Educație ecologică

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

CUPRINS 3
INTRODUCERE 5
CAP.I.A PROTEJA NATURA INSEAMNA A PROTEJA INSASI VIATA SI SANATATEA FIECARUIA 7 I.1.A proteja natura 7
I.2.Omul ia din natura,dar rareori umple golurile 8
I.3.Impactul omului asupra naturii 10
I.4.Protectia mediului-un imperiu contemporan 12
CAP.II.ECOLOGIA CA STIINTA TEORETICA SI APLICATIVA 16
II.1.Ecologia 16
II.2.Elemente de ecologie generala 17
II.3.Legile ecologiei generale 18
II.4.Locul ecologiei printre alte stiinte 20
II.5.Elemente de ecologie umana si urbana 21
II.5.1.Relatiile generale om-biosfera 21
II.5.2.Educatia de ocrotire a naturii 22
II.5.2.1.Rolul educatiei in formarea constiintei de ocrotire a naturii 22
II.6.Ce este educatia ecologica? 24
II.7.Elementele educatiei ecologice 26
II.7.1.Intelegerea 26
II.7.2.Aprofundarea 26
II.8.Obiectivele educatiei ecologice 26
II.9.Principii de baza ale educatiei ecologice 28
II.10.Marea mobilizare pentru educatia ecologica 28
CAP.III.EDUCATIA ECOLOGICA IN VIZIUNEA
INTERDISCIPLINARA 31
III.1.Educatia ecologica a populatiei 31
III.2.Educatia ecologica in Romania 37
III.3.Rolul educatiei ecologice in formarea constiintei de ocrotire a naturii 44
III.4.Educatia ecologica-componenta a educatiei in scoala 47
III.5.Obiectivele specifice educatiei pentru mediul inconjurator 49
III.6.Activitati interdisciplinare ce vizeaza educatia ecologica 50
CAP.IV.SI ROMANIA LUPTA CU INCALZIREA GLOBALA 52
IV.1.Formarea constiintei ecologice-imperativ al timpului 52
IV.2.Incalzirea globala 56
IV.3.Impactul schimbarilor climatice asupra sanatatii umane 58
CAP.V.EDUCATIA ECOLOGICA-SANSA A VIITORULUI 60
V.1.Educatia ecologica-un compromis sau o necesitate? 60
V.2.Educatia ecologicain gradinita,necesitate si posibilitate 63
V.3.In Rominia ecologia este tratata la nivel de hobby 69
V.4.Educatia ecologica intre a fi si a nu fi 70
V.5.Reflectii despre viitorul si sanatatea Terrei 71
V.6.Iubind natura,te iubesti pe tine 73
V.7.Educatia ecologica-sansa a viitorului 74
V.8.Gandirea verde.(Sa protejam natura) 76
CONCLUZI 78
BIBLIOGRAFIE 80

Extras din proiect:

I.1.A proteja natura inseamna:

-a cunoaste si a respecta legile de existenta si evolutiei ei;

-a nu deranja armonia multimilenara si puritatea initiala a tuturor componentilor naturali:roci,soluri,ape,aer,clima,flora si fauna;

-a admira si a multiplica frumusetea tuturor peisajelor naturale;

-a nu polua aerul,apele si solurile;

-a iubi sincer si a ajuta sa supravietuiasca toate fiintele vii.Cat de firave sau puternice n-ar parea ele,toate au drept egal de a convietui pe planeta albastra;

-a pune frau la timp egoismului sufletesc,specific multora,de a acapara tot cei frumos din jur,sau de a transforma conform propriului gust tot ce ne pare ca naturii nu i-a prea reusit;

-a fi constient de faptul ca a dobora o pasare,a vana un animal,a rupe o floare sau o ramura este tot atat de dureros si la fel de josnic cum ar fi sa insulti un batran si aceasta nu e doar o simpla analogie caci plantele si vietuitoarele sunt cu mult mai ,,varstnice" pe Terra,comparativ cu noi,oamenii;

-a nu distruge cuiburile pasarilor si lacasele animalelor;

-a nu lasa gramezi de gunoaie pe cele mai pitoresti poteci de padure,pe drumuri,in rauri,lacuri si izvoare;

-a nu lasa inscriptii pe tulpinele copacilor;

-a nu zugravi peretii grotelor si cavernelor stravechi,etc.

