Educația pentru protecția mediului

Previzualizare proiect:

Extras din proiect:

Natura este un izvor imens de resurse materiale si spirituale pentru om, de aceea cunoasterea importantei si necesitatii ocrotirii naturii precum si conservarea biodiversitatii reprezinta un obiectiv central al educatiei ecologice.

Obligatia de a pastra biodiversitatea deriva din activitatile multiple ale omului care, determina perturbatii profunde in economia naturii schimbandu-i echilibrul natural.

Trebuie sa avem convingerea ca "stimularea motivatiei pentru protectia naturii si valorificarea acesteia in formarea unor convingeri si comportamente adecvate, de ocrotire si protectie a mediului inconjurator". Aceasta abordare ecologica a presupus:

- evidentierea rolului plantelor in natura si viata omului;

- prezentarea unor situatii-problema om-natura si precizarea modalitatilor de remediere a dezechilibrelor ecologice cauzate de unele actiuni umane;

- precizarea diverselor surse de poluare si a efectelor acestora asupra vegetatiei;

- utilizarea cunostintelor insusite in timpul orelor de biologie pentru manifestarea unei atitudini responsabile fata de natura;

- formularea de solutii plauzibile pentru protectia mediului si ocrotirea plantelor.

Toate aceste obiective pornesc de la principiul apropierii elevilor de natura in scopul crearii de convingeri si conduite necesare in conservarea naturii si a mediului ambiant. Acest principiu a stat permanent in atentia mea, in fiecare iesire si in fiecare aplicatie de laborator, realizand activitati care au urmarit si formarea unui comportament ecologic.

Convingeri trainice cu privire la necesitatea protejarii naturii si a mediului ambiant se formeaza atunci cand se porneste de la exemple concrete, pozitive sau negative intalnite in viata de catre elevi. In cadrul excursiilor realizate cu elevii, acestia au evidentiat numeroase actiuni negative ale omului asupra plantelor si mediului: arbori taiati sau cu scoarta crestata, gunoaie menajere lasate la intamplare in urma activitatilor de recreere de catre localnici (cutii de conserve, pungi, hartii), realizarea focului in locuri nepermise, pasunatul abuziv, recoltarea unor plante rare, etc. Impreuna cu elevii s-au analizat urmarile acestor actiuni negative ale oamenilor asupra mediului: eroziunea solului, scaderea calitatii aerului respirat, scaderea biodiversitatii, peisaj inestetic, modificari de clima, ploi acide. S-a explicat ce inseamna poluare, deteriorare a mediului si cum putem actiona pentru a limita efectele negative ale procesului de poluare.

S-a evidentiat faptul ca padurea este un ecosistem complex si ca are un rol deosebit in mentinerea echilibrului natural datorita multiplelor sale functii: impiedica inundatiile si alunecarile de teren, eroziunea solului; micsoreaza puterea vanturilor, mentine umiditatea si modereaza temperaturile extreme din timpul verii si iernii; imbogateste atmosfera cu oxigen; ofera hrana si adapost animalelor; functie productiva (lemn, latex, rasini, fructe, seminte); functie recreativa si terapeutica.

Pornind de la rolul complex al padurilor, elevii au evidentiat care sunt efectele despaduririlor.

S-a explicat elevilor notiunea de biodiversitate si s-a evidentiat faptul ca fiecare organism are rolul sau in ansamblul sistemului viu. Fiecare vietuitoare stabileste relatii complexe atat cu factorii abiotici (lumina, temperatura, sol) cat si cu celelalte vietuitoare din habitatul sau. Cele mai importante relatii dintre vietuitoare sunt relatiile trofice, ce pot fi reprezentate sub forma lanturilor si retelelor trofice. Disparitia unor vietuitoare va crea dezechilibre in functionarea ecosistemului.

Realizarea unei comparatii intre o padure si o cultura agricola, accentueaza idea ca padurea are un rol deosebit in mentinerea echilibrului natural datorita stabilitatii sale. Un ecosistem agricol, nu poate exista daca omul nu intervine prin realizarea unor lucrari de intretinere a culturii.

In incercarea de a realiza o conduita ecologica, le-am cerut elevilor sa se transpuna in situatia partii vatamate (supusa agresiunii umane), aratand faptul ca plantele si animalele sunt fiinte vii ca si noi si merita un "tratament" mai bun din partea noastra. Planta, ca orice organism viu sufera daca este ranita, i se fac crestaturi in scoarta, iar legarea copacilor cu sarma poate opri circulatia sevei ajungandu-se la imbolnavirea si uscarea lor.

In timpul colectarii materialului botanic am atras atentia elevilor sa colecteze numarul strict de plante necesare colectiilor si ca speciile rare si ocrotite nu trebuie distruse, deci nu se colecteaza pentru ierbare. I-am intrebat daca cunosc faptul ca in judetul nostru exista rezervatii si monumente ale naturii si ce specii de plante rare exista in perimetrul acestora. Au fost amintite aceste rezervatii: Balta Cehei, Padurea << La Castani >>, Gradina Zmeilor, Stanca Dracului, Mlastina de la Iaz, Stanii Clitului, Poiana cu narcise, Tusa-Barcau.

S-a precizat faptul ca exista plante indicatoare ale calitatii mediului, prezenta anumitor specii fiind corelata cu prezenta sau absenta anumitor factori poluanti.

In urma observarii acestor actiuni negative ale omului asupra naturii, s-au purtat discutii asupra comportamentului pe care trebuie sa-l avem nu numai atunci cand realizam iesiri in natura ci si in viata de zi cu zi. Apoi elevii au trebuit sa arate cum se pot implica in actiuni de conservare si protectie a mediului inconjurator. S-au facut numeroase sugestii si propuneri, iar in saptamanile ce au urmat am participat la o actiune de ecologizare atat in jurul scolii cat si in parcul din jurul Spitalului Judetean.De asemenea, incepand din 28 mai si pana in 5 iunie vom lansa in scoala concursul : >> Sa ajutam

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Educatia pentru protectia mediului.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 129 cuvinte
Nr caractere:
5 874 caractere
Marime:
10.54KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Gimnaziu
Tip document:
Proiect
Materie:
Ecologie
Tag-uri:
mediu, poluare
Predat:
la gimnaziu
Sus!