In invatamantul romanesc de toate gradele, dar in special in invatamantul prescolar studiul lexical merita o atentie mult mai mare decat i se acorda in momentul de fata din mai multe motive: schimbarile care au loc in societate precum si spectaculoasele progrese ale stiintei contemporane se reflecta in primul rand si nemijlocit in vocabular considerat ca fiind compartimentul limbii cel mai labil si mai deschis influientelor din afara Legatura dintre istoria lexicului si istoria societatii este atat de stransa si de evidenta, incat celebrul lingvist francez Antoine Meillert se considera pe deplin indreptatit sa afirme ca orice vocabular exprima, de fapt, o civilizatie. De aici rezulta necesitatea de a-l studia cat mai temeinic si ori de cate ori este posibil in indisolubila legatura cu prefacerile de diverse naturi care au loc in viata unei colectivitati lingvistice.
Imbogatirea si perfectionarea vocabularului constituie un lucru mult mai greu de realizat decat insusirea regulilor gramaticale ale limbii materne.
Inca de la varsta prescolara, copilul stapaneste in linii mari sistemul gramatical al limbii pe care o vorbeste insa achizitionarea de noi cuvinte si folosirea lor corecta raman un deziterat permanent de-a lungul intregii vieti.
Este de remarcat rolul gradinitei in a-i sprijini pe copii in formarea unui vocabular cat mai bogat pentru a se putea exprima liber, expresiv, coerent si corect din punct de vedere gramatical.
In decursul anilor de gradinita sub influienta cerintelor crescande ale activitatii si comunicarii are loc o asimilare rapida a diferitelor aspecte ale limbii (compozitia fonetica, vocabularul, structura gramaticala) apar si se dezvolta noi functii si forme ale limbajului care devine mai inchegat, mai coerent.
La venirea in gradinita copilul de trei ani are un limbaj cu caracter situativ ce se exprima prin dialog. Sensul cuvintelor si propozitiilor depinde de imprejurarile concrete, iar vorbirea situativa este completata de gesturi. La aceasta varsta raporturile gandire-vorbire sunt deseori surprinzatoare. Uneori copilul nu este in stare sa explice actiunile inteligente pe care, totusi, le stapaneste pe plan practic, alteori executa ordine pe care nu este in stare sa le repete. Uneori, de dragul sonoritatii cuvintelor prinde din zbor notiuni pe care nu le intelege si le foloseste la intamplare sau formeaza expresii fara sa aiba o cat de mica idee despre raportul pe care-l exprima. Limbajul la aceasta varsta este format din propozitii scurte, abunda exclamatiile, interjectiile, repetitiile, onomatopeele. Pe langa aceasta, este cunoscuta dificultatea pe care o intampina copilul de 3 ani in emiterea si pronuntarea corecta a cuvintelor vorbirii.
Mi-am propus sa evidentiez in aceasta lucrare necesitatea imbogatirii si activizarii vocabularului prin toate activitatile de tip prescolar, progresele realizate de copii in acest sens si implicit in insusirea notiunilor toate acestea reflectate in formarea si evolutia ...
