Contenciosul recursului in anulare

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Capitolul I. Consideratii introductive 2
Sectiunea I. Scurt istoric 2
Capitolul II. Contenciosul recursului in anulare 6
Sectiunea I. Mecanismul general 6
Subsectiunea I. Actele susceptibile de recurs 6
1.1.Autorul actului atacabil 6
1.2.Natura actului atacat 8
Subsectiunea II.Cazurile de anulare 9
2.1.Incompetenta 9
2.2.Incalcarea formelor substantiale 10
2.3.Incalcarea tratatului sau a oricarei reguli de drept privitoare la aplicarea sa
2.4.Deturnarea de putere 11
Subsectiunea III. Intinderea puterii de control a judecatorului 12
Subsectiunea IV. Decizia de anulare 12
4.1. Continutul deciziei 12
4.2.Efectele anularii 13
4.3.Autoritatea lucrului judecat 14
Sectinea II.Titularii recursului in anulare 14
Subsectiunea I. Recursul operatorilor constitutionali" 14
Subsectiunea II. Recursul reclamantilor obisnuiti in cadrul tratatului C.E.C.A.
2.1.Reclamantii obisnuiti in sensul tratatului C.E.C.A 15
2.2.Recursul impotriva deciziilor si recomandarilor individuale 16
2.3.Recursul impotriva deciziilor si recomandarilor generale 16
Subsectiunea III. Recursul reclamantilor obisnuiti in tratatele de la Roma 16
3.1.Interesul de a actiona 17
3.2.Actele susceptibile de recurs 17
3.3. Legatura intre reclamant si actul atacat 18
Capitolul III. Recursul in carenta 21
Sectiunea I.Reglementarea in cadrul tratatului C.E.C.A 21
Subsectiunea II. Reglementerea in tratatele de la Roma 22
Capitolul IV. Exceptia de ilegalitate 25
Capitolul V. Recursul in responsabilitate extracontractuala 27
Sectiunea I. Regimul general 28
Subsectiunea I. Admisibilitatea recursului 28
A. Partile
B. Termenul de recurs
C. Actiunea in ,,constatarea responsabilitatii"
Subsectiunea II. Faptul prejudiciabil 30
A. Greseala (vinovatia)
B. Responsabilitatea fara greseala ( obiectiva )
Subsectiunea III. Prejudiciul reparabil 32
Sectiunea II.Responsabilitatea pentru faptele privind activitatea juridica 33
Subsectiunea I. Ilegalitate si iresponsabilitate 34
A. Recursul de legalitate si recursul in indemnitate
1. Autonomia recursului in indemnitate
2.Motive de inadmisibilitate rezultand din existenta unui recurs paralel
B. Ilegalitate si greseala
Subsectiunea II. Prejudiciile cauzate de activitatea normativa a Comunitatilor 36
A. Functia normativa si raspunderea
B. Conditiile raspunderii pentru regulamente
1. Incalcarea unei reguli superioare de drept, care protejeaza particularii
2. O greseala inexcuzabila
3. Un prejudiciu anormal si special
4.Concluzie
Sectiunea III.Limitele raspunderii Comunitatilor 41
Subsectiunea I. Raspunderea Comunitatii si raspunderea agentilor sai 41
Subsectiunea II. Responsabilitatea Comunitatii si responsabilitatea statelor membre 42
A.Executarea gresita de catre organismele nationale a actelor comunitare valabile
B.Executarea in mod valabil de catre organele nationale a actelor comunitare nevalabile
C.Concursul greselilor natonale si comunitare
Capitolul VI. Recursul in responsabilitate contractuala 47
Capitolul VII. Recursul impotriva sanctiunilor 48
Sectiunea I. Consacrare lagislativa 48
Sectiunea II. Sanctiunile vizate de articolul 229 T.C.E 48
Sectiunea III. Conditiile pentru a exercita recursul contra sanctiunilor 49
Sectiunea IV. Curtea statueaza cu o competenta de plina jurisdictie 49
Capitolul VIII. Recursul functionarilor comunitari 50
Sectiunea I.Reglementare 50
Sectiunea II.Reclamantul din cadrul acestui recurs 50
Sectiunea III.Actele A.I.P.N. susceptibile de recurs 52
Sectiunea IV.Procedura recursului functionarilor 52
Subsectiunea I.Recursul administrativ prealabil 53
Subsectiunea II.Faza contencioasa 53
Concluzii 54
Lista de abrevieri 55
Lista bibliografica 56

Extras din proiect:

Istoria primei jumatati a secolului xx, marcata puternic de cele doua razboaie mondiale,soldate cu enorme pierderi de vieti omenesti si distrugeri materiale, i-a determinat pe europeni sa mediteze la necesitatea unei unitati economice si politice,care ar fi avut ca principal beneficiu mentinerea pacii.

