Operationalizarea obiectivelor pedagogice

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

ARGUMENT
OPERATIONALIZAREA OBIECTIVELOR PEDAGOGICE
1.Clasificarea obiectivelor
2.Strategia de operationalizare a obiectivelor pedagogice
3. Sensuri ale operationalizarii obiectivelor pedagogice
4. Metodologia operationalizarii obiectivelor pedagogice
4.1. Tehnica lui R. F. Mager
4.2. Tehnica lui G. De Landsheere
5. Limite de aplicabilitate a operationalizarii
6. Avantajele operationalizarii obiectivelor pedagogice
7. Rolul obiectivelor in procesul de invatamant
7.1. Rolul obiectivelor in invatare
7.2. Evaluarea si obiectivele CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE

Extras din proiect:

ARGUMENT

Lucrarea de fata este un ghid de orientare sigur, redactat in spiritul unei activitati didactice bazate pe implicare si esentializare, incercand sa se puna accentul pe calitate si mai putin pe cantitate.

Primul capitol, ,,Clasificarea obiectivelor", lamureste conceptele de finalitate microstructurala si reda caracteristicile fiecareia in parte.

Intreaga lucrare stabileste tehnicile de operationalizare, precum si limitele si avantajele operationalizarii obiectivelor pedagogice. Ca urmare, este demonstrat pe scurt rolul obiectivelor in invatare, dar si relatia acestora cu evaluarea in cadrul procesului de invatamant.

Definirea obiectivelor operationale si folosirea acestora in practica pedagogica este singura alternativa posibila pentru dirijarea efectiva a predarii-invatarii si pentru stabilirea unor criterii unitare si obiective ale evaluarii randamentului scolar.

In functie de obiective se defineste, se anticipeaza, se organizeaza, se evalueaza si se realizeaza intreaga structura a activitatii pedagogice: continuturile, metodele si mijloacele, formele de organizare a activitatii, relatiile invatator /institutor-elevi, sistemul de evaluare a randamentului si progresului scolar.

La randul lor, obiectivele, avand si statutul unor elemente controlabile, sunt supuse unor evaluari continue, mai ales sub aspectul functionalitatii lor valorice, adica al masurarii in concordanta cu cerintele social-economice, fiind in permanenta ameliorate in raport cu criteriile, normele si metodele de selectie, sistematizare si definire impuse de catre sistemul de invatamant.

OPERATIONALIZAREA OBIECTIVELOR PEDAGOGICE

1.Clasificarea obiectivelor

,,Obiectivele educationale sunt proiectari anticipate, relativ restranse ca extindere, ale idealului educativ, sub forma de sarcini educationale, care prin reuniunea si integrarea lor intr-un ansamblu unitar, definesc sau conduc la realizarea idealului educativ" (Bontas, Ioan, 2001, pag. 59)

Obiectivele educationale/pedagogice sunt ,,enunturi cu caracter finalist, care dau expresie intentiei de a produce o schimbare in personalitatea elevului ca urmare a implicarii acestuia intr-o activitate de predare-invatare" (Vlasceanu, Lazar, 1988, pag. 134). Din aceasta definitie rezulta ca :

- obiectivele sunt formulate sub forma de enunturi, daca indica orientarea intentionata a procesului de invatamant spre realizarea de performante si/sau competente de catre elev ca subiect al invatarii. Aceasta interpretare este conforma cu conceptia despre educatia scolara ca activitate sistematica orientata spre formarea unui tip determinat de personalitate.

- orice obiectiv vizeaza o anumita schimbare in sistemul personalitatii elevului. Aceasta interpretare corespunde conceperii invatarii ca modificare adaptativa a conduitei (cognitive, afective sau psihomotorii).

- luand ca referinta finalitatile macrostructurale, obiectivele circumscriu domeniul unei activitati de predare-invatare din cadrul procesului de invatamant si tipul de schimbare ce se asteapta sa se produca in conduita elevului la sfarsitul respectivei activitati (caracterul finalist).

Obiectivele generale ale procesului de invatamant "valabile la toate nivelurile, treptele si disciplinele de invatamant, angajeaza microstructural, teleologic si axiologic, criteriile de elaborare a planului de invatamant, definitivate microstructural (indeosebi la nivelul scopurilor educatiei)". (Cristea, Sorin, 2003, pag. 118)

Aceste finalitati microstructurale vizeaza indeosebi doua situatii pedagogice distincte, dar complementare:

1) stabilirea unui reper valoric unitar pentru realizarea procesului de invatamant, analogic cu cel angajat de idealul educational. Acest reper valoric are semnificatia obiectivului general al procesului de invatamant.

2) definitivarea criteriilor de elaborare a planului de invatamant, care ,,au valoare de obiective generale ale procesului de invatamant si au un grad de generalitate situat imediat dupa gradul de maxima generalitate exprimat de obiectivele generale ale procesului de invatamant". (Cristea, Sorin, 2003, pag. 118)

Bibliografie:

1. Bontas, Ioan, ,,Pedagogie- tratat-editia a V-a- revazuta si adaugita", Editura Bic All, Bucuresti, 2001.

2. Cerghit, Ioan (coordonator), ,,Perfectionarea lectiei in scoala moderna", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1983.

3. Cerghit, Ioan; Vlasceanu, Lazar, ,,Curs de pedagogie", Universitatea Bucuresti, 1988.

4. Cristea, Sorin, ,,Dictionar de pedagogie", Editura Litera Educational, Chisinau, 2002.

5. Cristea, Sorin, ,,Fundamentele stiintelor educatiei. Teoria generala a educatiei", Editura Litera Educational, Chisinau, 2003.

6. Cucos, Constantin, ,,Pedagogie- editia a II-a, revazuta si adaugita", Editura Polirom, Iasi, 2002.

7. Cucos, Constantin, ,,Psihopedagogie pentru examenul de definitivat si de grade", Editura Polirom, Bucuresti, 1996.

8. De Landsheere Viviane; De Landsheere, Gilbert, ,,Definirea obiectivelor educatiei", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1979.

9. M.E.N.- Consiliul National pentru Curriculum, ,,Curriculum National-programe scolare pentru invatamantul primar", Bucuresti, 1998.

10. M.E.N.- Consiliul National pentru Curriculum, ,,Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba si literatura romana- invatamant primar si gimnazial", Editura Aramis, Bucuresti, 2002.

11. Schiopu, Ursula; Verza, Emil, ,,Psihologia varstelor", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981.

12. Vlasceanu, Lazar, ,,Decizie si inovatie in invatamant", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1979.

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
25 pagini
Imagini extrase:
25 imagini
Nr cuvinte:
6 830 cuvinte
Nr caractere:
38 806 caractere
Marime:
32.93 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Proiect
Materie:
Alte materii
Data publicare:
26.07.2017
Structură de fișiere:
  • Operationalizarea obiectivelor pedagogice.doc
Predat:
la liceu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Operationalizarea obiectivelor educationale. Concept, model, relevanta practica, limite,...
CAPITOLUL I OBIECTUL PEDAGOGIEI PRESCOLARE SI A SCOLARITATII MICI Obiectivele capitolului I:...
.1. Definitia pedagogiei. Termenul de pedagogie este de origine greaca, fiind rezultatul...
Didactica. Teoria instruirii. Introducere Teoria instruirii - didactica generala: Are ca obiect...
SEMINARUL I 1.EDUCATIA: CONCEPT, GENEZA, FORME, CARACTERISTICI; 2.EDUCABILITATEA: SUPORTUL...
Sus!