Studiu comparativ comportament și condiuta - comportament și personalitate

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 COMPORTAMENT SI CONDUITA
1.1 REPERE CONCEPTUALE
1.2 STRUCTURA GENERICA A COMPORTAMENTULUI
1.3 MECANISME EXPLICATIVE
1.3.1 IMPULS
1.3.2 CONDITIONARE: CLASICA, OPERANTA, IMAGINATIVA, CONTRACONDITIONARE
1.3.3 IMITATIE
1.3.4 MODELAREA PRIN OBSERVATIE
1.3.5 INDENTIFICARE - PROIECTIVA, SIMPATIE, EMPATIE
2 COMPORTAMENT SI PERSONALITATE: DEFINITII GENERALE
2.1 CARACTERISTICI FUNDAMENTALE ALE PERSONALITATII
2.2 TEORII ALE PERSONALITATII
2.3 STRUCTURA PERSONALITATII
2.4 PERSPECTIVE GLOBALE DE ANALIZA A STRUCTURII PERSONALITATII
2.5 TIPOLOGII DE PERSONALITATE
2.6 TIPOLOGII COMPORTAMENTALE
2.7 COMPORTAMENT SI PERSONALITATE: DESCRIPTORI ANALITICI
2.8 COMPORTAMENTE DEVIANTE, COMPORTAMENTE AGRESIVE
2.9 STRATEGII SI TEHNICI DE MODELARE/ MODIFICARE A COMPORTAMENTELOR NEDORITE
2.10 METODE SI TEHNICI DE CUNOASTERE PSIHOPEDAGOGICA A PERSONALITATII EDUCATILOR SI CARACTERIZARE
3 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Premiul NOBEL pentru studiul comportamentelor, animalelor, pasarilor si insectelor (albinelor) dar, un asemenea premiu nu a fost cucerit, deocamdata pentru studiul comportamentului uman, deosebit de complex si care sta sub semnul unei stringente nevoi de a fi cercetat, inteles si corect dirijat.

Dupa cum se stie, nu exista inca o stiinta a studiului comportamentului uman, desi nevoia este unanim resimtita. Disciplinele stiintifice care au inregistrat succese notabile in acest domeniu sunt: praxiologia, logica deontica, psihologia. Rezultatele si eforturile lor se cer conjugate cu cele ale sociologiei, antropologiei, biologiei, etologiei, medicinii, ciberneticii, teoriei sistemelor, filosofiei, eticii etc.

Este unanim insa admis faptul ca cercetarea comportamentului uman trebuie sa porneasca de la PERSOANA UMANA, ca sistem individual integral. O definim ca sistem pentru ca are structura, ii acordam atributul de individualitate pentru a sublinia ontologic unicitatea ei, iar valoarea de integrala o gandim in sens profund existential.

Discutia despre comportament in contextul personalitatii umane, purtata mai cu seama din perspectiva care ne intereseaza- aceea de a fi pregatiti pentru a ne putea autocunoaste cat, mai ales a cunoaste pe altii si a putea actiona sau influenta in consecinta, este pe cat de utila pe atat de dificila.

Ratiunile unei asemena discutii cu privire la problema mentionata si perspectivele amintite pot fi desigur adancite. Este cert insa un alt fapt civilizatia contemporana traieste un fel de moment socratic- analogia pastreaza insa proportiile fata de modelul antichitatii- care poate fi exprimat printr-un enunt nu lipsit de valoare incitanta: necesitatea omului de a se intoarce spre sine insusi, si aceasta nu atat in sensul unei preocupari egocentrice, cat al unei cat mai depline realizari si autorealizari a dimensiunilor si energiilor fizice, morale si intelectuale.

Personalitatea umana, ca realitate umana dintre cele mai complexe, presupune ca necesara o armonizare si o conjugare atenta a rezultatelor din variate domenii de cercetare: cultura, psihologie, etnologie, antropologie, folclor, cibernetica, filozofie, etica, sociologie si altele. Pe buna dreptate se vorbea (de ex. LUCIEN SEVE) chiar de necesitatea unei discipline de sine statatoare numita PERSONOLOGIE (termen introdus de W. STERN, dezvoltat de H. MURRAY) ce are drept camp de cercetare persoana umana sub toate raporturile sale indiferent de lucruri.

Retinem insa faptul ca cele mai notabile rezultate in elaborarea unei teorii cu adevarat pertinente sunt de domeniul psihologiei, iar din cadrul ei, apreciem cel mai mult contributiile aduse de psihologia sociala.

