Toate definitiile date comunicarii umane, indiferent de scolile de gandire carora le apartin sau de orientarile in care se inscriu, pun accent pe un anume aspect: comunicarea este procesul de transmitere de informatii, idei, opinii, pareri, fie de la un individ la altul, fie de la un grup la altul.
Nici un fel de activitate, de la banalele preocupari ale rutinei cotidiene, pe care le traim fiecare dintre noi zilnic si pana la activitatile complexe desfasurate la nivelul organizatiilor, societatilor, culturilor, nu poate fi conceputa in afara procesului de comunicare.
J. J. Van Cuilenburg, O. Scholten, G. W. Hoomen definesc comunicarea un proces prin care un emitator transmite informatii receptorului prin intermediul unui canal, cu scopul de a produce asupra receptorului anumite efecte.
Comunicarea este asadar, principala forma de manifestare a interactiunii psihosociale, deoarece toate efectele relatiilor interpersonale (perceptive, simpatice sau functionale) sunt vehiculate prin comunicare.
Elementul primordial al mesajului este atragerea atentiei receptorului asupra unui lucru oarecare, mai precis, asupra obiectului de referinta si asupra caracteristicilor lui. Din modul de receptare a acestor caracteristici apar, la un moment al analizei si al desfasurarii operationale a comunicarii, situatiile de criza si atunci abordam procesul comunicarii din mai multe perspective: comunicarea generatoare de criza; relevarea unor noi posibilitati comunicationale si a unor solutii noi in comunicare; comunicarea privita ca element esential in gestionarea crizelor si ca manifestare a dorintei de putere. Comunicarea si politica sunt cosubstantiale. Raporturile de comunicare sunt inseparabile de raporturile de putere, care depind, prin forma si continutul lor, de puterea materiala sau de cea simbolica, acumulate de institutiile politice si de agentii angajati in aceste raporturi. Comunicarea politica are drept specific manifestarea unei tensiuni intre cooperare si conflict. Discursul politic permite gasirea acordului dar, acelasi tip de discurs promoveaza conflictul si dominarea. Fie ca se doreste persuadarea sau convingerea, negocierea sau intimidarea, recursul la limbajul politic si la diferite modalitati de comunicare politica, reprezinta o alternativa la violenta fizica. Spatiul public are un caracter conflictual, dar in perimetrul sau se negociaza compromisul: diferentele se echilibreaza, reprezentarea celor care nu sunt la putere devine mai lesnicioasa, cei care sunt la putere isi regleaza discursul.
Ceea ce este dominant in comunicarea politica este cuvantul, scris sau vorbit. In societate, orice problema poate deveni politica.
Politica evolueaza in dinamica mizelor economice, sociale, culturale, religioase, etnice, lingvistice.
Activitatea politica are in atentie emergenta problemelor colective, formularea intrebarilor adresate autoritatilor publice, elaborarea de solutii, conflictul dintre aceste proiecte si modul lor de reglementare. In fiecare ...
ARANGUREN J. L. - "SOCIOLOGIE DE LINFORMATION" - HACHETTE, PARIS, 1967
ATKINSON M. - "OUR MASTERS VOICE. THE LANGUAGE AND BODY LANGUAGE OF POLITICS" - LONDRA, METHUEN, 1986
BOBIN J. P. - "LE MARKETING POLITIQUE: VENDRE LHOMME ET LIDEE" - TOULOUSE, MILAN, MIDIA, 1988
CUILENBURG V. J. J. , SCHOLTER O. , NOOMEN G. W. - "STIINTA COMUNICARII" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1998
DINU M. - "COMUNICAREA" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1997
DRAGAN I. - "PARADIGME ALE COMUNICARII DE MASA" - CASA DE EDITURA SI PRESA SANSA, BUCURESTI, 1996
ELLUL J. - "LE BLUFF TECHNOLOGIQUE" - HACHETTE, PARIS, 1988
FICEAC B. - "TEHNICI DE MANIPULARE" - EDITURA NEMIRA, BUCURESTI, 1997
FOUCAULT M. - "ORDINEA DISCURSULUI" - EDITURA EUROSONG & BOOK, BUCURESTI, 1998
GRABER D. - "POLITICAL LANGUAGE" - EDITURA HANDBOOK OF POLITICAL COMMUNICATION, NEW YORK, 1981
LINDON D. - "LE MARKETING POLITIQUE ET SOCIAL" - DALLOZ, PARIS, 1976
MAGUREANU V. - "STUDII DE SOCIOLOGIE POLITICA" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1997
NEMTEANU C. - "COMUNICARE SAU INSTRAINARE" - EDITURA GNOSIS, BUCURESTI, 1996
THOVERON G. - "COMUNICAREA POLITICA AZI" - EDITURA ANTET, BUCURESTI, 1996
WILLETT G. - "LA COMMUNICATION NODELISEE" - EDITURA DU RENOUVEAU PEDAGOGIQUE, OTTAWA, 1992
JACQUES GERSTLE - "COMUNICAREA POLITICA" - TRADUCERE DE GABRIELA CAMARA IONESI, IASI, EDITURA INSTITUTULUI EUROPEAN, 2002
VASILE TRAN, IRINA STANCIUGELU - "TEORIA COMUNICARII" - BUCURESTI, EDITURA COMUNICARE. RO, SNSPA, 2003
LISETTE COANDA - "TEORIA COMUNICARII" - NOTE DE CURS, UNIVERSITATEA CRESTINA"DIMITRIE CANTEMIR", FACULTATEA DE STIINTE POLITICE, BUCURESTI, 2004
RAMONET IGNACIO - "TIRANIA COMUNICARII" - EDITURA DOINA, 2000
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.