Formarea și dezvoltarea reprezentărilor spațiale la preșcolarii de vârstă mare

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

CAPITOLUL I
Prevederi teoretice de formare a reprezentarilor spatiale la prescolarii mari in cadrul activitatilor matematice. 8
I.1 Bazele psihopedagogice de formare a reprezentarilor spatiale la prescolarii de varsta mare. 8
I.2 Aspecte metodice de formare a reprezentarilor spatiale la prescolarii de varsta mare. 24
CAPITOLUL II
Evaluarea experimentului pedagogic la tema de investigare. 45
II.1 Itinerarul tehnologiilor de formare a reprezentarilor spatiale la prescolarii de varsta mare. 45
II.2 Descrierea experimentului de constatare, de formare si de control. Analiza calitativa si cantitativa a investigatiei date. 51
CONCLUZII 72
BIBLIOGRAFIE 75
ANEXA 78

Extras din licența:

In Legea Invatamantului din Republica Moldova este trasata problema necesitatii formarii personalitatii in devenire, care este in stare sa se adapteze noilor conditii social-economice. In special, instruirea prescolara trebuie sa faciliteze formarea personalitatii libere, creative a copilului, dezvoltarea capacitatilor sale intelectuale. In legatura cu aceasta apare necesitatea perfectionarii programelor de instruire care ar deveni o baza reala a instruirii generale, si, in acelasi timp, ar servi drept punct orientativ pentru pregatirea efectiva a prescolarilor pentru viata. In asa mod, instruirea atat teoretica, cat si practica in cadrul tuturor activitatilor, este necesara de a fi completata cu noi aspecte, care necesita activitati practice(cu elemente de transformari pe suprafete si in spatiu). Luand in consideratie necesitatea de a completa instruirea matematica cu noi aspecte a fost formulata tema cercetarii mele.

Curriculum-ul propus de Ministerul Invatamantului (1997) [4] prevede transferul accentului de la instruirea bazata pe transmiterea de informatii la instruirea care pune in prim-plan formarea si dezvoltarea capacitatilor intelectuale, dezvoltarea gandirii.

Pentru rezolvarea acestor sarcini continutul programei trebuie sa determine continutul instruirii sa aiba scopuri finite si clare care pot fi atinse in cadrul continutului manualelor necesare si a diferitor materiale didactice, trebuie sa determine nivelul obligatoriu de pregatire matematica a tuturor prescolarilor si sa gaseasca posibilitatea evolutiei in dezvoltarea matematica.

Unul din obiectivele formarii reprezentarilor elementare matematice la gradinita, prevazut de curriculum suna in felul urmator: asimilarea informatiei, dezvoltarea priceperilor si deprinderilor matematice; ca obiect al stiintei: amplasarea pe suprafata si in spatiu a unor obiecte in corespundere cu indicatiile exacte date, cunoasterea corpurilor si figurilor geometrice, cunoasterea si aplicarea regulilor, raporturilor. De aceea tema cercetarii noastre ne demonstreaza ca este o modalitate de atingere a obiectivelor prevazute de curriculum.

Importanta, semnificatia care copilul o da unei notiuni oarecare si corespunzator nivelul maiestriei de care el da dovada la folosirea notiunii date nu depinde numai de factorii continutului sau de capacitatile sale intelectuale. De aceea a aparut necesitatea de a elabora programe in care majoritatea scopurilor au un caracter strict formativ sau combina aspectele informationale cu cele formative. Asa fel de scopuri presupun formarea si dezvoltarea capacitatilor intelectuale printre care este si infaptuirea trecerii permanente de la diferite reprezentari ale notiunilor matematice si operarea cu astfel de reprezentari drept o trecere de la concret la abstract si invers.

Continutul cursului de matematica in grupele mari (conform curriculum-ului) include volumul materialului despre recunoasterea pozitiei in spatiu si folosirea transformarilor, schimbarilor geometrice. Copilul trebuie sa posede urmatoarele deprinderi si abilitati:

- a determina pozitia obiectului in spatiu (conform datelor orientative precise), folosind prepozitii de tipul urmator: pe, in, de asupra, langa, in fata, dupa etc.;

- a recunoaste: pozitia orizontala, verticala

Bibliografie:

Ananiev B. P. , Ribalco E. F., Osebennosti vospitania prostranstva u detei. Moskva, 1964.

2. Artemov A. C., Sostav i metodica formirovania gheometriceskih umenii scolinnicov, Penza, 1969.

3. Bulboaca Madlena, Alecu M., Metodica activitatilor matematice in gradinita si in cl. I, Bucuresti, 1996.

4. Cemortan S., Ciobanu L., Bolboceanu A., Curriculum-ul educatiei copiilor in institutiile prescolare de diferite tipuri, Chisinau, 1997.

5. Cetveruhin N. F., Formirovanie i razvitie prostranstvennih predstavlenii uciascihsea, Moskva, 1964

6. Dienes Z., Un studiu experimental asupra invatarii matematicii, E.D.P., Bucuresti, 1973

7. Ermocov E., Izucenie psihologhiceschih mecanismov ghibcosti mislenia doscolinicov. II Voprosi psihologhii, 1996, Nr.1

8. Fidler M., Matematica uje v detscom sadu, Moskva, 1981

9. Fridman L. M., Kulaghina I. Iu., Psihologhiceskii spravocinic ucitelea, Moskva, 1991

10. Galperin P., Alconin D., K analizu teorii J. Piaje o razvitii detscogo maslenia II Gheneticescaia psihologhia J. Piaje, Moskva, 1967

11. Galperin P., K isledovaniiu intelectualinogo razvitia rebionca.II Voprosa psihologhii, 1969

12. Grudenov Ia. V., Psihologo-didacticeschie osnova metodichi obucenia matematiche, Moskva, 1987

13Grudenov Ia. I., Metodica soversenstvovania prepodovania matematichi, Moskva, 1987

14. Leusina A. M., Formirovanie elementarnih matematiceskih predstavlenii u detei doscolinogo vozrasta, Moskva, 1974.

15. Litvinenco V. M., Zadaci na razvitie prostranstvenah predstavlenii, Moskva, 1991

16. Mica enciclopedie matematica, Bucuresti, E:T., 1980

17. Mihailov Z., Probleme si jocuri matematice pentru prescolari, Chisinau, 1993

18. Mateias A., Instrumente de evaluare a performantelor matematice II Revista invatamantului prescolar, Bucuresti, 1994

19. Metlina L. S., Zaniatie po matematiche v detscom sadu, Moskva, 1982

20. Moro M. I., bantova M. A., Belitiucova G. V., Matematica v I classe, Moskva, 1989

21. Nemov R. S., Obscie osnovi psihologhii, Moskva, 1994

22. Nemov R. S., Psihologhia obrazovania, Moskva, 1994

23. Neagu M., Beraru G., Activitati matematice in gradinita, Iasi, 1997

24. Nepomneanskii N., Psihologhiceskii analiz obucenia detei 3-7 let, Moskva, 1983

25. Nikitin B., Razvivaiuscie igri, Moskva, 1985

26. Novie issledovania v psihologhii, Nr.3, 1974

27. Novie issledovania v psihologhii, nr.1, 1997

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Formarea si dezvoltarea reprezentarilor spatiale la prescolarii de varsta mare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (4 voturi)
Anul redactarii:
2008
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
102 pagini
Imagini extrase:
102 imagini
Nr cuvinte:
30 237 cuvinte
Nr caractere:
157 375 caractere
Marime:
114.52KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
Pedagogie, educatie, invatare, activitati educationale
Predat:
la facultate din Chisinau
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Liliana Gordea
Sus!