Astfel, in 1948 a fost infiintata Organizatia de cooperare economica europeana in scopul administrarii Ajutorului Marshall din America (care a devenit mai tarziu Organizatia de cooperare economica si dezvoltare, OCED),iar din anul 1949 a luat nastere Consiliul Europei. Inca din 1948 fusese realizata Uniunea vamala dintre tarile Beneluxului Aceste masuri vizau refacerea economica a Europei afectata de cel de-al doilea razboi mondial si apropierea pe plan politic a tarilor europene

In ceea ce priveste nasterea comunitatilor europene ,un rol important ii este atribuit lui Jean Monnet ,care a desfasurat primele demersuri in scopul realizarii integrarii europene. Acesta ,indeplinind functia de sef al Organizatiei nationale a planificarii din Franta ,a propus ministrului de externe francez un plan care viza administrarea in comun a productiei de carbune si otel din Franta si Germania de catre un organ supranational In acest fel ar fi existat premisele necesare pentru mentinerea pacii intre cele doua state Ideea lui Jean Monnet a fost bine primita de ministrul Schumann, care a anuntat la 9 mai 1950 planul pentru Comunitatea europeana a carbunelui si otelului (C.E.C.A.).De atunci, ziua de 9 mai a devenit ZIUA EUROPEANA, fiind sarbatorita in fiecare an ,inclusiv de Romania, incepand cu 1995.

"Planul Schumann", menit sa evite o noua conflagratie mondiala, punand ramurile de baza ale industriei de armament sub control international, prin intermediul unui tratat inviolabil, a constituit primul pas pe calea construirii Europei de astazi.

Italia si tarile Beneluxului au sprijinit aceasta initiativa, iar la 18 aprilie 1951 a fost semnat "Tratul de la Paris", intre Belgia, Franta, Germania, Italia ,Tarile de Jos si Luxemburg. C.E.C.A. si Adunarea sa parlamentara au fost infiintate la 10 august 1952 intrand in vigoare "Tratatul de la Paris", iar Jean Monnet a devenit primul Presedinte al Inaltei Autoritati a Carbunelui si Otelului.Cele sase tari "din prima linie"a constructiei comunitare au aprobat,la 26 mai 1956, raportul politicianului belgian Paul Henry Spaak, pe tema unei uniuni economice generale si a unei uniuni in domeniul utilizarii pasnice a energiei nucleare.Acest fapt a condus la semnarea "Tratatelor de la Roma" pe data de 25 martie 1957, de catre cele sase tari."Tratatele de la Roma" au pus bazele Comunitatii economice eeuropene(C.E.E.) si ale Comunitatii europene a energiei atomice(C.E.E.A. sau Euroatom).In acest fel au luat fiinta cele trei Comunitati europene.

Tratatele europene si-au propus ca obiective: promovarea dezvoltarii economice si ridicarea nivelului de trai al resortisantilor tarilor semnatare, urmarind evitarea razboiului si consolidarea pacii si libertatii. Scopul declarat al tratatelor europene a fost si acela de a crea o"legatura mai stransa intre popoarele Europei".

Aceste tratate au dotat Comunitatile europene cu o structura institutionala originala, care nu existase anterior in dreptul international. Fiecare dintre Comunitati dispunea de o autoritate supranationala (numita fie Inalta autoritate in cazul C.E.C.A.,fie Comisie in cazul celorlalte Comunitati), de o Adunare Comuna (care reprezenta interesele popoarelor statelor membre), de un Consiliu de Ministri (constituit ca organism interguvernamental de aparare a intereselor tarilor membre) si o Curte de Justitie (organism jurisdictional care sa asigure respectarea normelor juridice ale comunitatii insesi). Adunarea si Curtea de Justitie erau institutii comune ale celor 3 Comunitati. Procesul unificarii institutiilor a inceput in 1958 si s-a finalizat in 1965.

Dupa intrarea in vigoare a tratatelor europene, constructia comunitara s-a dezvoltat in doua directii principale: perfectionarea institutiilor comunitare si extinderea Comunitatilor, prin cooptarea de noi membri.

