Presa scrisă și preluarea sondajelor de opinie

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 OPINIA PUBLICA - FENOMEN PSIHOSOCIAL COMPLEX
2.1 ANALIZA A CONCEPTULUI DE "OPINIE PUBLICA"
2.2 ANALIZA CRITICA PRIVIND DEFINIREA OPINIEI PUBLICE
2.3 MODELUL TRIDIMENSIONAL AL OPINIEI PUBLICE
3 OPINIA PUBLICA SI SONDAJELE DE OPINIE
3.1 CE ESTE SONDAJUL DE OPINIE PUBLICA
3.2 APARITIA SI EVOLUTIA SONDAJELOR DE OPINIE
3.3 FUNCTIILE SI IMPORTANTA SONDAJELOR
4 PRELUAREA SONDAJELOR DE OPINIE IN PRESA SCRISA
4.1 PRESA SCRISA SI CONSTRUIREA OPINIEI PUBLICE
4.2 PRELUAREA SONDAJELOR DE OPINIE IN PRESA SCRISA
5 STUDIU DE CAZ: IDOLII ROMANILOR
6 CONCLUZII
7 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

In intreaga lume, cu precadere in tarile democratice, faptele organelor puterii sunt supuse aprecierii tuturor. Organisme din ce in ce mai numeroase si mai competente, care lucreaza pe baze stiintifice, au menirea de a cerceta si a face cunoscuta opinia publica cu privire la o problema ivita: idealuri, gusturi, preferinte, constrangeri, toate sunt scrutate zilnic, in toate sensurile, pentru ca, mai apoi, fiecare sa poata lua cunostinta de miscarile cele mai aparente si cele mai ascunse care strabat si anima constiinta colectiva (J. Stoetzel si A. Girard, 1975, 7). Importanta cunoasterii opiniei publice este data de rolul acesteia in cadrul sistemului politic al unei tari.

Privita din prisma teoriei sistemelor, asa cum a propus prima data David Easton (1965), opinia publica este atat un element al input-urilor, cat si un feedback al sistemului politic. Ca feedback joaca un rol important in evaluarea performantelor guvernarii, iar ca input influenteaza politicienii si, in cele din urma, politica (S. Chelcea, 2002, 158). Sondajele de opinie publica, efectuate pe diferite probleme de mare interes public, urmaresc sa surprinda in principal opiniile: parerile, atitudinile, evaluarile etc. oamenilor legate de aceste probleme. Intr-o societate democratica ele nu sunt doar o componenta a cunoasterii stiintifice a socialului, ci si un reper privind evaluarea diverselor elemente ale mecanismului social, puncte de sprijin pentru ajustarea strategiilor si tacticilor fortelor politice (T. Rotariu si P. Ilut, 2001, 53). Preluarea sondajelor de opinie in presa scrisa are, de multe ori, de suferit datorita jurnalistilor, care, desi nu sunt calificati in ceea ce priveste interpretarea datelor de sondaj, se pronunta in acest domeniu pe care nu-l cunosc foarte bine. Iar o consecinta a acestui fapt este ca populatia isi pierde, in mare parte, increderea in sondaje, nemaicooperand cu operatorii de teren. Am initiat o cercetare pe tema preluarii sondajelor de opinie publica in presa scrisa deoarece consider ca este important de atras atentia asupra legaturii existente intre procesul de formare si schimbare a opiniilor si presa scrisa. Pe aceasta linie, studiul de caz pe care l-am realizat are in vedere preluarea in ziarul Jurnalul National a unui sondaj despre eroii, antieroii si atitudinea romanilor fata de propria tara si fata de conationali. Am urmarit modul in care jurnalistii s-au lansat in diferite aprecieri pe baza datelor de sondaj pentru a dezvalui existenta unor posibile erori in prezentarea lor, ambiguitatea interpretarii rezultatelor, incercarea de influentare a opiniei prin diverse comentarii, factori care duc la distorsionarea perceptiei asupra subiectului sondajului de opinie si, in final, formarea unei opinii gresite asupra realitatii.

Este important de precizat faptul ca, in aceasta directie Septimiu Chelcea si Gabriel Jderu au intreprins un studiu cu privire la preluarea in mass media din Romania a datelor din sondajul Gallup International de la ...

