Cartea ca lume interioara. Identitate și individualizare prin lectură

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 CONSTRUCTIVISMUL SIMBOLIC
2.1 "IREALUL" REAL
2.2 CARTEA CA FORMA DE INDIVIDUALIZARE SI DEFINIRE A INDIVIDUALITATII
3 LECTURA: ACT SUBIECTIV - RATIONAL
3.1 INFORMATIILE EXTRATEXTUALE
4 DIADA CITITOR - CARTE
5 TIPOLOGII ALE CARTII
5.1 CARTEA CA MESAJ
5.2 CARTEA CA SUBSTITUT
5.3 CARTEA SALVATA
5.4 CARTEA CA VALOARE DEMOCRATICA
5.5 CARTEA CA IUBIRE
5.6 CARTEA CA ALTUL
6 CARTEA CA LUME INTERIOARA
6.1 EXTERIORIZAREA
6.2 OBIECTIVAREA
6.3 INTERIORIZAREA
7 PROCES SAU "INTALNIRE FATALA"
8 RELATIA PRODUS - CONSUMATOR
9 VALOAREA SIMBOLICA VS VALOARE ECONOMICA
10 COLECTIILE PERSONALE
11 TIPOLOGII ALE CITITORULUI
11.1 FILOSOFUL
11.2 HEDONISTUL
11.3 REALISTUL
11.4 FATALISTUL
11.5 YOGHINUL
12 CONCLUZII
13 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Obiectivul analizei de fata este de a identifica care sunt efectele interactiunii cititorului cu cartea, cum este perceputa aceasta din urma si care sunt mecanismele care se genereaza in urma intalnirii celor doua lumi.

Studiul a solicitat raspunsul la o serie de intrebari, cum ar fi: are cartea numai functie estetica? , Se citeste numai de dragul de a citi? , Are contextul (raportul economic dintre cerere si oferta) influenta? , Cartea defineste Sinele sau Sinele se defineste prin carte?

Punctul de plecare l-a constituit teoria formalista al lui G. Simmel, mai precis articolul acestuia despre moda. Aceasta din urma este definita ca fiind antagonismul dintre imitatie si reliefare a Sinelui.

Imitatia este ereditate psihologica, ca trecere de la viata in grup la viata individuala. Atractia ei consta inainte de toate in faptul ca ne inlesneste o comportare corespunzatoare si folositoare chiar si atunci cand in plan nu apare nimic personal si creator. Reliefarea Sinelui este caracterizata ca diferentiere, individualizare.

Interviurile pe care se bazeaza studiul au fost realizate cu colectionari de carte si au vizat perioada dinaintea anilor 89. In acest context cartea era singura sursa de informatie credibila: televizor nu era, spectacole nu erau si atunci stateai in casa si citeai () Ziarele erau toate cum erau, televizorul avea program doua ore, din care o ora jumate era (Gheorghe Apetrei) Costurile implicate pentru a achizitiona o carte buna, desi relativ mari, sunt asumate, motivatia principala fiind data de posibilitatea de a cunoaste, de a fi informat, in conditiile in care continutul acesteia nu este perceput ca indoielnic. Se va declansa o adevarata competitie, generata de cererea mare, ca raspuns al ofertei (ca numar) mici de carte.

Asadar, fiecare va dori sa cunoasca altceva decat stie celalalt, de a dobandi un statut simbolic prin care sa se diferentieze. Cartea odata achizitionata, va genera un alt tip de probleme: lectura pune fata in fata lectorul si continutul textului, in care el se pierde, dar si in relatie cu mai multe texte, generandu-se o dispersie a subiectului.

Asadar miza va fi aceea de a-si redobandi identitatea (individualitatea). Pozitia teoretica pe care am adoptat-o din punct de vedere metodologic este aceea a paradigmei interviului comprehensiv, in care fabricarea teoriei se realizeaza in urma aplicarii intrumentului de lucru, iar punctul de plecare este dat de ipotezele de lucru: terenul nu mai este instanta de verificare a unei problematici prestabilite, ci punctul de plecare al acestei problematizari. IREALUL REAL Definitia cartii, cu care voi lucra de acum inainte, asa cum sugereaza si titlul capitolului, este unitatea rezultata din compozitia a doua elemente: forma (realul) si continutul (irealul). Forma reprezinta partea materiala si, implicit, palpabila, iar continutul nu este numarul de pagini, nici scrierea imprimata pe foi, ci mesajul transmis, Ideea, actiunea si descrierea realitatii ...

Bibliografie:

BARTHES ROLAND - "PLACEREA TEXTULUI" CLUJ, EDITURA ECHINOX, 1994

BAUDRILLARD JEAN - "CELALALT PRIN SINE INSUSI" EDITURA CASA CARTII DE STIINTA, 1997

BAUDRILLARD JEAN, GUILLAUME MARC - "FIGURI ALE ALTERITATII" - BUCURESTI, EDITURA PARALELA 45, 2002

BLACKBURN SIMON - "DICTIONAR DE FILOSOFIE" - BUCURESTI, EDITURA UNIVERS ENCICLOPEDIC, 1999

BORGES JORGE LUIS - "CARTILE SI NOAPTEA" - IASI, EDITURA JUNIMEA, 1998

BOURDIEU PIERRE - "RATIUNI PRACTICE: O TEORIE A ACTIUNII" - BUCURESTI, EDITURA MERIDIANE, 1999

BOURDIEU PIERRE - "REGULILE ARTEI" - BUCURESTI, EDITURA UNIVERS, 1998

ECO UMBERTO - "SASE PLIMBARI PRIN PADURE NARATIVA" - CONSTANTA, EDITURA PONTICA, 1997

ESCARPIT ROBERT - "DE LA SOCIOLOGIA LITERATURII LA TEORIA COMUNICARII" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, 1980

GULIAN C. I. - "STRUCTURA SI SENSUL CULTURII" - BUCURESTI, EDITURA POLITICA, 1980

KAUFMANN JEAN - CLAUDE - "ANCHETA SI METODELE EI" - IASI, EDITURA POLIROM, 1998

ORTEGA Y GASSET JOSE - "MEDITATII DESPRE DON QUIJOTE" - BUCURESTI, EDITURAUNIVERS, 1973

POPPER KARL R. - "FILOSOFIE SOCIALA SI FILOSOFIA STIINTEI" - BUCURESTI, EDITURA TREI, 2000

SIMMEL GEORG - "CULTURA FILOSOFICA" - BUCURESTI, EDITURA HUMANITAS, 1998

SIMMEL GEORG - "THE STRANGER" - VOLUMUL CLASSICAL SOCIOLOGICAL THEORY, EDITURA BLACKWELL PUBLISHERS, 2002

STANCIULESCU ELISABETA - "TEORII SOCIOLOGICE ALE EDUCATIEI" - IASI, EDITURA POLIROM, 1996

SERBAN ION VASILE - "SEMINARII DE TEORIE LITERARA" - BUCURESTI, EDITURA PARALELA 45, 2001

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cartea ca lume interioara. Identitate si individualizare prin lectura
    • Anexe
      • Prezentare.doc
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2003
Nr fișiere:
4 fisiere
Pagini (total):
43 pagini
Imagini extrase:
54 imagini
Nr cuvinte:
18 743 cuvinte
Nr caractere:
91 136 caractere
Marime:
138.49KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Sociologie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
Sociologie
Materie:
Sociologie
Sus!