Jocul popular

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

INTRODUCERE 3
1. FUNDAMENTE TEORETICE ALE JOCULUI CA ACTIVITATE FUNDAMENTALA LA VIRSTA PRESCOLARA 6
1.1. Delimitari conceptuale privind jocul si caracteristicile lui 6
1.2. Teorii si functii ale jocului 10
1.3. Tipuri de jocuri 14
1.4. Jocurile populare 15
1.5. Concluzii la capitolul 1 18
2. STUDIU EXPERIMENTAL PRIVIND DEZVOLTAREA PERSONALITATII COPILULUI DE VIRSTA PRESCOLARA PRIN INTERMEDIUL JOCULUI POPULAR
2.1. Obiectivele cercetarii 22
2.2. Ipoteza cercetarii 22
2.3. Descrierea esantionului 23
2.4. Metode de cercetare 23
2.5. Etapele experimentului pedagogic de constatare si instrumentarul utilizat 24
2.6. Analiza si interpretarea rezultatelor 24
2.7. Concluzii la capitolul 2 25
CONCLUZII 26
BIBLIOGRAFIE 27
ANEXE 29

Extras din licența:

Actualitatea si importanta temei abordate. Jocul este o experienta naturala, universala ce face parte din viata de zi cu zi. Pretutindeni in lume copiii se joaca individual sau in grupuri mici, explorand mediul inconjurator, cunoscandu-si colegii, legand prietenii, descoperindu-se pe sine, invatand, dezvoltandu-se.

Necesitatea continuitatii dintre gradinita si scoala impusa de cerinte psiho-pedagogice si sociologice este un adevar pe care nu il contesta nimeni. In conditiile in care gradinita este parte integranta a invatamantului si isi propune ca obiectiv prioritar pregatirea copilului pentru scoala, aceasta impune folosirea unor metode si procedee specifice varstei.

Jocul popular isi gaseste locul cu maxima eficienta, el fiind o punte de legatura intre joc - ca tip de activitate dominanta in gradinita si activitatea specifica scolii - invatarea.

In lucrarea de fata am pornit de la premisa ca gradinita il ajuta pe copil sa isi dezvolte, prin desfasurarea jocului popular, procesele psihice, gandirea cu operatiile ei, analiza, sinteza, comparatia, memoria, atentia si spiritul de observatie, vointa, imaginatia si limbajul.

Cadrul didactic trebuie sa-l inzestreze pe copil de la cea mai frageda varsta, cu operatii generative, si sa-l antreneze in activitati variate care sa aiba ca scop cunoasterea si dezvoltarea proceselor psihice.

Motivele care m-au determinat sa aleg aceasta tema, sunt urmatoarele:

- jocul constituie activitatea de baza pentru varsta prescolara;

- jocul popular imi ofera prilejul de a atinge obiectivele importante ce tin de latura formativa, dar si cea informativa in dezvoltarea personalitatii copilului prescolar;

- jocul popular are o contributie importanta in pregatirea copilului pentru scoala.

Pe parcursul cercetarii problema a fost abordata din perspectiva mai putin studiata si anume: Care jocuri populare contribuie la dezvoltarea personalitatii de virsta prescolara?

Scopul cercetarii: fundamentarea teoretica si experimentala de determinare a jocului popular de virsta prescolara.

In abordarea acestei problematici mi-am propus urmatoarele obiective:

- identificarea, in cadrul bibliografiei tematice valoroase, intelegerea mecanismelor proceselor psihice prin joc;

- utilizarea strategiilor didactice centrate pe jocul popular;

- elaborarea unei mini culegeri de jocuri populare.

Epistemologia cercetarii a inclus conceptele esentiale oferite de pedagogie, psihologia invatarii si comunicarii, taxonomia obiectivelor educationale, lingvistica, teoria educatiei didactica etc. Suportul teoretico-stiintific si metodologic al cercetarii conceptuale elaborate de: Abric Jean-Claude, Cosmovici Andrei, Iacob Luminita, Salavastru Dorina, Belibova Silvia, Ghergut A, Ceobanu C, Maria Savu-Cristescu, Niculescu Rodica Mariana, Lupu Daciana Angelica, Truta E., Soitu Laurentiu, Cemortan S., etc.

Metodologia cercetarii. In conformitate cu obiectivele investigatiei au fost utilizate metode psiho-pedagogice.

Metode teoretice - analiza, compararea si generalizarea datelor din literatura stiintifica la problema in speta;

Metode empirice - observarea, probe psiho-diagnostice, experimentul de constatare si formare;

Metode statistice - analiza calitativa, cantitativa si comparativa a datelor obtinute.

Esantionul cercetarii. Experimentul pedagogic, etapa de constatare, a inclus un esantion aleatoriu de 21 de copii de varsta prescolari - din grupa pregatitoare din or.Cahul, gradinita nr.14, dintre care 8 fete si 14 baieti.

Valoarea teoretica a cercetarii este determinata de: stabilirea fundamentelor teoretice si metodologice cu privire la jocul popular la nivelul copiilor prescolari, identificarea factorilor, nivelurilor si etapelor procesului didactic, modalitatilor si metodelor interactive de promovare a invatamintului prescolar etc.

Valoarea practica a cercetarii rezulta din realizarea obiectivelor cercetarii, din informatiile pe care ni le poate oferi literatura de specialitate. Teza poate servi la aplicarea in gradinitele de copii de catre educatori a conceptelor practice descrise prin realizarea unui proces educational optim dandu-se importanta deosebita jocului.