BARBU H. , POPESCU E. , SERBAN F. - "ACTIVITATI DE JOC SI RECREATIV DISTRACTIVE" - E. D. P. , BUCURESTI, 1990
BADICA TATIANA - "EXERCITII PENTRU DEZVOLTAREA VORBIRII PRESCOLARILOR" - E. D. P. , BUCURESTI, 1979
BADICA TATIANA, DUTU OLGA, MARINESCU EUGENIA - "JOCURI DIDACTICE PENTRU CUNOASTEREA MEDIULUI SI DEZVOLTAREA VORBIRII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1974
CONSTANTIN PARFENE - "COMPOZITIILE IN SCOALA" - E. D. P. , BUCURESTI, 1980
COZMAN MARIA - "MODALITATI PEDAGOGICE DE STIMULARE A COMUNICARII" - REVISTA DE PEDAGOGIE, BUCURESTI, 1981
DRAGAN NICOLA, IOAN NICOLA - "CERCETAREA PSIHO - PEDAGOGICA" - EDITURA TIPOUNER, TARGU MURES, 1993
D. AUSUBEL, FL. ROBINSON - "INVATAREA IN SCOALA - O INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA PEDAGOGICA" - TRADUCERE, BUCURESTI, E. D. P, 1981
DUMITRU MUSTER - "METODOLOGIA CERCETARII IN EDUCATIE SI INVATAMANT" - EDITURA LITERA, BUCURESTI, 1985
DUTU OLGA, JINGA IOAN - "DEZVOLTAREA COMUNICARII ORALE" - REVISTA INVATAMANTULUI PRESCOLAR, NR. 1 - 2, 1993
EMIL VERZA - "EDUCATIA INTELECTUALA A COPIILOR PRESCOLARI" - CULEGERE METODICA EDITATA DE REVISTA DE PEDAGOGIE, BUCURESTI, 1975
EMIL VERZA - "CONDUITA VERBALA A SCOLARILOR MICI" - E. D. P. , BUCURESTI, 1973
EMILIA BOCSOIU - "PREVENIREA SI CORECTAREA TULBURARILOR DE LIMBAJ" - E. D. P. , BUCURESTI, 1974
GOLU PANTELIMON, ZLATE MIELU, VERZA EMIL - "PSIHOLOGIA COPILULUI" - MANUAL PENTRU CLASA A XI - A, SCOLI NORMALE, E. D. P. , BUCURESTI, 1993
HRISTEA THEODOR - "SINTEZE DE LIMBA ROMANA" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1984
I. CERGHIT - "PERFECTIONAREA LECTIEI IN SCOALA MODERNA" - E. D. P. , 1985
MARIA MONTESSORI - "DESCOPERIREA COPILULUI" - E. D. P. , BUCURESTI, 1977
JINGA IOAN, NEGRET ION - "INVATAREA EFICIENTA" - EDITIS, BUCURESTI, 1994
MUNTEANU G. , E. BOLOG, VISTIAN GOIA - "LITERATURA PENTRU COPII" - MANUAL PENTRU LICEELE PEDAGOGICE, BUCURESTI, 1970
MATEESCU IOANA, DAMALAN LIVIA - "POVESTIRILE COPIILOR, MIJLOC DE DEZVOLTARE A VORBIRII - DE LA GRADINITA LA SCOALA" - CULEGERE METODICA EDITATA DE REVISTA DE PEDAGOGIE, BUCURESTI, 1975
PAUL POPESCU NEVEANU - "DICTIONAR DE PSIHOLOGIE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1978
TATIANA SLAMA CAZACU - "DIALOGUL LA COPII" - EDITURA ACADEMIEI R. S. R. , BUCURESTI, 1961
TATIANA SLAMA CAZACU - "PROBLEME ALE DEZVOLTARII LIMBII ROMANE CA LIMBA MATERNA IN GRADINITE SI CLASELE PRIMARE IN CULEGEREA METODICA" - BUCURESTI, 1975
URSULA SCHIOPU, VERZA EMIL - "PSIHOLOGIA VARSTELOR" - E. D. P. , BUCURESTI, 1981
VARZARI E. , TAIBAN M. , MAMASIA V. , GHEORGHIAN E. - "METODICA CUNOASTERII MEDIULUI INCONJURATOR SI DEZVOLTAREA VORBIRII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1970
SURDU IOAN, DANILA IOAN, SOVA SIMINICA - "EDUCATIA LIMBAJULUI IN GRADINITA" - E. D. P. , BUCURESTI, 1995
VIORICA PREDA - "PROGRAMA ACTIVITATILOR INSTRUCTIV - EDUCATIVE IN GRADINITA DE COPII", BUCURESTI, 2000
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.