Ca parte componenta a ofertei turistice, alaturi de echipamentele de productie, masa de bunuri destinate consumului turistic, forta de munca, infrastructura turistica, structurile si conditiile de comercializare, resursele turistice cuprind atractiile naturale si antropice dintr-o zona, tara sau regiune geografica.
Cuprinderea resurselor turistice in categoria resurselor intreprinderii de servicii semnifica specificitatea alcatuirii produsului turistic si din componente care atrag, retin, sunt "gustate" dar nu se consuma odata cu preparatele culinare si cu uzura unor mijloace de transport, sunt nestocabile, desi de o longevitate apreciabila in existenta Terrei, produc emotii estetice si trairi afective de neuitat. Activitatea turistica intr-un areal este sustinuta de o serie de resurse turistice, care stau la baza crearii ofertelor turistice si implicit a stabilirii potentialului turistic al regiunii. Exista doua tipuri de resurse turistice, naturale si antropice, precum si o categorie speciala a resurselor antropizate
Resursele turistice actioneaza in evolutia turistica pe doua planuri : pe de-o parte prin crearea punctelor de atractie turistica, resursele in sine si pe cealalta parte in directia favorizarii sau restrictionarii dezvoltarii turismului in zona, prin modul in care caracteristicile reliefului sau conditiile naturale influenteaza modul de amplasare si dezvoltare a infrastructurii turistice.
Atractivitatea este determinata de mai multi factori, caracteristici alte elementelor naturale, dintre care se disting:
- Fizionomia: sunt mai atractive formele de relief sau alte elemente naturale care au un aspect cat mai bizar, cat mai inedit.
- Dimensiunea: cele mai atractive sunt elementele care prin grandoarea lor se impun in peisajul locului.
- Varietatea alcatuirii si genezei: prezenta unei varietati genetice determina o diversitate a formelor de relief specifice fiecarei etape.
- Gradul de individualizare: detasarea unui element in peisajul local atrage atentia mai mult asupra sa decat daca s-ar fi aflat intr-un loc in care caracteristicile sale sunt dominante in trasaturile zonei.
- Spectaculozitate: procese creatoare spectaculoase impun o atractivitate aparte deseori prin riscurile pe care le presupun astfel de forme de turism , de exemplu cum este cazul unor vulcani celebrii care sunt in pericol de a erupe.
- Unicitate: existenta izolata a unui fenomen sau chiar singulara este un motiv de atractivitate important, de exemplu in cazul Lacului Sf. Ana , singurul lac vulcanic din Romania
- Simbol: insemnatatea istorica a unui obiectiv natural , poate atrage prin ceea ce a simbolizat el pentru o comunitate umana.
Capitolul 1. RESURSELE TURISTICE
Activitatea productiva a societatilor umane incepe prin aprovizionarea cu resursele naturale si se incheie cu furnizarea bunurilor avand diferite utilitati si eliminarea in natura a deseurilor rezultate.
Resursele naturale sunt aerul, apa sub toate formele, radiatia solara, biomasa vegetala si animala, solurile, substantele minerale din sol si subsol, rocile naturale, combustibilii fosili, minereurile
1. Mazilu M. - Geografia turistica,Editura Didactica si Pedagogica,Buc.2007.
2. Istrate I. - Turismul - un fenomen in miscare, Editura Sport Turism,Bucuresti,1988.
3. Mazilu M. - Ecologie si protectia mediului, Ed.Mirton,Timisoara,2004.
4. Minciu R. - Amenajarea turistica a teritoriului ,Universitatea crestina ,,Dimitrie
Cantemir'',Bucuresti,1996.
5. Mazilu M. - Le Tourism roumain dans le contexte du tourisme europeen,Editura
Universitaria , Craiova,2007.
6. Minciu R. - Economia Turismului, Ed.Uranus,Bucuresti,2000.
7. Mitroi M. - Ecoturism si amenajari turistice, Ed.Scrisul Romanesc,Craiova,2004.
8. Neacsu M. - Turismul si dezvoltarea durabila, Ed.Expert, Bucuresti,2000.
9. Nistoreanu P. - Turismul Rural,Ed.Didactica si Pedagogica RA,Bucuresti,1999.
10. CNS - Turismul in Rominia,Anuar Statistic 2000 - 2006.
11. Vellas F. - Turismul - Tendinte si previziuni, Ed.Walfort,Buc.1994.
12. CNS - Breviar Statistic,2005.2006.
13. Mazilu M. - Turism Rural sau agroturism? Geo-Carpatica,nr.6,Ed.Urbis,Sibiu,2006.
14 OMT - Tourism 2020vision, WTO 2005.
15. IMAS - Piata Turismului si a timpului liber in Rominia,1996-2006,Buc.1996.
16. Colectia - Actualitati in turism,revista editata de IECIT Bucuresti,1996-1999.
17. OMT - Tourism Economic Report, 1 st Edition,2005.
18. Mazilu M - Cooperarea Transfrontaliera locul si rolul ei in promovarea unui turism
durabil,Ed.Universitaria,Craiova,2006.
19. Cocean P - Geografia Turismului,Ed.Focul Viu,Cluj Napoca,1999.
20. Alexandru D.,Negut S.,Istrate I - Geografia Turismului, Academia Bucuresti,1997.
21. Baron P. - Rominia Turistica,Casa Editoriala pentru turism si cultura
Abeona,Buc,1994.
22. Cosmescu I. - Turismul Fenomen Complex contemporan,Ed.Economica,Buc.,1998.
23. Haulot A. - Nature et Tourisme,Lucerne,1967.
24. Ghid de legislatie turistica,Ed.Lumina Lex,2005.
25. Legislatia Privind Turismul,RA Monitorul Oficial,Bucuresti 2006.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.