"Un mediu curat - o viata sanatoasa", ar trebui sa fie o deviza pentru intreaga populatie a globului. Este nevoie de mai multa atentie si de mai multa responsabilitate din partea fiecarui cetatean pentru a trai intr-un mediu curat, pentru a respira aer curat, pentru a bea apa curata si pentru a putea folosi conditiile de viata pe care ni le ofera natura. Insa, se pare ca oamenii trateaza cu neglijenta acest aspect important al vietii lor, ceea ce duce la agravarea procesului de poluare si distrugere a mediului si implicit la distrugerea sanatatii fiecaruia dintre noi si a celor din jur.

I.2.Omul ia din natura, dar rareori umple golurile

Omul si natura au fost dintotdeauna infratiti (vorba poetului: "Codru-i frate cu romanul").Omul a trait in natura de secole si si-a procurat tot din ea, prin ea, cele necesare traiului, iar natura i-a oferit, marinimoasa, darurile sale. Gazda primitoare, natura a venit in ajutorul omului oferindu-i resursele sale nepretuite in mod gratuit, neconditionat. Insa omul a evoluat, si traiul sau a devenit mai usor datorita evolutiei tehnologiilor, iar in aceasta stare de progres folosirea naturii si-a pierdut rationalitatea si echilibrul.

Resursele au fost exploatate din ce in ce mai mult de catre om, transformand chipul originar al naturii, si nu a mai pus nimic in loc... A luat din natura, dar rareori a mai umplut golurile.Toate aceste modificari au fost necesare, deoarece fara ele omul nu si-ar fi putut dezvolta inteligenta, insa omul a actionat, actioneaza si este foarte posibil sa mai actioneze nechibzuit asupra mediului si in viitor.Consider ca Omul si Natura trebuie sa convietuiasca in armonie, nu in conflict. Dumnezeu ne-a inzestrat pe noi, romanii, cu o tara frumoasa si bogata,care se cuvine sa fie pastrata pentru generatiile viitoare. Aceasta mostenire insa, in loc de a fi pretuita, a fost maltratata si spoliata abuziv, iar daca legatura dintre Om si Natura nu se va restabili, mediul ambiant va continua sa sufere.Aerul nostru este otravit cu nenumarate chimicale nocive, cum sunt si apele, si suprafetele de teren. Resursele minerale au fost extrase fara a se avea in vedere mediul ambiant natural sau comunitar.

Inca de la inceputul lumii, omul, pentru a putea trai, a fost nevoit sa modifice mediul de viata dupa bunul plac, astfel ca acesta sa-i poata oferi toate conditiile necesare dezvoltarii atat pe plan intelectual cat si pe plan moral si social.

In epoca actuala, epoca ce nu ar fi posibila fara utilizarea computerelor, majoritatea oamenilor au devenit orbi in calea spre noi si noi descoperiri, au devenit orbi la tot ceea ce se petrece in natura, care pe zi ce trece este tot mai bolnava datorita ruperii echilibrelor ecologice, dar cel mai rau este ca omul nu vede inca ceea ce i se poate intampla prin aceste disturbari.

,,E nevoie de o schimbare uriasa in modul nostru de a gandi,lumea si locul nostru in ea,daca ,,vrem" sa intelegem cu adevarat ca am intrat deja intr-o era,intr-un sperat de bun augur, inceput de mileniu in care suntem de fapt raspunzatori in fata generatiilor viitoare privind ,,administrarea" ecologica a Terrei.Dupa ani de greseli,incepem in sfarsit sa recunoastem ca mentinerea prosperitatii economice depinde de gospodarirea ecologica,or,vom avea numai de castigat ingrijindu-ne de planeta noastra".(M.Mazilu-Ecologie si protectia medilui inconjurator, Ed. Mirton,Timisoara,2003)

I.3.Impactul omului asupra naturii

De fapt, problema raportului dintre om si mediul ambiant nu este noua.Ea a aparut o data cu cele dintii colectivitati omenesti, caci omul cu inteligenta si spiritul creator care il definesc, nu s-a multumit cu natura asa cum era ea, ci a pornit cu curaj si tenacitate la opera de transformare a ei potrivit nevoilor sale.

