Zestrea cu care fiinta umana vine in lume este deosebit de vasta, iar unul dintre cele mai importantecomponente este acel ,,apetitus societatis" de care vorbea Aristotel , acel dat al omului care il face sa caute si sa gaseasca implinirea personala numai in sanul colectivitatii umane din care face parte. A fi profesionist nu inseamna a fi mai putin om, iar actele savarsite de o persoana sunt in primul rand acte umane.
Relatia individ - societate este deosebit de complicata insa, in tot cursul istoriei aceasta facand obiectul de studiu a mai multe discipline. Individul, animat de chemarea intrinseca fiintei sale, a socializat si a dat nastere colectivitatii, pentru ca mai apoi aceasta colectivitate sa intervina asupra individului pentru a-i dirigui comportamentul si a-i inocula ceea ce numim generic cultura (in sensul antropologic al cuvantului, acela de suma a deprinderilor si obiceiurilor unei colectivitati).
Aceasta interventie a societatii, in diferite forme de organizare, este nu numai benefica, dar si necesara, deoarece, asa cum spunea Voltaire ,,libertatea individului se opreste acolo unde incepe libertatea celorlalti" .
In randurile de mai sus am folosit un termen generic, acela de societate. Societatea insa reprezinta in plan teoretic un concept de maxima generalitate, iar in plan practic o suma de indivizi mult prea disipati pentru a actiona in mod unitar si coerent, asigurand astfel progresul. De aceea, din sanul societatii a aparut statul, ca forma organizata a acesteia, organizatie care are chemarea de a interveni asupra comportamentelor indivizilor si a le dirigui, de a face sa convearga o suma nedefinita de interese, cel mai adesea divergente. Aceasta interventie nu este altceva decat administratia.
Iata deci ca administratia, in sensul cel mai generic pe care il putem atribui termenului, reprezinta o conditie sine qua non a dezvoltarii societatii si a desfasurarii normale a tuturor relatiilor sociale. Acest lucru ne determina sa tragem o concluzie logica: managementul administratiei are o influenta hotaratoare asupra tuturor aspectelor din cadrul societatii si asupra tuturor membrilor acesteia. Din acest punct de vedere, managementul administratiei, managementul public, se diferentiaza fundamental de managementul in sectorul privat.
Acesta a fost principalul motiv pentru care am decis sa tratez acest subiect: managementul administratiei ne influenteaza pe toti, in mod direct, in mod sistematic; iar peste acest aspect, se cuvine sa subliniem inca ceva: fiecare dintre noi avem posibilitatea de a schimba acest management, prin intermediul sistemului electoral (aceasta bineinteles in conditiile in care cunoastem aspectele prezente si avem reprezentarea directiilor sanatoase de dezvoltare).
Din vastul domeniu al managementului public m-am oprit la cel privitor la administratia publica locala. Motivele sunt multe, dintre care pot fi amintite doua: tendinta (la nivel european) este de descentralizare si de transferare a competentelor si responsabilitatilor catre autoritatile locale, deci de crestere a ponderii acestora in cadrul administratiei, iar cel de-al doilea este unul de natura personala: datorita pozitiei profesionale detinute, care imi permite accesul la cunoasterea temeinica a aparatului administrativ local (atat sub aspectul activitatii normative, cat si sub aspectul masurilor practice de implementare) consider ca pot alcatui o lucrare pertinenta pe acesta tema. Originalitatea lucrarii poate consta deci in imbinarea unui studiu teoretic, al bibliografiei de specialitate, cu cunostintele dobandite in practica si cu analiza directa, nemijlocita a unor aspecte.
Domeniul fiind totusi deosebit de vast, s-a impus focalizarea pe anumite aspecte, iar titlul a fost ales in consecinta: ,,Considerente privind managementul administratiei publice locale din Romania". Am spus ,,considerente" deoarece lucrarea de fata nu isi propune sa trateze in mod exhaustiv problematica (ar fi de altfel deosebit de dificil, daca nu imposibil). Pe de alta parte, titlul ales isi doreste sa contrasteze cu titluri de genul ,,Totul despre...", care nu numai ca nu corespund situatiei de fapt din respectiva lucrare (dinamica evolutiei acestui domeniu nici nu ne-ar permite sa surprindem absolut totul) dar vadesc o stridenta lipsa de profesionalism.
Structura lucrarii este simpla, respectand insa exigentele logicii si ale unei tratari pertinente si concludente a aspectelor: in fiecare dintre cele cinci capitole ale lucrarii problematica este tratata pornind de la general la particular, subliniindu-se trasaturile principale precum si locul aspectului respectiv in structura de ansamblu a problematicii tratate.
