P. Nioche).
Pentru management conduita tuturor organizatiilor economice, sociale
sau politice implica patru tipuri de operatiuni:
- planificarea
- organizarea
- activarea (mobilizarea resurselor)
- controlul
La nivelul firmelor private, managementul a cunoscut o tendinta
accentuata de depasire a cadrelor "gestiunii operationale", fondata pe o logica a
optimizarii de-a lungul activitatii cotidiene, pentru a se implica in ambitia de a
atinge un "management strategic", ce integreaza intr-o strategie globala un
ansamblu de variabile: proiectele conducerii, mediul economic, posibilitatile si
1. Philip Selznic, Leadership in Public Administration, University of
California Press, 1984
2. Dennis Lock, Handbook of Quality Management, Gower Publishing
Company, 1990
3. Arthur A. Thompson Jr., Strategic Management, Richard D. Irwin Inc,
1993
4. Kenneth L. Bernhardt, Cases in Marketing Management, Business
Publications Inc, 1988
5. Robert T. Golembiewski, Cases in Public Management, Houghton Mifflin
Company, 1983
6. Santo Manuel Viriato, Le management public, Presses Universitaire de
France, Paris, 1993
7. Jean Francois Auby, Management Public - Introduction Generale, Sirey,
Paris, 1996
8. Hal G. Rainey, Understanding and Managing Public Organizations,
Jossey Bass Publishers, San Francisco, 1997
9. Serge Alencian, Dominique Foucher- Guide du management dans le
service public, les Edition d'Organisation, Paris, 1994
10. Mark H. Moore, Creating public value - Strategic Management in
Government, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts,
London, 1995
11. Laurence E. Lynn Jr., Public Management as Art, Science and
Profession, Chatham House Publishers, INC, Chatham, New Jersey, 1989
12. Gary Johns, Comportament organizational, Editura Economica,
Bucuresti, 1998
13. Nicolescu O., Management, Editura Economica, Bucuresti, 1996
14. Ioan Lazar, Management General, Editura Dacia, 1997
15. Russu C., Management, Editura Expert, Bucuresti, 1993
16. Ovidiu Nicolescu, Ioan Verboncu, Management, Editura Economica, 1999
17. Yvan Allaire, Management strategic, Editura Economica, 1998
18. Maryem Le Saget, Managerul Intuitiv, Editura Economica, 1999
19. Eugen Burdus, Management Comparat, Editura Economica, 1998
20. Corneliu Maier, Elemente de Management, Editura Servo - Sat, 1998
21. Philip Kotler, Principiile Marketingului, Teora, Bucuresti, 1998
22. Kieron Walsh, Marketing in Local Government, Longman, London, 1995
23. Lauren Hermel, Patrick Romagni, Le marketing public, Economica, Paris,
1996
24. Betrand de Qatrebarbes, Usagers ou clients? Marketing et qualite dans
les services publics, Les Edition D'Organisation, Paris, 1996
108
25. Romain Laufer, Alain Burlaud, Management public, Gestion et legitimite,
Dalloz, Paris, 1980
26. Doris A. Graber, Public Sector Communication: How Organisations
Manage Information, Congressional Quarterly Inc, Washington DC, 1995
27. Alexandru, Ioan, Structuri, mecanisme si institutii administrative,
Bucuresti, Editura Sylvi, 1996
26. Preda, Mircea, Curs de drept administrativ, Casa Editoriala "Calistrat
Hogas", 1995
27. Cornford, J., The Failure of the State, Croom Helm, 1975
28. Brittan, S., The Economic Contradiction of Democracy, British Journal of
Political Science, 1975
29. La Porte, T(ed), Organized Social Compexity, Princeton University Press
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.