Notiunea de psihomotricitate s-a nascut spre sfarsitul secolului al XIX-lea, dar a ramas la fel de,, tanara,, si azi, gratie exponentilor teoriei psihopedagogice a dezvoltarii.
Actualmente, psihomotricitatea este abordata din perspectiva legaturii, pe de o parte, dintre lateralitate, structura spatiala si orientare temporala si, pe de alta parte, a celei dintre nivelul abilitatilor psihomotorii cu dificultatile scolare ale copiilor cu inteligenta normala.
Educand motricitatea i se ofera copilului gestul, miscarea, echilibrul fizic si cel mental, in perspectiva relatiilor armonioase si eficiente cu mediile natural si social. Relatia cu mediul inconjurator, manipularea obiectelor de joc, relatia cu alte persoane ii vor da posibilitatea aprecierii eului corporal, dar si perceptia spatiului in raport cu propriul corp.
Educatia psihomotrica a copilului trebuie inteleasa si abordata in toata complexitatea sa, iar constientizarea corpului, in relatie cu segmentele sale, precum si pozitionarea lor in spatiu trebuie sa se inscrie ca o preocupare permanenta, ca rezultat al participarii consensuale dintre demersul psihic si cel al finalizarii motorii.
In literatura de specialitate, aspectele legate de educarea si mai ales de reeducarea pe plan psihomotric au ca punct de plecare schema corporala. Este un adevar de necontestat ca in procesul de reeducare actiunile au ca punct central formarea imaginii despre propriul sau corp, fiind pus in relatie cu mediul in care traieste si se dezvolta. Educatia psihomotrica a copilului isi propune sa actioneze corelat in directia utilizarii sistemului de mijloace, care sa contribuie la formarea unui bagaj motric cat mai complex. Importanta limbajului scris, care, de-a lungul secolelor, continua sa-si dezvaluie valentele inestimabile este pe deplin dovedita de faptul ca intregul patrimoniu cultural, stiintific si de civilizatie al umanitatii, incepand din Antichitate si pana spre sfarsitul secolului XX, s-a constituit eminamente din lucrari sau compozitii care au avut la baza cuvantul scris! De aceea am considerat ca perturbarea comunicarii prin intermediul limbajului oral, dar mai ales a celui scris, reprezinta una dintre problemele frecvente ce conduc spre esecurile scolare si intelectuale, intrucat procesele de invatare si intelegere nu pot fi concepute in afara cuvantului citit si a celui scris.
Din nefericire, exista si copii cu intelect normal, fara deficiente senzoriale, dar care nu reusesc sa deprinda cititul; in general, aceasta tulburar0e de invatare a cititului se numeste dislexie.
Cel mai adesea insa, tulburarea se manifesta in ambele laturi ale procesului de invatare a scris-cititului, ea devenind dislexo-digrafie. Luand in considerare cele expuse mai sus, am demarat cercetarea de fata interesata fiind de relatia dintre tulburarile instrumentale si psihomotricitate. Aceasta lucrare nu se limiteaza la surprinderea simptomatologiei dislexo-disgrafiei in procesul didactic de insusire a scris-cititului, ci opteaza ...
ALBU A. , ALBU C. - "PSIHOMOTRICITATEA LA VARSTA DE CRESTERE SI DEZVOLTARE" - IASI, EDITURA SPIRU HARET, 1999
ALBU C. , ALBU A. , VLAD T. L. , IACOB I. - "PSIHOMOTRICITATEA. METODOLOGIA EDUCARII SI REEDUCARII PSIHOMOTRICE" - IASI, INSTITUTUL EUROPEAN, 2006
BOSCAIU E. - "PREVENIREA SI CORECTAREA TULBURARILOR DE VORBIRE IN GRADINITELE DE COPII" - BUCURESTI, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA
BURLEA G. , BURLEA M. - "DICTIONAR EXPLICATIV DE LOGOPEDIE" - IASI, EDITURA SEDCOM LIBRIS, 2004
CONSTANTINESCU L. - "MICII MESTERI MARI" - BUCURESTI, EDITURA ERC PRESS, 2006
HANGANU I. , RACLARU C. - "JOCURI PENTRU PRESCOLARI: CULEGERE" - BUCURESTI, EDITURA ARAMIS PRINT, 2005
JURCAU E. , JURCAU N. - "CUM VORBESC COPIII NOSTRI" - CLUJ - NAPOCA, EDITURA DACIA CLUJ - NAPOCA, 1989
MOLDOVAN I. - "CORECTAREA TULBURARILOR LIMBAJULUI ORAL" - CLUJ - NAPOCA, PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA, 2006
MUSU I. , VRASMAS E. , STANICA C. - "TERAPIA TULBURARILOR DE LIMBAJ" - BUCURESTI, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, 1997
MUSU I. , TAFLAN A. , PAUNESCU C. , ENE L. M. , MANZAT L. , POPOVICI D. V. , IONESCU L. , PETRESCU B. , NICULCEA D. - "TERAPIA EDUCATIONALA INTEGRATA" - BUCURESTI, EDITURA PRO HUMANITATE
MUSU I. , VRASMAS E. , STANICA C. - "TERAPIA TULBURARILOR DE LIMBAJ" - BUCURESTI, PROIECT ELABORAT IN CADRUL SECTORULUI CURRICULUM DE LA INSTITUTUL NATIONAL PENTRU RECUPERARE SI EDUCATIE SPECIALA, 1992
POPOVICI D. V. , MATEI R. S. - "TERAPIE OCUPATIONALA PENTRU PERSOANE CU DEFICIENTE" - CONSTANTA, EDITURA MUNTENIA, 2005
PREDA V. - "ELEMENTE DE PSIHOPEDAGOGIA INTERVENTIEI PRECOCE" - CLUJ - NAPOCA, UNIVERSITATEA BABES - BOLYAI, COLECTIA PSIHOPED - INFO, 1995
SCHVEIGER P. - "LIMBA SI VORBIRE IN AFAZIE" - CLUJ - NAPOCA, EDITURA DACIA, 1980
STANICA C. , VRASMAS E. - "TERAPIA TULBURARILOR DE LIMBAJ" - BUCURESTI, INSTITUTUL NATIONAL PENTRU RECUPERARE SI EDUCATIE SPECIALA A PERSOANELOR HANDICAPATE, 1994
UNGUREANU D. - "COMPENDIU LOGOPEDIC SCOLAR" - TIMISOARA, EDITURA EUROSTAMPA, 1998
URZEALA C. - "JOCUL DE MISCARE" - BUCURESTI, EDITURA CARTEA UNIVERSITARA, 2005
VERZA E. - "DISGRAFIA SI TERAPIA EI" - BUCURESTI, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, 1983
VERZA E. - "TRATAT DE LOGOPEDIE" - BUCURESTI, EDITURA FUNDATIEI HUMANITAS, 2003
VLAD E. - "EVALUAREA IN ACTUL EDUCATIONAL TERAPEUTIC" - BUCURESTI, EDITURA PRO HUMANITATE, 1999
VRASMAS E. - "INVATAREA SCRISULUI" - BUCURESTI, EDITURA PRO HUMANITATE, 1998
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.