Motivarea în structuri infodocumentare

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

Introducere ...1
Capitolul I. Motivația - concept, rol și forme de bază .3
I.1 Conceptul de motivație 4
I.2 Rolul motivației 8
I.3 Formele motivației 8
Capitolul II. Teorii și tehnici motivaționale ..11
II.1 Teorii motivaționale 11
II.1.1 Teorii motivaționale de conținut ..11
II.1.2 Teorii motivaționale de proces .16
II.2 Factorii care influențează motivarea ...18
II.3 Cerințe ale motivării ...19
II.4 Tehnici de motivare ...20
II.4.1 Tehnici de motivare specifice ...23
II.4.2 Tehnici de motivare salariale 23
II.4.3 Tehnici de motivare nonsalariale ..25
Capitolul III. Metode de motivare a angajaților dintr-o structură infodocumentară ..27
III.1 Prezentarea activității angajatului dintr-o bibliotecă .27
III.2 Tehnici de motivare a angajaților dintr-o bibliotecă ..28
III.3 Evaluarea motivației angajaților de la Biblioteca Centrală Universitară ...30
Concluzii ...35
Bibliografie ...36
Anexe

Extras din licența:

Introducere

“Motivația este ceea ce energizează,

direcționează și susține un comportament”

(F.E. Saal, 1988, p. 28)

Dacă încercăm să ne gândim la fiecare acțiune pe care o desfășurăm în activitatea noastră cotidiană, vom observa că în spatele întregului demers există o serie de motive, mai mult sau mai puțin evidente. Motivele pot fi considerate drept cauze ale activității, întrucât “motivația este o pârghie importantă în procesul autoreglării individului”.

Comportamentul uman este influențat de o varietate de nevoi, dorințe și chiar preferințe ale omului, care, într-un anumit mediu și în funcție de influențele acestuia, îl determină să acționeze într-un sens sau altul cu scopul de a obține rezultatele și efectele scontate.

Omul este o fiiință superioară înzestrată cu calități și resurse inimaginabile. De aceea, motivația are drept scop generarea dorinței, ca fiecare angajat să-și utilizeze aptitudinile, cunoștințele în procesul de realizare a sarcinilor la locul de muncă sau a altor acțiuni necesare pentru dezvoltarea firmei.

Mergând la bibliotecă, înconjurați de rafturi pline de cărți, ne întâmpină o voce prietenoasă: Cu ce vă pot ajuta? Și automat ne punem întrebarea: Cum își petrec orele de muncă aceste angajate? Ce le motivează pe ele să vină la lucru în fiecare zi?

Metodele de motivare ale angajaților dintr-o structură infodocumentară au particulatități ce se diferențiază major de cele utilizate în alte firme. Munca unui bibliotecar este complexă și solicitantă, iar managerii, prin tehnicile de motivare utilizate ar trebui să îi ajute pe angajați să iasă din rutină, să devină creativi și pasionați și să descopere frumusețea meseriei îmbrățișate.

Toate aceste aspecte mi-au strârnit curiozitatea și au trezit dorința de a investiga care sunt tehnicile de motivare cele mai eficiente și modalitățile de utilizare a lor pentru a da rezultatele preconizate în vederea îmbunătățirii activității instituției.

Obiectivul acestei lucrări a fost investigarea tipurilor de motivații întâlnite la angajații dintr-o structură infodocumentară precum și găsirea de tehnici de motivare pentru îmbunătățirea activității lor.

Lucrarea de față este structură pe trei capitole. Primele două capitole, reprezentând partea teoretică, prezintă conceptul de motivație, formele și metodele de motivare precum și particularități ale motivării în domeniul infodocumentar. Ultimul capitol reprezintă partea de cercetare în care sunt prezentate evaluarea motivației salariaților într-o structură infodocumentară precum și o interpretare a cercetării realizate.

Primul capitol “Motivația - concept, rol și forme de bază” prezintă pe scurt conceptul de motivație, rolul motivației în obținerea performanței, precum și formele de bază ale motivației.

Capitolul al doilea “Teorii și tehnici motivaționale” prezintă teoriile motivaționale, factorii care influențează motivarea și tehnicile de motivare ale angajaților pentru îmbunătățirea performanței.

Capitolul al treilea “Metode de motivare a ngajaților dintr-o structură infodocumentară” prezintă cercetarea realizată pe un eșantion de 50 de angajați de la Biblioteca Centrală Universitară pentru determinarea principalelor tipuri de motivare ale salariaților. Cercetarea a fost realizată cu ajutorul unui chestionar de 19 întrebări care a urmărit câteva aspecte: gradul în care sunt satisfăcute nevoile de grad superior, importanța recompensei salariale și nonsalariale.

Lucrarea prezintă la final o serie de concluzii în urma interpretării rezultatelor cercetării realizate.

Metoda de abordare proprie a noțiunilor teoretice, chestionarul aplicat și interpretarea rezultatelor acestuia în cadrul acestei lucrări reprezintă un punct de pornire pentru determinarea tehnicilor de motivare optime ce ar determina performanța angajaților într-o structură infodocumentară.

