Taina Hirotoniei prin prisma legislației ortodoxe canonice

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 PRELIMINARII
2 NOTIUNEA SI ACTUALITATEA SUBIECTULUI
3 NOTIUNEA DE TAINA
3.1 SFINTELE TAINE
3.2 FIINTA TAINELOR
3.3 DEOSEBIRI INTERCONFESIONALE CU PRIVIRE LA LUCRAREA TAINELOR
3.4 NUMARUL TAINELOR
4 NOTIUNEA DE TAINA A HIROTONIEI
5 INTRODUCERE
6 LEGISLATIA CANONICA ORTODOXA
6.1 CANOANELE APOSTOLICE
6.2 CANOANELE SINOADELOR ECUMENICE
6.3 CANOANELE SINOADELOR LOCALE
6.4 CANOANELE SF. PARINTI
7 CODUL DE DREPT CANONIC ROMANO - CATOLIC
7.1 REVIZUIREA SI REINNOIREA LEGILOR CANONICE
7.2 PAPA IOAN PAUL II - PROMOTOR AL REVIZUIRII CODULUI
7.3 NECESITATEA SCHIMBARII SI REINNOIRIICODULUI DIN 1917, VOITA SI CERUTA DE CONCILIUL II VATICAN
7.4 REVIZUIREA SI REINNOIREA CODULUI CANONIC DIN 1917 S - A FACUT IN LUMINA PRINCIPIILOR ECLESIOLOGICE AFIRMATE DE CONCILIUL II VATICAN
7.5 ACTUL DE PROMULGARE A NOULUI COD CANONIC, EXPRESIE INVEDERATA A PRIMATULUI PAPAL
7.6 IZVOARELE PRINCIPALE ALE CODULUI DE DREPT CANONIC
7.7 OBSERVATII FINALE
8 MARTURII ALE TRADITIEI SI DOCTRINEI CANONICE ORTODOXE DIN PRIMUL MILENIU PRIVIND ADMINISTRAREA SFINTEI TAINE A HIROTONIEI
8.1 NOTIUNEA SI IMPARTIREA IERARHIEI BISERICESTI
8.2 IERARHIA SACRAMENTALA
8.3 IERARHIA JURISDICTIONALA
9 ADMINISTRAREA TAINEI HIROTONIEI
9.1 TIMP
9.2 LOC
9.3 SAVARSITOR
9.4 PRIMITORII
9.5 MATERIA TAINEI
9.6 FORMULA TAINEI
9.7 CONDITIILE LEGALITATII HIROTONIEI
9.8 EFECTELE JURIDICE ALE ADMINISTRARII TAINEI HIROTONIEI
9.9 DREPTURILE SI DATORIILE CLERICILOR
9.10 ADMINISTRAREA TAINEI HIROTONIEI DUPA CODUL DE DREPT CANONIC
10 CONSTITUTIA IERARHICA A BISERICII
10.1 INTRODUCERE
10.2 CHEMAREA SI INSTRUIREA CELOR 12 APOSTOLI
10.3 EPISCOPII - URMASI AI APOSTOLILOR
10.4 CARACTERUL SACRAMENTAL AL EPISCOPATULUI
10.5 TREPTELE SACRAMENTULUI PREOTESC
11 ADMINISTRAREA TAINEI HIROTONIEI
11.1 FORMAREA PREOTEASCA
11.2 CELEBRANTUL SACRAMENTULUI
11.3 PRIMITORII SACRAMENTULUI
11.4 CELEBRAREA SACRAMENTULUI
11.5 PIERDEREA STARII CLERICALE
11.6 OBLIGATIILE SI DREPTURILE CLERICILOR
11.7 EVALUAREA ECLESIOLOGICO - CANONICA A ADMINISTRARII TAINEI HIROTONIEI DUPA LEGISLATIA CANONICA A CELOR DOUA BISERICI
12 EVALUARE ECLESIOLOGICO - CANONICA A CONSTITUTIEI IERARHICE A CELOR DOUA BISERICI
12.1 PUNCTE COMUNE
12.2 PUNCTE DIVERGENTE
13 EVALUARE ECLESIOLOGICO - CANONICA A ADMINISTRARII SFINTEI TAINE A HIROTONIEI
13.1 PUNCTE SIMILARE
13.2 PUNCTE DIVERGENTE
13.3 PROBLEMA CANONICITATII TAINEI HIROTONIEI
14 PREMISE ALE ACTUALULUI DIALOG ORTODOX - ROMANO - CATOLIC PRIVIND SF. TAINA A PREOTIEI
15 CONCLUZII

