Obiectivul acestui proiect este de a face cunoscute atat publicului larg, studentilor cat si
cadrelor didactice principiile de functionare a societatii S.C. ROMAN S.A.
Nu cred sa existe cineva care sa nu fi fost curios sa afle cum se poate conduce o asemenea
intreprindere, prin ce mijloace si in ce fel se desfasoara fascinantul proces de marketing prin care
firmele stabilesc contacte bi sau multilaterale.
Dupa cum spuneam proiectul de fata dezbate pe larg in primul capitol modalitatile de
promovare a exporturilor pe alte piete, modalitati precum participarea la targuri internationale si
expozitii specializate, lansarea de oferte pentru a contacta posibili noi clienti atat pe pietele
traditionale cat si pe cele care vor sa patrunda. In vederea realizarii acestor obiective specialistii
in marketing ai intreprinderii S.C. ROMAN S.A. cauta noi metode de a atrage noi si noi clienti.
Capitolul al-II-lea cuprinde o prezentare a societatii ROMAN S.A in linii mari, prezentare
insotita de cateva fotografii cu cateva dintre produsele sale. Tot in acest capitol avem posibilitatea
de a afla cateva informatii din istoricul intreprinderii si pana in ziua de azi.
Aflam astfel ca intreprinderea a fost infiintata in anul 1921 la inceput fiind axata pe producerea
de vagoane. De-a lungul timpului a ajuns sa produca si munitie - in timpul celui de al doilea
razboi mondial - in cele din urma, din 1954 consacrandu-se productiei de autocamioane.
Capitolul al III- lea este de fapt o analiza a concurentilor firmei romanesti de
autocamioane, prezentand piata internationala a autoturismelor grele. Este reliefata fiecare piata
in parte cu propriile categoriile de consumatori. Astfel sunt reliefate diferentele preferentiale atat
din punct de vedere al aspectului cat si cel modului de utilizare pentru autocamioane de piata
europeana, americana, asiatica.
Capitolul IV este o analiza aprofundata a posibilitatilor de export a S.C. ROMAN S.A de
a-si exporta produsele pe piata Iranului, societatea romana trebuind sa se adapteze la diferitele
cerinte ale acestei piete.
In cele din urma, al V lea capitol aduce o serie de concluzii referitoare la firma
S.C ROMAN S.A si produsele sale si propune o serie de imbunatatiri ale sistemului de
promovare ale acestora, precum si unele masuri pentru relansarea firmei la parametrii optimi.
Totodata in acest capitol este dezbatuta problema privatizarii societatii S.C ROMAN S.A prin
preluarea ei de catre Pesaka Astana si transformarea societatii in parc industrial.
4
CAPITOLUL I
PROMOVAREA EXPORTURILOR DE PRODUSE INDUSTRIALE PE PIETELE
INDUSTRIALE
1.1 Piata industriala - definitie, caracteristici, elemente constitutive
1.1.1 Definitia pietei industriale
Piata internationala este locul unde se comercializeaza bunurile si serviciile realizate de
mai multe economii nationale. Tot pe aceste piete se desfasoara si alte activitati economice care
de care mai variate care se realizeaza cu ajutorul unei game largi de mijloace si tehnici.
Piata internationala constituie punctul de plecare in producerea bunurilor si serviciilor
destinate satisfacerii nevoilor consumatorilor aflati pe alte piete decat cele nationale. Formarea si
evolutia pietelor industriale sunt conditionate in primul rand de gradul de dezvoltare al
economiilor nationale dar si de diviziunea internationala a muncii, aceasta din urma avand un rol
decisiv prin continutul si formele de realizare a schimburilor internationale.
Victor Danciu definea piata internationala ca fiind: ,,ansamblul alcatuit din cererea si oferta de
marfuri, din conditiile confruntarii, si realizarii acestora si in relatiile economice care dau nastere
cu acest prilej intre parteneri apartinand unor state diferite."1
Rezultatul tuturor fluxurilor de bunuri, servicii, capitaluri si persoane este crearea unei noi piete:
piata mondiala. ,,ea reprezinta ansamblul raporturilor ce se stabilesc intre diferite piete nationale
si imbraca forma actelor si faptelor de comert si cooperare si a altor modalitati de transfer
international."2
De regula, cand se vorbeste despre o piata pe care se realizeaza schimburi si tranzactii in
afara granitelor unui stat, folosim notiunea de piata externa.
