Mass - Media și Manipularea

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

INTRODUCERE 4
CAPITOL I. DESPRE FENOMENUL DE MANIPULARE
I.1. DEFINITIE SI CONCEPT 6
I.2. EFECTELE NEGATIVE ALE MANIPULARII 7
I.3. TEHNICI DE MANIPULARE 8
I.4. PRACTICI MANIPULATIVE 17
CAPITOL II. MANIPULAREA OPINIEI PUBLICE PRIN INTERMEDIUL MASS-MEDIEI
II.1. MANIPULAREA IN MASS-MEDIA 29
II.2.CONTROLUL INFORMATIONAL SI MANIPULAREA 33
II.3. IMPACTUL MASS-MEDIEI ASUPRA INDIVIDULUI 33
CAPITOL III. MANIPULAREA PRIN PRESA SCRISA
III.1. PRESA SCRISA MIJLOC DE MANIPULARE 35
III.2. IMPACTUL PRESEI SCRISE ASUPRA SOCIETATII 36
CAPITOLUL IV. REZISTENTA LA MANIPULARE
IV.1. CONTRA-MANIPULAREA 38
CAPITOLUL V. STUDIU DE CAZ 42
CONCLUZII 61
BIBLIOGRAFIE 65

Extras din licența:

INTRODUCERE

In alegerea temei pentru licenta s-a avut in vedere faptul ca odata cu aparitia mass-mediei lumea, in mod involuntar, este influentata zilnic de aceasta. Zilnic suntem asaltati cu stiri si articole din ziare care vorbesc despre furturi, violuri, razboaie si alte subiecte, majoritatea dintre ele avand un ton negativ si facandu-ne astfel mai usor de manipulat.

Lucrarea cuprinde 5 capitole. Intr-un prim capitol al lucrarii a fost abordat fenomenul complex al manipularii din punct de vedere psihologic. Capitolul isi face debutul prin definirea si descrierea conceptului de manipulare, mai apoi fiind urmat de catre descrierea tehnicilor si practicilor manipulative.

Cel de-al doilea capitol descrie felul in care societatea este manipulata prin mass-media. In primul rand, in subcapitolele cuprinse, se vorbeste despre legatura dintre manipulare si mass-media, despre felul in care se controleaza informarea societatii si manipularea acesteia si nu in ultimul rand se descrie impactul pe care mass-media il are asupra individului.

Al treilea capitol este consacrat manipularii prin presa scrisa si a cailor prin care cititorul este manevrat pentru a asimila doar acele stiri sau bucati de stiri care servesc interesele manipulatorului. Capacitatea de influentare a publicului depinde de felul in care transmitatorul stirii cunoaste grupul caruia ii adreseaza mesajul. Din punct de vedere tehnic manipulatorul formuleaza calea de transmitere a unui mesaj subliminal prin folosirea sondajelor de opinie, a feedbackului, a anchetei realizate prin interviu etc.

In capitolul patru sunt tratate cateva tehnici de contracarare a manipularilor in media si cateva caracteristici ale unui articol de presa care se preteaza la manipulare. Dupa cum contraspionajul este imposibil de practicat fara a cunoaste tehnicile de spionaj tot asa si contramanipularea reprezinta o indeletnicire dificila fara a cunoaste mai intai tehnicile de manipulare. Nu ne putem feri mai bine de ceva decat prin cunoastere. Iar modalitatile de contracarare ale manipularii sunt educatia scolara si de familie, sanctionarea legala a manipularilor, garantarea transparentei rezultatelor din sondaje si monitorizarea publicarii sondajelor de opinie. Altfel pot aparea situatii dramatice pentru democratie, deoarece este incalcata increderea cetatenilor in autoritatea publica, generandu-se neincredere si determinand populatia sa nu doreasca implicarea in viata politica, ba chiar ducand la revolte sociale.

Capitolul cinci trateaza inflenta sondajelor de opinie publica asupra intentiilor de vot ale electoratului si totodata raspunde intrebarii legate de capacitatea presei scrise de a inflenta opinia publica. Una din functiile sondajelor de opinie este cea manipulativa iar controversele asupra acestei functii sunt de ordin etic si deontologic.Un articol poate fi scris cu tenta pro sau contra unui politician sau partid politic iar comentariile referitoare la sondajul de opinie pot avea efect politic si pot la randul lor influenta comportamentul electoral. Sondajele influenteaza activistii de partid in primul rand. Procentajul unui partid poate sa mobilizeze sau sa demobilizeze membrii de partid sau poate pur si simplu sa determine migratii ale unor activisti spre un partid considerat in sondaje cu sanse mai mari.

Calea cea mai sigura pentru a suscita opiniei publice interesul este echidistanta cu care se prezinta rezultatele unui sondaj. Intoxicarea opiniei publice cu sondaje false reprezinta o metoda de manipulare cu posibile consecinte sociale. Pentru exagerarile in analizarea sondajelor de opinie s-a propus introducerea unui cod deontologic privind practica sondajelor de opinie, cercetarea sociala si de marketing.

