Învățământul preșcolar în România - Locul grădiniței în sistemul de învățământ

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 PROFILUL PSIHOLOGIC AL COPILULUI PRESCOLAR
1.1 PSIHOLOGIA COPILULUI SI SCURT ISTORIC
1.2 FACTORII DEZVOLTARII PERSONALITATII COPILULUI
1.2.1 ROLUL EREDITATII
1.2.2 ROLUL MEDIULUI FACTORI INTERNI SI EXTERNI
1.3 PROBLEME SPECIFICE ALE ADAPTARII COPILULUI LA VIATA SI ACTIVITATEA SCOLARA
1.3.1 RELATIA CU INVATATOAREA
1.3.2 RELATII CU COLEGII SAI
1.4 EVOLUTIA PSIHOLOGICA
1.4.1 PE PLAN SENZORIAL
1.4.2 PE PLAN INTELECTUAL
1.4.3 PE PLAN REGLATORIU
1.4.4 PERSONALITATEA
1.5 ACTIVITATEA
1.6 EXIGENTELE EDUCATIVE
1.7 DINAMICA PROCESELOR DE INVATARE PE PARCURSUL MICII SCOLARITATI
2 VOCABULARUL - MIJLOC FUNDAMENTAL DE COMUNICARE INTERUMANA
2.1 CARACRERISTICILE VOCABULARULUI LA VARSTA PRESCOLARA
2.2 IMBOGATIREA VOCABULARULUI - OBIECTIV COGNITIV - FORMATIV ESENTIAL AL ACTIVITATII DIN GRADINITA
2.3 CERINTE GENERALE ALE COMINICARII LINGVISTICE LA VARSTA PRESCOLARA
2.4 MIJLOACE SPECIFICE DE EDUCAREA LIMBAJULUI UTILIZATE IN GRADINITA
2.5 LITERATURA PENTRU COPII - SPECII, ACCESIBILITATE
2.6 POVESTIREA - ROLUL EI IN CULTIVAREA EXPRIMARII CLARE, COERENTE, EXPRESIVE
2.7 TIPURI DE POVESTIRI
3 ROLUL DRAMATIZARILOR SI JOCULUI DIDACTIC IN STIMULAREA COMUNICARII ORALE IN GRADINITA
3.1 LOCUL SI ROLUL DRAMATIZARII LA VARSTELE TIMPURII
3.2 VALENTELE FORMATIVE ALE JOCULUL - DRAMATIZARE
3.3 JOCUL DIDACTIC CU SUBIECTE DIN BASME SI POVESTIRI
3.4 FORME DE EVALUARE A EFICIENTEI ACTIVITATILOR DE IMBOGATIRE A VOCABULARULUI COPIILOR PRESCOLARI
4 CONCLUZII
5 BIBLIOGRAFIE
6 ANEXE
7 JOCURI DIDACTICE PENTRU DEZVOLTAREA VORBIRII

Extras din licența:

Traim intr-o lume care ne pune la incercare, in fiecare clipa, capacitatea de a face fata unor impacturi afective, sociale, de a manifesta reactii comportamentale in care sa nu uitam de modul in care ne vad ceilalti, de gradul in care, prin deciziile noastre, i-am putea afecta. Rapiditatea deciziei de actiune, calitatea acesteia, depind de educatia primita, de capacitatea de a se relationa cu ceilalti, de a-si cunoaste posibilitatile, de a se putea mobiliza pentru a trece de esec, de deschiderea spre acceptarea parerilor celorlalti, de puterea de a fi un om bun.

Toate acestea tin de gradul de socializare al fiecaruia dintre noi.

Socializarea reprezinta procesul de devenire a unei individualitati umane ca fiinta sociala, de integrare a copilului in societate.

Necesitatea transmiterii mijloacelor de comunicare ale limbajului si a cunostintelor decurge din faptul ca un copil este o fiinta potential sociala, care intra in viata fara nici o zestre culturala: nu poseda limbaj, nu are control asupra impulsurilor, nu are formate deprinderi si atitudini.

De aceea, tot ce se transmite in procesul de socializare: valori sociale, obiceiuri, traditii progresiste, idealuri, atitudini, sentimente, comportamentele existente intr-o comunitate umana este interiorizat de catre copil, permitandu-se astfel internalizarea unui model cultural ce se va rasfrange in comportamente deschise, vizibile (tinuta, limbaj, conduita morala) dar si in conduite mai putin vizibile (atitudini, stari emotionale, opinii). Copilul va dobandi reguli de viata, obisnuinte, moduri de gandire, cadre spatio-temporale, idealuri conforme cu mediul social in care este crescut, capacitatea de comunicare si interactiune, competenta de exercitare a rolurilor cerute de societate (de copil, de prieten, de scolar) dar si dobandirea constiintei datoriilor si responsabilitatii. In tot acest proces de transmitere si asimilare copilul nu este un obiect asupra caruia se exercita actiunea pentru ca societatea recunoaste rolul lui activ in cadrul ei, recunoaste veritabilul univers al copilariei ca fiind o etapa distincta de viata si acorda copilului un status social particular si roluri specifice.

