Din cele mai vechi timpuri, mintea iscoditoare a omului a fost preocupata de ceea ce se intampla in realitatea inconjuratoare, a incercat sa patrunda tainele universului, sa le cunoasca. Odata cu societatea a aparut si educatia, ca un proces in desfasurare, cu particularitati distincte de la un moment istoric la altul, dupa cum existenta socio-umana in ansamblul sau se afla in continua devenire.
Notiunea de educatie a determinat formularea mai multor definitii, luandu-se in considerare diverse aspecte: scopul educatiei, natura procesului, continutul educatiei, laturile sau functiile actului educativ.
Etimologic, educatie provine din latinescul educo are ce inseamna a creste, a instrui, a forma, a scoate din. Am putea spune ca educatia inseamna a scoate individul din starea de natura si a-l introduce in starea de cultura. Educatia este una dintre cele mai nobile si mai complexe activitati umane. Ea se realizeaza in perspectiva unui ideal de personalitate umana, acordat la repere culturale si istorice bine determinate. Educatia este absolut necesara omului, existand in acesta dorinta, inclinatia, dar si capacitatea de a raspandi zestrea intelepciunii si invataturii sale, de a se perpetua spiritualiceste, dincolo de timpul si spatiul ce i-au fost harazite. Prin educatie, omenirea dureaza si dainuie. Din aceasta perspectiva, o cultura importanta trebuie sa dispuna si de un invatamant pe masura. Prin el, isi construieste elementele dainuirii sale.
Acest lucru se intampla daca tinem cont de cele doua mari scopuri ale educatiei; primul este sa dam copilului cunostinte generale de care, bineinteles, va avea nevoie sa se serveasca: aceasta este instructia. Celalalt e sa pregatim in copilul de azi pe omul de maine si aceasta este educatia. Nu achizitia in sine este valoroasa, ci cum, cand si ce se actualizeaza atunci cand trebuie.
Astfel, pentru antichitatea greaca, esenta educatiei consta din realizarea kalokagathiei adica obtinerea in paralel a frumusetii fizice si bunatatii sufletesti. Socrate, unul din reprezentantii de seama ai lumii grecesti, considera ca pentru a deveni virtuos, omul trebuie sa cunoasca mai intai binele, care nu este in afara lui, ci salasluieste in om. El ne invita la o permanenta cunoastere de sine, aceasta fiind socotita drept inceputul intelepciunii si trebuind sa stea in centrul tuturor preocuparilor. Platon un alt reprezentant de seama, este cel care propune, cel dintai, un sistem teoretic de educatie. In viziunea lui, exista doua mari laturi ale educatiei: intelectuala si fizica. Cea intelectuala se realizeaza prin stiinta, arta, mestesug, insa nu este admisa orice arta, ci numai cea care modeleaza, intareste si creeaza armonie; iar cea fizica se realizeaza prin gimnastica, rostul ei fiind acela de a preveni imbolnavirile si de a intari organismul. Mai mult, acest mod de gimnastica se adreseaza, in conceptia lui Platon, in primul rand sufletului si apoi trupului. Tot la Platon apare un element foarte ...
"SFANTA SCRIPTURA" - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1997
"DESPRE SLAVA DESARTA SI DESPRE CRESTREA COPIILOR IN VOL. DESPRE FECIORIE. APOLOGIA VIETII MONAHALE. DESPRE CRESTEREA COPIILOR" - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 2001, PAG. 389 - 427
VASILE CEL MARE - "OMILIA CATRE TINERI (IN VOL. NR. 17 DIN COLECTIA PARINTI SI SCRIITORI BISERICESTI)" - BUCURESTI, 1986, PAG. 566 - 582
ANGHELESCU - "ANTON, PSIHOLOGIA RELIGIOASA A COPILULUI SI A ADOLESCENTULUI CU APLICATIUNI LA INVATAMANTUL RELIGIOS" - ATELIERELE TIPOGRAFICE "PRESA", BRAILA, 1939
ANTONESCU, G. G. - "DIN PROBLEMELE PEDAGOGIEI MODERNE" - BUCURESTI, 1924
BADEA, ELENA - "CARACTERIZAREA DINAMICA A COPILULUI SI ADOLESCENTULUI CU APLICATIE LA FISA SCOLARA" - EDITURA TEHNICA, BUCURESTI, 1997
BALCA, NICOLAE - "CARACTERISTICI ESENTIALE ALE SUFLETULUI CRESTINULUI AUTENTIC" - STUDII TEOLOGICE, NR. 9 - 10/1954, PAG. 475 - 494
BOLOGA, LUCIAN - "PSIHOLOGIA VIETII RELIGIOASE" - TIP. CARTEA ROMANEASCA, CLUJ, 1930
BULACU, MIHAIL - "PROBLEME DE PEDAGOGIE CATEHETICA" - STUDII TEOLOGICE, NR. 3 - 6 /1950, PAG. 236 - 261
DUMITRU, CATEHETICA - "MANUAL PENTRU INSTITUTELE TEOLOGICE ALE BISERICII ORTODOXE ROMANE" - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE ORTODOXA, BUCURESTI, 1976
CERGHIT, I. , T. RADU, E. POPESCU, L. VLASCEANU - "DIDACTICA (MANUAL PENTRU CLASA A X - A SCOLI NORMALE)" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, R. A. , BUCURESTI, 1994
"PSIHOLOGIA PEDAGOGICA" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1967
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.