Bibliografie:

1. ALEXANDER, DAVID - ,,Cum puteti manipula mass-media", Garell Publishing House, Bucuresti, 1993

2. ALLPORT, GORDON, and Leo Postman, The Psychology of Rumor , New York: Henry Holt and Co., 1946

3. BARNES,J.A. - "Sociologia minciunii",Editura Institutului European,Iasi,1998;

4. BRETON, PHILIPPE, Manipularea cuvantului, Editura Institutul European, Iasi, 2006.

5. Brown Ch., Understanding International Relations. Second Edition, N.Y, 2001

6. CAZACU, AUREL M., Teoria argumentarii, Editura Romania Press, Bucuresti, 2007;

7. CAZACU, AUREL M., Argumentarea. Teorie si aplicatii, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2007;

8. CAZACU-SLAMA, TATIANA - ,,Stratageme comunicationale si manipularea", Editura Polirom, Iasi, 2000

9. Cf. Childs Harwood, Public Opinion Nature, Formationand Role, New York, 1965

10. CHELCEA, SEPTIMIU, Opinia publica. Strategii de persuasiune si manipulare ", Editura Polirom, Iasi,2009;

11. CISIMO, ROBERT, Don't blame the people, Los angeles, California Diversity Press, 1971;

12. COMAN, MIHAI - ,,Introducere in sistemul mass-media", Editura Polirom, Iasi, 1999

13. FICEAC, BOGDAN - ,,Tehnici de manipulare", Editura Nemira, Bucuresti, 2001

14. FRANCIS BALLE, Dictionar de media, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti, 2005;

15. GODDARD, ANGELA - " Limbajul publicitatii", Editura Polirom, Iasi,2002;

16. GUEGUEN, NICOLAS - "Psihologia consumatorului. Factori care ne influenteaza comportamentul de consum", Editura Polirom, Iasi,2006;

17. GUEGUEN, NICOLAS"- Psihologia manipularii si a supunerii", Editura Polirom, Iasi,2007

18. HENRI PIERRE CATHALA, Epoca Dezinformarii, Ed Antet, 2000.

19. JEAN-NOEL, KAPFERER, Rumors: Uses, Interpretations, and Images,Transaction Publishers New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.), 2013

20. JOULE, R.V. & BEAUVOIUS, J.L., Tratat de manipulare, Editura Antet, 1997.

21. JEAN - NOEL KAPFERER, Zvonurile, Editura Humanitas, Bucuresti, 1993

22. LOOK G. - " The discourese of advertising" London: Routledge 1992

23. LIPMANN, WALTER, Public opinion, N.Y.: Free Press, 1995;

24. MORGHENTAU J., P. ''Politics among nations'', New York, 1961

25. NAZARE-AGO, ISABELLE - ,,Manipulatorii sunt printre noi", Editura Niculescu, Bucuresti, 1999

26. Preston, Paschal, ,,Reshaping Communications Technology. Information and Social Change", Sage, 2000

27. POP, DORU, Alegerile naibii: fals tratat despre metodele imaginarului politic autohton, Editura Indigo, Cluj, 2007;

28. SCHOLES, ROBERT ,The Rise and Fall of English: Reconstructing English as a Discipline, New Haven: Yale University Press, 1998

29. STAN, SORINA CRISTINA - ,,Manipularea prin presa", Editura Humanitas, Bucuresti, 2004

30. SELARU, VASILE, COMAN, CLAUDIU, Comunicarea intre informare si manipulare, Editura All Beck, Bucuresti, 2005.

31. VOLKOFF, VLADIMIR, Tratat de dezinformare, Editura Antet, Prahova, 1999.

32. VICTORIAN, ARMEN, Manipularea creierelor, Editura Allfa, Bucuresti, 2004

33. ZAMFIR, CATALIN, Dictionar de Sociologie, Editura Babel, Bucuresti, 1998

Site-uri Internet:

1. http://www.fisd.ro/, Analiza privind manipularile in campaniile electorale

2. http://stiri.acasa.ro/articole/media-si-advertising/cum-se-fura-in-sondaje

3. http://www.nppa.org/professional_development/business_practices/ethics.html

4. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:x4lsuV2zIPMJ:independentul.tripod.com/manipulare.html+Manipulari+mici&cd=2&hl=ro&ct=clnk&gl=ro

5. http://adreseutile.ro/firme_online/articoltraining14.php

6. http://www.sibir.ro/blog/forever19/?blogPage=blogPreviewArticle&artID=491

7. http://www.capital.ro/index.php?section=articole&screen=index&id=100824&newsletter_link=1

8. http://www.armonianaturii.ro/Manipulare-pe-scara-larga.html*articleID_549-articol

9. http://www.hotcity.ro/din-ce-traim/rubrica/injectii-cu-manipulare

10. http://www.scritube.com/economie/business/Tehnici-de-influentare-a-celui6423222222.php

11. http://www.fundatia-aleg.ro/Sections-article24-p1.phtml

12. http://www.sorma.ro/cod.php

13. Consiliul National al Audiovizualului, Comunicat de presa la final de campanie pentru alegeri prezidentiale (16 decembrie 2009), http://www.cna.ro/Comunicat-de-pres-la-final-de.html, 3 ianuarie 2010;

14. Conventia Organizatiilor de Media, Codul deontologic al jurnalistului, http://www.cji.ro/userfiles/file/documente/STATUTUL%20JURNALISTULUI%20COM.pdf, Sinaia, 2004;

15. http://reflectiicotidiene.blogspot.ro/2011/05/manipulare-si-mijloace-de-rezistenta.html

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Mass - Media si Manipularea.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
66 pagini
Imagini extrase:
66 imagini
Nr cuvinte:
24 524 cuvinte
Nr caractere:
128 827 caractere
Marime:
138.63KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Mass Media
Tag-uri:
opinie publica, consecinte sociale
Predat:
Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii , Universitatea Spiru Haret din Bucuresti
Materie:
Mass Media
Profesorului:
Conf. univ. dr. Aurel M. Cazacu
Sus!