Activitatea de orientare scolara si profesionala sau de orientare a carierei a cunoscut, de-a lungul desfasurarii ei patru tendinte sau valuri asa cum le denumeste Peter Plant in cadrul Conferintei intrenationale anuale a Asociatiei Internationale de Orientare Scolara si Profesionala de la Doublin (iulie 1996). Aceste tendinte care marcheaza dinamica orientarii carierei sunt: Prima tendinta se inregistreaza la inceputul secolului nostru, accentul punandu-se pe testarea psihometrica, iar consilierul avea rolul unui expert care punea diagnosticul necesar pentru stabilirea ocupatiei, care i se potriveste subiectului testat. Scopul orientarii este cel al selectiei.
Cea de-a doua tendinta apare ca reactie la metodele mecaniciste de orientare ca urmare a testarii psihometrice excesive. Acum in centrul orientarii este subiectul, accentul este pus pe client. Consilierul are rolul de a ajuta clentul in procesul de autoexplorare. Unul din scopurile importante ale activitatii de orientare il constituie desavarsirea carierei personale.
In cadrul celui de-al treilea moment se aplica principiile economiei de piata (ofera servicii platite de orientare a carierei). Astfel, datorita concurentei, calitatea serviciilor creste. Unul din scopurile majore ale orientarii carierei consta in a face sa functioneze sistemele de educatie, pregatire si piata muncii astfel incat sa sustina cresterea economica.
Consilierul actioneaza ca un sfetnic care trebuie sa ajute investitiile de capital uman.
Cel de-al patrulea moment, pe care Peter Plant il numeste Green Guidance (Orientarea Verde), are in centrul atentiei alegerea carierei tinand cont de probleme de etica si de mediu inconjurator (la nivel planetar). Consilierul trebuie sa ajute clientul ca in luarea deciziilor privind cariera sa aiba in vedere si impactul alegerii sale intr-o perspectiva globala si ecologica. In acest sens consilierul are rolul unui educator.
Asupra structurii si continutului educatiei, instruirii si evolutiei ocupatiilor au o influienta deosebita lumea economica, politica si explozia tehnologica continua.
apar schimbari si in structura si continutul valorilor personale si sociale in cadrul fiecarei societati de pe intreaga planeta. Valorile individuale, ca si increderea in sine si in societatea in care traieste, s-au schimbat, ducand la noi modalitati de intelegere si dezvoltare a propriei personalitati si legat de aceasta, a carierei fiecaruia.
Necesitatea orientarii profesionale a aparut la inceputul secolului 20 datorita unei evolutii industriale deosebite care a condus la modificari in structurarea unor procese tehnologice, la diminuarea numarului unor locuri de munca, la disparitia unor profesii, la aparitia altora.
Au aparut miscari sociale de protest care au subliniat problemele care trebuiau rezolvate. Orientarea profesionala s-a nascut in perioada de varf a cestei miscari; cei care desfasurau aceste activitati erau voluntari ai agentiilor de asistenta sociala ocupandu-se, in mod special ...
