1. Tema proiectului. Date inițiale
Să se proiecteze un motor cu aprindere prin comprimare, în
4 timpi, cu 8 cilindri în V la 90o, care să dezvolte puterea nominală de 640 kW la turația 2350 rot/min.
Date inițiale:
- tipul motorului: motor cu aprindere prin comprimare;
- numărul de timpi: 4;
- numărul de cilindri: ;
- dispunerea cilindrilor: în V la ;
- puterea nominală: ;
- turația nominală: ;
- presiunea de supraalimentare: ;
- presiunea atmosferică: ;
- temperatura inițială: ;
- raportul de comprimare: ;
- cilindreea totală: ;
- cilindreea unitară: ;
- alezajul: ;
- cursa pistonului: ;
- raza manivelei: ;
- raportul ;
- lungimea bielei: ;
- volumul camerei de ardere: .
2. Calculul ciclului termodinamic
2.1 Calculul proceselor de schimbare a încărcăturii.
Ținând cont de datele inițiale referitoare la performanțele ce se doresc a fi obținute de la acest motor, un motor cu aprindere prin comprimare, de putere foarte mare având totodată și cilindree mare, am ales următoarea soluție constructivă: motor supraalimentat cu 2 turbosuflante acționate de către gazele de ardere, iar aerul de supraalimentare este răcit.
Pentru a putea descrie matematic procesele de schimbare a încărcăturii din cilindrii motorului trebuie sa obținem un sistem de ecuații pornind însă de la următoarele ipoteze:
în cilindru evoluează un amestec omogen de gaze perfecte, inerte din punct de vedere chimic;
curgerea gazelor prin orificiile controlate de supape este izentropică;
energia cinetică a gazelor proaspete care ajung în cilindru se transformă integral in căldură.
Se dorește stabilirea unor relații ale mărimilor care folosesc criterii ale perfecțiunii umplerii și golirii sau a unor mărimi de stare cum sunt: coeficientul de golire, randamentul umplerii, și presiunea și temperatura la finele admisiunii. Pentru stabilirea acestor relații se fac următoarele ipoteze simplificatoare:
admisiunea decurge izobar la presiunea ;
momentul inițial al procesului de admisiune coincide cu începutul cursei de admisiune iar perioada de suprapunere a deschiderii și închiderii supapelor este nulă;
se admite ca secțiunea de curgere pe lângă supapa de admisiune( ), coeficientul de scurgere( ), viteza de scurgere pe lângă supapă( ) au valori medii constante;
gazele ce evoluează se asimilează cu aerul;
curgerea gazelor se face izentropic;
energia cinetică a încărcăturii proaspete care ajunge în cilindru se transformă integral în căldură.
Pe baza ipotezelor menționate anterior, diagrama de pompaj simplificată (care reprezintă descrierea procesului de schimbare a încărcăturii în funcție de evoluția presiunii în cilindru în acest interval de timp) este indicată în fig. 2.1.
A. Calculul presiunii la finele admisiunii ( ).
Presiunea se stabilește pe baza ecuațiilor de curgere și are următoarea expresie:
(2.1)
unde:
- presiunea și temperatura inițiale date de organul de supraalimentare;
- , unde exponentul politropic al procesului de comprimare a aerului in suflantă iar reprezintă presiunea inițială din cilindru în cazul unui motor in 4 timpi cu aspirație normală;
- exponentul adiabatic al aerului;
- constanta gazului in S.I.;
- , unde coeficientul de viteză care ia în considerare abaterile curgerii gazelor reale de la curgerea gazului perfect ( );
- coeficientul de volum al gazelor reziduale;
Pentru efectuarea calcului am ales următoarele valori ale acestor mărimi:
;
;(pag. 67)
pentru suflantele centrifugale , corespunzătoare motoarelor cu aprindere prin comprimare, iar astfel încât se poate calcula valoarea temperaturii de supraalimentare: (pag. 73-74);
(pag. 79);
;
, unde am ales K=4000 (pag. 74).
Utilizând în plus și valorile din datele inițiale, efectuând calculul obținem valoarea presiunii la finele admisiunii:
I. Stratulat, Mihai, Copae, Ion - Procesele energetice din motoare, Editura Academiei Militare, București 1982;
II. Manea Constantin, Nastase Mircea - Cinematica si dinamica motoarelor de tracțiune , Editura Academiei Militare, București 1981;
III. Berthold, Grunwald - Teoria calculul și construcția motoarelor pentru autovehicule rutiere, Editura Didactică și Pedagogică, București 1980.
IV. Manea, Constantin - Construcția și calculul motoarelor de tracțiune, calcul organologic, Editura Academiei Militare 1975.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.