Orice organizatie interactioneaza pentru un mediu ,inconjurator , iar calitatea este reprezentata de ansamblul de proprietati si caracteristici ale unei entitati care ii confera acesteia aptitudinea de a satisface necesitatile exprimate si implicite pentru a satisface cerinte.
Principali factori care evidentiaza competitivitatea sunt evidentiati prin utilizarea capacitati de adaptare la cerintele pietei , exigentele clientilor , satisfacind cerintele consumatorilor printr-o structura sortimentala si specificatiile cerute produselor in cazul unor piete libere si a liberei concurente fiind cerinta fundamentala pentru succesul unei organizatii
Competitivitatea unei organizatii sunt calitatea produsului,prin planificarea calitatii care duce la dezvoltarea de produse si procese care satisfac cerintele clientilor ,tinerea sub control a calitatii omologate in decursul unei fabricatii de serie
Inbunatatirea calitatii produselor sunt influientate de factorii economici in contextul desfasurarii activitatii de realizarea unui produs au o influienta decisiva asupra constituiri si functionari a acestuia Factorii economici pot fi considerati adevarate pirghii prin intermediul unei politici ale contextului macroeconomic prin ;
- politica fortei de munca
- politica gestionarii capitalului
- politica gestionari bunurilor economice
O organizatie de stat sau privata producatoare de bunuri sau prestatoare de servicii ,poate fi competitiva numai daca produce ,vinde sau cistiga in urma actului de vinzare , intimpinind o varietate de factori care perturba sau inpiedica activitatea ,incuzind in conditiile de piata , natura produsului , imaginea creata prin reclama etc. Calitatea produsului este factor major care apare in toate aceste conditii Managerii organizatiilor se confrunta astazi cu o problematica critica -profitabilitatea care poate fi obtinuta prin productivitate , costuri reduse de productie si calitatea serviciilor si a bunurilor oferite
Dintre acesti determinati ai profitabilitatii ,calitatea este factorul cel mai important in succesul pe termen lung al oricarei organizatii prin mentinerea performantei in vederea inbunatatirii competitivitatii in conditiile concurentei ale economiei de piata si ale mondializarii schimburilor
Conceptul de calitate este mentinerea proceselor si modul de ambalre si de livrare al produselor prin dimensionarea in raport cu toate aceste aspecte prin diferntierea calitatii proiectata o calitate fabricata si ocalitate livrata acesta ducind la definirea ei fara a se sjunge la un punct de vedere unitar In conformitate cu ISO 8402 calitatea reprezinta ansamblul de proprietati si caracteristici ale unei entitati care ii confera acesteia aptitudinea de a satisface necesitatile exprimate si implicite
Prin cerinta se intelege nevoia sau asteptarea care este declarata implicita sau obligatorie iar caracteristica este o trasatura distintiva de natura fizica , senzoriala , comportamentala , temporala sau functionala
I. Preocuparile caliticienilor pentru dezvoltarea sistemelor si a tehnicilor calitatii
Dupa 1950 in contextul numeroaselor redefiniri ale conceptelor despre calitate si in conditiile relansarii economiei mondiale care incepe sa isi revina dupa cel de -al doilea razboi mondial se disting figurile celor mai distinsi caliticieni " guru" ai calitatii dintre care amintim :
W.Edwards , Deming, Joseph M, Juran, Armand V.Feingenbaum , Pilip B. Crosby, si altii definesc calitatea si dimensiunile calitati convertindule spre sisteme globale de conducere care definesc eficacitatea si flexibilitatea actvitatii organizatiilor Ei realizeaza ca in contextul concurential al pietelor libere organizatiile trebuie sa devina conpetitive spre realizarea calitatii cerute si asteptata de catre clienti.
Cele patru etape ale ciclului Deming au urmatoarele semnificatii , : planificare ; executia ; verificarea si actionarea
Factori interni si externi care influienteaza calitatea au astazi o preocupare mondiala in a gasi sensurile si dimensiunile calitatii produselor care sa reflecte progresele civilizatiei terestre in acest sfirsit de mileniu al 2-lea Consensul acestor dimensiuni este realizat prin dimensiunea conceptului calitatii si necesitatea tuturor factorilor interesati
Influienta acestor factori de mediu ai organizatiei interactioneaza permanent cu mediul inconjurator si se exprima in:
- mediul pietei de desfacere si al clientilor;
- mediul tehnologic si tehnic;
- mediul furnizorilor
- mediul concurential
- mediul juridic
- mediul economic
- mediul educational si al resurselor umane
- mediul socio- politico -cultural
In aceste componente organizatia actioneaza factori prin care mediul inconjurator isi impune cerintele referitoare la calitatea produsului.
