Pentru a intra in legatura cu cineva, sau in legatura cu ceva, se impune cunoasterea. De aceea si comuniunea vesnica cu Dumnezeu se bazeaza pe cunoasterea Lui, Aceasta este viata vesnica sa te cunoasca pe Tine singurul Dumnezeu adevarat (Ioan XVII, 3), spune Mantuitorul Iisus Hristos.
Pentru a intra in comuniune cu Dumnezeu si a ne desavarsi viata duhovniceasca trebuie sa-L cunoastem, sa stim daca este un parinte bun sau un stapan despotic; daca ne putem apropia de El si in ce forma; daca este milostiv, indurator si iertator sau numai drept si necrutator; daca ne putem apropia de El cu iubire sau cu teama?! Apoi, cum ii putem noi cunoaste voia Lui, ce atitudine are El fata de noi si de Creatie; sau si mai mult: cine este El?! Toate aceste premise care stau la baza comuniunii cu Dumnezeu, noi le putem cunoaste prin descoperirea prin care El Insusi a binevoit sa ne-o faca cunoscuta, dorind sa ne mantuiasca in comuniune vesnica cu El.
Asa cum ne invata Biserica, Dumnezeu ni se descopera noua in primul rand prin creatia Sa: Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria (Psalm XVIII, 1), Cele nevazute ale Lui se vad de la facerea lumii, intelegandu-se din fapturi (Romani I, 20). Noi descoperim pe Dumnezeu prin creatia Sa cu ajutorul ratiunii luminata de credinta. Pentru cel credincios intreaga natura este o carte deschisa in care se poate citi despre atotputernicia, bunatatea, dreptatea, iubirea, frumusetea si autostiinta lui Dumnezeu.
Astfel chipul lui Dumnezeu il vad intr-o floare, poate spunea cineva. Nu ca floarea l-ar contine pe Dumnezeu, ci modul in care este organizata, precum si frumusetea ei trimite cu gandul la Cel ce are viata in Sine si i-si descopera frumusetea Sa concretizand-o in Creatie.
Acest mod de descoperire a Creatorului este numit descoperire pe calea firii, naturala, cu mintea si simtirea proprie celui credincios. Aceasta revelatie poarta numele de Revelatie naturala.
Dar, pe calea naturala nu toata mintea omeneasca il poate vedea pe Dumnezeu.
Veacuri de-a randul gresala primilor oameni in zorii creatiei a slabit puterea ridicarii spre Dumnezeu a urmasilor lor.
Apostolul Pavel spune ca oamenilor li s-a intunecat mintea si au preschimbat adevarul lui Dumnezeu in minciuna si sau inchinat si au slujit fapturii in locul Facatorului: (Romani I, 25). Pentru a evita aceasta prapastioasa confuzie (a Creatorului cu creatura), Dumnezeu S-a descoperit in mod direct omului cazut spre a fi cunoscut asa cum este El, pentru a-I cunoaste voia, spre a intra dupa cuviinta, in comuniune cu El.
Dumnezeu intretine in mod progresiv relatia de comunicare cu oamenii descoperindu-li-Se in decursul istoriei Vechiului Testament prin actiunea personala a Cuvantului lui Dumnezeu.
In relatia Sa cu oamenii, El se face cunoscut prin cuvinte si fapte pline de adevar. Patriarhilor si proorocilor le-a vorbit direct Cuvantul lui Dumnezeu prin cuvinte ce poarta in ele caldura lui Dumnezeu cea parinteasca, interesat de ...
"BIBLIA" SAU "SFANTA SCRIPTURA" - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1997
ABRUDAN, DUMITRU - "MANTUIREA IN SCRIERILE PROFETICE ALE VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE", NR. 1 - 2/1975
ABRUDAN, DUMITRU, CORNITESCU, EMILIAN - "ARHEOLOGIA BIBLICA" - BUCURESTI 1994
BAJAU, IOAN - "OMILETICA GENERALA" - EDITURA UNIVERSITARIA, CRAIOVA, 2004
BRIA, IOAN - "IISUS HRISTOS - DUMNEZEU MANTUITORUL HRISTOLOGIA" - STUDII TEOLOGICE, NR 2/1991
BURCUS, M. TEODOR - "ASPECTE SOCIALE IN PREDICA PROFETILOR VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, 9 - 10/1996
BURTAN, GHEORGHE - "PREOTIE SI SLUJIRE IN CARTILE PROFETICE ALE VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, NR. 9 - 10/1974
BURTAN, GHEORGHE - "ROLUL INDRUMATOR AL VECHIULUI TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, NR. 9 - 10/1973
BUZESCU, NICOLAIE, C. - "LOGOSUL IN PROTREPTICUL LUI CLEMENT ALEXANDRINUL" - STUDII TEOLOGICE, NR. 1 - 2/1976
CALOIANU, VIOREL - "DATORIILE FATA DE APROAPELE DUPA LEGEA MOZAICA" - STUDII TEOLOGICE NR. 1 - 2/1975
CEALLACOFF N. SPIRIDON - "PROVIDENTA LUI DUMNEZEU IN ISTORIA OMENIRII" - TEZA DE LICENTA, BUCURESTI 1909
CITIRIGA VASILE - "ANTROPOLOGIA HRISTOLOGICA IN TEOLOGIA ORTODOXA" - VOL. I. ED. EX. PONTO, CONSTANTA 2003
DRAGOMIR, NECULAI - "PROOROCII VECHIULUI TESTAMENT IN CULTUL ORTODOX SI ICONOGRAFIA BISERICII" - STUDII TEOLOGICE, NR. 7 - 8 / 1982
DUTU, CONSTANTIU - "INSPIRATIA VECHIULUI TESTAMENT CA IZVOR AL PREDICII" - STUDII TEOLOGICE, NR 1 - 2/ 1978
GEORGESCU IOAN V. - "IN APARAREA PACII" - BISERICA ORTODOXA ROMANA, NR. 5 - 6/1964
ICA IOAN I. , GERMENO MORANI - "GANDIREA SOCIALA A BISERICII" - EDITURA DEISIS, SIBIU, 2003
ISVORANU, ALEXANDRU - "PLINIREA LEGII SI A PROOROCILOR IN IISUS HRISTOS" - MITROPOLIA OLTENIEI, NR. 3 - 6/1997
ISVORANU ALEXANDRU - "DREPTATE IUBIRE SI MILOSTIVIRE (MIHEIA VI, 8)" - CONTEXTUL VECHIULUI TESTAMENT, ASPECTE EXEGETICE, REVISTA ANALELE UNUVERSITATII DIN CRAIOVA, SERIA TEOLOGIE ANUL VI, NR. 7/2001, EDITURA UNIVERSITARIA, CRAIOVA
MATTEWS IGM. - "THE RELIGION PILGRIMAGE OF ISRAEL" - 1947
MAZILESCU, GRIGORE - "PROFETIILE MESIANICE CUPRINSE IN CARTEA PROFETULUI IEREMIA, REFLECTATE IN NOUL TESTAMENT" - STUDII TEOLOGICE, NR. 1 - 2/2001
MIHALCESCU IOAN - "DOGMATICA PENTRU CLASA A VI - A" - SEMINAR, EDITIA A IV - A
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.