Management Strategic în Administratia Publica

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Introducere
1. Conceptia manageriala si administratia publica
2. Managementul public
3. Managementul responsabilizant
4. Managementul strategic al institutiilor publice
4.1 Mobilizarea energiilor in cadrul serviciului public
4.2 Coordonarea schimbarii intr-o organizatie publica
4.3 Managementul anticipat al angajarilor si competentelor in
administratia publica
5. Modalitati de actiune specifice in managementul strategic
5.1. Proiectul de serviciu
5.2. Scrisoarea de definire a misiunilor
5.3. Planul de actiune
5.4. Proiectul strategic al formarii/perfectionarii functionarilor
5.5. Controlul managerial in administratia publica
6. Alegerea structurilor organizationale in administratia publica
7. Evaluarea programelor in administratia publica
8. O abordare strategica a problematicii politicilor regionale (Calin
Ghioltan)
Bibliografie

Extras din proiect:

Introducere

Administratia publica din Romania s-a vazut confruntata in ultimii ani cu

schimbari semnificative in ceea ce priveste cadrul propriu de functionare,

asteptarile din partea politicului si cetatenilor, atributii si responsabilitati.

Includerea ei, cel putin declarativ, in procesul general de reforma a facut-o sa se

confrunte cu un set de dileme familiare intregii societati romanesti.

Ideea de reforma, atat de frecvent vehiculata, este mult prea des legata de

formulari generale, declaratii lipsite de continut, apelul la infrastructura si

solutii formale; din nefericire procesele de conducere si organizare sunt prea

putin considerate in ecuatia reformarii sistemului administrativ, vazut ca fiind

dependent exclusiv de solutii juridice. Ignorarea necesitatii unei perspective

strategice, lipsa unor preocupari consistente referitoare la pregatirea

manageriala a responsabililor administrativi si-a pus si tinde sa isi puna inca

amprenta asupra unor institutii administrative prea putin bazate pe initiativa si

flexibilitate.

A spune ca reforma administrativa nu poate fi facuta doar prin elaborarea

de legi si ordonante (de multe ori lipsite de altfel de coerenta si continuitate in

timp), ci doar cu ajutorul si prin considerarea oamenilor ce lucreaza in acest

domeniu poate parea de la sine inteles si pueril; observand insa realitatea

ultimilor ani putem considera ca accentul pus pe sprijinirea acestor profesionisti

pusi in fata unor responsabilitati tot mai crescute, cu mijloace tot mai putine si

confruntati cu asteptari crescute din partea cetateanului a fost minim. De aceea,

orice tip de demers capabil a-i asista in munca depusa poate fi util. Daca aceste

manuale vor reusi, chiar si partial, acest lucru credem ca efortul depus pentru

realizarea lor nu a fost inutil.

Managementul public nu semnifica oferirea unor retete fixe de succes, ce

trebuie doar aplicate pas cu pas; el poate insa modifica esential perceperea

fenomenului administrativ, a actiunii administrative si, cel mai important lucru,

poate influenta mentalitatea managerilor publici din Romania, adica acelor

oameni care pot, prin activitatea lor, impulsiona in sens pozitiv maniera de

functionare a institutiilor administrative. Solutia rezolvarii problemelor cu care

se confrunta administratia publica din Romania depinde in mod esential si nu

poate fi conceputa in afara actiunii lor; solutii globale, miraculoase nu exista,

asa cum nu exista o evolutie pozitiva bazata doar pe statistici si declaratii

televizate. Cei ce nu au obiective nu risca niciodata sa le atinga; depasirea

acestei faze si stimularea dezvoltarii unei conceptii manageriale caracteristice

unei administratii publice moderne este nu doar extrem de necesara ci si

indispensabila.

Cele doua manuale de management public, elaborate pe baza initiativei

laudabile a Fundatiei Civitas, incearca sa defineasca cateva notiuni esentiale ale

managementului public atat la nivel strategic (intr-o perspectiva pe termen

mediu si lung) cat si operational (activitatea cotidiana a serviciilor publice).

Fiecare manager public este in masura a selecta, pe baza experientei si a

perceptiei proprii, acele elemente ce par cel mai in masura a defini un "stil"

managerial propriu. Aceasta lucrare nu are pretentia unei definiri/abordari

eminamente academice a fenomenului managerial in serviciile publice; ea se

doreste a fi mai mult un punct de plecare in intelegerea acestui domeniu extrem

de interesant.