Perfectionarea institutiilor comunitare s-a realizat prin intermediul textelor de drept pozitiv adoptate ulterior. Astfel unificarea institutiilor celor trei Comunitati a avut loc prin tratatul de la Bruxelles, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie1967, numit si ,,Tratatul instituind un Consiliu unic si o Comisie unica a Comunitatilor europene"(toate cele trei Comunitati au aceleasi institutii: Consiliu, Comisie, Parlament si Curte de Justitie, iar dupa adoptarea tratatuluide la Maastricht au si o Curte de Conturi unica). In anul 1976 s-a edictat actul privind alegerea Parlamentului european prin vot universal, direct si secret. O serie de modificari financiare si bugetare au fost aprobate intre anii 1970 si 1975.

Bibliografie:

Autori romani

Filipescu,I., Fuerea,A.,"Drept institutional comunitar european",editura"Actami",Bucuresti,2000

Fuerea,Augustin, ,,Dreptul comunitar al afacerilor",editura ,,Universul juridic",Bucuresti,2003

Leicu,Corina; Leicu,Ioan,"institutiile comunitare",Editura ,,Lumina Lex",2000

Stefanescu, Brandusa,"Curtea de justitie a Comunitatilor europene",Editura stiintifica si enciclopedica,Bucuresti,1979

Tinca,Ovidiu,"Drept comunitar general",Editura didactica si pedagogica,Bucuresti,1999

Autori straini

Barav,Ami ,"Dictionarul juridic al Comunitatilor europene",Paris ,1993

Boulois j.,"Dreptul institutional al Comunitatilor europene"",Paris ,1994

Boulois J.; Chevalier R.M.,"Marile decizii ale Curtii europene de Justitie",Paris ,1992

Constantinesco,V.,"Competentele si puterile institutiilor europene",Bruxelles, 1974

Constantinesco, V.;Jaques,Jean-Paul;Kovar,Simon,Denys,"Tratatul instituind C.E.E Comentariu articol cu articol",Paris,1992

Cartou,Louis,"Uniunea Europeana",Paris ,2000

Douatriaux,Yves,Lequesne,Christian,"Institutiile Uniunii Europene",Paris,1995

Favret,J.M.,"Dreptul si practica Uniunii Europene",Paris,2000

Favret,J.M.,"Esentialul contenciosului comunitar",Paris,2001

Darmon,M.,Boulois,J.,Huglo,J.,"Contenciosul comunitar",Paris,2001

Isaac,"Dreptul comunitar general", Paris ,1999

Manin,P.,"Comunitatile europene.Uniunea Europeana",Paris,1996

Moreau,P.,"Institutiile europene",Paris,1995

Rideau,J.,"Dreptul institutional al Uniunii Europene si al Comunitatilor Europene",Paris,1999

Sauron,J.L,"Curs de institutii europene",Paris,2000

Simon,D.,"Sistemul juridic comunitar",Paris,1998

Reviste de specialitate

,,Revista Pietii comune europene",Paris,incepand din1958

,,Caiet de drept european",Bruxelles,incepand din 1965

,,Revista trimestriala de drept european", Paris,incepand din 1965

,,Culegere de jurisprudenta a C.J.C.E.", Paris, incepand din 1990

Legislatie

Tratatul de la Paris,instituind C.E.C.A.-1951

Tratatele de la Roma,instituind C.E.E. si Euroatom

Actul unic european,1986

Tratatul de la Maastricht,1992

Tratatul de la Amsterdam,1997

Tratatul de la Nisa, 2001

Internet

http://europa.eu.int.

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
5 fisiere
Pagini (total):
64 pagini
Imagini extrase:
62 imagini
Nr cuvinte:
22 973 cuvinte
Nr caractere:
130 045 caractere
Marime:
100.12 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
recurs, functionari
Data publicare:
15.02.2017
Structură de fișiere:
  • Contenciosul recursului in anulare
    • Anexa1.doc
    • Anexa2.doc
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Lucrare de diploma.doc
Predat:
la facultate

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Istoria primei jumatati a secolului xx, marcata puternic de cele doua razboaie mondiale, soldate...
Termenul "contencios" vine de la cuvantul francez "contentieux", care, la...
In sens juridic, termenul de contencios are doua acceptiuni: prima, de activitate menita sa...
SCOPUL CURSULUI Cursul isi propune prezentarea cadrului teoretic necesar intelegerii fenomenului...
CONTENCIOSUL ADMINISTRATIV SI JURISDICTIA ADMINISTRATIVA 1. Notiune Termenul de...
Sus!