Elevii de etnie romă. Succes și insucces școlar

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 CONCEPTE ESENTIALE ALE CULTURII RROMANI
1.1 DOVEZI LINGVISTICE SI ISTORICE ALE ORIGINII INDIENE A RROMILOR
1.2 ISTORICUL RROMILOR IN TARA NOASTRA
1.3 PRINCIPALELE SUBGRUPURI (NEAMURI) DE RROMI DIN ROMANIA
1.4 VALORILE CULTURII RROMANI
1.5 CALENDARUL CELOR MAI CUNOSCUTE SARBATORI TRADITIONALE ALE RROMILOR DIN ROMANIA
1.6 CUTUME DE FAMILIE
1.7 MESERII TRADITIONALE RROME
2 PROBLEMATICA EDUCATIEI COPIILOR RROMI
2.1 DREPTUL COPILULUI LA COPILARIE, IDENTITATE, EXPRESIE, EDUCATIE, PACE
2.2 DIFERENTA FARA DISCRIMINARE
2.3 EDUCATIE INTERCULTURALA
2.4 DIMENSIUNEA EUROPEANA A PROBLEMATICII EDUCATIEI COPIILOR RROMI
2.5 PROBLEMATICA EDUCATIEI COPIILOR RROMI IN ROMANIA
2.5.1 INVATAMANTUL ROMANESC IN PERSPECTIVA EDUCATIEI INTERCULTURALE
2.5.2 PARTICULARITATI ALE INVATAMANTULUI PENTRU RROMI
2.5.3 ELEMENTE DE STRATEGIE PRIVIND INVATAMANTUL PENTRU RROMI
3 SUCCESUL SI INSUCCESUL SCOLAR
3.1 INVATAREA SCOLARA
3.2 CONDITIONAREA PSIHOLOGICA A INSTRUIRII
3.3 DIFERENTE INDIVIDUALE DE INVATARE
3.4 PROBLEMATICA SUCCESULUI SI INSUCCESULUI SCOLAR
3.4.1 DELIMITARI CONCEPTUALE
3.4.2 SUCCESUL SCOLAR
3.4.3 INSUCCESUL SCOLAR
3.4.4 INSUCCESUL SCOLAR - O PROBLEMA DE ADAPTARE SI DE PERSONALITATE
3.4.5 ESECUL SCOLAR
3.4.6 DINAMICA INSUCCESULUI SCOLAR
3.4.7 STRATEGIILE SI CONDITIILE PREVENIRII SI ELIMINARII INSUCCESULUI SCOLAR
4 UNELE MODALITATI DE PREVENIRE SI INLATURARE A INSUCCESULUI SCOLAR IN CAZUL ELEVILOR DE ETNIE RROMA
4.1 INTRODUCERE
4.2 UNELE MODALITATI DE PREVENIRE SI INLATURARE A INSUCCESULUI SCOLAR IN CAZUL ELEVILOR DE ETNIE RROMA - CERCETARE CONSTATATIVA
4.2.1 FISA DE CUNOASTERE A ELEVULUI RROM
4.2.2 CHESTIONAR PENTRU ELEVII RROMI
4.2.3 CHESTIONAR PENTRU PARINTII RROMI
4.2.4 CHESTIONAR PENTRU CADRELE DIDACTICE (CARE LUCREAZA CU ELEVI RROMI)
5 CONCLUZII
6 PROPUNERI SI SUGESTII
7 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Romania este astazi tara europeana cu cel mai mare procent de populatie rroma, procent in permanenta crestere, dat fiind faptul ca sporul natural al acestei populatii este deosebit de ridicat.

Originea, limba, portul, obiceiurile, modul de viata, ocupatiile tiganilor, in repetate randuri desi deloc suficient, mai ales daca ne raportam la perioada ultimelor decenii obiectul unor studii foarte serioase si chiar al unor monografii. In 1985, in Dictionnaire des Science Anthropologiques, Paul Bataillard aprecia ca tiganii trebuie sa constituie, in fiecare zona, obiectul unor monografii etnografice foarte serioase.

Tiganii constituie una dintre cele mai vechi entitati etnice din Romania si una dintre cele mai numeroase. Dupa o perioada de ignorare, generata de o politica de asimilare fortata, problema tiganilor revine azi in actualitate, mai densa in continut si mai complexa. Problema tiganilor nu se mai poate pune numai in termenii etnografiei sau sociologiei; exista o dimensiune pedagogica a acestei probleme, iar identificarea si valorificarea ei constituie una dintre cele mai importante premise ale integrarii tiganilor si ale armonizarii relatiilor interetnice.

Insertia optimala a tiganilor in viata sociala este conditionata de gradul lor de instructie si educatie.

