Politicile actuale de conservare a patrimoniului cultural mondial, care vizeaza pentru fiecare natiune in parte salvarea mostenirii sale culturale, impun o schimbare a teoriei generale a restaurarii. O atentie deosebita se acorda atat proceselor si modalitatilor de pastrare a bunurilor culturale, cat si elementelor tehnice si metodologice inovative legate de investigarea, conservarea, restaurarea si valorificarea lor muzeala [1], [4]. Mutatiile climatice importante care au survenit la sfarsitul secolului XX, ca urmare a actiunii destructive a factorilor de mediu (poluarea, defrisarile necontrolate, seceta, inundatiile, cutremurele, etc.
), au dus la o accelerare a ratei de degradare si de deteriorare a bunurilor patrimoniale, in special a monumentelor de arhitectura si a celor naturale.
In mod implicit s-a constatat o crestere a complexitatii problemelor cu care se confrunta specialistii din acest domeniu.
Este deci necesara o abordare unitara si formularea de noi directii prioritare de studiu a problematicilor complexe ale domeniului, care impun competente tehnice si stiintifice din specializari conexe.
Intrucat in practica de zi cu zi si chiar in publicatii apar unele formulari sau atribuiri incorecte ale unor termeni des uzitati in domeniu, incercam in lucrarea de fata sa prezentam in baza principiilor fundamentale terminologia unanim acceptata pe plan mondial in domeniul protejarii, investigarii, conservarii si restaurarii monumentelor. In realizarea lucrarii s-au analizat pentru anumiti termeni atribuirile si explicitarile din diverse dictionare consacrate.
O terminologie unitara si o teorie directoare pentru activitatea de conservare si restaurare reprezinta un deziderat de prim ordin atat la nivel national, cat si pe plan mondial. Din nefericire, desi a existat o preocupare constanta pentru elaborarea unor principii si a unei terminologii general valabile, rezultatele obtinute la nivel mondial au fost adesea contradictorii si controversate [1], [3], [12]. In tara noastra cercetatoarea Cella Manea [7], la nivelul anilor 80, a avansat o propunere privind termenii de baza utilizati in domeniu si principiile fundamentale care sa guverneze activitatea de conservare si de restaurare, in functie de specificul national.
Avand ca reper aceasta propunere, vom prezenta succint definitiile uzuale, incepand cu termenii de baza. Plecandu-se de la protejarea edificiilor si a operelor de prima intaietate istorica si artistica, toate tarile atribuie notiunii de monument istoric un sens mult mai larg. Monumentele istorice exprima o dimensiune temporala, reprezentand din punct de vedere numeric si valoric anumite trasaturi ale unei societati: acumulare si dezvoltare economica, stabilitate politica, nivelul de creatie si dialogul cultural.
Astfel, Carta de la Venetia [12], inca din 1964, referindu-se la conservarea si restaurarea monumentelor istorice, a dat o semnificatie mai larga notiunii de monument, ca o consecinta a ofensivei urbanismului si ...
BALDINI U. - "TEORIA DEL RESTAURO E UNITA DI METODOLOGIA" - I - II, NARDINI EDITORI, FIRENZE, 1997
BARONI S. - "RESTAURATION ET CONSERVATION DES TABLEAUX" - MANUEL PRATIQUE, CELIV, PARIS, 1993
BRANDI C. - "TEORIA RESTAURARII" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1996
CONDEMI S. - "LA SALVAGUARDIA DEI BENI CULTURALI. LINEAMENTI DI STORIA DELLA TUTELA" - EDITURA ISTITUTO PER LARTE E IL RESTAURO PALAZZO SPINELLI, FIRENZE, 1997
DANCU I. - "RESTAURAREA ICOANELOR PE LEMN SI PE STICLA" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1966
JEDRZEJEWSKA H. - "ETHICS IN CONSERVATION" - INSTITUTET FOR MATERIALKUNSKAP, STOKHOLM, 1976
MANEA C. - "PENTRU O TEORIE UNITARA DE CONSERVARE - RESTAURARE. PRINCIPII SI TERMINOLOGIE" - CERCETARI DE CONSERVARE SI RESTAURARE A PATRIMONIULUI MUZEAL, MUZEUL DE ISTORIE AL ROMANIEI, BUCURESTI, I, 1981
MARIJINISSEN H. , KOCKAERT L. - "DIALOGUE AVEC LOEUVRE RAVAGEE APRES 250 ANS DE RESTAURATION" - BIBLIOTHEQUE DES AMIS DU FONDS MERCATOR, 1995
PERUSINI G. - "IL RESTAURO DEI DIPINTI E DELLE SCULTURE LIGNEE" - DEL BIANCO EDITORE, 1989
PLENDERLEITH H. J. - "THE CONSERVATION OF ANTIQUITIES AND WORKS OF ART, TREATMENT, REPAIR AND RESTORATION" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, LONDON, NEW YORK, TORONTO, 1957
"GUIDANCE FOR CONSERVATION PRACTICE" - UNITED KINGDOM INSTITUTE FOR CONSERVATION OF HISTORIC AND ARTISTIC WORKS, LONDON, DEC. 1981
"PER UNA NUOVA EDIZIONE DELLA CARTA DI VENEZIA" - POUR UNE NOVELLE EDITION DE LA CHARTE DE VENICE, FOR A NEW EDITION OF THE VENICE CHARTER, HACIA UNA NUEVA EDICION DE LA CARTA DI VENECIA, ICOMOS, VI, ASSAMBLEA GENERALE, ROMA, 1981
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.