Monoteism și preoție concretizate în profetismul biblic al Vechiului Testament

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 PROFETISMUL BIBLIC
2.1 INSTITUTIA SI VOCATIA
2.2 NUMARUL PROFETILOR
2.3 IMPARTIREA PROFETILOR
2.4 PROFETII MINCINOSI
2.5 ORDINEA CRONOLOGICA
2.5.1 EPOCA ASIRIANA
2.5.2 EPOCA HALDAICA
2.5.3 EPOCA PERSANA
2.6 SCRIERILE PROFETICE SI STILUL LOR
3 MONOTEISMUL SI PREOTIA VECHIULUI TESTAMENT
3.1 INVATATURA DESPRE DUMNEZEU
3.1.1 CUNOASTEREA LUI DUMNEZEU SI NUMIRILE LUI
3.1.2 FIINTA LUI DUMNEZEU
3.1.3 INSUSIRILE SAU ATRIBUTELE LUI DUMNEZEU, DUPA PROFETI
3.2 RAPORTUL LUI DUMNEZEU CU CREATIA
3.2.1 PROVIDENTA LUI DUMNEZEU IN LUME
3.2.2 RAPORTUL LUI DUMNEZEU CU POPORUL ALES
3.3 PREOTIA SI MISIUNEA PROFETILOR
4 VIATA SOCIALA SI MORALA
4.1 LEGEA DIVINA SI ORGANIZAREA SOCIALA
4.2 LUPTA CONTRA IDOLATRIEI
4.3 LUPTA CONTRA EXPLOATARII SOCIALE SI RESTABILIREA DREPTATII
4.4 FALSII INCHINATORI SI SPIRITUALIZAREA IDEILOR RELIGIOASE
5 PROFETIILE MESIANICE SI PACEA VIITOARE
6 ACTUALITATEA PROFETILOR
6.1 PLINIREA VREMII
6.2 IOAN BOTEZATORUL, ULTIMUL PROFET
6.3 ATITUDINEA MANTUITORULUI SI A APOSTOLILOR SAI FATA DE PROFETI
6.4 IMPORTANTA PROFETILOR IN BISERICA LUI HRISTOS
7 CONCLUZII
8 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Pentru a intra in legatura cu cineva, sau in legatura cu ceva, se impune cunoasterea. De aceea si comuniunea vesnica cu Dumnezeu se bazeaza pe cunoasterea Lui, Aceasta este viata vesnica sa te cunoasca pe Tine singurul Dumnezeu adevarat (Ioan XVII, 3), spune Mantuitorul Iisus Hristos.

Pentru a intra in comuniune cu Dumnezeu si a ne desavarsi viata duhovniceasca trebuie sa-L cunoastem, sa stim daca este un parinte bun sau un stapan despotic; daca ne putem apropia de El si in ce forma; daca este milostiv, indurator si iertator sau numai drept si necrutator; daca ne putem apropia de El cu iubire sau cu teama?! Apoi, cum ii putem noi cunoaste voia Lui, ce atitudine are El fata de noi si de Creatie; sau si mai mult: cine este El?! Toate aceste premise care stau la baza comuniunii cu Dumnezeu, noi le putem cunoaste prin descoperirea prin care El Insusi a binevoit sa ne-o faca cunoscuta, dorind sa ne mantuiasca in comuniune vesnica cu El.

Asa cum ne invata Biserica, Dumnezeu ni se descopera noua in primul rand prin creatia Sa: Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria (Psalm XVIII, 1), Cele nevazute ale Lui se vad de la facerea lumii, intelegandu-se din fapturi (Romani I, 20). Noi descoperim pe Dumnezeu prin creatia Sa cu ajutorul ratiunii luminata de credinta. Pentru cel credincios intreaga natura este o carte deschisa in care se poate citi despre atotputernicia, bunatatea, dreptatea, iubirea, frumusetea si autostiinta lui Dumnezeu.

Astfel chipul lui Dumnezeu il vad intr-o floare, poate spunea cineva. Nu ca floarea l-ar contine pe Dumnezeu, ci modul in care este organizata, precum si frumusetea ei trimite cu gandul la Cel ce are viata in Sine si i-si descopera frumusetea Sa concretizand-o in Creatie.

Acest mod de descoperire a Creatorului este numit descoperire pe calea firii, naturala, cu mintea si simtirea proprie celui credincios. Aceasta revelatie poarta numele de Revelatie naturala.

Dar, pe calea naturala nu toata mintea omeneasca il poate vedea pe Dumnezeu.

Veacuri de-a randul gresala primilor oameni in zorii creatiei a slabit puterea ridicarii spre Dumnezeu a urmasilor lor.

