Studiu de caz asupra integrării individuale în școala obișnuită a unor elevi cu deficiență mintală

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 SISTEMUL DE INVATAMANT INTEGRAT SI / SAU INCLUZIV
2.1 SCURT ISTORIC AL INTEGRARII IN SOCIETATE A COPIILOR CU DEFICIENTE
2.1.1 EDUCATIA CERINTELOR SPECIALE PANA IN ANUL 1970
2.1.2 PERIOADA INTEGRARII (1970 - 1990)
2.2 PERIOADA INTEGARII
2.2.1 EDUCATIA INCLUZIVA (DUPA 1990)
2.2.2 ABORDAREA COMPARATIVA A INVATAMANTULUI INTEGRAT SI/SAU INCLUZIV IN LUME
2.2.3 EDUCATIA INTEGRATA SI/SAU INCLUZIV
3 DEFICIENTUL MINTAL
3.1 CONCEPTUL DE HANDICAP MINTAL
3.1.1 DEFINITIA HANDICAPULUI MINTAL
3.1.2 ETIOLOGIA HANDICAPULUI MINTAL
3.1.3 CLASIFICAREA HANDICAPULUI MINTAL
3.2 STRUCTURA PERSONALITATII LA DEBILUL MINTAL
3.2.1 SUBSISTEMUL COGNITIV
3.2.2 SUBSISTEMUL COMUNICATIONAL
3.2.3 SUBSISTEMUL AFECTIV - MOTIVATIONAL
3.3 PARTICULARITATILE DINAMICII DEZVOLTARII DEFICIENTULUI MINTAL
3.3.1 VASCOZITATEA GENETICA
3.3.2 CARACTERUL LIMITAT AL ZONEI PROXIMEI DEZVOLTARI
3.3.3 HETEROCRONIA
3.3.4 INERTIA OLIGOFRENICA
4 ASPECTE ALE INTEGRARII COPIILOR CU DEFICIENTE MINTALE IN ROMANIA
4.1 ASPECTE ALE EDUCATIEI SPECIALE SI INTEGRATE IN ROMANIA
4.2 PACHETUL DE RESURSE UNESCO
4.3 PLANUL DE SERVICII PERSONALIZAT (PSP) SI PLANUL DE INTERVENTIE PERSONALIZAT (PIP)
4.4 CADRU GENERAL DE ADAPTARE A CURRICULUM - LUI
5 ORGANIZAREA CERCETARII. METODELE SI TEHNICILE DE INVESTIGATIE FOLOSITE
5.1 OBIECTIVELE CERCETARII
5.2 IPOTEZELE CERCETARII
5.3 DESCRIEREA LOTULUI STUDIAT
5.4 SITUATIA CANTITATIVA A LOTULUI INVESTIGAT
5.5 METODELE SI TEHNICILE DE INVESTIGATIE UTILIZATE
5.5.1 METODA BIOGRAFICA
5.5.2 METODA OBSERVATIEI
5.5.3 METODA CONVORBIRII
5.5.4 METODA ANCHETEI PSIHOLOGICE PE BAZA DE INTERVIU
5.5.5 ANCHETA PSIHOLOGICA
5.5.6 CHESTIONARUL
5.5.7 METODA STUDIULUI DOCUMENTELOR SCOLARE SI DE ARHIVA
5.5.8 METODA STUDIULUI DE CAZ
5.5.9 MATRICELE PROGRESIVE RAVEN
5.5.10 METODELE MATEMATICO - STATISTICE
6 PREZENTAREA REZULTATELOR CERCETARII SI ANALIZA LOR
6.1 PREZENTAREA SITUATIEI SUBIECTILOR INVESTIGATI
6.1.1 ANALIZA SITUATIEI INTEGRARII IN ANUL SCOLAR 2001 - 2002
6.1.2 ANALIZA SITUATIEI INTEGRARII IN ANUL SCOLAR 2002 - 2003
6.1.3 ANALIZA SITUATIEI INTEGRARII IN SEMESTRUL I AL ANULUI SCOLAR 2003 - 2004
6.2 ATITUDINEA CADRELOR DIDACTICE CU PRIVIRE LA INTEGRAREA ELEVILOR CU CES IN SCOALA PUBLICA
6.3 ANALIZA SI INTERPRETAREA REZULTATELOR MAXIME SI MINIME OBTINUTE IN URMA APLICARII CHESTIONARULUI DE OPINII
6.4 ANALIZA REZULTATELOR OBTINUTE IN FUNCTIE DE FACTORI
6.5 STUDII DE CAZ
6.5.1 SITUATII DE ADAPTARE LA SCOALA DE MASA
6.5.2 SITUATII DE INADAPTARE LA SCOALA DE MASA
7 CONCLUZII
8 BIBLIOGRAFIE
9 ANEXE

Extras din licența:

De-a lungul istoriei, scoala si gandirea pedagogica au abordat in diferite feluri problematica educatiei unor copii care invata mai greu. Societatea si scoala manifesta si in prezent, fata de aceasta categorie de elevi, o gama variata de atitudini, de la acceptarea si includerea in medii scolare obisnuite la diferite grade si modalitati de separare si de izolare fata de contextele sociale si educationale la care au acces toti copiii.

