Protectia consumatorului

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

INTRODUCERE .3
Capitolul I. PROTECTIA CONSUMATORULUI IN DOMENIUL
COMERTULUI ELECTRONIC IN ROMANIA ..5
Capitolul II. LEGEA 365/2002 ..6
Capitolul III. ASPECTE PRIVIND FRAUDA ELECTRONICA ...8
Capitolul IV. PROGRAMUL PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR DE
COMERT ELECTRONIC .9
Capitolul V. STUDIU DE CAZ PRIVIND UTILIZAREA COMERTULUI
ELECTRONIC ..13
CONCLUZII .17
BIBLIOGRAFIE ...18

Extras din proiect:

Introducere

Preliminarii. Notiunea de drept al consumatorului

Operatorii economici ofera pe piata produse si servicii care sunt destinate sa satisfaca anumite nevoi si trebuinte ale consumatorilor, iar prin metode si tehnici de marketing, desfasoara actiuni de promovare al lor si de convingere al consumatorilor privind utilitatea acestora.

Pe de alta parte, consumatorii nu dispun de resurse suficiente si nici nu desfasoara o activitate sistematica recunoastere a nevoilor si trebuintelor reale, a modurilor in care ele trebuie satisfacute. De asemenea, consumatorul se bucura de oferta a numeroase bucuri si servici, dar in acelasi timp este supus riscului de a cadea victima unor oferte lipsite de onestitate, agresiunii unui marketing care induce in eroare, sau pur si simplu se poate insela in asteptarile sale.

In acest mod, se poate lesne observa ca operatorii economici si consumatorii se gasesc intr-un raport dezechilibrat, in mod obiectiv, in defavoarea consumatorilor, chiar daca ei, cu nevoile si trebuintele lor, sunt originea si, in acelasi timp, punctul final al activitatii operatorilor economici.

Tocmai acest raport dezechilibrat intre operatorii economici si consumatori, imposibilitatea financiara si juridica a consumatorului de a se confrunta cu operatori economici de pe o pozitie de egalitate au impus protectia de catre stat a partii slabe in acest raport juridic prin elaborarea unei legislatii speciale, luand nastere astfel, o noua ramura a dreptului, si anume dreptul consumului sau dreptul consumatorului.

Autoritatile statului incearca prin masuri legislative bine venite sa protejeze consumatorul, dar acestea nu sunt suficiente. Consumatorul trebuie sa-si cunoasca drepturile, sa se fereasca de riscurile de a fi inselat si sa stie cum sa obtina compensatii cand constata ca a fost o victima inocenta.

Societatea civila poate si trebuie sa contribuie la realizarea acestui deziderat prin mijloacele sale, in primul rand prin educarea consumatorului.

Potrivit art.1 alin.1 din O.G.nr.21/1992, republicata, cu modificarile ulterioare^(1)), statul, prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in calitatea de consumator, asigurand cadrul necesar accesului neingradit la produse si servicii, informarii lor complete despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice impotriva unor practici incorecte, participarii acestora la fundamentarea si luarea decizilor ce ii intereseaza in calitate de consumator.

Plecand de la textul de lege mai sus amintit, putem defini dreptul consumatorului ca fiind acea ramura a dreptului care reglementarea raporturile juridice create intre operatorii economici si consumatori, cu privire la achizitionarea de produse si servicii, inclusiv a servicilor finaciare, asigurand cadrul necesar accesului la produse si servicii, informarii lor complete si corecte despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii, drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor impotriva practici abuzive, participarii acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumator.

Asadar, dreptul consumatorului a aparut din nevoia de a atenua nepotrivirea de forta economica dintre consumatori si firme si acopera o gama larga de probleme cum ar fi: raspunderea pentru prejudiciile produse de un bun, practicile comerciale neloiale sau politica de confidentialitate.

