Sistemele calității

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

INTRODUCERE 5
CAPITOLUL I 7
STANDARDELE ISO 9000 7
1.1. Elementele de baza ale familiei de standarde ISO 9000 7
1.2. Obiectivele si scopul 13
Standardului International ISO 9001 :2000 13
1.3. Cerintele Standardului International ISO 9001:2000 15
1.4. Controlul si asigurarea calitatii 17
1.5. Realizarea si implementarea unui sistem calitate 21
1.6. Auditul- element de evaluare a sistemului calitate 25
CAPITOLUL II 31
MANAGEMENTUL SI SISTEMELE CALITATE LA 31
S.C. TERMEX S.A. BALS 31
2.1. PREZENTAREA SOCIETATII COMERCIALE 31
2.1.1 Date de identificare a firmei 31
2.1.2 Obiectul de activitate 31
2.1.3 Scurt istoric al S.C. TERMEX S.A. - Bals 31
2.2. ORGANIZAREA FUNCTIUNII DE CALITATE IN CADRUL FIRMEI 32
2.2.1. Angajamentul managementului 35
2.3. POLITICA IN DOMENIUL CALITATII 36
2.3.1. Obiectivele calitatii 38
2.4. ORIENTAREA CATRE CLIENT 38
2.5. SISTEMUL DE MANAGEMENT AL CALITATII LA SC. TERMEX S.A. BALS 39
2.5.1. CERINTE GENERALE 39
2.5.2. CERINTE REFERITOARE LA DOCUMENTATIA SMC 40
2.5.2.1.Generalitati 40
2.5.2.2.Manualul calitatii 40
2.5.2.3.Controlul documentelor 41
2.5.2.4.Controlul inregistrarilor 42
2.6. PROCESELE PRINCIPALE DESFASURATE IN SMC 42
2.7. BUCLA CALITATII PRODUSULUI 42
2.8. PLANIFICARE 44
2.8.1. Planificarea sistemului de management al calitatii 44
2.9. RESPONSABILITATE, AUTORITATE SI COMUNICARE 45
2.9.1. Responsabilitate si autoritate 45
2.9.2. Reprezentantul managementului (RMC) 46
2.9.3. Comunicarea interna 46
2.10. ANALIZA EFECTUATA DE CONDUCERE 47
2.10.1. Generalitati 47
2.10.2. Elementele de intrare ale analizei 47
2.10.3. Elementele de iesire ale analizei 48
2.11. COMPETENTA, CONSTIENTIZARE, INSTRUIRE 48
2.12. IMBUNATATIREA 50
2.12.1. Imbunatatirea continua 50
2.12.2.Actiuni corective 50
2.12.3.Actiuni preventive 51
2.13. AUDITUL INTERN 51
CAPITOLUL III 52
CONCLUZII 52
BIBLIOGRAFIE 53

Extras din licența:

Transformarile produse in economia mondiala in ultimii 30 de ani au impus intreprinderilor un nou mod de abordare a politicii, strategiilor si tacticilor aplicate pentru asigurarea competitivitatii, viabilitatii si vitalitatii si pentru diminuarea vulnerabilitatii la socurile pietei.

In cadrul acestei abordari, aplicarea managementului calitatii tinde sa devina o coordonata indispensabila, impusa de doua elemente majore: concurenta acerba de pe piata si reglementarile internationale, regionale si nationale cu privire la calitatea, nu numai produselor si serviciilor, ci mai ales a proceselor si sistemelor existente in intreprindere.

Managementul in general, managementul calitatii in particular, propun o noua viziune cu privire la finalitatea intreprinderii. Teoria dominanta in conceptia managementului de varf ca intreprinderea sa fie creata pentru a produce profit, incepe sa piarda din importanta. In noua viziune intreprinderea, fara a renunta la obtinerea profitului, deoarece este sursa de dezvoltare, trebuie sa treaca pe prim plan realizarea unui raport echitabil, daca nu optim, intre mediul intern si extern, din punct de vedere economic, social si ecologic.

