Motivarea in structuri infodocumentare

Previzualizare licenta:

Cuprins licenta:

Introducere ...1
Capitolul I. Motivatia - concept, rol si forme de baza .3
I.1 Conceptul de motivatie 4
I.2 Rolul motivatiei 8
I.3 Formele motivatiei 8
Capitolul II. Teorii si tehnici motivationale ..11
II.1 Teorii motivationale 11
II.1.1 Teorii motivationale de continut ..11
II.1.2 Teorii motivationale de proces .16
II.2 Factorii care influenteaza motivarea ...18
II.3 Cerinte ale motivarii ...19
II.4 Tehnici de motivare ...20
II.4.1 Tehnici de motivare specifice ...23
II.4.2 Tehnici de motivare salariale 23
II.4.3 Tehnici de motivare nonsalariale ..25
Capitolul III. Metode de motivare a angajatilor dintr-o structura infodocumentara ..27
III.1 Prezentarea activitatii angajatului dintr-o biblioteca .27
III.2 Tehnici de motivare a angajatilor dintr-o biblioteca ..28
III.3 Evaluarea motivatiei angajatilor de la Biblioteca Centrala Universitara ...30
Concluzii ...35
Bibliografie ...36
Anexe

Extras din licenta:

Introducere

"Motivatia este ceea ce energizeaza,

directioneaza si sustine un comportament"

(F.E. Saal, 1988, p. 28)

Daca incercam sa ne gandim la fiecare actiune pe care o desfasuram in activitatea noastra cotidiana, vom observa ca in spatele intregului demers exista o serie de motive, mai mult sau mai putin evidente. Motivele pot fi considerate drept cauze ale activitatii, intrucat "motivatia este o parghie importanta in procesul autoreglarii individului".

Comportamentul uman este influentat de o varietate de nevoi, dorinte si chiar preferinte ale omului, care, intr-un anumit mediu si in functie de influentele acestuia, il determina sa actioneze intr-un sens sau altul cu scopul de a obtine rezultatele si efectele scontate.

Omul este o fiiinta superioara inzestrata cu calitati si resurse inimaginabile. De aceea, motivatia are drept scop generarea dorintei, ca fiecare angajat sa-si utilizeze aptitudinile, cunostintele in procesul de realizare a sarcinilor la locul de munca sau a altor actiuni necesare pentru dezvoltarea firmei.

Mergand la biblioteca, inconjurati de rafturi pline de carti, ne intampina o voce prietenoasa: Cu ce va pot ajuta? Si automat ne punem intrebarea: Cum isi petrec orele de munca aceste angajate? Ce le motiveaza pe ele sa vina la lucru in fiecare zi?

Metodele de motivare ale angajatilor dintr-o structura infodocumentara au particulatitati ce se diferentiaza major de cele utilizate in alte firme. Munca unui bibliotecar este complexa si solicitanta, iar managerii, prin tehnicile de motivare utilizate ar trebui sa ii ajute pe angajati sa iasa din rutina, sa devina creativi si pasionati si sa descopere frumusetea meseriei imbratisate.

Toate aceste aspecte mi-au strarnit curiozitatea si au trezit dorinta de a investiga care sunt tehnicile de motivare cele mai eficiente si modalitatile de utilizare a lor pentru a da rezultatele preconizate in vederea imbunatatirii activitatii institutiei.

Obiectivul acestei lucrari a fost investigarea tipurilor de motivatii intalnite la angajatii dintr-o structura infodocumentara precum si gasirea de tehnici de motivare pentru imbunatatirea activitatii lor.

Lucrarea de fata este structura pe trei capitole. Primele doua capitole, reprezentand partea teoretica, prezinta conceptul de motivatie, formele si metodele de motivare precum si particularitati ale motivarii in domeniul infodocumentar. Ultimul capitol reprezinta partea de cercetare in care sunt prezentate evaluarea motivatiei salariatilor intr-o structura infodocumentara precum si o interpretare a cercetarii realizate.