1 Danciu, Victor - Marketing International, de la traditional la global Ed. Economica, Bucuresti, 2001
2 Danciu, Victor - Marketing International, de la traditional la global Ed. Economica, Bucuresti, 2001
5
Aceasta piata poate fi:
- parte dintr-o piata nationala (segment de piata)
- piata nationala in intregul ei
- piata zonala care include mai multe tari (multinationala)
- piata regionala sau chiar continentala
- piata globala
1.1.2 Caracteristicile pietei internationale
O prima caracteristica a pietei internationale poate fi considerata extrema eterogenitate,
care este data atat de marea varietatea de bunuri, servicii, capitaluri si idei. Acestea la randul lor
formeaza obiectul relatiilor de piata.
Caracterul eterogen face ca piata internationala sa fie alcatuita din segmente cu
dimensiuni si structuri diferite. In mod traditional aceste segmente sunt formate din tari sau
grupuri de tari, dar potrivit conceptiei globale apare piata globala care este formata din segmente
transnationale, care cuprind grupuri de consumatori cu caracteristici comune apartinand mai
multor piete nationale.
Caracteristicile pietelor internationale sunt in stransa legatura cu dezvoltarea economica.
S-a remarcat de-a lungul timpului ca piata internationala a suferit diferite modificari, aceste
modificari fiind influentate de evolutia economica, sociala, culturala si politica a pietelor pe care
actioneaza. Deci putem spune ca orice transformare cat de mica a unei piete componente poate
influenta intr-o masura neasteptat de mare piata internationala, putand merge pana intr-acolo pana
la modificarea configuratiei pietei mondiale.
Evolutiile cele mai semnificative sunt cele care faciliteaza modificarile majore din
economiile locale: trecerea de la o economie axata pe agricultura la una bazata pe industrie,
schimbarea raporturilor dintre piata bunurilor si piata serviciilor in favoarea acestora din urma.
Din punct de vedere structural pietele internationale se impart in doua mari categorii:
- Diversificate
- Nediversificate
Piata internationala se diversifica o data cu cresterea posibilitatilor tehnice pentru
realizarea de noi produse, linii de produse si sortimente, prin imbunatatirea calitatilor produselor
Ziare si reviste:
Arhiva ziarului "Adevarul" 2001 - 2004
Arhiva ziarului "Capital" 1997 - 2004
Arhiva ziarului "Gardianul" 2003 - 2004
Revista Tranzit, nr.2 (14), februarie 2003
Carti:
Boscor, Dana - Strategii de export, Infomarket, Brasov, 2001
Danciu,Victor - Marketing International, Editura Economica, Bucuresti, 2001
Hart, Norman - Marketing Industrial, Codecs, Bucuresti, 1998
Kotler, Philip - Principiile Marktingului, Teora, Bucuresti, 1998
Niculescu, Maria; Lavalette, Georges - Strategii de crestere, Editura Economica, Bucuresti, 2000
Patriche, Dumitru - Marketing Industrial, Editura Tehnica, Bucuresti, 1977
Branza, Aurel - Marketing industrial, Ed. "Ecran Magazin", Brasov, 1999
Florescu,Constantin, - Marketing, Ed. "Marketer", Grup Academic de Marketing si
Management
Jahanbakhash Nouraei - Iran, Data and Statistics, Ed. "Khaled Eslamboli", 1998
Medrihan, George si colectiv, Marketing, concepte, metode, tehnici, strategii, Ed. "Gama", Iasi,
1997
Popa, Ioan - Tranzactii Comerciale Internationale, Ed. Economica, Bucuresti, 1997
Ristea, , Ana Lucia si colectiv - Distributia marfurilor, Ed. "Didactica si Pedagogica", Bucuresti,
1996
Ziare si reviste:
Alte surse:
Date furnizate de Asociatia Producatorilor din Industria de Autovehicule 1999
S.C. ROMAN S.A. Brasov, ROMAN S.A. la aniversarea a 80 de ani de existenta, Brasov, 2001
Centrul Roman de Comert Exterior, Evidentierea potentialului de export de
"Autovehicule Comerciale" pe nise de piete internationale si pe piete tinta,1999
135
Comisia Nationala de Statistica, Anuarul Statistic al Romaniei 1999; Buletine statistice de
industrie 1998/1999
Comisia Nationala de Statistica - Anuarul Statistic al Romaniei, 1999
Comisia Nationala de Statistica - Buletine statistice din industrie 1998/1999
Iranian Bulletin of Statistics, 2000
Iran Chamber of Commerce, Industries and Mines - Commercial Legislation, 1999
Iran Chamber of Commerce, Industries and Mines - Agency, 1997
Iran Chamber of Commerce, Industries and Mines - Corporate Income Tax, 1997
Iran Chamber of Commerce, Industries and Mines - Foreign Investments, 1997
Iran Chamber of Commerce, Industries and Mines - Free Trade - Industrial Zones, 1998
Internet
www.detroitdiesel.com
www.roman.ro
www.starcatalog.ro
www.europarl.eu.int
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.