Pentru interesul nostru, al campului psihologiei educatiei, contributiile se largesc atingand zona psihologiei dezvoltarii, psihologiei cognitive s.

a. Cateva argumente: a) In primul rand, personalitatea, in ceea ce are ea mai definitoriu- comunicare verbala, comportament instrumental, constructie culturala ...

Bibliografie:

G. ALLPORT - "STRUCTURA SI DEZVOLTAREA PERSONALITATII" - EDP, BUCURESTI, 1981

S. BALL, J. R. DAVITZ - "PSIHOLOGIA PROCESULUI EDUCATIONAL" - E. D. P. , BUCURESTI, 1978

BLYTHE, J. - "COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI" - BUCURESTI, TEORA H. Y. EYSENCK, THEORIES OF PERSONALITY, WILLEY, NEW - YORK, 1966

H. Y. EYSENCK - "THEORIES OF PERSONALITY" - WILLEY, NEW - YORK, 1966

B. M. FOSS - "ORIZONTURI NOI IN PSIHOLOGIE" - EDITURA ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1973

M. GOLU - "PRINCIPII DE PSIHOLOGIE CIBERNETICA" - E. S. E. , BUCURESTI, 1975

C. GORGOS - "DICTIONAR ENCICLOPEDIC DE PSIHIATRIE" - VOL. I, II, III, EDITURA MEDICALA, BUCURESTI, 1987 - 1990

N. HAYES, S. ORRELL - "INTRODUCERE IN PSIHOLOGIE" - EDITURA ALL, BUCURESTI, 1997

I. HOLDEVICI - "AUTOSUGESTIE SI RELAXARE" - EDITURA CERES, BUCURESTI, 1995

I. HOLDEVICI - "GANDIREA POZITIVA. GHID PRACTIC DE PSIHOTERAPIE RATIONAL - EMOTIVA SI COGNITIV - COMPORTAMENTALA" - BUCURESTI, STIINTA SI TEHNICA, 1999

J. PH. LEYENS - "LIDENTIFICATION COMME PROCESSUS LAPPRENTISSAGE" - IN ANNEE PSYCHOLOGIQUE, 1968

R. LINTON - "FUNDAMENTUL CULTURAL AL PERSONALITATII" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1968

A. H. MASLOW - "MOTIVATION AND PERSONALITY" - LONDON, 1970

G. MILLER, E. GALANTER, K. PRIBRAM - "PLANS AND STRUCTURE OF BEHAVIOR" - HOLT - DRYDEN BOOK, NEW - YORK, 1960

J. PH. P. MURESAN - "INVATAREA SOCIALA" - EDITURA ALBATROS, 1980

V. PAVELCU - "INVITATIE LA CUNOASTEREA DE SINE" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1980

P. POPESCU - NEVEANU - "PERSONALITATEA SI CUNOASTEREA EI" - EDITURA MILITARA, BUCURESTI, 1969

P. POPESCU - NEVEANU - "DICTIONAR DE PSIHOLOGIE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1978

G. TACIULESCU - "INVENTARUL DE PERSONALITATE EYSENCK" - INDRUMATOR PSIHODIAGNOSTIC, VOL. IV, CLUJ, 1976

S. TEODORESCU - "PSIHOLOGIA CONDUITEI" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1972

C. G. YUNG - "LES TYPES PSYCHOLOGIQUES" - 1958

W. S. ZIMMERMAN - "INVENTAIRE DE TEMPERAMENT" - PARIS, 1957

FR. LELORD, CH. ANDRE - "CUM SA NE PURTAM CU PERSONALITATILE DIFICILE" - BUCURESTI, EDITURA TREI, 1998

PATRICIA HEDGES - "PERSONALITATE SI TEMPERAMENT. GHIDUL TIPURILOR PSIHOLOGICE" - BUCURESTI, HUMANITAS, 1999

BERNARD SANTERRE - "MAIS. . . QUEST - CE QUE LA SOFROLOGIE " - RENNES: EDITION BELTAN, 1996

DE LASSUS, RENE - "ANALIZA TRANZACTIONALA" - BUCURESTI, TEORA

E. HALL, C. HALL - "HUMAN RELATION IN EDUCATION" - LONDON, ROUTHLEDGE, 1988

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu comparativ comportament si condiuta - comportament si personalitate
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2001
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
95 pagini
Imagini extrase:
100 imagini
Nr cuvinte:
30 052 cuvinte
Nr caractere:
175 327 caractere
Marime:
147.65KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Psihologie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Psihologie
Sus!