1. CONCEPTIA MANAGERIALA SI ADMINISTRATIA PUBLICA

Managementul se situeaza de-a lungul preocuparilor traditionale a stiintei

organizatiilor perceputa ca stiinta a bunei gestiuni, gestiunii eficace; el isi

fixeaza o finalitate esential utilitara si clar operationala. Ambitia sa este de a

defini clar regulile, normele, mai mult, perceptele care permit organizatiilor sa

atinga obiectivele pe care si le-au propus cu maximum de eficacitate. El se

distinge insa de simplele practici empirice si de primele formulari ale stiintei

organizatiilor printr-o formalizare mai accentuata: dimensiunea teoretica si

conceptuala este esentiala in management, care are tendinta de a combina

practica cu o "reprezentare a realitatii care se vrea stiintifica". Este vorba de "un

ansamblu de practici unde se combina pragmatismul si cunoasterea

stiintifica" (J. P. Nioche).

Pentru management conduita tuturor organizatiilor economice, sociale

sau politice implica patru tipuri de operatiuni:

- planificarea

- organizarea

- activarea (mobilizarea resurselor)

- controlul

La nivelul firmelor private, managementul a cunoscut o tendinta

accentuata de depasire a cadrelor "gestiunii operationale", fondata pe o logica a

optimizarii de-a lungul activitatii cotidiene, pentru a se implica in ambitia de a

atinge un "management strategic", ce integreaza intr-o strategie globala un

ansamblu de variabile: proiectele conducerii, mediul economic, posibilitatile si

Bibliografie:

1. Philip Selznic, Leadership in Public Administration, University of

California Press, 1984

2. Dennis Lock, Handbook of Quality Management, Gower Publishing

Company, 1990

3. Arthur A. Thompson Jr., Strategic Management, Richard D. Irwin Inc,

1993

4. Kenneth L. Bernhardt, Cases in Marketing Management, Business

Publications Inc, 1988

5. Robert T. Golembiewski, Cases in Public Management, Houghton Mifflin

Company, 1983

6. Santo Manuel Viriato, Le management public, Presses Universitaire de

France, Paris, 1993

7. Jean Francois Auby, Management Public - Introduction Generale, Sirey,

Paris, 1996

8. Hal G. Rainey, Understanding and Managing Public Organizations,

Jossey Bass Publishers, San Francisco, 1997

9. Serge Alencian, Dominique Foucher- Guide du management dans le

service public, les Edition d'Organisation, Paris, 1994

10. Mark H. Moore, Creating public value - Strategic Management in

Government, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts,

London, 1995

11. Laurence E. Lynn Jr., Public Management as Art, Science and

Profession, Chatham House Publishers, INC, Chatham, New Jersey, 1989

12. Gary Johns, Comportament organizational, Editura Economica,

Bucuresti, 1998

13. Nicolescu O., Management, Editura Economica, Bucuresti, 1996

14. Ioan Lazar, Management General, Editura Dacia, 1997

15. Russu C., Management, Editura Expert, Bucuresti, 1993

16. Ovidiu Nicolescu, Ioan Verboncu, Management, Editura Economica, 1999

17. Yvan Allaire, Management strategic, Editura Economica, 1998

18. Maryem Le Saget, Managerul Intuitiv, Editura Economica, 1999

19. Eugen Burdus, Management Comparat, Editura Economica, 1998

20. Corneliu Maier, Elemente de Management, Editura Servo - Sat, 1998

21. Philip Kotler, Principiile Marketingului, Teora, Bucuresti, 1998

22. Kieron Walsh, Marketing in Local Government, Longman, London, 1995

23. Lauren Hermel, Patrick Romagni, Le marketing public, Economica, Paris,

1996

24. Betrand de Qatrebarbes, Usagers ou clients? Marketing et qualite dans

les services publics, Les Edition D'Organisation, Paris, 1996

108

25. Romain Laufer, Alain Burlaud, Management public, Gestion et legitimite,

Dalloz, Paris, 1980

26. Doris A. Graber, Public Sector Communication: How Organisations

Manage Information, Congressional Quarterly Inc, Washington DC, 1995

27. Alexandru, Ioan, Structuri, mecanisme si institutii administrative,

Bucuresti, Editura Sylvi, 1996

26. Preda, Mircea, Curs de drept administrativ, Casa Editoriala "Calistrat

Hogas", 1995

27. Cornford, J., The Failure of the State, Croom Helm, 1975

28. Brittan, S., The Economic Contradiction of Democracy, British Journal of

Political Science, 1975

29. La Porte, T(ed), Organized Social Compexity, Princeton University Press

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Management Strategic in Administratia Publica.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
70 pagini
Imagini extrase:
70 imagini
Nr cuvinte:
24 410 cuvinte
Nr caractere:
154 021 caractere
Marime:
95.93KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
firme private, management, mediu economic
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!