Etapele cercetarii: determinarea temei de cercetare, selecatare literaturii de specialitate, cercetarea aspectelor practice si teoretice; examinarea cadrului conceptual, structura si elaborarea fundamentelor stiinsifice de dezvoltare a personalitatii la copiii de virsta prescolara; realizarea experimentului pedagogic; sintetizarea si interpretarea rezultatelor; elaborarea textului tezei de an etc.

Sumarul compartimentelor tezei. Teza este structurata in trei compartimente respectiv fiecare capitol in subcapitole, concluzii si bibliografie.

In Introducere sunt prezentate premisele teoretice care fundamenteaza actualitatea si importanta problemei abordate, sunt formulate scopul, obiectivele investigatiei, epistemologia, valoarea teoretica si practica a cercetarii. Lucrarea este structurata in 2 capitole, concluzii generale si recomandari

In primul capitol al lucrarii am prezentat conceputul de joc, teorii despre joc, functiile jocului, dar si clasificarea jocurilor.

In al doilea capitol, am prezinta datele cercetarii personale care a pornit de la indentificarea raportului dintre strategia didactica folosita de educatoare si rolul jocului popular in dezvoltarea prescolarului.

1. FUNDAMENTE TEORETICE ALE JOCULUI CA ACTIVITATE FUNDAMENTALA LA VIRSTA PRESCOLARA

1.1. Delimitari conceptuale privind jocul si componenta lui

Abordind problema jocului didactic, am considerat necesar sa cercetam geneza lui, deoarece pe parcursul intregii sale istorii s-a acordat atentie, intr-o masura mai mare sau mai mica, functiilor lui educative si instructive[10, p.12].

Problematica jocului a preocupat de-a lungul timpului specialisti din diverse domenii ale cunoasterii filosofi, psihologi, pedagogi, antropologi, medici, sociologi etc., care au cercetat si argumentat valentele formative ale complexitatii activitatilor ludice.

,,Jocul este insasi viata" afirma Edouard Claparede, in consens cu afirmatia lui S.Iliov, privind caracterul polivalent al jocului acesta fiind pentru copil si munca si arta, realitate si fantezie. Jocul este o forma de activitate specifica pentru copil si hotaratoare pentru dezvoltarea lui psihica. Sub influenta jocului se formeaza, se dezvolta si se restructureaza activitatea psihica a copilului.

Bibliografie:

1. Axentii I. A., Axentii V. Ghid de perfectare a tezelor de licenta si masterat. Cahul: Editia a II-a. revazuta si completata. Tipografia,Centrografic" SRL. 2014

2. Anton I. Psihopedagogie. Teoria si metodologia jocului didactic. Arad: Editura UAV. 2006.

3. Bacus A. (trad.), Jocuri pentru copiii de la o zi la 6 ani. Bucuresti: Editura Teora. 1998.

4. Bradetan N. Jocuri didactice in aer liber. Bucuresti: E.D.P. 1993.

5. Cioflica S. Jocuri didactice pentru educarea limbajului. Petrosani: Editura Tehno-Art 2002.

6. Cotuna R. Locul si rolul jocului didactic in invatare. Revista Invatamantul primar nr.3-4. Bucuresti: Editura Miniped. 2005.

7. Cucos C. Pedagogie. Iasi: Editura Polirom. 2002.

8. Didactia Pro. Revista de teorie si practica educationala, Nr.2 (60) aprilie 2010.

9. Danila I. Pedagogia ludens - o alternativa educationala, in Studii si cercetari stiintifice, Univ. Bacau 2000, DPPD, seria stiinte socio-umane (Psihologie-Pedagogie-Metodica), nr. 3.

10. Elkonin D.B. Psihologia jocului. (trad.) Bucuresti: EDP.1980.

11. Granaci L. Educatia prin joc: Teorie si practica. Chisinau: Ed.a 2-a. rev si compl. 2010.

12. Niculescu R.M., Lupu D.A. Pedagogia prescolara si a scolaritatii mici. 2007.

13. Piaget J. Psihologia copilului. Chisinau Ed.Cartier. 2005.

14. Popescu R. Realizarea obiectivelor instructiv-educative prin jocul didactic. In Revista de Pedagogie nr. 10,1990.

15. Paul P-N. Dictionar de psihologie. Bucuresti: Editura Albatros. 1978.

16. Raduat T. Joc Didactic. Teorie si aplicatie.

17. Roland Doron, Francoise Parot - sub directie, Dictionar de psihologie, trad., Bucuresti: Ed. Humanitas 1999;

18. Schaffer H.R. Introducere in psihologia copilului. Cluj-Napoca. Editura ASCR. 2005;

19. Stoica A. Creativitatea elevilor. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 1983.

20. Silistraru N. Etnopedagogie, Chisinau, Centrul Ed. al USM, 2003.

21. Taiban M. Metodica jocului si a altor activitati cu copiii prescolari. Bucuresti: E.D.P., 1980

22. Straliuc N. Jocuri pentru pici voinici. Culegere. Chisinau: Lyceum, 2014.

23. Schiopu U. Probleme psihologice ale jocului si distractiilor, Bucuresti: EDP. 1970.

24. Schiopu U., Verza E. Psihologia varstelor. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 1981.

25. Voiculescu, E. Pedagogie prescolara, Bucuresti: Editura Aramis, 2003.

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Jocul popular.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2016
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
33 pagini
Imagini extrase:
33 imagini
Nr cuvinte:
9 674 cuvinte
Nr caractere:
50 917 caractere
Marime:
1.80MB (arhivat)
Publicat de:
Maria R.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
jocuri, problematica, Pedagogie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!