Extras din licența:

Invatatura fundamentala a crestinismului este ca omenirea a fost eliberata din osanda pacatului prin jertfa de pe cruce si prin triumful asupra mortii a Dumnezeu-Omului, Iisus Hristos.

Dupa caderea in pacat a primilor oameni, intre Dumnezeu si creatia Sa s-a deschis abisul pacatului, pe care nici o forta din lume nu-l putea umple. Zadarnic s-au inaltat altare si temple, zadarnic se aduceau tamaieri si sacrificii sangeroase, nici o actiune umana si nici o jertfa nu era in stare sa restabileasca puntea de legatura intre Creator si faptura Sa.

Intelepciunea divina a aflat insa calea pacii. Aceasta a fost intruparea celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, Cuvantul vesnic al lui Dumnezeu.

Prin smerenia Sa in chipul robului, prin patimi moarte si inviere golul despartitor dintre om si Tatal s-a surpat, pacatele au fost iertate, firea lui Adam s-a restaurat, iar omenirea intreaga a fost restabilita in comuniunea dragostei Ziditorului.

Ceea ce s-a infaptuit o singura data pe Golgota trebuia sa se actualizeze pentru toate generatiile care aveau sa creada in Fiul lui Dumnezeu.

Jertfa ispasitoare si lucrarea arhiereasca a Mantuitorului se cerea innoita permanent, ca din roadele ei sa se indulceasca toti acei care aveau sa sufere de ranile pacatelor. Era nevoie de persoane care sa devina centre intermediare vizibile ale harului lui Dumnezeu.

Insasi conditia umana postuleaza aceasta necesitate. Daca am fi spirite pure, am putea participa al viata divina in mod direct, am putea beneficia de darurile castigate pe Golgota fara nici un intermediar. Dar noi avem o structura dihotomica. Starea noastra corporala implica lucrari vazute, concrete, care ating trupul nostru in continuare si il pun in legatura cu izvoarele puterii dumnezeiesti.

Acestea sunt Sfintele Taine, lucrari vazute, instituite de Hristos in Biserica Lui, prin care se impartaseste credinciosilor darurile cele nevazute ale Duhului Sfant.

Aceasta este o alta invatatura de baza a Bisericii, si anume realitatea preotiei sacramentale, slujirea unor persoane special randuite de Mantuitorul ca sa implineasca lucrarile sfintitoare si sa continue misiunea Lui pe pamant.

Prin instituirea ei divina, preotia sacramentala tine de fiinta Bisericii si o exprima, caci unde nu este preotie sacramentala, nu este nici ecclesia, deoarece Biserica este o comunitate sacramentala cu iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu, asezati de Hristos prin Duhul Sau. Pe aceste persoane le alege si le sfinteste El insusi prin Taina hirotoniei.

Sf. Parinti si Biserica au scris foarte mult despre taina hirotoniei.

Sf. Ioan Gura de Aur: Daca nu poti intra in imparatia cerurilor, de nu te nasti din apa si din Duh (Ioan 3, 5), daca pierzi viata vesnica, de nu mananci Trupul Domnului si de nu bei Sangele lui (Ioan 6, 54), iar daca toate acestea nu se savarsesc altfel decat prin mainile acelea sfinte ale preotilor, atunci cum vei putea fara preoti sa scapi de focul gheenei sau sa dobandesti cununile cele pregatite. Sf. Grigorie de Nazianz: ...

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Taina hirotoniei prin prisma legislatiei ortodoxe canonice
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2001
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
98 pagini
Imagini extrase:
76 imagini
Nr cuvinte:
43 191 cuvinte
Nr caractere:
214 828 caractere
Marime:
139.30KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Religie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
-
Materie:
Religie
Sus!