In intreaga lume, cu precadere in tarile democratice, faptele organelor puterii sunt supuse aprecierii tuturor. Organisme din ce in ce mai numeroase si mai competente, care lucreaza pe baze stiintifice, au menirea de a cerceta si a face cunoscuta opinia publica cu privire la o problema ivita: idealuri, gusturi, preferinte, constrangeri, toate sunt scrutate zilnic, in toate sensurile, pentru ca, mai apoi, fiecare sa poata lua cunostinta de miscarile cele mai aparente si cele mai ascunse care strabat si anima constiinta colectiva (J. Stoetzel si A. Girard, 1975, 7). Importanta cunoasterii opiniei publice este data de rolul acesteia in cadrul sistemului politic al unei tari.
Privita din prisma teoriei sistemelor, asa cum a propus prima data David Easton (1965), opinia publica este atat un element al input-urilor, cat si un feedback al sistemului politic. Ca feedback joaca un rol important in evaluarea performantelor guvernarii, iar ca input influenteaza politicienii si, in cele din urma, politica (S. Chelcea, 2002, 158). Sondajele de opinie publica, efectuate pe diferite probleme de mare interes public, urmaresc sa surprinda in principal opiniile: parerile, atitudinile, evaluarile etc. oamenilor legate de aceste probleme. Intr-o societate democratica ele nu sunt doar o componenta a cunoasterii stiintifice a socialului, ci si un reper privind evaluarea diverselor elemente ale mecanismului social, puncte de sprijin pentru ajustarea strategiilor si tacticilor fortelor politice (T. Rotariu si P. Ilut, 2001, 53). Preluarea sondajelor de opinie in presa scrisa are, de multe ori, de suferit datorita jurnalistilor, care, desi nu sunt calificati in ceea ce priveste interpretarea datelor de sondaj, se pronunta in acest domeniu pe care nu-l cunosc foarte bine. Iar o consecinta a acestui fapt este ca populatia isi pierde, in mare parte, increderea in sondaje, nemaicooperand cu operatorii de teren. Am initiat o cercetare pe tema preluarii sondajelor de opinie publica in presa scrisa deoarece consider ca este important de atras atentia asupra legaturii existente intre procesul de formare si schimbare a opiniilor si presa scrisa. Pe aceasta linie, studiul de caz pe care l-am realizat are in vedere preluarea in ziarul Jurnalul National a unui sondaj despre eroii, antieroii si atitudinea romanilor fata de propria tara si fata de conationali. Am urmarit modul in care jurnalistii s-au lansat in diferite aprecieri pe baza datelor de sondaj pentru a dezvalui existenta unor posibile erori in prezentarea lor, ambiguitatea interpretarii rezultatelor, incercarea de influentare a opiniei prin diverse comentarii, factori care duc la distorsionarea perceptiei asupra subiectului sondajului de opinie si, in final, formarea unei opinii gresite asupra realitatii.
Este important de precizat faptul ca, in aceasta directie Septimiu Chelcea si Gabriel Jderu au intreprins un studiu cu privire la preluarea in mass media din Romania a datelor din sondajul Gallup International de la ...
ABRAHAM DOREL - "CUM SE EVALUEAZA REZULTATELE SONDAJELOR DE OPINIE " - ROMANIA SOCIALA, 1, 50 - 53, 2001
ABRAHAM DOREL, LAZAROIU SEBASTIAN - "SONDAJELE DE OPINIE SI ALEGERILE" - REVISTA ROMANA DE COMUNICARE SI RELATII PUBLICE, 4 - 5, 22 - 28, 2001
ABRAHAM DOREL, DATCULESCU PETRE, KIVU MIRCEA, LAZAROIU SEBASTIAN, MARGINEAN IOAN, SANDU DUMITRU - "FORUM SOCIOLOGIE ROMANEASCA. SONDAJELE DE OPINIE PUBLICA IN ROMANIA DE AZI" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, II, 3, 5 - 25, 2004
ALDEA ANDRA, CHIRIBURCA DAN - "SONDAJELE DE OPINIE. MOD DE UTILIZARE" - BUCURESTI, EDITURA PAIDEIA, 2001
BLACK SAM - "THE ESSENTIALS OF PUBLIC RELATIONS" - LONDRA, KOGAN PAGE LTD. , 1993
BONDREA AURELIAN - "SOCIOLOGIA OPINIEI PUBLICE SI A MASS MEDIA" - BUCURESTI, EDITURA FUNDATIEI "ROMANIA DE MAINE", 1996
BOURDIEU PIERRE - "PUBLIC OPINION POLLS: A SCIENCE WITHOUT SCIENTIST. IN OTHER WORDS" - CAMBRIDGE, POLITY, 1990
CHAMPAGNE PATRICK - "OPINIA PUBLICA"SI DEZBATEREA PUBLICA. IN ISABELLE PAILLART. (2002). SPATIUL PUBLIC SI COMUNICAREA" - IASI, EDITURA POLIROM, 2002
CHELCEA SEPTIMIU, MARGINEAN IOAN, CAUC IOAN - "CERCETAREA SOCIOLOGICA. METODE SI TEHNICI" - DEVA, EDITURA DESTIN, 1998
CHELCEA SEPTIMIU, IVAN LOREDANA - "METODOLOGIA SI PRACTICA SONDAJELOR FINALE, CU REFERIRE LA ALEGERILE DE LA 26 NOIEMBRIE 2000 DIN ROMANIA" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, 3 - 4, 119 - 131, 2000
CHELCEA SEPTIMIU - "METODOLOGIA CERCETARII SOCIOLOGICE. METODE CANTITATIVE SI CALITATIVE" - BUCURESTI, EDITURA ECONOMICA, 2001
CHELCEA SEPTIMIU - "OPINIA PUBLICA. GANDESC MASELE DESPRE CE SI CUM VOR ELITELE " - BUCURESTI, EDITURA ECONOMICA, 2002
CHELCEA SEPTIMIU, ILUT PETRU - "ENCICLOPEDIE DE PSIHOSOCIOLOGIE" - BUCURESTI, EDITURA ECONOMICA, 2003
CHELCEA SEPTIMIU, JDERU GABRIEL - "PRELUAREA DATELOR DIN SONDAJELE DE OPINIE PUBLICA IN MASS - MEDIA DIN ROMANIA IN ANUL ELECTORAL 2004: INCORECTITUDINE, SUBIECTIVITATE SI AMBIGUITATE" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, II, 3, 96 - 107, 2004
CHELCEA SEPTIMIU, ABRAHAM DOREL, LAZAROIU SEBASTIAN - "SONDAJ DE OPINIE PUBLICA: IDOLII, EROII SI ANTIEROII ROMANILOR AZI" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, 2 (IN CURS DE APARITIE), 2005
COHEN - ALMAGOR RAPHAEL - "RELATAREA OBIECTIVA IN MASS - MEDIA: INTRE ILUZIE SI PANACEA" - JURNALISM SI COMUNICARE, 3, 3 - 12, 2003
DOBRESCU PAUL - "UN DESPOT MODERN - OPINIA PUBLICA" - REVISTA ROMANA DE COMUNICARE SI RELATII PUBLICE, 2 - 3, 13 - 30, 2000
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.