Managementul calitatii nu inseamna sa faci impresie buna, ci sa-ti evaluezi in mod real potentialul si sa-ti imbunatatesti continuu performantele. Aceasta inseamna imbunatatirea continua a eficacitatii si eficientei proceselor organizatiei. Acest principiu este valabil pentru orice fel de organizatie, pentru conducerea ei si pentru fiecare angajat.

Implementarea managementului calitatii in intreprinderile romanesti in aceasta perioada de restructurare va facilita parcurgerea mai rapida a distantei ce ne separa de economia tarilor dezvoltate. Recunoscandu-se necesitatea unor mutatii in modul de abordare a aspectelor referitoare la asigurarea calitatii, in tara noastra asistam, in ultimii ani, la intensificarea preocuparilor in acest domeniu, la nivelul agentilor economici, dar si al unor organisme guvernamentale si neguvernamentale, asociatii, firme de consultanta.

Multe intreprinderi manifesta un interes deosebit pentru modelele de asigurare a calitatii propuse de standardele internationale din familia ISO 9000, aflandu-se in diferite faze de implementare a unui asemenea model.

Acest proces va fi facilitat de progresele inregistrate in definirea cadrului legal si institutional privind evaluarea conformitatii si acreditarea organismelor de certificare si de inspectie, precum si a laboratoarelor, in acord cu regulile acreditarii europene si internationale.

In lucrarea de fata am dorit sa prezint modul in care o intreprindere beneficiaza de avantajele implementarii unui sistem de management al calitatii. Motivele pentru care am ales aceasta tema sunt numeroase dar in principal cred ca m-a determinat realitatea care se manifesta intr-un mediu cu o economie puternica (sper ca voi putea spune acest lucru si despre economia romaneasca) si bazata pe principiile liberei concurente pe piata si anume: numai acela care este cel mai bine instruit, cel mai bine informat si cel care se poate prezenta in fata clientilor sai cu produse si servicii superioare celor realizate de concurenta, poate obtine cele mai bune rezultate si in consecinta poate obtine cele mai mari profituri.Integrarea in Uniunea Europeana accentueaza necesitatea si importanta implementarii unui sistem de management al calitatii in intreprinderile romanesti, pentru ca numai in acest fel acestea vor putea sa ramana in lupta cu firmele straine concurente. Privind din punct de vedere al consumatorului, achizitionarea unui produs al unei firme certificate in domeniul calitatii nu poate fi decat un lucru apreciabil si sper sa devina un lucru normal pentru ca numarul celor care inteleg necesitatea si avantajele si opteaza pentru implementarea unui sistem de management al calitatii a crescut impresionant de la an la an.

Prima parte a acestei lucrari prezinta notiuni teoretice in ceea ce priveste managementul sistemului calitatii, in special al sistemului calitatii.

Cea de-a doua parte a acestei lucrari prezinta un caz practic care contine elementele unui sistem al calitatii si anume Manualul calitatii si Procedurile de functionare la S.C. TERMEX S.A.

In ultima parte a lucrarii am sintetizat concluziile ce se pot trage referitoare la sistemul de management practicat de S.C.TERMEX S.A.

Cu speranta ca aceasta lucrare se va putea constitui ca indrumar practic pentru cei care ar dori sa implementeze un sistem al calitatii, tin sa multumesc foarte mult personalului Compartimentului Calitatii al S.C. TERMEX S.A., dar in special doamnei conferentiar universitar doctor Catalina Sitnikov.

CAPITOLUL I

STANDARDELE ISO 9000

1.1 Elementele de baza ale familiei de standarde ISO 9000

Standardele joaca astazi un rol important in definirea politicilor in domeniul calitatii si a strategiilor intreprinderilor si a altor organizatii, de aceea nu se poate vorbi de standarde fara ca mai intai sa fie definite si explicate notiunile de calitate si managementul calitatii (fig 1).

Cu ajutorul calitatii firma producatoare castiga reputatie pe piata, in lipsa ei, sansele desfasurarii unor activitati pe termen lung fiind limitate.

