Scurt istoric
In conformitate cu prevederile Legii administrative promulgate in anul 1864 de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, s-a impus construirea de catre Consiliul Comunal a unui edificiu nou si modern pentru Primaria din Tirgu Neamt. Astfel, in ziua de 5 iulie 1885 este inaintat Ministerului de Interne, un memoriu prin care se solicita acordarea imprumutului necesar pentru ridicarea localului propriu si deplin cuprinzator al Primariei. Lucrarile au demarat imediat ce au fost primiti banii, antreprenorul s-a dovedit activ si serios, astfel incat, in ziua de 30 octombrie 1886, la ora 12.00, are loc inaugurarea primariei Tirgu Neamt. Cladirea a adapostit Primaria orasului pana in anul 1968.
Daca pana catre mijlocul secolului al XIX-lea aprovizionarea localitatii cu produse de prima necesitate era una dintre obligatiile stricte ale Primariei, dupa formarea statului modern, primarului, consiliilor comunale si comisiilor interimare le revine sarcina de a inlesni aprovizionarea si de a veghea asupra corectitudinii comertului si calitatii marfurilor de pe piata. La inceputul secolului trecut, activitatea Primariei era organizata dupa tiparele serviciilor din secolul al XIX-lea, acestea inmultindu-se si diversificandu-se, in functie de nevoile momentului si de consistenta veniturilor bugetare. In intervalul decembrie 1947 - ianuarie 1948, toate serviciile si-au intocmit regulamente de functionare, conform unei decizii a Ministerului Afacerilor Interne, schema de organizare tip a Primariei la acea data reunind serviciile administrativ, contencios, financiar-economic, tehnic, zootehnic si sanitar-veterinar. Evenimentele politice din decembrie 1989 au impus schimbari de structura profunde privind schema de organizare si atributiile Primariei, in momentul de fata conducerea fiind exercitata, ierarhic, de primar, viceprimari si secretar.
In momentul de fata, orasul Tirgu Neamt are la conducere o echipa formata din: Decebal Arnautu, Vasile Luculescu si jr. Laura Elena Hristea.
1.2. Obiect de activitate
Administratia publica are ca obiect realizarea valorilor care exprima interesele statului sau ale unei comunitati distincte, recunoscuta ca atare de catre stat, valori care sunt exprimate in actele elaborate de puterea legiuitoare. Administratia publica in unitatile administrativ teritoriale se organizeaza si functioneaza in temeiul principiilor autonomiei locale (dreptul si capacitatea efectiva a autoritatilor administratiei publice locale de a solusiona si de a gestiona, in numele si in interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, treburile publice, in conditiile legii), descentralizarii serviciilor publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale, legalitatii si al consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor de interes deosebit.
Autoritatile administratiei publice locale au initiativa si hotarasc, cu respectarea legii, in probleme de interes local, cu exceptia celor care sunt date prin lege, in competenta altor autoritati publice. In acest sens, autoritatile locale au responsabilitati in urmatoarele domenii de activitate :
-respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor;
-organizarea si dezvoltarea localitatii: economico-sociala, urbanism si amenajarea teritoriului, protectia mediului;
-gestiunea financiara si patrimoniala in baza principiilor autonomiei locale, conform legii;
- servicii publice locale;
- asistenta, ajutor social si protectia copilului ;
- libera initiativa si concurenta loiala, asigurand libertatea comertului ;
- functionarea institutiilor de invatamant, sanitare, cultura, tineret si sport, potrivit legii ;
- organizarea interna a primariei ;
- asigurarea ordinii publice ;
- asigurarea desfasurarii activitatilor stiintifice, culturale, artistice, sportive si de agrement ;
- prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor naturale, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor si epizotiilor;
- alte domenii corespunzatoare colectivitatii aflate in sfera de competenta a autoritatilor administratiei publice locale, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
Primaria orasului Tirgu Neamt si serviciile publice aflate sub autoritatea administratiei
publice locale functioneaza in temeiul Legii nr.215/2001 privind administratia publica locala.
Sediul Primariei este situat in B-dul Stefan cel Mare nr.62.
Primaria orasului Tirgu Neamt este o institutie bugetara, avand personalitate juridica,
reprezentata prin primarul orasului.
Obiectivul activitatii sale este administratia publica locala, respectiv solutionarea problemelor curente ale colectivitatii locale si ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului Local al orasului Tirgu Neamt.
1. Stefura Gabriel, " Procesul bugetar in Romania " , Editura Junimea, Iasi, 2005;
2. Stefura Gabriel, " Bugete publice si fiscalitate", Editura Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi, 2005;
3. Tatiana Mosteanu, "Buget si trezorerie publica", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1997;
4. Legea nr. 215/2001 privind administartia publica locala;
5. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale;
6. Ordonanta nr. 2 din 12 ianuarie 2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006;
7. Regulamentul de Organizare Interna al Primariei orasului Tirgu Neamt;
8. *** Ghid de utilizare a OUG 45/2003 privind finantele publice locale
http://www.primariatgneamt.ro/
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.