Dezvoltarea turismului atat ca modalitate de petrecere intr-un mod placut si instructiv a timpului liber, cat si ca activitati prestatoare de servicii solicitate in diverse etape ale unei calatorii turistice, reprezinta una dintre caracteristicile civilizatiei actuale, cu largi perspective de evolutie, fiind concomitent consecinta si cauza unor mutatii economice, sociale, culturale si de mediu . De aceea pentru a releva situatia actuala a turismului romanesc, importanta acestei activitati in cadrul societatii romanesti contemporane, voi aborda turismul pe plan economic, social-cultural si ecologic, incercand sa prezint valentele multiple ale acestuia si locul ocupat de el in viata economico-sociala a Romaniei.
Pentru a reliefa importanta economica a turismului romanesc, ca ramura distincta a economiei nationale, incadrata in sectorul tertiar, voi folosi criteriile precizate de literatura de specialitate :
o ponderea populatiei ocupate in unitatile si institutiile cu profil turistic in totalul populatiei ocupate a tarii;
- contributia turismului la crearea produsului intern brut;
- investitiile in turism;
- Importanta socio-culturala a turismului
- Importanta turismului in protejarea mediului
Dezvoltarea serviciilor de piata prestate populatiei printre care se numara si activitatea turistica este consecinta fireasca a evolutiei de ansamblu a economiei, fiind corelata cu tendintele principalilor indicatori ai dezvoltarii economico-sociale, cum ar fi: produsul intern brut, veniturile realeale populatiei, rata somajului, rata inflatiei, gradul de urbanizare, marimea timpului liber, dotarea cu bunuri de folosinta indelungata
Estimarile O.M.T. pana in 2020 sustin ca sosirile internationale vor ajunge in jurul valorii de 1,6 miliarde de persoane fata de 694 mld. in anul 2003 iar din acest total 1,18 mld. vor fi sosiri intraregionale si 337 milioane vor fi interregioanle. Europa isi va pastra locul I atragand un total de circa 717 milioane de persoane fata de 401,5 milioane in 2003, urmata de Asia de Est, Pacific si America. Europa va mentine cea mai inalta rata a sosirilor internationale, desi va fi o scadere de la 60% in 2002-2003 la 46% rata estimata in 2020.
CAPITOLUL I
TURISMUL DE AFACERI (BUSINESS TOURISM) - O NOUA TENDINTA IN TURISMUL INTERNATIONAL
1.1 Scurt istoric al turismului de afaceri. Concepte si teorii privind turismul de afaceri
Turismul este cea mai mare afacere a inceputului de mileniu, atat pe plan mondial, cat si in Uniunea Europeana spre care tinde si Romania. Turismul de afaceri - parte componenta a activitatii turistice - este cea mai dinamica forma de turism, detinand circa 20% din totalul calatoriilor internationale si aproape 25% din totalul incasarilor turistice, fiind una din cele mai ,,pretentioase" si mai ,,scumpe" activitati
Scurt istoric al turismului de afaceri
Turismul, in general si turismul de afaceri in special sunt activitati aparute odata cu omenirea
I. All - Season Tourism: Analysis of Experience, Suitable Products and Clientele, Office for Official Publications of the European Communities, Luxemburg 1993;
II. Angelescu, Coralia, Jula, D., Timpul liber. Conditionari si implicatii economice, Editura Economica, Bucuresti, 1997;
III. Barbu, Ghe, "Turismul in economia nationala", Editura Sport -Turism, Bucuresti, 1981;
IV. Bran, Florina, Marin, D., Simon, Tamara,Economia turismului si mediul inconjurator, Editura Economica, Bucuresti,1998;
V. Bran, Florina, Simon, Tamara, Nistoreanu, P., Ecoturism , Editura Economica, Bucuresti, 2000;
VI. D. Jenkins, Managing Business Travel, Business one IRWIN, Homewood, Illinois, 1992;
VII. Emilian R.(coord), Olimpia State, Gabriela Tigu, P. Nistoreanu, L. Emilian, Managementul serviciilor, Editura Expert, Bucuresti, 2000;
VIII. Glavan, V., Geografia turismului in Romania, Editura Fundatiei "Romania Mare, Bucuresti, 1995;
IX. Ioncica, Maria, Economia serviciilor, Editura Uranus, Bucuresti, 2003;
X. Istrate, F. Bran, A.G. Rosu, Economia turismului si mediul inconjurator, Editura Economica , Bucuresti, 1996;
XI. J. M. Poznier, Corporate Travel Management, Education Systems, USA, 1998;
XII. J.Swarbrooke, Susan Hower, Business Travel and Tourism, Editura Butterworth, Heinemamms, London, 2002;
XIII. Minciu, Rodica, "Economia turismului", Editura Uranus, Bucuresti, 2004;
XIV. M. Constantini, Complementi di storia economica del turismo, Editura Universita Ca Foscari di Venezia, 1996;
XV. Nistoreanu, P., (coord.), Ecoturism si turism rural , Editura ASE, Bucuresti, 2003;
XVI. OMT, Recomandation sur les statistiqued du tourism, Nations Unies, New Zork, 1993;
XVII. O Snak, P. Baron, N. Neacsu, Economia turismului, Editura Expert, Bucuresti, 2001;
XVIII. Postelnicu, Ghe, "Introducere in teoria si practica turismului", Editura Dacia, Cluj -Napoca, 1997;
XIX. R.A Cook, Laura J. Yale, J.J. Marqua, Tourism - the business of travel, Prentice Hall, New Jersey, 2002;
XX. R. Davidson, Business Travel, Pitman Publishing, London, 1994;
XXI. R. Lanquar, L'economie du tourisme, ed II-a, coll. Que sais-je ?, PUF, Paris, 1992, p. 3, citat de Rodica Minciu;
XXII. Stanciulescu, Gabriela,(coord.), Emilian, R., Tigu, Gabriela, Nistoreanu, P., Diaconescu, Claudia, Grofu, Mihaela, "Managamentul turismului durabil in tarile riverane Marii Negre", Editura All Beck, 2000;
XXIII. Stanciulescu Gabriela, "Managementul operatiunilor de turism", Editura All Beck, Bucuresti, 2003;
XXIV. T. Rogers, Conferences and Conventions, A global industry, Butterworth Heimann, London, 2003;
www.conventionbureau.ro
www.tia.org
www.eMarketer.com
www.ccir.ro-asoexpo
www.marshal.ro
www.paralela45.ro
www.olimpic.ro
www.wttc.org
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.