Buddhismul a fost singurul mesaj religios si filosofic al Indiei care s-a raspandit mult dincolo de hotarele patriei sale de origine. Cucerind Asia spre nord si spre est, el a devenit in acele vaste regiuni crezul maselor si le-a modelat vreme de veacuri civilizatia. Fenomenul acesta tinde sa ascunda faptul ca in esenta buddhismul este destinat numai celor putini fericiti 1. Doctrina filosofica aflata la radacina numeroaselor trasaturi populare fascinante nu este tipul de invatatura care poate deveni accesibila tuturora. Se considera ca dintre toate numeroasele raspunsuri oferite de-a lungul mileniilor in toate cele patru colturi ale lumii ca solutie la enigmele vietii, aceasta poate fi situata printre cele mai intransigente, obscure si paradoxale.
Se consemneaza faptul ca intr-o zi a fost adusa la cunostinta lui Buddha urmatoarea relatare complicata: Un anumit calugar, Stapane, savarsise o greseala pe care el o considera ca fiind o greseala, pe cand ceilalti calugari considerau acea greseala ca nefiind o greseala. Ulterior, el a inceput sa considere acea greseala ca nefiind o greseala, iar ceilalti calugari au inceput sa considere acea greseala ca fiind o greseala Atunci calugarii aceia au hotarat sa-l alunge pe calugarul respectiv din pricina refuzului sau de a-si recunoaste acea greseala Atunci calugarul si-a strans tovarasii si prietenii dintre calugari de partea sa si a trimis un mesager tovarasilor si prietenilor sai aflati printre calugarii din toata tara Iar partizanii calugarului alungat au ramas de partea acelui calugar alungat si l-au urmat pe dansul. Budddha, atunci, a exclamat cu glas jalnic: Ordinul este scindat! Ordinul este scindat! 2, formula ce va rezuma la modul esential dezvoltarea ulterioara a buddhismului.
Buddha nu putea sa aiba succesor. El revelase Legea (dharma) si intemeiase comunitatea (samgha): trebuia acum sa se codifice Legea, adica sa se culeaga predicile Preafericitului si sa se fixeze canonul. Marii discipoli, Sariputra si Mandgalyayana, murisera. Cat despre Ananda a fost timp de 25 de ani servitorul credincios al Maestrului, el nu era arhat: nu avusese timpul de a-si insusi tehnicile de meditatie.
Initiativa de a tine un conciliu de 500 de arhati i-a apartinut lui Mahakasyapa, si el profund pretuit de Buddha, dar avand un caracter rigid si intolerant, opus binevoitorului Ananda. Dupa traditia comuna, Conciliul a avut loc intr-o vasta pestera pe langa Rajagrha, in timpul anotimpului ploios de dupa moartea Maestrului, si a tinut sapte luni. Majoritatea izvoarelor citeaza o grava tensiune intre Mahakasyapa si Ananda. Nefiind arhat acesta din urma isi vede refuzat dreptul de a participa la Conciliu. Ananda se retrage in solitudine si ajunge foarte repede la sfintenie. El este atunci admis sau, dupa alte versiuni, patrunde in mod miraculos in pestera, demonstrandu-si astfel virtutile yogice. Prezenta sa era de altfel indispensabila, caci Ananda era singurul care auzise si invatase pe de rost predicile ...
AVALON ARTHUR - "MAHANIRVANA TANTRA" - EDITURA DECENEU, BUCURESTI, 1995
BLOFELD JOHN - "LE BOUDDHISME VAJRAYANA DU THIBET" - EDITIONS DU SEUIL, PARIS, 1976
BRUIJIN ERIK - "YOGA ET MEDITATION" - EDITIONS DU SEUIL, PARIS, 1977
BACOT J. - "MILAREPA, SES MEFAITS, SES EPREUVES, SON ILLUMINATION" - PARIS, FAYARD, 1971
COOMARASWAMY ANANDA - "HINDUISM SI BUDDHISM" - EDITURA TIMPUL, IASI, 1997
CARRITHERS MICHEL - "BUDDHA" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1996
CONZE E. - "LE BOUDDHISME" - PETITE BIBLIOTHEQUE PAYOT, PARIS, 1971
DASGUPTA SURENDRANATH - "AN INTRODUCTION TO TANTRIC BUDDHISM" - UNIVERSITY OF CALCUTTA, 1930
DAVID NEEL ALEXANDRA - "NEMURIRE SI REINCARNARE" - EDITURA DOMINO, TARGOVISTE, 1998
DAVID NEEL ALEXANDRA - "TAINELE INVATATURILOR TIBETANE" - EDITURA NEMIRA, BUCURESTI, 1995
DAVID NEEL ALEXANDRA - "MYSTIQUES ET MAGICIENS DU THIBET" - PLON, PARIS, 1968
DAVID NEEL ALEXANDRA - "LA CONNAISSANCE TRANSCENDANTE" - ADYAR, PARIS, 1958
DELUMEAU JEAN - "RELIGIILE LUMII" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1996
DESJARDIN A. - "LE MESSAGE DES TIBETAINS" - LA PALATINE, PARIS, 1966
ELIADE MIRCEA - "ISTORIA IDEILOR SI CREDINTELOR RELIGIOASE" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1992
ELIADE MIRCEA - "YOGA. NEMURIRE SI LIBERTATE" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1993
ELIADE MIRCEA - "IMAGINI SI SIMBOLURI" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1994
ELIADE MIRCEA - "YOGA STUDIU INEDIT" - EDITURA MARIANA, CRAIOVA, 1991
ELIADE MIRCEA - "SPIRITUALITATEA SI LIMBAJELE SECRETE" - EDITURA DECENEU, BUCURESTI, 1994
EVANS WENTZ W. Y. - "LE LIVRE TIBETAIN DE LA GRANDE LIBERATION" - ADYAR, PARIS, 1960
FINCHER SUSANNE - "LA VOIE DU MANDALA" - ADYAR, PARIS, 1967
GOVINDA LAMA ANAGARIKA - "BAZELE MISTICII TIBETANE" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1998
GOVINDA LAMA ANAGARIKA - "MEDITATIA CREATOARE" - EDITURA HERALD, BUCURESTI, 1999
GYATSO TENZIN - "COMORILE BUDDHISMULUI TIBETAN" - EDITURA HERALD, BUCURESTI, 1997
HERUKA TSANG NYON - "MARPA TRADUCATORUL" - EDITURA INFORMATIA, BUCURESTI, 1992
MARQUES-RIVIERE JEAN - "LE BOUDDHISME AU THIBET" - EDITIONS BAUDINIERE, PARIS, 1937
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.