Bibliografie:

ABRAHAM DOREL - "CUM SE EVALUEAZA REZULTATELE SONDAJELOR DE OPINIE " - ROMANIA SOCIALA, 1, 50 - 53, 2001

ABRAHAM DOREL, LAZAROIU SEBASTIAN - "SONDAJELE DE OPINIE SI ALEGERILE" - REVISTA ROMANA DE COMUNICARE SI RELATII PUBLICE, 4 - 5, 22 - 28, 2001

ABRAHAM DOREL, DATCULESCU PETRE, KIVU MIRCEA, LAZAROIU SEBASTIAN, MARGINEAN IOAN, SANDU DUMITRU - "FORUM SOCIOLOGIE ROMANEASCA. SONDAJELE DE OPINIE PUBLICA IN ROMANIA DE AZI" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, II, 3, 5 - 25, 2004

ALDEA ANDRA, CHIRIBURCA DAN - "SONDAJELE DE OPINIE. MOD DE UTILIZARE" - BUCURESTI, EDITURA PAIDEIA, 2001

BLACK SAM - "THE ESSENTIALS OF PUBLIC RELATIONS" - LONDRA, KOGAN PAGE LTD. , 1993

BONDREA AURELIAN - "SOCIOLOGIA OPINIEI PUBLICE SI A MASS MEDIA" - BUCURESTI, EDITURA FUNDATIEI "ROMANIA DE MAINE", 1996

BOURDIEU PIERRE - "PUBLIC OPINION POLLS: A SCIENCE WITHOUT SCIENTIST. IN OTHER WORDS" - CAMBRIDGE, POLITY, 1990

CHAMPAGNE PATRICK - "OPINIA PUBLICA"SI DEZBATEREA PUBLICA. IN ISABELLE PAILLART. (2002). SPATIUL PUBLIC SI COMUNICAREA" - IASI, EDITURA POLIROM, 2002

CHELCEA SEPTIMIU, MARGINEAN IOAN, CAUC IOAN - "CERCETAREA SOCIOLOGICA. METODE SI TEHNICI" - DEVA, EDITURA DESTIN, 1998

CHELCEA SEPTIMIU, IVAN LOREDANA - "METODOLOGIA SI PRACTICA SONDAJELOR FINALE, CU REFERIRE LA ALEGERILE DE LA 26 NOIEMBRIE 2000 DIN ROMANIA" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, 3 - 4, 119 - 131, 2000

CHELCEA SEPTIMIU - "METODOLOGIA CERCETARII SOCIOLOGICE. METODE CANTITATIVE SI CALITATIVE" - BUCURESTI, EDITURA ECONOMICA, 2001

CHELCEA SEPTIMIU - "OPINIA PUBLICA. GANDESC MASELE DESPRE CE SI CUM VOR ELITELE " - BUCURESTI, EDITURA ECONOMICA, 2002

CHELCEA SEPTIMIU, ILUT PETRU - "ENCICLOPEDIE DE PSIHOSOCIOLOGIE" - BUCURESTI, EDITURA ECONOMICA, 2003

CHELCEA SEPTIMIU, JDERU GABRIEL - "PRELUAREA DATELOR DIN SONDAJELE DE OPINIE PUBLICA IN MASS - MEDIA DIN ROMANIA IN ANUL ELECTORAL 2004: INCORECTITUDINE, SUBIECTIVITATE SI AMBIGUITATE" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, II, 3, 96 - 107, 2004

CHELCEA SEPTIMIU, ABRAHAM DOREL, LAZAROIU SEBASTIAN - "SONDAJ DE OPINIE PUBLICA: IDOLII, EROII SI ANTIEROII ROMANILOR AZI" - SOCIOLOGIE ROMANEASCA, 2 (IN CURS DE APARITIE), 2005

COHEN - ALMAGOR RAPHAEL - "RELATAREA OBIECTIVA IN MASS - MEDIA: INTRE ILUZIE SI PANACEA" - JURNALISM SI COMUNICARE, 3, 3 - 12, 2003

DOBRESCU PAUL - "UN DESPOT MODERN - OPINIA PUBLICA" - REVISTA ROMANA DE COMUNICARE SI RELATII PUBLICE, 2 - 3, 13 - 30, 2000

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Presa scrisa si preluarea sondajelor de opinie
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2005
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
59 pagini
Imagini extrase:
62 imagini
Nr cuvinte:
24 080 cuvinte
Nr caractere:
129 354 caractere
Marime:
131.92KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Sociologie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
Sociologie
Materie:
Sociologie
Sus!