Integrarea sociala cere ca toate activitatile educative sa aiba in vedere copilul ca fiinta sociala astfel incat toti factorii de socializare (gradinita, scoala) trebuie sa aiba aceeasi sarcina de continuare a procesului socializarii inceput in familie iar valoarea lor formativa trebuie sa incerce sa fie echivalenta cu cea a familiei. Este foarte adevarat ca familia, cu atmosfera ei calda, plina de afectiune contribuie prima si decisiv la dezvoltarea fizica si psihica a copilului, dar personalitatea umana se contureaza cald si uman, stiintific si metodic, in cadrul gradinitei.

Pregatirea pentru intrarea in viata adulta, anterior realizata de familie, va fi continuata, in perioada prescolaritatii, de catre aceasta institutie. Acesta este acum, contextul in care copilul va trebui sa faca prima incercare de a ...

Bibliografie:

ARRANZ E. - "FAMILY CONTEXT AND THEORY OF MIND DEVELOPMENT DIN EARLY CHILD DEVELOPMENT AND CARE" - VOL. 172, CARFAX PUBLISHING, 2002

BADEA E. - "CARACTERIZAREA DINAMICA A COPILULUI SI ADOLESCENTULUI DE LA 3 LA 17/18 LUNI CU APLICATIE LA FISA SCOLARA" - EDITURA TEHNICA, BUCURESTI, 1997

BARAN - PETRESCU A. - "PARTENERIAT I EDUCATIE" - EDITURA ARAMIS, BUCURESTI, 2004

BERNSTEIN B. - "STUDII DE SOCIOLOGIA EDUCATIEI" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1978

BIRCH A. - "PSIHOLOGIA DEZVOLTARII" - EDITURA TEHNICA, BUCURESTI, 2000

BOROS M. - "PARINTI SI COPII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1992

BRETHERTON I. - "EMOTIONAL AVAILABILITY AN ATTACHEMENT PERSPECTIVE DIN ATTACHEMENT AND HUMAN DEVELOPMENT". VOL. 2. NR. 2, - ED. ROUTLEDGE, 2000

BURTON P. , PHIPPS S. & CURTIS L. - "EN FAMILLE MODELE SIMULTANE DU STYLE PARENTAL ET DE LA CONDUITE DE L'ENFANT" 2006

CAMPBELL R. - "EDUCATIA PRIN IUBIRE" - EDITURA CURTEA VECHE, BUCURESTI, 2001

CHAO R. - "BEYOND PARENTAL CONTROL AND AUTHORITARIAN PARENTING STYLE UNDERSTANDING CHINESE PARENTING THROUGH THE CULTURAL NOTION OF TRAINING" - CHILD DEVELOPMENT, 1994

CHIRIAC I. & CHITU A. - "APRECIEREA DEZVOLTARII PSIHICE LA COPIII PRESCOLARI" - EDITURA MEDICALA, BUCURESTI, 1980

CIOFU C. - "INTERACTIUNEA PARINTI - COPII" - EDITURA MEDICALA ALMATEA, BUCURESTI, 1998

CRETU T. - "PSIHOLOGIA VARSTELOR" - EDITURA UNIVERSITARA, BUCURESTI, 1994

CRETU T. - "PSIHOLOGIA EDUCATIEI" - UNIVERSITATEA DIN BUCURESTI - EDITURA CREDIS, 2004

DARLING N. , STEINBERG L. - "PARENTING STYLE AS CONTEXT AN INTEGGRATIVE MODEL" - CHILD DEVELOPMENT, 1993

DEBESSE M. - "PSIHOLOGIA COPILULUI DE LA NASTERE LA ADOLESCENTA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1970

DIMA S. , SCHIOPU U. - "CRESA, MEDIU EDUCATIV PENTRU INTEGRAREA COPILULUI IN GRADINITA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1980

DIMITRIU C. - "CONSTELATIA FAMILIALA SI DEFORMARILE EI" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1973

DORNBUSCH S. M. - "PATTERNS OF COMPETENCE AND ADJUSTMENT AMONG ADOLESCENTS FROM AUTHORITATIVE, AUTHORITARIAN, INDULGENT AND NEGLECTFUL FAMILIES" - CHILD DEVELOPMENT, 1991