Primul capitol "Motivatia - concept, rol si forme de baza" prezinta pe scurt conceptul de motivatie, rolul motivatiei in obtinerea performantei, precum si formele de baza ale motivatiei.

Capitolul al doilea "Teorii si tehnici motivationale" prezinta teoriile motivationale, factorii care influenteaza motivarea si tehnicile de motivare ale angajatilor pentru imbunatatirea performantei.

Capitolul al treilea "Metode de motivare a ngajatilor dintr-o structura infodocumentara" prezinta cercetarea realizata pe un esantion de 50 de angajati de la Biblioteca Centrala Universitara pentru determinarea principalelor tipuri de motivare ale salariatilor. Cercetarea a fost realizata cu ajutorul unui chestionar de 19 intrebari care a urmarit cateva aspecte: gradul in care sunt satisfacute nevoile de grad superior, importanta recompensei salariale si nonsalariale.

Lucrarea prezinta la final o serie de concluzii in urma interpretarii rezultatelor cercetarii realizate.

Metoda de abordare proprie a notiunilor teoretice, chestionarul aplicat si interpretarea rezultatelor acestuia in cadrul acestei lucrari reprezinta un punct de pornire pentru determinarea tehnicilor de motivare optime ce ar determina performanta angajatilor intr-o structura infodocumentara.

Capitolul I

Motivatia - concept, rol si forme de baza

Cand e vorba sa ne explicam conduita unei anumite persoane, de multe ori nu reusim sa

ne dam seama de resorturile intime care-l anima, de acea parte ascunsa a personalitatii sale care-l determina sa procedeze asa si nu altfel. Suntem prea preocupati sa il definim caracterologic neglijand astfel acea forta launtrica care-i orienteaza si ii intretine energetic actiunile. Aceasta este motivatia, esentiala pentru activitatea umana, pentru intelegerea si explicarea comportamentului.

Termenul de motivatie a aparut pentru prima data in literatura de specialitate in jurul anului 1930 si astazi a ajuns sa fie unul dintre principalii factori care pot influenta performanta unei firme. Acest termen poate fi intalnit in aproape toate domeniile care vizeaza intr-o masura mai mica sau mai mare munca cu oamenii: politica, economie, arta, educatie, pedagogie. Utilizarea sa generala se datoreaza conotatiilor atractive si ambigue pe care le poseda, ce trimit cu gandul la ideea de a patrunde in conduita umana cu scopul de a o manipula si modela.

Motivatia este una din problemele traditionale de studiu ale comportamentului organizational si ani de zile a suscitat interesul managerilor, cercetatorilor si antrenorilor sportivi. In organizatiile moderne, motivatia a devenit si mai importanta. Acest fapt se datoreaza necesitatii realizarii unei productivitati ridicate, in ideea de a oferi produse si servicii competitive la nivel mondial. Pentru soarta unei organizatii, resursele umane sunt esentiale si specifice .

Esentiale pentru ca organizatia nu poate exista fara aceste resurse, oamenii fiind cei care confera viata si dorinta de a reusi. "Savoire-faire"-ul personalului da adevarata valoare a intreprinderii.

Specifice pentru ca este vorba oameni care sunt promotori ale acestor valori, ale caror comportament este dictat in general de aspiratiile si nevoile "specifice".

Bibliografie:

1. Abrudan, D.B., Serratore, M., Motivatia si motivarea resurselor umane pentru performanta, Ed. Solness, Timisoara, 2002, pag. 19-21, 60-63.

