Intreaga dezvoltare, ca si conditia umana insasi, sunt inundate si stimulate de procesele de socializare prin care se constituie integrarea sociala si identitatea persoanei. Influentele se exercita asupra copilului mai intai prin familie si mai ordonat si sistematic cu ajutorul institutiilor de invatamant, prin viata sociala, in ansamblu, ca factori ce concura in a-i oferi modele de conduita, clisee de apeciere si reactii, opinii si cunostinte despre tot ceea ce il inconjoara.
Copilul, ca adult in devenire si nu ca adult in miniatura, poseda insusiri specifice datorate in primul rand varstei si apoi faptului ca fiecare individ al speciei umane este unic, insusiri care se vor transforma in comportamente adaptate sau inadaptate, in functie de calitatea influentelor exercitate asupra lui.
Deprinderile cu care copilul se naste si se dezvolta sunt influentate de anumite experiente, pe masura ce acesta se maturizeaza iar vulnerabilitatea sau vivacitatea innascuta a lui interactioneaza cu caracterul facilitator al mediului inconjurator. Un mediu puternic facilitator este acela unde copilul are parinti iubitori si sensibili si este prevazut cu experiente bogate si stimulatoare astfel incat consecintele favorabile vor aparea in cazul acestui tip de mediu ambiental, in timp ce copilul crescut intr-un mediu sarac, nesatisfacator va trai un dezavantaj enorm. Mediul familial este cel mai direct legat de dezvoltarea armonioasa a copilului, avand rol decisiv in devenirea copilului iar in conditiile in care satisface permanent nevoia de suport afectiv si pe cea de protectie si ofera premisele pe baza carora se vor structura modelele psihologice si sociale va reusi sa valorifice total potentialul biologic al copilului.
Este sistemul in care copilul are experiente, observa modele sau pattern-uri de activitati si interactiuni, se dezvolta in cadrul raporturilor dintre membrii familiei.
Rolurile pe care le indeplinesc parintii, in principal afective si comunicationale si mai ales prin intermediul mamei, creeaza conditiile ulterioare de actiune ale educatorilor, ale celor ce vor influenta, la randul lor, dezvoltarea ulterioara a copilului.
Importanta acestor roluri rezida din faptul ca fiinta tanara isi insuseste tot ceea ce observa in jurul sau, manifestarile sale de comportament fiind replici la modelele de comportare, tipurile de actiune si de comunicare realizate in familie astfel incat conduitele copilului vor fi dependente de valorile, trebuintele si normele pe care le manifesta parintii, ca principali arhitecti ai fiintei sociale a copilului.
Parintii au rolul de a modela, pentru el, realitatea obiectiva, selectand aspectele care vor fi transmise, constituindu-se ca un filtru intre copil si realitate si ii asigura, prin raspunsurile lor, cadrele optime pentru a se dezvolta si invata.
Interventia parintelui ca factor de dezvoltare ajuta copilul sa-si dezvolte deprinderi adecvate de interactiune sociala in primul rand prin satisfacerea nevoilor fizice si ...
ADLER A. - "CUNOASTEREA OMULUI" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1991
ALLPORT G. - "STRUCTURA SI DEZVOLTAREA PERSONALITATII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1993
BONCHIS E. - "DEZVOLTAREA UMANA - ASPECTE PSIHOSOCIALE" - EDITURA IMPRIMERIEI DE VEST, ORADEA, 2000
CHELCEA S. - "METODOLOGIA CERCETARII SOCIOLOGICE: METODE CANTITATIVE SI CALITATIVE" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 2001
CHRISTENSEN L. B. - "EXPERIMENTHAL METHODOLOGY" - ALLYN & BACON, BOSTON, 1991
CIOFU C. - "INTERACTIUNEA PARINTI - COPII" - EDITURA MEDICALA AMALTEEA, BUCURESTI, 1998
COSMOVICI A. - "PSIHOLOGIE GENERALA" - EDITURA POLIROM, IASI, 1996
CRETU T. - "PSIHOLOGIA VARSTELOR" - EDITURA CREDIS, BUCURESTI, 2001
DUMITRANA M. - "COPILUL, FAMILIA SI GRADINITA" - EDITURA COMPANIA, BUCURESTI, 2000
MOISIN A. - "PARINTI SI COPII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1995
PITARIU H. - "MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE - EVALUAREA PERFORMANTELOR PROFESIONALE" - EDITURA ALL BECK, BUCURESTI, 2000
SCHIFIRNET C - TIN. - "SOCIOLOGIE" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI, 1999
SCHIOPU U. , VERZA E. - "PSIHOLOGIA VARSTELOR" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1995
STANCIULESCU E. - "TEORII SOCIOLOGICE ALE EDUCATIEI" - EDITURA POLIROM, IASI, 1996
STANCIULESCU E. - "SOCIOLOGIA EDUCATIEI FAMILIALE" - EDITURA POLIROM, IASI, 1997
VERZA E. , VERZA F. E. - "PSIHOLOGIA VARSTELOR" - EDITURA PRO HUMANITATE, BUCURESTI, 1994
VRAJMAS E. - "EDUCATIA COPILULUI PRESCOLAR. ELEMENTE DE PEDAGOGIE LA VARSTA TIMPURIE" - EDITURA PRO HUMANITAS, BUCURESTI, 1999
VOINEA M. - "PSIHOLOGIA FAMILIEI" - UNIVERSITATEA BUCURESTI, 1993
ZLATE M. - "FUNDAMENTELE PSIHOLOGIEI" - EDITURA PRO HUMANITATE, BUCURESTI, 2000
DICTIONAR DE PSIHOLOGIE, EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1999
REVISTA INVATAMANTULUI PRESCOLAR, NR. 3 - 7, BUCURESTI, 1997
REVISTA INVATAMANTULUI PRESCOLAR NR. 1 - 2, BUCURESTI, 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.