ANDRONIC IOAN, ALEX MITRACHE - "ASPECTE PSIHOSOCIALE ALE PERSOANELOR CU CERINTE SPECIALE" - CENTRU PENTRU FORMAREA SI DEZVOLTAREA PERSONALITATII COPILULUI, CRAIOVA, 1994
ARCAN P. , CIUMAGEANU D. - "COPILUL DEFICIENT MINTAL" - EDITURA FALCA, TIMISOARA, 1980
BADEA ELENA - "CONSILIEREA PSIHOLOGICA: 417 RASPUNSURI LA INTREBARILE STUDENTILOR MEI" - EDITURA ORION, 1999
BARRAUD J. , KITTEL F. , MOULE M. - "LA FONCTION RESSOURCES HOUMAINES: MATIERS, COMPETENCE ET FORMATION" - PARIS, DUNOD, 2000
DRAGAN ION, DUMITRU OZUM, TOMSA GHE. - "DICTIONAR DE ORIENTARE SCOLARA SI PROFESIONALA", BUCURESTI
DREVILLON JEAN - "ORIENTAREA SCOLARA SI PROFESIONALA" - TRADUCERE STEFAN GHIVIRIGA, EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, "LORIENTATION SCOLAIRE ET PROFESSIONNELLE", 1973
DUMITRASCU D. - "INTRODUCERE IN METODOLOGIA CERCETARII STIINTIFICE" - CLUJ, 1970
FLOYER ACLAND ANDREW - "ABILITATI SI APTITUDINI PERFECTE" - BUCURESTI, EDITURA NATIONAL, 1998
FUGARETU - UREA R. - "IMAGINEA DE SINE SI PERCEPTIA SOCIALA LA DEBILII MINTALI" - TEZA DE DOCTORAT, EDITURA ALMAROM, RAMNICU VALCEA, 2002
GOLU MIHAI, DICU AUREL - "INTRODUCERE IN PSIHOLOGIE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, 1972
HOLBAN ION - "ORIENTAREA SCOLARA" - EDITURA JUNIMEA, IASI, 1973
HOLBAN ION - "LABORATORUL SCOLAR DE ORIENTARE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1975
HOLLAND JOHN. - "MAKING VOCATIONAL CHOICES: A THEORY OF VOCATIONAL PERSONALITIES & WORK ENVIRONMENTS" - ENGLEWOOD CLIFFS, PRETINCE - HALL, 1985
HOLLAND J. L. - "THE SELF - DIRECTED SEARCH" - ODESSA, FLORIDA, PSYCHOLOGICAL SAAESMENT RESOURCES, 1985
IOAN STEFAN C. - "ALEGEREA UNEI CARIERE" - EDITURA SOCIETATII COOPERATIVE, LIBRARIA NATIONALA, BUCURESTI, 1985
IONESCU S. - "ADAPTAREA SOCIO - PROFESIONALA A DEFICIENTILOR MINTALI" - EDITURA ACADEMIEI ROMANE, BUCURESTI, 1975
IONESCU S. - "LINTERVENTION EN DEFICIENCE MENTALE" - VOL. II, PIERRE MARDAGA, EDITEUR, BRUXELLES, 1990
IONESCU S. - "ADAPTAREA SOCIO - PROFESIONALA A DEFICIENTILOR MINTAL" - BUCURESTI, EDITURA ACADEMIEI, 1975
JIGAU MIHAI - "CONSILIEREA CARIEREI" - EDITURA SIGMA, 2001
KLEIN MARIA MAGDALENA - "STRATEGII PSIHOPEDAGOGICE DE ORIENTAREA CARIEREI ELEVILOR" - UNIVERSITATEA BUCURESTI, BUCURESTI, 2000
LUNGU - NICOLAE S. - "PROGRAM DE RECUPERARE COMPLEXA A COPILULUI HANDICAPAT MINTAL" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1978
MANOLACHE IOANA - "STIMULAREA COGNITIVA A COPIILOR CU HANDICAP INTELECTUALA" - INSTITUTUL DE STIINTE ALE EDUCATIEI, BUCURESTI, 1996
MARCELA RODICA - "ELEMENTE TEORETICE SI METODICE PENTRU ORIENTAREA IN SCOALA" - EDITURA UNIVERSITATII TRANSILVANIA, 2002
MARGINEANU N. - "SELECTIA SI ORIENTAREA PROFESIONALA" - BUCURESTI, EDITURA PEDAGOGICA, 1972
MIRLE PIERRE - "SOCIOLOGIE DE LEVALUATION SCOLAIRE" - PARIS, PRESSES UNIVERSITAIRE DE FRANCE, 1999
NOVAC A. - "METODE STATISTICE IN PEDAGOGIE SI PSIHOLOGIE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1977
PAUNESCU C - TIN. - "DEFICIENTA MINTALA SI ORGANIZAREA PERSONALITATII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1977
PIERRE MERLE - "SOCIOLOGIE DE LEVALUATION SCOLAIRE" - PRESSES UNIVERSITAIRE DE FRANCE, PARIS, 1998
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.