Multiplicandu-se neincetat, specia umana a adaugat peisajului natural privelisti noi, prefacand mlastini si pamanturi intelenite in vai roditoare, tinuturi aride in oaze de verdeata,a creat noi soiuri de plante de cultura si a domesticit animale salbatice.Pana aici, echilibrul natural nu a avut de suferit decat, poate, pe arii foarte restranse, care nu puteau afecta ansamblul.Cotitura a intervenit o data cu revolutia industriala si, mai cu seama, cu noua revolutie tehnico-stiintifica, gratie careia avioane si rachete brazdeaza, astazi, vazduhul si strapung norii, nave tot mai mari si mai puternice despica luciul marilor si al oceanelor, cascade de hidrocentrale transorma puterea apelor in salbe de lumina, in energie ce alimenteaza parcul de masini in crestere vertiginoasa.Intr-un cuvint, stiinta si tehnica moderna, sporind nemasurat puterea omului, au ridicat, in medie, nivelul de viata de pretutindeni.Dar reversul civilizatiei industriale contemporane, al progresului material

Bibliografie:

1.Parvu C., Ecologie generala, Ed.Tehnica, Bucuresti, 2001.

2.Arhim A., Educa?ie ecologica si supravietuirea omului , Chisinau, 2000.

3.Mohan Gh.,Ardelean A., Ecologie si protectia mediului,Bucuresti, Editura ,,Scaiul",1993.

4.Pistol Madalina, Din Nicoleta, ,,Ecologie 5 - 7 ani", Bucuresti, Editura Erc Press, 2004.

5.Ion Dragan, Pavel Petroman-Educatia cea de toate zilele, Editura EUROBIT,Timisoara 1992.

6.Mazilu M., Ecologie si protectia mediului inconjurator, Timisoara, Editura Mirton, 2003.

7.A. Ardelean,Gh. Mogan -,,Ecologie si protectia mediului',Bucuresti, Ed. Scaiul, 1993.

8.Neascu P.-,,Ecologia si protectia mediului,Bucuresti,Ed.UNIVERSITARA, 1986.

9.I.Donisa-Bazele teoretice si metodologice ale geografiei,Ed.Didactica si pedagogica,Bucuresti,1977.

10.Bercea Mihai-Ecologie si protectia mediului,Ed. Ceres,Bucuresti,2000.

11.Botnariuc.N.,Vadineanu-Ecologie,Ed.Didactica si pedagogica.Bucuresti,

1982

12.Ionescu Al.-Ecologie si societate,Ed.Ceres,Bucuresti,1991.

13.Ionescu Al.Mischie Gh.-Ecologie si protectia mediului,Constanta,1991.

14.Asociatia educatoarelor-Pro-Ecologia,Ed.Radical,Craiova,2002.

15.Brown L.,Probleme globale ale omenirii,Ed. Tehnica,1998.

16.Revista Educatia Ecologica - Editura Policrom Craiova, nr. 4 din 1998.

17.M.Mitroi-Metodica Predarii Stiintelor Naturii ,Ed. Scrisul Romanesc, Craiova, 1998.

18.M.Mitroi-Ecodezvoltarea,imperativ al mileniului trei,Revista Tribuna Economica,nr.21,Bucuresti.

19.M.Mitroi-Protectia Mediului Inconjurator,Ed.Universitatea,Craiova,2002.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Educatie ecologica
    • coperta.doc
    • LICENTA.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
81 pagini
Imagini extrase:
81 imagini
Nr cuvinte:
24 261 cuvinte
Nr caractere:
123 252 caractere
Marime:
112.37KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Ecologie
Tag-uri:
ecologie, mediu, natura, poluare
Predat:
la facultate
Materie:
Ecologie
Sus!