Dezvoltarea moderna a educatiei si invatamantului inregistreaza eforturi semnificative pentru a depasi distanta - adeseori foarte mare - care separa scoala generala fata de copiii care invata mai greu. Copiii care nu pot face fata cerintelor scolare, cei care prezinta diverse forme si niveluri de esec scolar sunt inca prea putini cunoscuti, acceptati si abordati din punct de vedere psihopedagogic.

Atitudinea cea mai frecventa manifestata fata de acestia din partea scolii si a societatii in general este de subvalorizare bazata in mare masura pe lipsa de reusita si de competenta scolara.

Copiii cu probleme (dificili, handicapati) sunt perceputi in lumea scolii obisnuite de cele mai multe ori negativ, sunt marginalizati si nu de putine ori exclusi din scoala.

Nu face fata programei, Nu este pentru aceasta scoala, Trebuie trimis inapoi la scoala speciala sunt cateva dintre argumentele prin care unele cadre didactice justifica neacceptarea ori esecul unor copii de a invata alaturi de ceilalti de aceeasi varsta.

Acest tip de argumente se intalnesc uneori si in scoala speciala, fata de copiii cu probleme mai grave.

In acest sens este destul de adevarat ca, nu de putine ori, conditiile de organizare scolara efective numeroase de copii la clasa, programa scolara foarte incarcata, timpul scurt de activitate si interactiune in clasa, cu elevii, pe parcursul unei lectii, insuficienta pregatire psihopedagogica si/sau de educatie speciala, reprezinta obstacole serioase in asigurarea unei invatari eficace pentru fiecare copil.

S-a constatat ca sunt destule situatii in care un anumit copil, orientat spre scoala speciala, ar fi putut face fata programei scolii de masa, dar nu a fost orientat catre aceasta.

Ca oricare dintre tarile din intreaga lume, si in Romania se intensifica nevoia de integrare scolara si sociala a tuturor persoanelor (copii si/sau adulti), chiar daca prezinta dificultati de invatare, adaptare datorate unor deficiente.

Majoritatea strategiilor implementate in tara noastra, adoptate din strategiile altor tari - cu experienta mai mare in domeniu - au fost puse in practica la noi in tara prin diferite proiecte pilot sau prin ordonante guvernamentale, incercandu-se o adaptare a acestora la conditiile specifice din tara noastra.

Anumite modele de integrare au avut rezultate pozitive si sunt pe parcurs a fi dezvoltate, altele au avut rezultate negative si se incearca remodelarea sau eliminarea lor.

Din fiecare experienta de integrare exista insa atat elemente pozitive, cat si negative, din care avem ceva ...

Bibliografie:

ADLER ALFRED - "SENSUL VIETII" - EDITURA IRI, BUCURESTI, 1995

ADLER ALFRED - "PSIHOLOGIA SCOLARULUI GREU EDUCABIL" - EDITURA IRI, BUCURESTI, 1995

ALLPORT GORDON - "STRUCTURA SI DEZVOLTAREA PERSONALITATII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1988

BADEA ELENA - "CARACTERIZAREA DINAMICA A COPILULUI SI ADOLESCENTULUI DE LA 3 AL 18 ANI CU APLICATIE LA FISA SCOLARA" - E. D. P. , BUCURESTI, 1993

BANDILA AURELIA, CONSTANTIN RUSU - "HANDICAP SI READAPTARE" - DICTIONAR SELECTIV, EDITURA PRO HUMANITATE, BUCURESTI, 1999

CIUMAGEANU DUMITRU, ARCAN PETRU - "COPILUL DEFICIENT MINTAL" - EDITURA FACLA, TIMISOARA, 1980

COSMOVICI A. - "METODE PENTRU CUNOASTEREA PERSONALITATII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1972

CRETU VIRGINIA - "EDUCATIA PENTRU DREPTURILE COPILULUI" - EDITURA "SEMNE", BUCURESTI, 1999

DRUTU I. - "PSIHOPEDAGOGIA DEFICIENTULUI MINTAL" - EDITURA DACIA, CLUJ, 1995

GOLU M. - "DINAMICA PERSONALITATII" - EDITURA GENEZE, BUCURESTI, 1993

KULCSAR TIBERIU - "FACTORII PSIHOLOGICI AI REUSITEI SCOLARE" - BUCURESTI, E. D. P. , 1978

LUNGU - NICOLAE SORA - "SFERA PERCEPTIV - MOTRICA LA HANDICAPATII MINTAL" - INRESPH, BUCURESTI, 1994

LUNGU - NICOLAE SORA - "UNELE ASPECTE CU PRIVIRE LA FORMAREA SI STRUCTURAREA PERSONALITATII COPILULUI" - REVISTA DE EDUCATIE SPECIALA, NR. 1/1993, PAG. 14 - 20, 1993

MUSU I. , TAFLAN A. - "TERAPIA EDUCATIONALA INTEGRATA" - EDITURA PRO HUMANITATE, BUCURESTI, 1997

PAUNESCU C - TIN. - "DEFICIENTA MINTALA SI PROCESUL INVATARII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1976

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu de caz supra integrarii individuale in scoala obisnuita a unor elevi cu deficienta mintala
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2004
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
153 pagini
Imagini extrase:
203 imagini
Nr cuvinte:
38 745 cuvinte
Nr caractere:
222 381 caractere
Marime:
295.70KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Psihologie
Predat:
la facultate din Constanta
Specializare:
Psihopedagogie speciala
Materie:
Psihologie
Sus!