Mediul inconjurator in care copiii isi desfasoara activitatea, prin variatele lui aspecte, constituie un prilej permanent de influentare asupra personalitatii acestora.
Mai intai de toate, mediul ambiant ofera copilului posibilitatea de a veni mereu in contact cu ceva nou pentru el, care ii starneste curiozitatea, dorinta de a-l cunoaste, Astfel, din contactul cu obiectele si jucariile sale, cu lucrurile personale si cele ale adultilor, apar diferite intrebari din care rezulta ca prescolarul se intereseaza de denumirea, calitatile sau provenienta lor.
Adultii in familie, cat si educatoarele la gradinita, trebuie sa satisfaca aceste interese. Prin raspunsul dat se transmit atat cunostintele solicitate de copil cat si cuvintele cu privire la atitudinea pe care trebuie sa o aiba copilul fata de fiecare lucru sau fiinta. Cu alte cuvinte, concomitent cu transmiterea de cunostinte, se formeaza copilului o atitudine corespunzatoare, un anumit mod de comportare.
Astfel, se inlesneste cunoasterea treptata a mediului inconjurator, ca si integrarea din ce in ce mai corecta a copilului in acest mediu.
Totodata, noile cunostinte dobandite devin un indreptar pretios al actiunilor intreprinse ulterior.
Curiozitatea pe care copiii o manifesta fata de fenomenele naturii trebuie mentinuta si transformata intr-o puternica dorinta de a o cunoaste si intelege din ce in ce mai bine. Observarea sistematica a dezvoltarii si schimbarii in timp a plantelor, a cresterii si ingrijirii animalelor, educa atentia, spiritul de observatie deprinderea de a sesiza schimbarile din natura si dorinta de a cunoaste cauzele acestora.
Noile cunostinte transmise copiilor cu prilejul observarii diferitelor fenomene ale naturii sunt intelese si memorate cu multa usurinta.
Raspunzand la intrebarile prescolarilor, educatoarea trebuie sa le explice fenomenele respective in raport cu capacitatea lor de intelegere.
Astfel, orizontul de cunoastere al copiilor se imbogateste treptat, ceea ce permite sa inteleaga ca plantele si animalele au nevoie de anumite conditii de dezvoltare (hrana, caldura, lumina, adapost), ca trebuie ingrijite de om; sau ca fiecare fenomen este rezultatul unei cauze, ca fenomenele sunt legate intre ele si depind unele de altele.
Intelegerea treptata, pe baza cunostintelor transmise de educatoare, a fenomenelor naturii, a interdependentei dintre ele, a cauzelor care le-au provocat contribuie din plin la insusirea de catre copii a unor elemente stiintifice despre natura.
Observarea sistematica a naturii de catre copii, sub indrumarea educatoarei contribuie la imbogatirea cunostintelor lor, la intelegerea adecvata a fenomenelor naturii, la dezvoltarea spiritului de observatie, a gandirii si limbajului. Observand natura, copiii pot, de asemenea, sub indrumarea adultului sa sesizeze frumusetile ei si sa o indrageasca. In felul acesta li se educa simtul estetic, sentimentul de admiratie, de dragoste si mandrie pentru bogatiile si frumusetile naturii patriei noastre.
De ...
ANGHEL VALERIU - "IDEALUL PEDAGOGIC" - "TRIBUNA INVATAMANTULUI", NR. 16, 28 APRILIE, 1994
CERGHIT IOAN - "PROCESUL DE INVATAMANT SI SINTEZE PE TEME DE DIDACTICA MODERNA" - "TRIBUNA SCOLII", 1986
CERGHIT IOAN - "DIDACTICA" - MANUAL PENTRU SCOLI NORMALE, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1992 - 1993
DRAGAN ION - "CERCETAREA PSIHOPEDAGOGICA" - GHID PENTRU ELABORAREA LUCRARILOR METODICO - STIINTIFICE IN VEDEREA OBTINERII GRADULUI DIDACTIC I, EDITURA TIPOMUR, 1993
CRETU ELVIRA - "ASPECTE METODOLOGICE PRIVIND PROIECTAREA DIDACTICA" - REVISTA DE PEDAGOGIE, NR. 5, 1995
ERABU I. - "NATURA - AERUL VIETII" - EDITURA STIINTIFICA, 1989
GALPERIN P. J. - "STUDII DE PSIHOLOGIA INVATARII " - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975
GEORGESCU BOSTINA, MARIA IOANA - "CALENDARUL NATURII, MIJLOC DE CORELARE A CUNOSTINTELOR" - REVISTA DE PEDAGOGIE, NR. 2/1073
GOLU PANTELIMON - "PSIHOLOGIA COPILULUI " - MANUAL CLS. A IX - A, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975
JOITA ELENA - "DIDACTICA APLICATA" - E. D. , CRAIOVA, 1994
LUNGU I. , STOICA N. - "CONTRIBUTIA SCOLII IN REALIZAREA EDUCATIEI ELEVILOR, IN SCOPUL PROTEJARII SI CONSERVARII MEDIULUI INCONJURATOR" - REVISTA "NATURA", NR. 3, 1989
STOICA MARIN - "SINTEZE DE PEDAGOGIE SI PSIHOLOGIE" - EDITURA "UNIVERSITARIA", CRAIOVA, 1992
NICOLA IOAN - "PEDAGOGIE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1992
NICOLAESCU NADIA - "PERMANENTA INTREPATRUNDERE A EDUCATIEI IN FORMAREA SI CIZELAREA PERSONALITATII" - REVISTA DE PEDAGOGIE, NR. 1, 1972
OPREA OLGA - "TEHNOLOGIA INVATAMANTULUI" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1972
OPRESCU NICOLAE - "METODE SI MIJLOACE DE INVATAMANT" - REVISTA DE PEDAGOGIE NR. 1 - 2, 1995
PARVU CONSTANTIN - "INDRUMATOR PENTRU CUNOASTEREA MEDIULUI" - BUCURESTI, 1982
PIAGET JEAN - "PSIHOLOGIA INTELIGENTEI" - E. D. STIINTIFICA, BUCURESTI, 1965
PLANCHARD EMIL - "CERCETAREA IN PEDAGOGIE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI 1972
POPESCU PAUL - NEVELEANU - "DICTIONAR DE PSIHOLOGIE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1978
RADU T. IOAN - "INVATAMANTUL DIFERENTIAT, CONCEPTIE SI STRATEGIE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975
ROSCA MARIANA - "METODE DE PSIHODIAGNOSTICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1969
REVISTA "EDUCATIA ECOLOGICA" - NR. 2, 1997
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.