2. Allan J, How to be better at motivating people, British Library, London, 1996, p. 28.

3. Armstrong. M., Cum sa fii un manager si mai bun, Meteor Press, 2008, pag. 145-148.

4. Burdus, E., Fundamentele managementului organizatiei, Editia a doua, Economica, Bucuresti, 2007, pag. 214-224.

5. Burdus, E., Caprarescu, G., Fundamentele managementului organizatiei, Ed. Economica, Bucuresti, 1999, p. 493.

6. Buzea, C., Motivatia. Teorii si practici, Institutul European, Iasi, 2010, p. 71

7. Cole, G.A., Managementul personalului, Ed. Codecs, 2000, p. 108.

8. Constantinescu, D.A.; Rotaru, A.; Savu, C., Management - Teorie, teste si probleme, Colectia Nationala, Bucuresti, 2002, pag. 357, 362.

9. Craiovan, M.P., Introducere in psihologia resurselor umane, Ed. Universitara, Bucuresti, 2006, p. 52.

10. Done, I., Salariul si motivatia muncii, Ed. Expert, Bucuresti, 2000, p.67.

11. Emilian, R., Conducerea resurselor umane, Ed. Expert, 1999, pag. 33-35.

12. Forsyth, P., Cum sa motivezi oamenii, Ed. Rentrop&Straton, Bucuresti, 2007, pag. 100-113.

13. Hahaianu, L., Cum sa-ti motivezi angajatii pentru a obtine performante deosebite, Ed. Rentrop&Straton, Bucuresti, 2002, p. 22.

14. Hodor, P., Munteanu, R., Managementul resurselor umane, Ed. Focus, Petrosani, 2002, pag. 75-76.

15. Kermally, S., Maestrii managementului resurselor umane, Meteor Press, Bucuresti, 2009, pag. 46-49.

16. Lefter, V.; Marinas. C.; Nica, E., Fundamente ale managementului resurselor umane, Ed. Economica, Bucuresti, 2007, pag. 143, 156.

17. Lukacs, E., Introducere in managementul resurselor umane, Ed. Tehnica, Bucuresti, 2000, pag. 47, 52, 61.

18. Nastase, M., Lideri, leadership si organizarea bazata pe cunostinte, Ed. ASE, Bucuresti, 2007, pag. 175, 179, 181.

19. Panaite, N., Iftimescu, A., Management: concepte si aplicatii, Ed. Univ. Al.I.Cuza, Iasi,

2003, p. 228.

20. Pastor, I.; Campean, E.A.; Stoica, M., Managementul firmei si dezvoltarea resurselor umane in organizatii, Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2005, p. 289.

21. Panisoara, G., Panisoara, I.O., Motivarea eficienta: ghid practic, Ed. Polirom, Iasi, 2005.

22. Panisoara, G.; Panisoara, I.O., Managementul Resurselor umane, Ed. Polirom, Iasi, 2003, p. 162.

23. Popescu, L., Resurse Umane, comportament &management, Ed. Cimeres, Bucuresti, 2001, pag. 33, 50.

24. Robbins, S.R., Adevarul si numai adevarul despre managementul personalului, Meteor Press, Bucuresti.

25. Zlate, M., Fundamentele psihologiei, Ed. ProHumanitate, Iasi, 2000, p. 95.

Download licenta

Primești licenta în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2012
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
46 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
11 486 cuvinte
Nr caractere:
64 451 caractere
Marime:
615.10 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licenta
Domeniu:
Sociologie
Data publicare:
28.08.2020
Structură de fișiere:
  • Motivarea in structuri infodocumentare.doc
Predat:
Facultatea de Litere , Universitatea din Bucuresti din Bucuresti
Nota primita:
Nota 10

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Invatat e omul care nu termina niciodata de invatat", acestea sunt cuvintele folosite de...
1. Probleme generale In epoca informatiei, totul se desfasoara intr-un ritm nemaiintilnit...
CE ESTE CALITATEA ? Conceptul calitatii a fost subiectul unei dezvoltari pe aceasta tema in...
Evolutia societatii sub toate aspectele (economic, social, cultural) este strans legata de...
Societatea informationala este un obiectiv al dezvoltarii si nu un tel in sine; ea reprezinta o...
Sus!