Sfanta Treime, Taina si structura supremei iubiri, cum spune Parintele Staniloaoe, cunoaste vesnic dialogul interpersonal al iubirii, al impartasirii reciproce spre bucuria comuna.
Aceasta iubire dintre Tatal, Fiul si Duhul Sfant arata ca Dumnezeu nu este egoist ci este singura explicatie posibila pentru originea lumii si a omului, caci daca Dumnezeu n-ar fi iubire, lumea si omul nu ar fi existat.
In acelasi timp lumea si omul nu au fost adusi la o existenta fara sens, ci Dumnezeu le-a imprimat inca de la inceput un rost sau cum spun Sfintii Parinti, o ratiune: Indumnezeirea sau unirea cu Dumnezeu in vesnicie. Odata cu neascultarea protoparintilor nostri, aceasta ratiune a devenit greu de implinit, deoarece, in comparatie cu starea lor de la inceput, cand porunca nu ar fi fost greu de indeplinit, pentru ca omul avea pe langa firea sa rationala si morala, si harul dumnezeiesc, acum urmarile pacatului, privitoare la suflet, au dus la: Alterarea chipului lui Dumnezeu in om, adica intunecarea mintii, pervertirea inimii si slabirea vointei. Inca din primele pagini ale Sfintei Scripturi se face referire la asemanarea dintre Dumnezeu si om.
Asa cum Dumnezeu este unul in fiinta dar intreit in persoane, asa si oamenii au in comun chipul si asemanarea, cu toate ca sunt persoane diferite. Astfel fiecare om, urmas al lui Adam, poarta in sine chipul lui Dumnezeu, iar mostenind natura protoparintelui, destinul tuturor s-a schimbat in urma pacatului: suntem partasi la umanitatea primului om, dar si la vina si raspundere.
Toti Sfintii Parinti si marii teologi ai Bisericii crestine pun pe seama iubirii lui Dumnezeu atat crearea lumii cat si a omului.
Dar rascumpararea? Si aceasta de asemenea.
Stand la baza impacarii omului cu Dumnezeu, nadejdea venirii in lume a unui Rascumparator sau Mantuitor e data de Dumnezeu chiar protoparintilor nostri, la izgonirea lor din Rai. Pastrata mai mult sau mai putin si inteleasa in mod diferit de popoare, ea fiind o dovada a originii comune a oamenilor si a existentei unei Revelatii primordiale, Protoevanghelia a intarit continuu nazuinta omenirii in venirea Mantuitorului.
Pentru realizarea impacarii dintre Dumnezeu si om, pentru inlaturarea starii in care se afla omul, in pacat, dupa cum ne spune si Fericitul Augustin trebuia fie ca omul sa se ridice la Dumnezeu, fie ca Dumnezeu sa se pogoare la om.
Prima era cu neputinta, data fiind starea de decadere a omului.
Astfel, in lume, care potrivit planului divin de mantuire se afla intr-o stare de constientizare a pacatoseniei si decaderii sale (ajunsa la aceasta prin pregatirea sa atat pe cale pozitiva cat si negativa), care potenta dorinta dupa un Mantuitor, la plinirea vremii Dumnezeu a trimis pe Fiul Sau, nascut din femeie, nascut sub lege ca pe cei de sub lege sa ii rascumpere, ca sa dobandim infierea si restabilirea comuniunii in Dumnezeu.
Aceasta restabilire a comuniunii in Dumnezeu a fost posibila numai prin nasterea istorica a Fiului lui Dumnezeu, prin invatatura ...
BIBLIA SAU SFANTA SCRIPTURA - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE
SFANTUL CHIRIL AL ALEXANDRIEI - "INCHINAREA SI SLUJIREA IN DUH SI IN ADEVAR" - TRADUCERE DE PR. PROF. D. STANILOAE, IN "P. S. B. ", 38, BUCURESTI, 1991
SFANTUL GRIGORE DE NYSSA - "SCRIERI" - PARTEA I, IN "P. S. B". , 29, DESPRE VIATA LUI MOISE, TALCUIRE AMANUNTITA LA CANTAREA CANTARILOR, DESPRE FERICIRI SI DESPRE RUGACIUNEA DOMNEASCA, TRADUCERE DE PR. PROF. DUMITRU STANILOAE SI PR. IOAN BUGA; ED. INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL B. O. R. , BUCURESTI, 1982
SFANTUL IOAN HRISOSTOM - "CELE SAPTE CUVANTARI TINUTE SPRE LAUDA SFANTULUI APOSTOL PAVEL" - MIGNE, P. G. , COL. 473 - 514. , TRADUCERE IN LIMBA ROMANA DE PR. MATEI PASLARU, IN "B. O. R. ", NR. 11 - 12, 1971, PP 1211 - 1223
SFANTUL MAXIM MARTURISITORUL - "RASPUNSURI CATRE TALASIE" - IN "FILOCALIA ROMANEASCA". TRADUCERE, INTRODUCERE SI NOTE DE PR. PROF. DR. STANILOAE, VOL. III, SIBIU, 1948
BUCHIU STEFAN - "INTRUPARE SI UNITATE" - TEZA DE DOCTORAT, REALIZATA SUB CONDUCEREA STIINTIFICA A PR. PROF. DUMITRU POPESCU, BUCURESTI 1992.
CABASILA NICOLAE - "TALCUIREA DUMNEZEIESTII LITURGHII SI DESPRE VIATA IN HRISTOS" - TRADUCERE, STUDIU INTRODUCTIV SI NOTE DE: PR. PROF. DR. ENE BRANISTE SI PR. PROF. DR. TEODOR BODOGAE, EDITURA ARHIEPISCOPIEI BUCURESTI, 1989
CHITESCU NICOLAE - "RASCUMPARAREA IN SFANTA SCRIPTURA SI IN SCRIERILE SF. PARINTI" - BUCURESTI, 1937
LOSSKY VLADIMIR - "DUPA CHIPUL SI ASEMANAREA LUI DUMNEZEU" - BUCURESTI, 1998
LOSSKY VLADIMIR - "INTRODUCERE IN TEOLOGIA ORTODOXA" - IN ROMANESTE DE LIDIA SI PROF. DR. REMUS RUS, BUCURESTI, 1993
LOSSKY VLADIMIR - "REDEMPTION ET DEIFICATION" - VOL. IMAGE ET RESEMBLANCE, PARIS, 1953
LOSSKY VLADIMIR - "TEOLOGIA MISTICA A BISERICII DE RASARIT" - TRADUCERE DIN LIMBA FRANCEZA DE PR. VASILE RADUCA, EDITURA BONIFACIU, 1998
MEYENDORFF JOHN - "HRISTOS IN GANDIREA CRESTINA RASARITEANA" - TRADUCRE DIN LIMBA ENGLEZA DE PR. PROF. NICOLAI BUGA, BUCURESTI, 1997
MEYENDORFF JOHN - "TEOLOGIA BIZANTINA. TENDINTE ISTORICE SI TEME DOCTRINAIRE" - TRADUCERE DIN LIMBA ENGLEZA DE PR. PROF. DR. ALEXANDRU I. STAN, BUCURESTI, 1996
MIHALCESCU I. - "DOGMA SOTERIOLOGICA" - BUCURESTI, 1926
MLADIN NICOLAE - "MITROPOLITUL ARDEALULUI" - STUDII DE TEOLOGIE MORALA, SIBIU, 1969
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.