Capitolul I

Motivația - concept, rol și forme de bază

Când e vorba să ne explicăm conduita unei anumite persoane, de multe ori nu reușim să

ne dăm seama de resorturile intime care-l animă, de acea parte ascunsă a personalității sale care-l determină să procedeze așa și nu altfel. Suntem prea preocupați să îl definim caracterologic neglijând astfel acea forță lăuntrică care-i orientează și îi întreține energetic acțiunile. Aceasta este motivația, esențială pentru activitatea umană, pentru înțelegerea și explicarea comportamentului.

Termenul de motivație a apărut pentru prima dată în literatura de specialitate în jurul anului 1930 și astăzi a ajuns să fie unul dintre principalii factori care pot influența performanța unei firme. Acest termen poate fi întâlnit în aproape toate domeniile care vizează într-o măsură mai mică sau mai mare munca cu oamenii: politică, economie, artă, educație, pedagogie. Utilizarea sa generală se datorează conotațiilor atractive și ambigue pe care le posedă, ce trimit cu gândul la ideea de a pătrunde în conduita umană cu scopul de a o manipula și modela.

Motivația este una din problemele tradiționale de studiu ale comportamentului organizațional si ani de zile a suscitat interesul managerilor, cercetatorilor si antrenorilor sportivi. In organizațiile moderne, motivația a devenit și mai importantă. Acest fapt se datoreaza necesitații realizării unei productivitați ridicate, în ideea de a oferi produse și servicii competitive la nivel mondial. Pentru soarta unei organizații, resursele umane sunt esențiale și specifice .

Esențiale pentru că organizația nu poate exista fără aceste resurse, oamenii fiind cei care conferă viață și dorința de a reuși. “Savoire-faire”-ul personalului dă adevărata valoare a intreprinderii.

Specifice pentru că este vorba oameni care sunt promotori ale acestor valori, ale căror comportament este dictat în general de aspirațiile și nevoile “specifice”.

Bibliografie:

1. Abrudan, D.B., Serratore, M., Motivația și motivarea resurselor umane pentru performanță, Ed. Solness, Timișoara, 2002, pag. 19-21, 60-63.

2. Allan J, How to be better at motivating people, British Library, London, 1996, p. 28.

3. Armstrong. M., Cum să fii un manager și mai bun, Meteor Press, 2008, pag. 145-148.

4. Burduș, E., Fundamentele managementului organizației, Ediția a doua, Economică, București, 2007, pag. 214-224.

5. Burduș, E., Căprărescu, G., Fundamentele managementului organizației, Ed. Economică, București, 1999, p. 493.

6. Buzea, C., Motivația. Teorii și practici, Institutul European, Iași, 2010, p. 71

7. Cole, G.A., Managementul personalului, Ed. Codecs, 2000, p. 108.

8. Constantinescu, D.A.; Rotaru, A.; Savu, C., Management - Teorie, teste și probleme, Colecția Națională, București, 2002, pag. 357, 362.

9. Craiovan, M.P., Introducere în psihologia resurselor umane, Ed. Universitară, București, 2006, p. 52.

10. Done, I., Salariul și motivația muncii, Ed. Expert, București, 2000, p.67.

11. Emilian, R., Conducerea resurselor umane, Ed. Expert, 1999, pag. 33-35.

12. Forsyth, P., Cum să motivezi oamenii, Ed. Rentrop&Straton, București, 2007, pag. 100-113.

13. Hăhăianu, L., Cum să-ți motivezi angajații pentru a obține performanțe deosebite, Ed. Rentrop&Straton, București, 2002, p. 22.

14. Hodor, P., Munteanu, R., Managementul resurselor umane, Ed. Focus, Petroșani, 2002, pag. 75-76.

15. Kermally, S., Maeștrii managementului resurselor umane, Meteor Press, București, 2009, pag. 46-49.

16. Lefter, V.; Marinaș. C.; Nica, E., Fundamente ale managementului resurselor umane, Ed. Economică, București, 2007, pag. 143, 156.

17. Lukacs, E., Introducere în managementul resurselor umane, Ed. Tehnică, București, 2000, pag. 47, 52, 61.

18. Năstase, M., Lideri, leadership și organizarea bazată pe cunoștințe, Ed. ASE, București, 2007, pag. 175, 179, 181.

19. Panaite, N., Iftimescu, A., Management: concepte și aplicații, Ed. Univ. Al.I.Cuza, Iași,

2003, p. 228.

20. Pastor, I.; Câmpean, E.A.; Stoica, M., Managementul firmei și dezvoltarea resurselor umane în organizații, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2005, p. 289.

21. Pânișoară, G., Pânișoară, I.O., Motivarea eficientă: ghid practic, Ed. Polirom, Iași, 2005.

22. Pânișoară, G.; Pânișoară, I.O., Managementul Resurselor umane, Ed. Polirom, Iași, 2003, p. 162.

23. Popescu, L., Resurse Umane, comportament &management, Ed. Cimeres, București, 2001, pag. 33, 50.

24. Robbins, S.R., Adevărul și numai adevărul despre managementul personalului, Meteor Press, București.

25. Zlate, M., Fundamentele psihologiei, Ed. ProHumanitate, Iași, 2000, p. 95.

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Motivarea in structuri infodocumentare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2012
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
46 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
11 486 cuvinte
Nr caractere:
64 451 caractere
Marime:
615.10KB (arhivat)
Publicat de:
Elena I.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Sociologie
Predat:
Facultatea de Litere , Universitatea din Bucuresti din Bucuresti
Materie:
Sociologie
Nota primită:
Nota 10
Sus!