Ilustrarea mitului antic în teatrul francez interbelic

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 INFLUENTA CONTEXTUL GENERAL AL CULTURII SECOLULUI AL 20 - LEA ASUPRA REITERARII MITURILOR ANTICE
3 MITUL LUI OEDIP IN OPERA LUI JEAN COCTEAU, LA MACHINE INFERNALE
3.1 MITUL ANTIGONEI IN PIESA LUI JEAN ANOUILH
3.2 CUPLUL ORFEU - EURYDICE IN PIESA LUI JEAN ANOUILH
3.3 JEAN GIRAUDOUX: RAZBOIUL CU TROIA NU VA AVEA LOC
3.4 ELECTRA SI ORESTE IN PIESA ELECTRE A LUI JEAN GIRAUDOUX
4 CONCLUZII
5 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Cultura europeana nu a incetat sa se defineasca in relatia ei cu mitul; secolul nostru aduce o redimensionare a raportului cultura-mit, respectiv literatura-mit, pentru conturarea careia se impune o privire retrospectiva, in scopul analizei traditiei mitice si a modului in care aceasta se prelungeste in cultura actuala.

Mai intai, trebuie eliminata o prejudecata in perceperea mitului: acesta nu este legenda, povestire a unor evenimente fabuloase, o poveste fabuloasa, de origine populara si nerationala; mitul se constituie chiar in mentalul societatilor primitive, in echivalentul unei teologii sau filozofii in stare frusta. El reprezinta prima cunoastere despre sine a omului si despre ceea ce-l inconjoara. Demersul lui Georges Gusdorf in lucrarea sa, Mit si metafizica arunca lumina asupra mitului incipient, din ceea ce autorul numeste o preistorie a filozofiei, care presupune atat o constiinta mitica, structura a fiintarii in univers, cat si o experienta mitica.

Pentru omul varstei mitice, mitul este adevarul insusi, cu functie gnoseologica, astfel incat el suprapune existenta reala a Universului peste existenta mitica.

Se naste acum o constiinta mitica, o structura a jocului intre om si univers ce are ca functie vitala recrearea acestuia de catre om. O data produsa ruptura armoniei initiale, a orizontului imediat, se naste nostalgia pentru integritatea si ordinea pierdute si apare haina pe care o imbraca aceasta aspiratie a unei expansiuni superioare a fiintei: mitul. Habitatul uman ia forme mentale, orizontul natural este transfigurat, intr-o ambianta afectiva in care constiinta mitica nu este altceva decat construirea unui invelis protector, in interiorul caruia omul isi gaseste locul in Univers.

Mitografii au pus aparitia mitologiei pe seama unei viziuni poetice si, in acelasi timp, filozofice asupra naturii si fenomenelor sale cele mai evidente. Se inregistreaza aici un prim stadiu al valorilor, nedesprinse, inca, de constitutivele biologice ale fiintei.

Aceasta forma esentiala a gandirii, chiar mai mult, a existentei, fixeaza o viziune a lucrurilor si evenimentelor in inima omului, inainte de a fi povestire fixata, caci exista un decalaj intre realitatea traita si povestire. Mitul-povestire, inrudit cu basmul sau legenda, reprezinta o forma tardiva si degenerata a mitului viu si productiv.

Experienta mitica nu este decat o liturghie repetitiva dupa cum afirma Michel Meslin. Intr-un ansamblu de reguli precise pentru gandire si actiune, intr-un context existential bine stabilit, integrat peisajului pe care trebuie sa-l localizeze, omul primitiv isi dezvolta prima constiinta reala, care era, evident, mitologica. Pentru acesta, constiinta mitica isi imprima sensul in mod direct realitatii traite. Ca forma de instalare in real, mitul indeplineste o serie de functii in societatea si cultura arhaica. Michel Meslin, in lucrarea amintita, extrage cateva functii ale mitului, raportandu-l la rit. Daca ar fi sa ne raportam la miturile ...

Bibliografie:

ALBOUY PIERRE - "MYTHES ET MYTHOLOGIES DANS LA LITTERATURE FRANCAISE" - EDITURA CNRS, PARIS, 1969

BONNARD ANDRE - "CIVILIZATIA GREACA" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1967

CALIN VERA - "ROMANTISMUL" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1970

CISEK EUGEN - "ISTORIA LITERATURII LATINE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1964

DOMENACH J. M. - "INTOARCEREA TRAGICULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1995

DURAND GILBERT - "FIGURI MITICE SI CHIPURI ALE OPEREI" - EDITURA NEMIRA, BUCURESTI, 1998

ELIADE MIRCEA - "ASPECTE ALE MITULUI" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1978

FRAISSE SIMONE - "LE MYTHE DANTIGONE ARMAND COLIN" - 103, B - VARD ST. MICHEL, PARIS 5, 1979

FILIPOWSKA IRENA - "ELEMENTS TRAGIQUES DANS LE THEATRE DE JEAN GIRAUDOUX ADAMA MIECKIEWCICZ W. " - POZNAN, 1976

GILLIBERT JEAN - "THEATRE MODERNE. HOMMES ET TENDENCES" - EDITURA CNRS, PARIS, 1965

GUSDORF GEORGES - "MIT SI METAFIZICA" - EDITURA AMARCORD, TIMISOARA, 1996

JACQUOT JEAN - "THEATRE MODERNE. HOMMES ET TENDENCES" - EDITURA CNRS, PARIS, 1965

LUPPE DE ROBERT - "CLASSIQUES DU 20E SICLE" - EDITIONS UNIVERSITAIRES, 115, RUE DE CHERCHE MIDI, PARIS 6, 1959

MAURON CHARLES - "LE THEATRE DE GIRAUDOUX LIBRAIRIE JOSE CORTI" - 11, RUE DE MEDICIS, 1971

MANESCU CLIO - "MITUL ANTIC ELEN SI DRAMATURGIA CONTEMPORANA" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1977

MESLIN MICHEL - "STIINTA RELIGIILOR" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1993

STREINU VLADIMIR - "STUDII DE LITERATURA UNIVERSALA" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1973

SURER PAUL - "TEATRUL FRANCEZ CONTEMPORAN" - EDITURA PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, BUCURESTI, 1968

TACCIU ELENA - "MITOLOGIE ROMANTICA" - EDITURA CARTEA ROMANEASCA, BUCURESTI, 1973

VERNANT JEAN - PIERRE - "MIT SI RELIGIE IN GRECIA ANTICA" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1995

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Ilustrarea mitului antic in teatrul francez interbelic
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2001
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
47 pagini
Imagini extrase:
68 imagini
Nr cuvinte:
23 275 cuvinte
Nr caractere:
114 095 caractere
Marime:
98.18KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Litere
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
-
Materie:
Litere
Sus!