Este cunoscut faptul ca Romania si-a stabilit, inca din anul 2000, ca obiectiv principal al politicii nationale aderarea la Uniunea Europeana ( UE ). In acest context, eforturile tuturor institutiilor publice au fost cantonate in sfera transpunerii aquis-ului comunitar si a crearii cadrului institutional compatibil cu cel din tarile membre ale uniunii. Acest proces complex de adaptarii si de perfectionarii ale mecanismelor de functionare a economiei romanesti nu poate face abstractie de domeniul agricol , ca principala ramura a economiei nationale si a celei europene.
Astfel, incepand cu anul 2000 agricultura Romaniei a fost supusa unui profund proces de transformari, menite sa compatibilizeze acest sector important al tarii noastre cu cele ale tarilor deja membre ale UE. In cadrul acestui proces, in perioada 2000 - 2004, preocuparile institutiilor publice din Romania au fost orientate catre urmatoarele actiuni : transpunerea aquis-ului comunitar care sa armonizeze legislatia romaneasca cu cea europeana; crearea cadrului de implementare a legislatiei transpuse si definirea mecanismelor de aplicare a acestora. Toate aceste actiuni au facut parte din cadrul procesului de negociere intre Romania si UE pentru aderarea tarii noastre la structurile europene, proces incheiat in luna iunie 2004.
Procesul de integrare a Romaniei in UE este unul anevoios si de durata, care a inceput in anul 2000 si se va finaliza, cel mai probabil, la sfarsitul anului 2006, moment in care obiectivele politicii agricole ale tarii noastre trebuie sa fie, obligatoriu , compatibile cu cele ale UE. Dintre aceste obiective cele mai importante sunt :
- asigurarea unui nivel de trai decent pentru fermieri si realizarea de produse de calitate, la preturi suportabile de catre consumatori;
- cerintele pe termen lung se bazeaza pe aplicarea integrata a conceptului privind siguranta alimentara si protectia mediului;
- noul rol de antreprenor al fermierului in mediul rural consta in mentinerea vie a economiei rurale, imbunatatirea calitatii produselor, conservarea biodiversitatii si peisajului rural, etc;
- realocarea unei parti din fondurile europene catre cel de-al doilea pilon al Politicii Agricole Comune ( PAC ) - dezvoltarea rurala.
Realizarea acestor obiective depinde foarte mult de politica agricola a urmatorilor aproximativ doi ani, cat au mai ramas pana la integrare. In acest sens, Romania trebuie sa implementeze, in cadrul sectorului agricol, legislatia deja adaptata la prevederile din UE si sa asigura functionarea, pe principii comunitare , a institutiilor create in perioada de negocieri.
De asemenea, una dintre problemele esentiale cu care se confrunta agricultura romaneasca este cea a modernizarii, din punct de vedere tehnologic , astfel incat fermierii sa poata realiza produse de calitate, competitive pe o piata concurentiala, care are aproximativ 450 milioane de consumatori. Aceasta modernizare necesita efectuarea de investitii consistente cu alocarea de fonduri financiare foarte mari, care pot proveni din surse proprii si din surse atrase.
In perioada de preaderare la structurile europene, pentru a deveni competitivi pe piata UE este necesar a se actiona in urmatoarele directii :
- crearea si consolidarea unor exploatatii agricole de dimensiuni optime, eficiente din punct de vedere economic, capabile sa produca produse de calitate, la preturi suportabile de catre consumatori;
- perfectionarea cadrului legal si institutional necesar unei bune functionari a pietelor agroalimentare, capabile sa asigure concurenta reala intre ofertanti ;
- intarirea proprietatii asupra pamantului si a activelor din agricultura menita sa contribuie la atragerea investitiilor catre acest sector, indiferent de provenienta capitalului financiar;
- adaptarea si implementarea standardelor de calitate a produselor agroalimentare in scopul imbunatatirii nivelului calitativ al produselor romanesti pentru a face fata concurentei de pe piata europeana;
- dezvoltarea complexa a mediului rural prin efectuarea de investitii in activitati neagricole, pe langa cele agricole, menite sa contribuie la cresterea veniturilor locuitorilor din mediul rural si , in consecinta, sporirea nivelului de trai;
- punerea unui accent deosebit pe pregatirea profesionala a producatorilor agricoli si a potentialilor investitori din mediul rural ;
- crearea unui sistem de creditare rurala capabil sa stimuleze investitiile in mediul rural, cu toate efectele pozitive care decurg din acest proces, etc.
In acest context general, doctoranda si-a propus ca, pe baza analizei situatiei in care se afla sectorul agroalimentar din Romania, sa stabileasca modalitatile principale de actiune pentru crearea unui sistem modern de creditare a producatorilor agricoli si a altor intreprinzatori din mediul rural
Lucrarea este structurata pe cinci capitole, fiecare tratand o problematica distincta, dar cu stranse legaturi intre ele , ceea ce confera tezei de doctorat un caracter unitar.
