Din punctul de vedere al organizarii si functionarii guvernelor tarilor din Uniunea Europeana, dupa criteriul reglementarii constitutionale, distingem:
- tari in care constitutia reglementeaza pe larg organizarea si functionarea guvernului, cum ar fi Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Olanda;
- tari in care constitutia reglementeaza la modul general organizarea si functionarea guvernului, cum ar fi Belgia, Franta, Luxemburg, Spania, Romania;
- O tara in care organizarea si functionarea guvernului nu are o reglementare constitutionala - Danemarca;
- O tara care nu are o constitutie scrisa - Marea Britanie.
Puterea executiva este una dintre cele mai importante componente ale unui sistem administrativ si de aceea am ales sa analizez impactul care il poate avea importanta care i se acorda acesteia asupra functionarii intregului sistem administrativ al unei tari.
2.Prezentarea particularitatilor puterii executive din Belgia
Regele Belgiei este seful constitutional al statului. Monarhia este ereditara, titularul pozitiei fiind numit pe viata dupa decesul predecesorului. Rolul si indatoririle Regelui sunt inscrise in Constitutie si in legile introduse de aceasta.
Ca sef al statului, Regele are un rol ceremonial si simbolic. Principala atributie politica este de a propune formarea guvernului unui lider politic dupa desfasurarea unor alegeri sau ca urmare a demisiei guvernului. Regele face propunerea in urma consultarii cu o comisie de informare, ce are rolul de a consulta toti actorii politici. Regele este vazut de asemenea ca un personaj unificator ce reprezinta identitatea nationala comuna belgiana.
Actualul monarh, Albert II, i-a succedat fratelui sau, Baudouin I, care a decedat la data de 31 iulie, 1993. Albert a depus juramantul pentru a devenii rege la data de 9 august, 1993.
Guvernul federal este format din ministrii si secretari de stat ce reprezinta partidele politice ce formeaza coalitia de guvernamant. in mod formal ministrii sunt numiti de Rege, iar numarul acestora este limitat la 15, numarul ministrilor nnerlandofoni si francofoni fiind egal conform Constitutiei. Ministrii nu sunt membrii ai parlamentului, dar acestia trebuie sa raspunda pentru actiunile lor in fata Parlamentului.
Belgia fiind un stat federal, puterea executiva este distribuita intre guvernul federal si guvernele regionale si comunitare. Guvernul federal pastreaza autoritatea asupra chestiunilor comune: justitia, apararea, politia federala, energia nucleara, politica monetara, datoria publica, securitatea sociala si controleaza o parte importanta a finantelor publice, sistemului de sanatate si a politicii internationale. Posta si Societatea de cai ferate sunt companii nationale detinute de stat, care sunt in responsibilitatea guvernului federal. Guvernul federal este responsabil de obligatiile Belgiei in cadrul UE si a OTAN.
Comunitatile isi exerseaza autoritatea in cadrul unui teritoriu bine definit de frontiere lingvistice. Initial competentele acestora erau legate de chestiunile lingvistice: educatie, cultura, media si utilizarea limbii. Treptat acestora le-au fost devoluate alte competente care nu sunt direct legate de chestiunile lingvistice: sanatate (medicina generala si preventiva), asistenta a indivizilor (protectia tinerilor, ajutor acordat familiilor, servicii de asistenta a imigrantilor, etc.).
Regiunile au autoritate in chestiuni legate de teritoriu. Acestea includ economia, agricultura, lucrari publice, energie, transport, politica de gestionare a apei, a mediului, a locuintelor, planificarea oraselor si regionala, conservarea naturii si comertul exterior. Regiunile supravegheaza provinciile, comunele si companiile de utilitati intercomunale.
Fiecare Comunitate si Regiune are propria adunare legislativa si propriul guvern. Regiunea Capitalei Bruxelles este oficial bilingva, ambele Comunitati majore exersandu-si autoritatea pe teritoriul acesteia, pentru chestiunile comunitare comune existand o Comisie Comunitara Comuna. Viziunile diferite ale celor doua Comunitati majore se reflecta in structura particulara a institutiilor oficiale federale. in Flandra Comunitatea si Regiunea au fuzionat, in timp ce Comunitatea franceza s-a limitat doar la devoluare unor competente catre Regiuni. Astfel federalismul este asimetric, institutiile echivalente din Regiuni diferite neavand aceleasi puteri. Conflictele dintre diferitele corpuri institutionale ale structurii federale sunt rezolvate de catre Curtea Constitutionala a Belgiei.
in 2008 seii guvernelor regionale sunt:
Ministrul-Presedinte al Guvernului Flamand (Regiune+Comunitate): Kris Peeters (CD&V)
Ministrul-Presedinte al Guvernului Comunitatii franceze: Marie Arena (PS)
Ministrul-Presedinte al Guvernului Regiunii Valonia: Rudy Demotte (PS)
Ministrul-Presedinte al Guvernului Regiunii Capitalei Bruxelles: Charles Picque (PS)
Ministrul-Presedinte al Guvernului Comunitatii germanofone: Karl-Heinz Lambertz (SP)
- Primul Ministru este numit de Coroana si are libertatea de a-si alege membrii Cabinetului pentru a forma Guvernul
- Membrii Guvernului sunt alesi din randul parlamanetarilor
- Un ministru poate sa detina mai multe portofolii
- Regiunile sunt conduse de un Consiliu regional format din consilieri alesi prin vot direct de catre cetatenii regiunii. Dintre acestia sunt alesi reprezentantii regiunii in structura Parlamentului si consilierii responsabili pentru fiecare domeniu de activitate denumiti si ministri regionali
- Guvernele Comunitatilor sunt formate din consilieri alesi prin vot direct de catre membrii comunitatii. Dintre acestia sunt nominalizati reprezentantii comunitatii la nivel federal in structura Parlamentului. Alaturi de ministrii desemnati isi desfasoara activitatea si cel putin 1 ministru ce reprezinta administratia din Brussels.
- Conducerea Provinciilor este asigurata de un Colegiu al Provinciilor. Nivelul central este reprezentat de Guvernator numit de Coroana.
- in cadrul provinciilor functioneaza municipalitatile, a caror conducere este asigurata de un consiliu format din reprezentanti alesi pe o durata de 6 ani. Din randul consilierilor este identificat si numit de catre Coroana primarul, reprezentant al nivelului central la acest nivel
- Alexandru, Ioan - Administratie publica, editura Lumina Lex, Bucuresti, 2007
- Apostol Tofan, Dana - Institutii administrative europene, editura C.H.Beck, Bucuresti, 2006
- Chirlesan, Dan - Administratie publica. Sisteme, editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza, Iasi, 2007
- Parlagi, Anton P. - Dictionar de Administrtie Publica, editura Economica, Bucuresti, 2004
- Parrado Diez, Salvador - Sisteme administrative comparate, editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza, Iasi, 2006
- ro.wikipedia.org/wiki/Politica_Belgiei
- ro.wikipedia.org/wiki/Germania
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.