Analiza principiului separației puterilor în stat

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 COORDONATE TEORETICE ALE PRINCIPIULUI SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT
2.1 ORIGINEA PRINCIPIULUI SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT
2.1.1 SURSELE ANTICE ALE PRINCIPIULUI
2.1.2 CONCEPTIA LUI JOHN LOCKE
2.1.3 CONCEPTIA LUI MONTESQUIEU
2.1.4 CONSTITUTIONALISMUL AMERICAN
2.2 CRITICI ALE PRINCIPIULUI SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT
2.2.1 PERSPECTIVA ORGANICISTA
2.2.2 CRITICA AUTORITARISTA
2.2.3 IMPOTRIVA PUTERII JURIDICE
2.2.4 PERSPECTIVA TEORETICA
2.2.5 PERSPECTIVE POLITICE
2.2.6 CRITICA STALINISTA A SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT
2.3 TIPURI DE STRUCTURI DE GUVERNARE
2.3.1 REGIMUL CONFUZIEI PUTERILOR
2.3.2 REGIMUL SEPARATIEI RIGIDE A PUTERILOR (REGIMUL PREZIDENTIAL)
2.3.3 REGIMUL SEPARATIEI SUPLE SAU AL COLABORARII PUTERILOR (REGIMUL PARLAMENTAR)
2.3.4 REGIMUL SEMIPREZIDENTIAL
2.4 FUNCTIILE PUTERILOR STATULUI
2.4.1 LEGISLATIVUL
2.4.2 EXECUTIVUL
2.4.3 PUTEREA JUDECATOREASCA
3 PRINCIPIUL SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT IN ROMANIA
3.1 PRINCIPIUL SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT INAINTE DE 1989
3.1.1 SEPARATIA PUTERILOR CONFORM CONSTITUTIEI DIN 1866
3.1.2 SEPARATIA PUTERILOR IN STAT DUPA CONSTITUTIA DIN 1923
3.1.3 CONSTITUTIA DIN 1938 - ABDICARE DE LA PRINCIPIUL SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT
3.2 IMPARTIREA PUTERILOR IN STAT IN ROMANIA POST - REVOLUTIONARA
3.2.1 CONSTITUTIA DIN 1991
3.2.2 CONSTITUTIA DIN 2003
4 CONCLUZII
5 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Ideea unor multiple puteri in stat este intalnita inca din antichitate, in special in Politica lui Aristotel, in care acesta vorbeste despre existenta a trei parti in state a caror buna organizare da seama de buna organizare a statului ca intreg. Aceste parti sunt: Adunarea poporului, care delibera afacerile publice, Corpul magistratilor, caruia ii apartinea comandamentul si Corpul judecatoresc, ce avea ca misiune infaptuirea justitiei.

Tema antica a impartirii puterilor in stat este reluata si dezvoltata in modernitate, in conditiile luptei pentru limitarea puterii monarhului. John Locke si apoi Montesquieu, au argumentat necesitatea organizarii puterii politice pe baza principiului separatiei puterilor in stat, pornind de la imperativul protejarii proprietatii si libertatii individului. Asadar, originea principiului separatiei puterilor in stat trebuie cautata in Anglia si in Franta.

Filosoful englez J. Locke este cel care da o formulare doctrinara acestui principiu, subliniind importanta unei separari a puterilor statului pentru garantarea libertatilor individuale in Essay on Civil Government si in Al doilea tratat despre guvernamant. In prefata editiei din 1999 a celui de-al doilea tratat despre carmuire, Adrian Paul Iliescu recunoaste existenta in contemporaneitate a unei probleme in rezolvarea careia ii datoram lui Locke primele initiative. In opinia autorului prefatei, societatile moderne se confrunta din ce in ce mai acut cu problema concentrarii puterii, pentru ca aceste societati sunt astfel construite incat se produce un fenomen al amplificarii continue a puterii, al concentrarii acesteia in anumite centre.

Astfel, prin ideea mandatului limitat, adica a reducerii puterii politice exercitate legitim de institutiile publice la suma puterilor cedate de catre indivizi acestora, prin ideea separarii legislativului si executivului (diferentirea celei de-a treia puteri, cea judecatoreasca nu o datoram lui Locke) autorul Tratatului a dat prima contributie importanta la problema controlului si dispersarii puterii, o problema in ansamblu nici astazi rezolvata de altfel. Prin urmare, dupa Locke, activitatea statului poate fi analizata in trei functii diferite: functia legislativa, executiva si federativa, aceasta din urma incluzand, in conceptia lui, dreptul de a declara razboi, precum si de a incheia pacea si tratatele internationale.

Locke distinge trei functii separate in activitatea de ansamblu a statului, dar nu cere ca fiecare dintre ele sa fie incredintata intrutotul unor organe separate. Considerata ca fiind functia suprema in stat, prima si fundamentala lege pozitiva este constituirea puterii legislative, analizarii careia Locke acorda si in Cel de-al doilea Tratat doua capitole: capitolul XI Despre intinderea puterii legislative si capitolul XII, Despre puterea Legislativa, Executiva si federativa a comunitatii. In opinia lui, numai functia legislativa si cea executiva trebuie sa fie exercitate de titulari distincti ...

Bibliografie:

ION DELEANU - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE" - VOL. I SI II, EDITURA EUROPA NOVA, BUCURESTI, 1996

ELEODOR FOCSENEANU - "ISTORIA CONSTITUTIONALA A ROMANIEI 1859 - 1991" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI 1992

CRISTIAN IONESCU - "INSTITUTII POLITICE SI DREPT CONSTITUTIONAL" - EDITURA FUNDATIEI ROMANIA DE MAINE, BUCURESTI, 1999

IOAN MURARU - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE" - VOL. 2, EDITURA ACTAMI, BUCURESTI, 1997

CHARLES MONTESQUIEU - "DESPRE SPIRITUL LEGILOR" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1964

GENOVEVA VRABIE - "DREPT CONSTITUTIONAL SI INSTITUTII POLITICE CONTEMPORANE. TEORIA GENERALA A CONSTITUTIEI" - VOL. I, EDITURA STEFAN PROCOPIU, IASI, 1993

STEPHANE RIALS - "DECLARATIA DREPTURILOR OMUNLUI SI ALE CETATEANULUI" - EDITURA POLIROM, IASI, 2002

ION VARLAM - "NOUA CONSTITUTIE A ROMANIEI - FATA CU SCHIMBARILE DIN EUROPA DE EST" - EDITURA EVENIMENTUL, BUCURESTI, 1993

ARISTOTEL - "POLITICA" - TRADUCERE GRIGORIU RALUCA, EDITURA PAIDEA, 2001

CONSTITUA ROMANIEI COMENTATA SI ADNOTATA

CONSTITUTIA ROMANIEI - ADOPTATA PRIN REFERENDUM LA 19 OCTOMBRIE 2003, EDITURA G. P. H. , 2003

CONSTITUTIA ROMANIEI - PROBATA PRIN REFERENDUM LA 8 DECEMBRIE 1991, EDITURA LUMINA LEX, BUCURESTI, 1994

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Analiza principiului separatiei puterilor in stat
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2000
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
74 pagini
Imagini extrase:
73 imagini
Nr cuvinte:
26 986 cuvinte
Nr caractere:
164 463 caractere
Marime:
97.19KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Științe Politice
Predat:
la facultate din Iasi
Materie:
Științe Politice
Sus!