Dintre factorii enumerati mai sus cei de piata si clienti reprezinta totalitatea factorilor de interactiune dintri piata ,clienti si organizatie Acestea elaboreza o reteta generala valabila cu tati factorii de piata , prin previziunea cereri pietei ,prin identificarea pe un produs ,prin studii de marcheting in vedere nevoilor rationale ale consumatorilor precum si nevoile lor emotive , existind 3 componente esentiale ale necesitati ;
-clientul are dorinte, gusturi si preferinte pentru un produs, determinind latura psihologica a cererii;
- clientul dispune de puterea de cumparare , astfel constituind aspectul economic al cererii;
- clientul dispune de vointa de cumparare astfel constituind aspectul volitional de actiune si de decizie;
Organizatia de marcheting are o functie importanta in cadrul organizatiei si piata/ clienti are loc un schimb coninu de informatii favorizind , mijlocele tehnice actuale de counicatie. Acesta functie determina un rol important in necesitatea produsului de piata , precum si in stabilirea precisa a cererii pietei pe care produsul se va desface prin ; - caracteristicele pietei
- vanzarilor
- oportunitati, prognoze si sisteme de informare
- date privind produsele
- cerinte privind liabilitatea furnizorului
- informatia de feed- bak ,de la clienti , referitoare la satisfactia utilizarii produsului si a deficientei acestora.
Ca factor de mediu al furnizorilor se pune un acent deosebit in relatia furnizor- client Modelele ale unor astfel de relatii au fost puse la punct si au devenit operante intre companii importante , cum sunt: Ford , General Motor, Crysler,IBM.,Whirpool,Zanusi , Xerox si multi altii care au in vedere un parteneriat prin ;
- cooperarea in proiectarea noilor produse si tehnologii
- investitii comune in cercetare - dezvoltare
- schimbul comun de informatii privind procesele si produsele dar si asupra aspectelor strategice
- colaborarea in redistributia profitului.
Managementul calitatii are ca principii: viziune ,misiuni, politica si angajament , viziunea unei organizatii inseamna valorile credintei sale si directioneaza evolutiile in viitor , prin viziune se intelege reprezentarea a ceea ce doreste a fi o organizatie in viitor ,odata cu definirea unor sarcini masurabile li se atribuie un inteles specific managementului strategic - misiune si obiectiv.
Misiunea proiecteaza orientarea strategica prin definirea clara a afacerii organizatiei
Referitor la cadrul conceptual al politicii organizatiei in lucrarea sa "Qualityis Free" Philip B. Crosby spunea "Daca managerii firmei nu organizeaza o politica oficiala privind calitatea atunci fiti siguri ca fiecare angajat isi va alege cite una proprie ", politica ar trebui abordata ca o parte componenta a "Filozofiei manageriala ".
In opinia lui Juran "un ansamblu de principii, masuri prevederi,indicatii,elaborate inscris de conducerea organizatiei
Conceptul de politica a calitatii in opinia lui Juran trebuie sa adopte o politica in care sa defineasca pozitia pe care o detine pe piata prin calitate avind un rol conducator in exclusivitate, , impartit cu alte organizatii, sa se situeze la aclasi nivel cu organizatiile concurente etc.
Juran a determinat patru teorii:
- teoriia capabilitatii ,
- teoria competitivitatii
- teoriia utilizarii,
- teoria performantiei maxime ,
Un simbol in aplicarea principiilor MC, Xerox Corporation este prima mare corporatie din SUA care si-a cistigat actiunile in fata competitorilor japonezi Xerox pune pe sema angajarii sale in filozofia managementului calitatii. Decizia companiei de a se dedica printro strategie numita Conducerea prin Calitate dind roade , Xerox a creat unstil participativ de management prin care se concentreaza pe imbunatatirea calitatii si in acelasi timp pe reducerea costurilor A incurajat lucrul in echipa , feedback-ul cu clientii s-a dezvoltat pe o concentrare a produselor pentru a tintii pietele cheie, in implicarea implicarea angajatilor promovind
1. Management - O. Nicolescu s.a. Editura Didactica si
Pedagogica Bucuresti 1992
2. Sistemele calitatii in activitatea agentilor economici Buletin
economic legislativ 6/1994
3. Asigurarea calitatii - T. Tedoru, Supliment Tribuna
Vol. I-II Economica 1993
4. Organizarea si conducerea sistemelor calitatii la nivel de
intreprindere - Ileana Soare si A.D. Colceru
Tribuna Economica, Buc. 1995
5. Organizarea si conducerea activitatilor de control tehnic de calitate - I. Ceausu
6. Calitatea si fiabilitatea produselor - T. Baron
7. Calitate si fiabilitate - Al. Isaic - Maniu s.a.
8. Masurarea, analizarea si optimizarea calitatii produselor - Al. Gherghiu s.a.
9. Tendinte actuale in domeniul planificarii si asigurarii calitatii - G. Makay
10. Asigurarea calitatii - revista editata de ARC
11. Tribuna Calitatii - supliment Tribuna Economica
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.