Comunicarea reprezinta schimbul de informatii ce se realizeaza prin semne (vederea) si prin sunete (auzul) permitand stabilirea unei relatii intre persoane. Ea desemneaza fie actiunea de a comunica, de a instiinta, de a raporta, fie rezultatul acestei actiuni.
Termenul comunicare apare pentru prima data in limba franceza in secolul XIV-lea, avand un sens apropiat de comuniune, impartasire, participare. Incepand din secolul al XVI-lea si mai ales al XVII-lea, el devine sinonim cu acces, trecere. In secolul XIX-lea termenul capata sensul de transmitere, acest lucru datorandu-se dezvoltarii instrumentelor moderne de comunicare produse de progresele tehnologice. Insa abia in a doua jumatate a secolului XX cuvantul comunicare se intrebuinteaza mijloacelor de informare de masa, cum ar fi presa, cinematograful, radioteleviziunea.
Comunicarea de masa este un proces prin care profesionistii comunicarii folosesc un suport tehnic pentru a difuza mesaje, intr-o maniera ampla, rapida si continua, cu scopul de a atinge o audienta larga. Astfel putem spune ca aceasta comunicare de masa infatiseaza o varianta de comunicare mediatizata. Mass-media (provine din latinul medium, la plural media, adica mijloace) este definita ca si suporturi tehnice ce servesc la transmiterea mesajelor catre un ansamblu de indivizi separati. Conceptul de mass-media sau de mijloace de comunicare de masa pare tot mai putin potrivit pentru a intelege varietatea suporturilor. Insa de cele mai multe ori prin aceasta expresie se inteleg instrumentele tehnice care servesc la transmiterea mesajelor intre o serie de profesionisti ai comunicarii si o audienta larga. Mass-media reda trairile, reactiile sociale, evenimentele ce capteaza atentia generala, exercita influente asupra vietii sociale modificand actiunile umane (individuale sau de grup), mass-media se lasa modelata de solicitarile si asteptarile celor ce formeaza publicul. Sistemul mass-media nu este un sistem static, el se afla intr-o continua modificare infatisand in esenta evolutia societatii. Intre teorie si practica exista o diferenta vizibila in sensul ca teoria apeleaza la organizarea structurala a discursului in paradigme, in timp ce practica (realitatea) isi schimba mereu forma si continutul ca rezultat al unor presiuni interactive desfasurate in spatiul relatiilor economice si sociale, dar mai ales acumulate in timp. Prin ratiunea ei de a fi, mass-media are ca prima functie comunicarea lingvistica, valenta pe care o satisface in cel mai inalt si cel mai general grad. Intrucat aceasta pare a se subintelege, cercetatorii nu o mai pun in discutie. Spre deosebire de toate celelalte tipuri de comunicare, cea lingvistica prezinta avantajul de a fi operatorul sau mijlocul celorlalte, asadar un fenomen sau un factor supraordonator. Nevoia de a comunica este mult mai mare decat nevoia de a afla noutati. De altfel, o multime dintre faptele si lucrurile de care luam act pot fi deja cunoscute si ...
BAKENHUS NORBERT - "RADIOUL LOCAL - GHID PRACTIC PENTRU JURNALISTI" - ED. POLIROM, IASI, 1998
BALLE FRANCIS - "DICTIONAR DE MEDIA, LAROUSSE" - ED. UNIVERS ENCICLOPEDIC, BUCURESTI, 2005
BARKER LARRY L. - "COMMUNICATION - 3RD EDITION, AUBURN UNIVERSITY" - ED. PRENTICE HALL, ENGLEWOOD CLIFFS, NEW JERSEY, 1984
BERTRAND CLAUDE-JEAN - "O INTRODUCERE IN PRESA SCRISA SI VORBITA" - ED. POLIROM, IASI, 2001
BRIGGS ASA, BURKE PETER - "MASS-MEDIA, O ISTORIE SOCIALA DE LA GUTENBERG LA INTERNET" - ED. POLIROM, IASI, 2005
CAMPEANU PAVEL - "RADIO, TELEVIZIUNE, PUBLIC" - ED. STIINTIFICA, BUCURESTI, 1972
CHISU LUCIAN - "INTRODUCERE IN MASS-MEDIA" - UNIVERSITATEA SPIRU HARET, FACULTATEA DE FILOSOFIE SI JURNALISTICA, ED. FUNDATIEI ROMANIEI DE MAINE, BUCURESTI, 2002
COMAN CRISTINA - "RELATII PUBLICE SI MASS-MEDIA" - ED. POLIROM, IASI, 2000
COMAN MIHAI - "INTRODUCERE IN SISTEMUL MASS-MEDIA" - ED. POLIROM, IASI, 1999
COMAN MIHAI - "MANUAL DE JURNALISM TEHNICI FUNDAMENTALE DE REDACTARE, VOLUM I" - ED. POLIROM, IASI, 1997
CRAIA SULTANA - "TEORIA COMUNICARII" - UNIVERSITATEA SPIRU HARET, FACULTATEA DE FILOSOFIE SI JURNALISTICA, ED. FUNDATIEI ROMANIEI DE MAINE, BUCURESTI, 2000
DOBRESCU PAUL, BARGOANU ALINA - "MASS-MEDIA" - ED. COMUNICARE.RO, BUCURESTI, 2003
HAAS MICHAEL H., FRIGGE UWE, ZIMMER GERT - "RADIO MANAGEMENT MANUALUL JURNALISTULUI DE RADIO" - ED. POLIROM, 2001
HAINES ION - "INTRODUCERE IN TEORIA COMUNICARII" - UNIVERSITATEA SPIRU HARET, ED. FUNDATIEI ROMANIA DE MAINE, BUCURESTI, 1998
JEANNENEY JEAN-NOEL - "O ISTORIE A MIJLOACELOR DE COMUNICARE. DE LA ORIGINI SI PANA ASTAZI" - ED. INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 1997
JOANESCU IRENE - "RADIOUL MODERN TRATAREA INFORMATIILOR SI PRINCIPALELE GENURI INFORMATIVE" - ED. ALL, BUCURESTI, 1999
MARINESCU VALENTINA - "METODE DE STUDIU IN COMUNICARE" - ED. NICULESCU, BUCURESTI, 2005
MCQUAIL DENIS - "COMUNICAREA, (TRAD. DE RUSU DANIELA, PREFATA DE DRAGAN IOAN, POSTFATA DE POPESCU IULIAN)" - ED. INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 1999
NEWSOM DOUG, CARRELL BOB - "REDACTAREA MATERIALELOR DE RELATII PUBLICE, (TRAD. DE ILIN DANA LIGIA)" - ED. POLIROM, IASI, 2004
PAPUC MIHAI - "TEHNICI PROMOTIONALE" - ED. SYLVI, BUCURESTI, 2002
PETRE DAN, NICOLA MIHAELA - "INTRODUCERE IN PUBLICITATE" - ED. COMUNICARE.RO, BUCURESTI, 2004
POPA DORIN - "MASS-MEDIA, ASTAZI" - ED. INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 2002
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.