Pentru Organizatia Internationala de Standardizare -ISO- in versiunea 1993 a vocabularului ISO 8420, calitatea este:

"ansamblul de caracteristici ale unei entitati care ii confera acesteia aptitudinea de a satisface cerintele exprimate si implicite ale clientilor".

Fig. 1. Bucla teoretica a calitatii.

Astfel managementul calitatii reprezinta:

" administrarea tuturor functiunilor si activitatilor necesare pentru a determina si obtine calitatea. In acelasi timp, el este o parte a managementului total, incluzand definirea, organizarea si implementarea politicii calitatii in scopul asigurarii si controlului calitatii tuturor proceselor, produselor sau serviciilor".

Juran a definit managementul calitatii pornind de la procesele sale care alcatuiesc, in viziunea proprie, trilogia calitatii. Aceasta este alcatuita din: planificarea calitatii, controlul calitatii si imbunatatirea calitatii. Caracteristica de baza a acestor trei procese este reprezentata de interdependenta lor (fig 2).

Fig. 2. Mijloacele de actiune ale managementului calitatii.

In viziunea altor autori, termenul de management al calitatii este inlocuit cu acela de asigurare a calitatii in sens larg. Astfel Deming a formulat un program pentru imbunatatirea calitatii (fig. 3) care cuprinde urmatorii pasi:

Asigurati imbunatatirea continua a calitatii pe baza unui plan pentru a deveni competitivi;

1. Adoptati o noua filosofie renuntand la "nivelul acceptabil" al calitatii. Traim intr-o noua era economica;

Bibliografie:

1. Cacanau, N., Ovidiu, D., Sisteme de asigurare a calitatii;

Gurau, Gh., Gonzales Barajas, A. Editura Junimea, Bucuresti, 1998

2. Cherciu, M. Managementul calitatii - concepte si principii fundamentale; Editura Universitaria,

Craiova, 20003

3. Juran, J. M. Planificarea Calitatii; Editura Teora, 2000

4. Maxim, E. Managementul si economia calitatii; Editura SEDCOM LIBRIS, 1998

5. Nistorescu, T., Sitnikov, C. Management strategic; Editura Sitech, Craiova, 2003

6. Olaru, M. Managementul calitatii; Editura Economica, Bucuresti, 1999

7. Pana, V. Managementul calitatii; Editura Reprograph, Craiova, 2002

8. Pruteanu, O., Ghita, E. Managementul calitatii totale; Editura

Iordachescu, D., V.A. Cruz Junimea, Bucuresti, 1998

Machada, Bohosievici, C.

9. Sitnikov, C. Managementul calitatii; Editura Universitaria Craiova, 2005

10. * * * SC TERMEX S.A.: Manualul calitatii, cod MC- 01

11. * * * ISO 8402 - Managementul calitatii si asigurarea

calitatii;

12. * * * SR EN ISO 9000:2001;

13. * * * ISO 9000-1:2000 - Standarde pentru MC si

asigurarea calitatii - Partea 1: Linii directoare

pentru selectare si utilizare;

14. * * * SR EN ISO 9004:2001;

15. * * * ISO/TR 10013:2001 - Linii directoare pentru

documentatia sistemului de management al

calitatii;

16. * * * SR ISO 9004-2 Conducerea calitatii si elemente ale Sistemului Calitatii. Ghid pentru servicii, decembrie, 1994

17. * * * STAS ISO 9004 Conducerea calitatii si elemente ale Sistemului Calitatii. Ghid, august 1992

18. * * * SR ISO 8402 Managementul calitatii. Vocabular, iulie 1995

19. * * * SR ISO 10011-1 Ghid pentru auditarea sistemelor calitatii. Auditare, aprilie 1994

20. * * * SR ISO 10011-3 Ghid pentru auditarea sistemelor calitatii. Conducerea programelor de audit, martie 1994

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Sistemele calitatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
59 pagini
Imagini extrase:
59 imagini
Nr cuvinte:
19 850 cuvinte
Nr caractere:
115 739 caractere
Marime:
669.86KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Management
Tag-uri:
calitate, sisteme, produse
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Profesorului:
Lect.univ.dr. Cătălina Sitnikov
Sus!