Disfunctiile la acest nivel se rasfrang negativ asupra ansamblului societal si asupra indivizilor sau comunitatilor de tigani. Statisticile arata insa ca frecventarea scolii de catre tigani la nivel european e foarte redusa. Dintre 7 8 milioane de rromi (cati se estimeaza a fi in Europa) jumatate sunt de varsta scolara, dar foarte putini sunt integrati intr-o forma de instruire.

Recensamintele din 1985 si 1989 relevau urmatoarea situatie: aproximativ 30 40% dintre copiii rromi merg cu regularitate la scoala; jumatate dintre ei nu au fost niciodata cuprinsi intr-o institutie de invatamant; doar un mic procent de copii rromi frecventeaza gimnaziul si liceul; dintre adulti, aproximativ 50% sunt analfabeti (procentul ajungand chiar la 80 si chiar 100% in unele zone geografice). Situatia se explica si prin reprezentarile tiganilor despre rostul si functiile scolii.

In marea lor majoritate, cel putin in cazul populatiei mature, tiganii nu realizeaza o corelatie directa intre frecventarea scolii si starea economica sau sociala.

Frecventarea scolii este dificila si, deseori, resimtita ca un proces dureros, care nu inlesneste succesul in viata.

Scolarizarea mai poate fi perceputa ca inutila si ineficienta si pentru ca ii retine pe copii de la ucenicia din familie.

Vechimea de 6 ani intr-o scoala cu populatie scolara majoritar rroma si constiinta actualitatii problemei rromilor m-au determinat sa aleg aceasta tema.

Variatele cauze ale insuccesului scolar in cazul elevilor rromi merita analizate, in scopul identificarii solutiilor optime de prevenire si chiar inlaturare a situatiilor de ramanere in urma la invatatura.

De asemenea, insuccesul scolar este o problema care se impune cu tot ...

Bibliografie:

- ALLPORT W. GORDON - "STRUCTURA SI DEZVOLTAREA PERSONALITATII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1981

- AUSUBEL D. P. , ROBINSON F. G. - "INVATAREA IN SCOALA. O INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA PEDAGOGICA" - E. D. P. , BUCURESTI, 1981

- BLAGA LUCIAN - "TRILOGIA CULTURII" - "OPERE", VOL. X, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1987

- BLAGA LUCIAN - "TRILOGIA VALORII" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1987

CALIN MARIA - "PROCESUL INSTRUCTIV - EDUCATIV - SISTEM SI FUNCTIONALITATE. COMPETENTE ALE PROFESORULUI IN ACEST PROCES" - REVISTA DE PEDAGOGIE, NR. 7 - 8, 1992

CHELCEA I. - "TIGANII DIN ROMANIA" - BUCURESTI, 1947

COHEN P. - "MONSTROUS IMAGES, PERVERSE REASON. CULTURAL STUDIES IN ANTI - RACIST EDUCATION" - WORKING PAPER NO. 11, CENTRE FOR MULTICULTURAL EDUCATION, INSTITUTE OF EDUCATION, UNIVERSITY OF LONDON

CREANGA ION - "AMINTIRI DIN COPILARIE" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1983

CUCOS C - TIN. - "PEDAGOGIE" - POLIROM, IASI, 1996

CUCOS C - TIN. - "EDUCATIA - DIMENSIUNI CULTURALE SI INTERCULTURALE" - POLIROM, IASI, 2000

CUCOS C - TIN. - "PSIHOPEDAGOGIE" - POLIROM, IASI, 1998

DE SIGNY FRANCOIS, BLANCHET ALAIN, GOTMAN ANNE, KAUFMAN JEAN - CLAUDE - "ANCHETA SI METODELE EI: CHESTIONARUL, INTERVIUL DE PRODUCERE A DATELOR, INTERVIUL COMPREHENSIV" - POLIROM, IASI, 1998

GAGNE ROBERT M. - "CONDITIILE INVATARII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1975

GILLY MICHEL - "ELEV BUN, ELEV SLAB" - E. D. P. , BUCURESTI, 1976

GOLU PANTELIMON - "INVATARE SI DEZVOLTARE" - EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1985

HOLBAN I. , GUGIUMAN A. - "PUNCTE DE SPRIJIN IN CUNOASTEREA INDIVIDUALITATII" - E. D. P. , BUCURESTI, 1972

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Elevii de etnie roma. Succes si insucces scolar
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2003
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
197 pagini
Imagini extrase:
188 imagini
Nr cuvinte:
57 369 cuvinte
Nr caractere:
307 347 caractere
Marime:
366.88KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Psihologie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Psihologie
Sus!