Expresia exacta iti cere mai multa zbuciumare: Cuvantul ce exprima adevarul. Numai prin ea poti urmarii de-aproape sinuozitatile sufletului care explica viata.
Psihologia si obiectivitatea merg alaturi si presupun aceeasi retragere a eului scriitoricesc in coltul cel mai modest al sufletului, spre a lasa loc desfasurarii creatiei. Nuvelele lui Rebreanu sunt intrucatva victime ale operei lui de romancier. Nu doar pentru ca unele au fost absorbite de romane si pentru ca specia a fost aproape parasita de scriitor dupa aparitia lui Ion, ci, in primul rand, pentru ca au fost trecute intr-o zona de penumbra, frecventate putin si judecate prin raportare la capodoperele romancierului. Privita in ea insasi, opera nuvelistului dezvaluie, nu reliefeaza dimensiuni interioare si valori care fac din ea un capitol din cele mai insemnate ale prozei scurte romanesti.
Cu toate ca proza sa scurta fusese de la inceputuri incurajata de critici de talia lui Mihai Dragomirescu, apoi Eugen Lovinescu, ea nu starneste entuziasm si este privita intr-o atmosfera de indiferenta. Cauzele sunt multiple, intai constand in insasi inegalitatea calitativa a creatiile de inceput, aparute intr-o vreme in care Caragiale, Delavrancea, Slavici, Sadoveanu, Garleanu dadusera masura virtutiilor genului scurt. Tanarul Liviu Rebreanu propunea o proza cu constructii stangace, cu improvizatii inabile, cu limbaj incarcat de regionalisme, zgrunturos si plat. Pe de alta parte, tanarul venit din nord nu amintea prin nimic de realismul idilic al lui Slavici, de acel liric al lui Sadoveanu, de causticitatea lui Caragiale, de duiosia lui Garleanu. Rebreanu contura un univers rural aspru, tensionat si tragic, zugravit in culori putine si contrastante cu evidenta economie in folosirea mijloacelor de expresie, ocolind descriptiile si evitand cu grija sa tradeze atitudinea eului creator fata de obiectul propriei creatii.
Lirismul ajunge sa fie estompat aproape cu desavarsire din literatura lui.
Scriitorul prefera sa vorbeasca prin miscarea independenta a eroilor, prin actiunile lor, decat prin comentariul personal. Prezenta chiar in multe din nuvelele de inceput, aceste calitati intriseci devin evidente spiritului critic numai dupa aparitia romanelor. Abia dupa un numar mare de pagini, Rebreanu se simte in largul lui -remarca E. Lovinescu, de fapt afirmatia trebuie rasturnata, abia dupa un numar mare de pagini, familiarizandu-se cu matricea stilistica a lui Rebreanu, cititorul si criticul incep sa-i sesizeze farmecul si calitatile.
Ceea ce spunea Calinescu despre Rascoala: Frazele considerate singure sunt incolore, ca apa de mare tinuta in palma, cateva sute de pagini au tonalitatea neagra verde si urletul marii, reliefeaza un adevar perfect valabil si in cazul aprecierii globale a prozei scurte rebreniene.
Nu trebuie scapat din vedere faptul ca oricate periodizari s-ar face in evolutia nuvelei sale (cea mai comuna: o perioada a inceputurilor, sintetizata in volumul din 1912 si una a ...
N. ANTONESCU - "REVISTE LITERARE CONDUSE DE L. REBREANU" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1985
G. CALINESCU - "ISTORIA LITERATURII ROMANE DE LA ORIGINI PANA IN PREZENT" - BUCURESTI, FUNDATIA PENTRU LITERATURA SI ARTA, PAG. 321 - 326, 1966
S. CIOCULESCU - "ASPECTE LITERARE CONTEMPORANE" - CINCI PROZATORI, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1984
OV. S. CROHMALNICEANU - "LITERATURA ROMANA INTRE CELE DOUA RAZBOAIE MONDIALE" - VOL. I, EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, PAG. 276 - 284, 1967
M. DRAGOMIRESCU - "SCRIERI CRITICE SI ESTETICE" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1969
M. DRAGOS - "STRUCTURI NARATIVE LA REBREANU" - EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1981
PAUL GEORGESCU - "INCERCARI CRITICE" - VOL. II, EDITURA DE STAT PENTRU LITERATURA SI ARTA, BUCURESTI, 1958
N. GHERAN - "AMIAZA UNEI VIETI" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1989
N. GHERAN - "TANARUL REBREANU" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1989
N. GHERAN - "LIVIU REBREANU DUPA UN VEAC" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1989
STANCU ILIN - "LIVIU REBREANU IN ATELIERUL DE CROMATIE" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1985
N. IORGA - "ISTORIA LITERATURII ROMANESTI CONTEMPORANE" - BUCURESTI, 1934
E. LOVINESCU - "ISTORIA LITERATURII ROMANE CONTEMPORANE" - EDITIA A III - A, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1973
N. MANOLESCU - "LECTURI INFIDELE" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1966
N. MITRU - "LIVIU REBREANU SAU PARADOXUL ORGANICULUI" - EDITURA DACIA, CLUJ - NAPOCA, 1993
I. NEGOITESCU - "ANALIZE SI SINTEZE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1976
AL. OPREA - "CINCI PROZATORI ILUSTRI" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1971
AL. PIRU - "LIVIU REBREANU" - EDITURA TINERETULUI, BUCURESTI, 1965
AL. PIRU - "PERMANENTE ROMANESTI" - EDITURA CARTEA ROMANEASCA, BUCURESTI, 1978
AL. PIRU - "ISTORIA LITERATURII ROMANE DE LA INCEPUTURI PANA AZI" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, PAG. 301 - 303, 1981
AL. PIRU - "LIVIU REBREANU INTERPRETAT DE. . . " - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1973
PERPESSICIUS - "PATRU CLASICI" - BUCURESTI, 1974
AL. RACHIERU - "PE URMELE LUI LIVIU REBREANU" - EDITURA SPORT - TURISM, BUCURESTI, 1986
L. RAICU - "LIVIU REBREANU" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1967
FANNY REBREANU - "CU SOTUL MEU" - BUCURESTI, 1963
L. REBREANU - "AMALGAM" - EDITURA DACIA, BUCURESTI, 1976
L. REBREANU - "MARTURISIRI" - EDITURA DACIA, BUCURESTI, 1932
ION ROTARU - "O ISTORIE A LITERATURII ROMANE" - BUCURESTI, EDITURA MINERVA, 1972
AUREL SASU - "L. REBREANU - SARBATOARE OPEREI" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1973
AL. SANDULESCU - "INTRODUCERE IN OPERA LUI L. REBREANU" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1976
T. VIANU - "ARTA PROZATORILOR ROMANI" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1977
M. ZACIU - "L. REBREANU DUPA UN VEAC" - EDITURA DACIA, CLUJ, 1985
M. ZACIU - "ALTE LECTURI SI ALTE ZILE" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1978
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.