Prescolarizarea este apreciata tot mai mult ca varsta ce cuprinde cea mai importanta experienta educationala din viata unei persoane; pe parcursul ei, se inregistreaza ritmurile cele mai pregnante in dezvoltarea individualitatii umane si unele din cele mai semnificative achizitii cu ecouri evidente pentru etapele ulterioare ale dezvoltarii sale.
Insusirea limbii moderne are o importanta deosebita in formarea personalitatii omului in general, a copilului in mod deosebit, pentru ca limba constituie principalul mijloc de comunicare, socializare a individului; modalitate de exprimare si povestire a informatiilor, ea este totodata mijlocul cel mai eficace prin care acesta ajunge sa cunoasca limba cu valorile ei materiale si spirituale. In ce priveste prescolarii, insusirea limbii conditioneaza dezvoltarea gandirii, a celorlalte procese psihice si intelectuale si ii ajuta sa-si insuseasca treptat acele deprinderi si abilitati care-i fac apti pentru activitati de tip scolar.
Bogatul continut cognitiv si formativ al activitatilor din gradinita de copii devine accesibil copilului prin intermediul limbajului si se transforma in deprinderi hotaratoare pentru profilul personalitatii acestuia, in etapele ulterioare ale evolutiei sale.
In aceasta lucrare am incercat, in primul rand, sa scot in evidenta importanta deosebita pe care o are dezvoltarea vorbirii la varsta prescolara; mai ales ca in vorbirea prescolarului sunt frecvente fenomene de substituire, de inversare, de omisiune. Problema educarii unei pronuntii corecte este de o deosebita insemnatate, stiindu-se ca defectele de vorbire pot dauna copilului (acesta poate deveni tacut, retras, timid). Data fiind varsta copiilor, gradinitei ii revin, pe langa imbogatirea vocabularului, si o serie de sarcini speciale si anume: educarea unei pronuntii si a unei vorbiri corecte; deprinderea unei vorbiri coerente, logice, expresive.
Sarcinile dezvoltarii limbajului, a vorbirii copiilor trebuie abordate intr-o viziune interdisciplinara; educatoarea va valorifica pe deplin fiecare posibilitate de cultivare a exprimarii verbale a copiilor in diferite imprejurari, insa ceea ce am vrut sa subliniez, mai ales in a doua parte a lucrarii este rolul pe care il are jocul didactic in dezvoltarea vorbirii.
Jocul didactic, ca mijloc de baza in dezvoltarea vorbirii, realizeaza una dintre cele mai importante cerinte ale educatiei prescolare, aceea de ai invata pe copii o varietate de notiuni, jucandu-se in mod organizat.
In jocurile didactice cu material sau orale in care copiii trebuie sa denumeasca, sa descrie, sa compare, sa identifice, sa selecteze, sa alcatuiasca multimea obiectelor de acelasi fel, sa interpreteze cantece etc., se imbogateste vocabularul copiilor, se precizeaza si se fixeaza atat cuvintele noi, cat si cele insusite in activitatile anterioare.
Valorificarea rolului formativ al jocurilor didactice de dezvoltare a vorbirii la varsta prescolara nu este posibila fara a conferi activitatilor ludice un caracter ...
GHEORGHION E. , TAIBON M. - "METODICA JOCULUI SI A PROGRAMULUI DISTRACTIV IN GRADINITA DE COPII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1971
TAIBON M. - "JOCURI DIDACTICE PENTRU GRADINITA DE COPII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1976
DOMSA I. , DOMSA M. , IVANUS Z. - "DEZVOLTAREA VORBIRII IN GRADINITA DE COPII SI IN CLASELE I SI A II - A" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1996
VARZARI EL. , TAIBON M. , MANASIA V. - "CUNOASTEREA MEDIULUI INCONJURATOR SI DEZVOLTAREA VORBIRII" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1965
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE - "PROGRAMAREA ACTIVITATILOR INSTRUCTIV - EDUCATIVE IN GRADINITA DE COPII" - BUCURESTI, 2000
REVISTA INVATAMANTULUI PRESCOLAR, BUCURESTI, 1996
INVATAMANTUL PRESCOLAR, SUPLIMENT TRIMESTRIAL AL REVISTEI DE PEDAGOGIE, BUCURESTI, 1972
REVISTA INVATAMANTULUI PRESCOLAR, BUCURESTI, 2002
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.