Capitolul II va trata aspectele legislative din domeniul managementului administratiei locale. Asa este si firesc, deoarece in domeniul public (insa nici cel privat nu face exceptie aici) existenta temeiului legal al oricarei actiuni este un imperativ insurmontabil. Ceea ce este insa foarte important in analiza legislativa nu este atat continutul normelor, cat mai ales gandirea juridica ce strabate din intreg actul normativ, care conduce la descoperirea viziunii politice a legiuitorului asupra aspectelor in discutie. Legea nu este altceva in esenta decat vointa guvernantilor .
Capitolul III cuprinde analiza unei institutii publice, din mai multe puncte de vedere, cu accent pe incidenta si aplicarea unor norme legale, tratate in capitolul precedent. Acest mod de abordare, combinat cu o experienta personala, va permite reliefarea unor deficiente dar si formularea unor propuneri ,,de lege ferenda".
Capitolul IV va cuprinde o sinteza a doctrinei de specialitate, cu aplecare mai mult catre administratia locala, pe aspectele specifice; voi incerca totodata o comparatie a concluziilor doctrinare cu concluziile rezultate in urma analizei nemijlocite.
Ultimul capitol va cuprinde concluziile ce se impun precum si perspectivele ce se contureaza. Nu va fi neglijata nici posibilitatea cetateneasca de influentare a acestor perspective.
Capitolul I
Aspecte legislative in legatura cu managementul administratiei publice locale
1.1 Considerente generale privind sistemul juridic
,,Jus est ars equi et boni" se afirma in dreptul roman, chiar cu taria unui principiu.
Dreptul romanesc provine din dreptul roman, venit pe filiera franceza. Principiile corolare care diriguiesc sistemul nostru de drept (dar si al celorlalte state europene care au preluat sistemul de drept roman) au fost formulate de jurisconsultii romani. La origine, nu se facea diferenta intre drept si morala; dreptul era perceput ca o parte a moralei - o morala sociala; marturie stau definitii ale dreptului din epoca romana in care principii de drept sunt alaturate principiilor morale.
Odata cu trecerea timpului si cu laicizarea statului, s-a laicizat si dreptul, separandu-se de morala. Ca o paranteza, putem afirma ca azi dreptul face arareori apel la morala, raportandu-se mai mult la o gandire juridica rece, formalista, uneori in contrast cu ceea ce am numi morala traditionala.
Fara sa ne mai oprim asupra aspectelor privind evolutia dreptului in perioada feudala si moderna, trebuie sa aratam faptul ca dreptul, in tot cursul istoriei, a urmat transformarilor sociale, receptandu-le.
Evolutia societatii a atras dupa sine si evolutia dreptului; am putea chiar sa spunem ca evolutia dreptului este o parte din cea a societatii in ansamblu.
Legat de problematica acestei lucrari, un aspect deosebit il constituie internationalizarea dreptului in contemporaneitate. Data fiind importanta relatiilor internationale si globalizarea la care asistam, un nou principiu si-a facut loc in legislatiile nationale moderne: principiul prioritatii dispozitiilor din tratatele la care statul national este parte.
1.2 Carta Europeana a Autonomiei Locale
Acest act, care are natura juridica a unui tratat international la care Romania este parte, este principalul act cu relevanta in problematica administratiei publice, mai exact a organizarii acesteia. Aceasta
1. Androniceanu, Armenia - ,,Management public", Ed. Economica, Bucuresti, 2000
2. Androniceanu, Armenia - ,,Noutati in managementul public", Ed. Universitara, Bucuresti, 2004
3. Bacanu, Bogdan - ,,Managementul organizatiei publice", Ed. Polirom, Iasi, 2003
4. Dragomir, Camelia - ,,Metode si tehnici in elaborarea lucrarii de licenta in management", Ed. Lux Libris, Brasov 2001
5. Iorgovan, Antonie - ,,Tratat de drept administrativ" vol. I, Ed. Lumina Lex, Bucuresti 2005
6. Lynn, Lawrence si colab. - ,,Managementul public ca arta, stiinta si profesie", Ed. Arc, Chisinau 2007
7. Nicola, Iordan - ,,Managementul serviciilor publice locale", Ed. CH Beck, Bucuresti 2003
8. Petrescu, Ion - ,,Managementul personalului organizatiei", Ed. Expert, Brasov 2003
9. Simon, Herbert - ,,Comportamentul administrativ", Ed. Stiinta, Chisinau 2004
10. Weimer, David si colab. - ,,Analiza politicilor publice", Ed. Arc, chisinau 2004
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.