DUMITRANA M. - "COPILUL INSTITUTIONALIZAT" - EDPRA, BUCURESTI, 1998

DURNING P. - "L'EDUCATION FAMILIALE" - PRESSES UNIVERSITAIRES DE FRANCE, 1995

GOLU P. - "INVATARE SI DEZVOLTARE" - EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1985

GOLU P. & GOLU I. - "PSIHOLOGIE EDUCATIONALA" - EDITURA MIRON, BUCURESTI, 2003

GRIEG A. , HOWE D. - "SOCIAL UNDERSTANDING ATTACHEMENT SECURITY OF PRESCHOOL CHILDREN AND MATERNAL MENTAL HEALTH DIN BRITISH JOURNAL OF DEVELOPMENTAL PSICHOLOGY" - THE BRITISH PSYCHOLOGICAL SOCIETY, 2001

KILLEN K. - "COPILUL MALTRATAT" - EDITURA EUROBIT, 1998

MACAVEI E. - "FAMILIA SI CASA DE COPII" - EDITURA LITERA, BUCURESTI, 1989

MARCOTTE D. , FORTIN L. , ROYER E. , POTVIN P. , LECLERC D. - "L'INFLUENCE DU STYLE PARENTAL, DE LA DEPRESSION ET DE TROUBLES DE COMPORTAMNET SUR LE RISQUE D'ABANDON SCOLAIRE" 2000

MILLET L. - "PROJET EDUCATIF ET TROUBLE DE LA PERSONNATION IN M. BRU & L. NOT (COORD. ). OU VA LA PEDAGOGIE DU PROJET TOULOUSE - LE MIRAIL" - EDITIONS UNIVERSITAIRES DU SUD, 1987

MITROFAN I. , MITROFAN N. - "FAMILIA DE LA A LA. . . Z. " - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1991

MITROFAN I. - "CURSA CU OBSTACOLE A DEZVOLTARII UMANE" - EDITURA POLIROM, IASI, 2001

MIHAILESCU I. - "SOCIOLOGIA GENERALA - CONCEPTE FUNDAMENTALE SI STUDII DE CAZ" - EDITURA UNIVERSITATII DIN BUCURESTI, 2000

MITROFAN N. - "TESTAREA PSIHOLOGICA A COPILULUI MIC" - PRESS MIHAELA, 1997

MOISIN A. - "PARINTI SI COPII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1995

MONTESSORI M. - "COPILUL FIINTA DIVINA DAR NEINTELEASA (PENTRU PARINTI SI EDUCATORI)" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1991

NOLTE D. L. , HARRIS R. - "CUM SE FORMEAZA COPIII NOSTRI" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 2001

OSTERRIETH P. - "COPILUL SI FAMILIA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1979

PIAGET J. - "NASTEREA INTELIGENTEI LA COPII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1973

PIAGET J. , INHELDER B. - "PSIHOLOGIA COPILULUI" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1976

POURTOIS J. P. - "LE PARENT EDUCATEUR" - PRESSES UNIVERSITAIRES DE FRANCE, 2000

ROSCA AL. , CHIRCEV A. - "PSIHOLOGIA COPILULUI PRESCOLAR" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1970

SALADE D. - "DIMENSIUNI ALE EDUCATIEI" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1998

STANCIULESCU E. - "SOCIOLOGIA EDUCATIEI FAMILIALE, VOL. I. STRATEGII EDUCATIVE ALE FAMILIILOR CONTEMPORANE" - EDITURA POLIROM, IASI, 1997

STEINBERG L. , LAMBORN S. D. , DORNBUSCH S. M. & DARLING N. - "IMPACT OF PARENTING PRACTICES ON ADOLESCENT ACHIEVEMENT AUTHORITATIVE PARENTING, SCHOOL INVOLVMENT AND ENCOURAGEMENT TO SUCCEED" - CHILD DEVELOPMENT, 1992

SCHIOPU U. , VERZA E. - "PSIHOLOGIA VARSTELOR" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1993

VRASMAS E. - "EDUCATIA COPILULUI PRESCOLAR ELEMENTE DE PEDAGOGIE LA VARSTA TIMPURIE" - HUMANITATE, BUCURESTI, 1999

VRASMAS E. - "CONSILIEREA SI EDUCATIA PARINTILOR" - EDITURA ARAMIS, BUCURESTI, 2000

ZLATE M. - "TRATAT DE PSIHOLOGIE ORGANIZATIONALA" - EDITURA POLIROM, IASI, 2004

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Invatamantul prescolar in Romania - Locul gradinitei in sistemul de invatamant
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
109 pagini
Imagini extrase:
98 imagini
Nr cuvinte:
45 704 cuvinte
Nr caractere:
232 075 caractere
Marime:
150.89KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Sociologie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Sociologie
Sus!