La nivelul Comunitatii Europene, initierea politicilor de protectie si informare a consumatorilor a deputat - formal in 1975 - prin adoptarea unui "Program preliminar al Comunitatii Economice Europene pentru o politica de protectie si de informare a consumatorilor", program ce continea si Declaratia drepturilor consumatorilor care lipsea din legislatia comunitara.

O importanta deosebita a avut-o, mai apoi, adoptarea in 1985, de catre O.N.U. a Rezolutiei nr.39/2048/1985 "Principiile directoare privind protectia consumatorilor" semnata de toate statele membre, care se obligau sa adopte politici nationale pentru respectare ei.

In Romania problema protectiei consumatorului a aparut abea dupa 1989; desi au mai existat si anterior anului 1992 o serie de acte normative care se refereau la problematica protectiei consumatorilor ( cum ar fi: Legea nr.12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, Legea nr.11/1991 privind combaterea concurentei neloiale etc.), o aplicarea majora a statului catre protectia consumatorilor a avut loc de abea cu adoptarea O.G. nr.21/1992 privind protectia consumatorilor, si, ulterior, cu adopatarea seriei de acte normative sectoriale ce au acoperit vidul de legislatie existent pana la acel moment.

Capitolul I. PROTECTIA CONSUMATORULUI IN DOMENIUL COMERTULUI ELECTRONIC IN ROMANIA

CADRU LEGISLATIV

- OG 21/1992 privind protectia consumatorilor (r2)

- Legea 148/2000 privind publicitatea, cu modificarile ulterioare

- Lege 365 /2002 privind comertul electronic

- HG 1308/2002 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii 365/2002 privind comertul electronic

- OG 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta

- Legea 455/2001 privind semnatura electronica

- Legea 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice

- Legea 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date

- Regulament 6/2006 emis de BNR, privind emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica si relatiile dintre participantii la tranzactiile cu aceste instrumente.

Bibliografie:

- Boja, C., Batagan, L., ,,Software Characteristics of M-Learning Applications", Proceedings of 10th WSEAS International Conference on Mathematics and Computers in Business and Economics (MCBE'09), Prague, Czech Republic, 2009, pp. 88-93

- Dinu, Vasile. Protectia drepturilor si intereselor consumatorilor. Editura Alpha, Buzau, 2001

- Goicovici Juanita, Legislatia privind protectia consumatorilor, Editura C. H. Beck, Bucuresti, 2018

- Marasescu, A. (2007). Managementul afacerilor electronice, Teza de Doctorat

- xxx Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 483/5 iulie 2002

- T. Surcel, P. Pocatilu, Realizarea aplicatiilor de comert electronic, Revista de Informatica Economica, vol IX, nr 3 (35)/2005, pag 22

- https://magicwholesale.wordpress.com/category/legislatielegi/

- https://anpc.ro/

- http://www.store.ectap.ro/articole/513_ro.pdf

Download proiect

Primești proiectul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2022
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
17 pagini
Imagini extrase:
17 imagini
Nr cuvinte:
4 205 cuvinte
Nr caractere:
24 273 caractere
Marime:
73.74 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Alte domenii
Data publicare:
14.11.2022
Structură de fișiere:
  • Protectia consumatorului.docx
Predat:
Facultatea de Inginerie Alimentara , Universitatea "Stefan cel Mare" din Suceava
Specializare:
ipa
Materie:
legislatie
An de studiu:
IV
Profesorului:
Hoffman Dan
Nota primita:
Nota 9
Te-ar putea interesa și:
Intotdeauna ma gandeam ce inseamna de fapt consumator.Astfel am navigat pe internet si am aflat...
CONCEPTUL SI STRUCTURA CAMPULUI DE ACTIUNE A PROTECTIEI CONSUMATORILOR Protectia consumatorilor...
Introducere In perioadele de modificari oamenii mereu s-au aflat confruntati cu probleme...
I. INTRODUCERE Pentru Republica Moldova, problema crearii unui sistem optim al protectiei...
I. POZITIA CONSUMATORULUI IN FIECARE DIN FAZELE ECONOMIEI SI IN LANTUL ,,PRODUCATOR -...
Sus!