Apostolul Pavel spune ca oamenilor li s-a intunecat mintea si au preschimbat adevarul lui Dumnezeu in minciuna si sau inchinat si au slujit fapturii in locul Facatorului: (Romani I, 25). Pentru a evita aceasta prapastioasa confuzie (a Creatorului cu creatura), Dumnezeu S-a descoperit in mod direct omului cazut spre a fi cunoscut asa cum este El, pentru a-I cunoaste voia, spre a intra dupa cuviinta, in comuniune cu El.

Dumnezeu intretine in mod progresiv relatia de comunicare cu oamenii descoperindu-li-Se in decursul istoriei Vechiului Testament prin actiunea personala a Cuvantului lui Dumnezeu.

In relatia Sa cu oamenii, El se face cunoscut prin cuvinte si fapte pline de adevar. Patriarhilor si proorocilor le-a vorbit direct Cuvantul lui Dumnezeu prin cuvinte ce poarta in ele caldura lui Dumnezeu cea parinteasca, interesat de ...

Bibliografie:

"BIBLIA" SAU "SFANTA SCRIPTURA" - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1997

ABRUDAN, DUMITRU - "MANTUIREA IN SCRIERILE PROFETICE ALE VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE", NR. 1 - 2/1975

ABRUDAN, DUMITRU, CORNITESCU, EMILIAN - "ARHEOLOGIA BIBLICA" - BUCURESTI 1994

BAJAU, IOAN - "OMILETICA GENERALA" - EDITURA UNIVERSITARIA, CRAIOVA, 2004

BRIA, IOAN - "IISUS HRISTOS - DUMNEZEU MANTUITORUL HRISTOLOGIA" - STUDII TEOLOGICE, NR 2/1991

BURCUS, M. TEODOR - "ASPECTE SOCIALE IN PREDICA PROFETILOR VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, 9 - 10/1996

BURTAN, GHEORGHE - "PREOTIE SI SLUJIRE IN CARTILE PROFETICE ALE VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, NR. 9 - 10/1974

BURTAN, GHEORGHE - "ROLUL INDRUMATOR AL VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, NR. 9 - 10/1973

BUZESCU, NICOLAIE, C. - "LOGOSUL IN PROTREPTICUL LUI CLEMENT ALEXANDRINUL" - STUDII TEOLOGICE, NR. 1 - 2/1976

CALOIANU, VIOREL - "DATORIILE FATA DE APROAPELE DUPA LEGEA MOZAICA" - STUDII TEOLOGICE NR. 1 - 2/1975

CEALLACOFF N. SPIRIDON - "PROVIDENTA LUI DUMNEZEU IN ISTORIA OMENIRII" - TEZA DE LICENTA, BUCURESTI 1909

CITIRIGA VASILE - "ANTROPOLOGIA HRISTOLOGICA IN TEOLOGIA ORTODOXA" - VOL. I. ED. EX. PONTO, CONSTANTA 2003

DRAGOMIR, NECULAI - "PROOROCII VECHIULUI TESTAMENT IN CULTUL ORTODOX SI ICONOGRAFIA BISERICII" - STUDII TEOLOGICE, NR. 7 - 8 / 1982

DUTU, CONSTANTIU - "INSPIRATIA VECHIULUI TESTAMENT CA IZVOR AL PREDICII" - STUDII TEOLOGICE, NR 1 - 2/ 1978

GEORGESCU IOAN V. - "IN APARAREA PACII" - BISERICA ORTODOXA ROMANA, NR. 5 - 6/1964

ICA IOAN I. , GERMENO MORANI - "GANDIREA SOCIALA A BISERICII" - EDITURA DEISIS, SIBIU, 2003

ISVORANU, ALEXANDRU - "PLINIREA LEGII SI A PROOROCILOR IN IISUS HRISTOS" - MITROPOLIA OLTENIEI, NR. 3 - 6/1997

ISVORANU ALEXANDRU - "DREPTATE IUBIRE SI MILOSTIVIRE (MIHEIA VI, 8)" - CONTEXTUL VECHIULUI TESTAMENT, ASPECTE EXEGETICE, REVISTA ANALELE UNUVERSITATII DIN CRAIOVA, SERIA TEOLOGIE ANUL VI, NR. 7/2001, EDITURA UNIVERSITARIA, CRAIOVA

MATTEWS IGM. - "THE RELIGION PILGRIMAGE OF ISRAEL" - 1947

MAZILESCU, GRIGORE - "PROFETIILE MESIANICE CUPRINSE IN CARTEA PROFETULUI IEREMIA, REFLECTATE IN NOUL TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, NR. 1 - 2/2001

MIHALCESCU IOAN - "DOGMATICA PENTRU CLASA A VI - A" - SEMINAR, EDITIA A IV - A

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Monoteism si preotie concretizate in profetismul biblic al Vechiului Testament
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2004
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
57 pagini
Imagini extrase:
60 imagini
Nr cuvinte:
23 842 cuvinte
Nr caractere:
111 895 caractere
Marime:
115.30KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Religie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Religie
Sus!