Primul capitol, intitulat ,,CARACTERIZAREA AGRICULTURII ROMANESTI", este structurat pe trei subcapitole. In primul subcapitol este analizat stadiul actual al agriculturii romanesti din punct de vedere al contributiei acestui sector, foarte important al economiei tarii noastre, la produsul intern brut si la valoarea adaugata bruta. De asemenea, este analizat potentialul de care dispune Romania, din punct de vedere al fondului funciar (evolutia si structura acestuia pe forme de proprietate si de exploatare ), al productiilor agroalimentare totale, al inzestrarii cu masini si utilaje agricole si al alocarii altor factori de productie
In cel de-al doilea subcapitol sunt analizate principalele domenii ale sectorului agroalimentar din punct de vedere al rezultatelor obtinute in perioada de tranzitie la economia de piata functionala, pe cele doua subramuri : productia zootehnica si productia vegetala. In acest context este relevat faptul ca agricultura romaneasca realizeaza, la marea majoritate a speciilor de animale si a categoriilor de culturi, productii medii cu mult sub cele realizate de tarile membre ale UE, atat din punct de vedere cantitativ, cat si din punct de vedere calitativ.
In subcapitolul trei, intitulat ,,Reforma in agricultura Romaniei si strategia agricola in perioada de preaderare,, , sunt puse in evidenta principalele cauze care au condus la actuala situatie a agriculturii din Romania si, pentru a depasii dificultatile cu care se confrunta aceasta in perspectiva integrarii in UE, sunt propuse o serie de masuri strategice prioritare , menite sa asigure o politica agricola operationala, cu impact economico - social favorabil pentru mediul rural si nu numai.
Capitolul al doilea, intitulat ,, NOTIUNI GENERALE PRIVIND CREDITUL ,, are un caracter teoretico - operational. In primul subcapitol, intitulat ,, Abordari conceptuale ale creditului ,, , este definit creditul, atat ca proces economic , cat si ca institutie, pornind de la acceptiunile date de marii finantisti ai Romaniei
Alecu, I., Cazac, V. - Managementul agricol in Romania - trecut,
prezent si viitor, Editura Ceres, Bucuresti, 2002
2. Alexandri Cecilia - Tratat de economia agriculturii, Editura
Davidovici, I. Expert, Bucuresti, 2003
Gavrilescu, D.
(coordonatori)
3. Baghinschi V. - Functiile de productie si aplicatiile lor in agricultura,
Ed. Ceres, Bucuresti, 1979
4. Bara, Simona - Programul SAPARD- actiuni speciale pentru
masurile de preaderare pentru dezvoltarea agriculturii si a spatiului rural, Editura Agrinet, Bucuresti,1999
5. Birzea, C. - Politicile si institutiile Uniunii Europene, Bucuresti,
2000
6. Bran Florina - Competenta ecologica a deciziilor de dezvoltare
economica, Ed. ASE, Bucuresti, 200
7. Brociner, A. - Europa monetara. SME, UEM, moneda unica
4. Coenenberg G. A. -Kostenrechnung und Kostenanalyse, Ed. Moderne Industrie, 1992
5. Dillon J. - Recherche en gestion pour le development de la petite exploatation, FAO, Roma, 1996
6. Dobrota Nita - Economie politica, Editura Economica, Bucuresti, 1997
7. Dumitrescu Stefan - Tratat de moneda, schimbul si tehnica monetara, Bucuresti, 1948
8. Dumitru Dumitru si colab. - Agricultura Romaniei - Tendinte pe termen mediu si lung, Editura Expert, Bucuresti, 1997
9. Fratila Gh. coordonator - Cooperarea si asocierea in agricultura, Ed. ASE, Bucuresti, 1994
10. Gavrilescu D. coordonator - Economie agroalimentara, Ed. Expert, Bucuresti, 2000
11. Gheorghita M. - Modelarea proceselor economice in agricultura, Ed. ASE, Bucuresti, 1995
12. Heidhues F. - Dezvoltarea pietei financiare rurale pentru domeniul micilor agricultoridin Romania - Conceptia dezvoltarii pietei financiare rurale in cadrul economiilor in curs de transformare, Proiect de cercetare PHARE, 2000
13. Hera C. , Schiopu D. - Cercetarea stiintifica si agricultura durabila, Ed. Agris, 2001
14. Ivan M. V. - Sisteme financiare pentru sectorul agroalimentar, Ed. Academiei Romane, Bucuresti, 2002
15. Lazar T. si colab. - Evolutia si perspectiva agriculturii din Romania, Ed. R.A. Monitorul Oficial, Bucuresti, 1998
16. Lazar T. si colab. - ,,Agricultura privata in Romania - sondaj in gospodarii", Studiu statistic 1997 - 1998
Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont