Crucea nu e un semn ce sta in capul portativului revelatie. In asta cheie e scrisa, si prin ea se descifreaza cantarea creatiei divine Considerat de Mircea Eliade in Tratat de istorie a religiilor drept categorie transcendenta a inaltimii, a supra-terestrului, a infinitului (1), simbolul implica o ruptura, o discontinuitate, o trecere spre o alta ordine dotata cu multiple dimensiuni. Nu restrange, nu explica, ci trimite dincolo, catre un sens inca insesizabil si vag presimtit (2), dupa cum afirma C. G. Jung in Problemes de l ame moderne, descifrarea lui ducand spre nepatrunsele adancimi ale suflului primordial, anexand imaginii vizibile acea parte de invizibil ocult intrezarita.
La origine, simbolul este un obiect taiat in doua. Sensul sau poate fi astfel descoperit atat in scindarea, cat si in legatura existenta a termenilor despartiti, fiecare simbol fiind marcat de un semn scindat. In cadrul simbolului, dupa cum a observat Tzvetan Todorov, se produce insa un fenomen de condensare: un singur semnificant ne mana spre cunoasterea nu numai a unui semnificat, ci a mai multora; altfel spus, semnificatul este mai abundent decat semnificantul (3), continutul depasind expresia. In virtutea acestui raport intre simbolizant si simbolizat, simbolul indeplineste efectiv o functie de mediere: el alcatuieste punti, reuneste elemente separate, leaga cerul de pamant, materia de spirit, natura de cultura, realul de vis, inconstientul de constiinta. Tuturor faptelor centrifuge aflate in posesia unui psihism instinctiv, dupa J. Chevalier (4), inclinat sa se risipeasca in noianul senzatiilor si al emotiilor, simbolul le opune o forta centripeta, stabilind cu precizie un centru de relatii la care se refera multiplul si in cadrul caruia isi afla unitatea. Simbolurile fundamentale, avand rolul functional de forte unificatoare, condenseaza astfel experienta totala a omului religioasa, cosmica, sociala, psihica faurind de asemenea si o sinteza a lumii. Pun in lumina unitatea fundamentala a celor trei planuri (inferior, terestru si celest) si centrul celor sase dimensiuni ale spatiului, indicand marile axe de reunire. Vorbind nu numai inteligentei, ci si sufletului, simbolul se reveleaza omului luat in totalitatea sa si il leaga pe acesta de lume, aratand ca procesul de integrare personala a individului se insereaza intr-o evolutie globala, excluzand atat izolarea, cat si confuzia. Datorita simbolului care il situeaza int-o imensa retea de relatii, omul nu se mai simte strain in univers; ba mai mult decat atat, cel care percepe un raport simbolic se afla in centrul universului.
Condensand in focarul unei singure imagini o experienta spirituala luata in totalitatea ei, simbolurile socotite sacre de unii; doar obiecte profane in ochii altora transced locurile si vremurile, situatiile individuale si circumstantele contingente, reunind, solidarizandu-le, realitati in aparenta eterogene. Aceasta reunire se realizeaza prin raportare la o realitate profunda pe care ...
ANDREEV L. - "IUDA ISCARIOTEANUL" - ED. GRAI SI SUFLET CULTURA NATIONALA, BUCURESTI, 1996
CIORAN EMIL - "PE CULMILE DISPERARII" - ED HUMANITAS, BUCURESTI, 1990
BAHTIN M. - "PROBLEME DE LITERATURA SI ESTETICA" - ED . UNIVERS, BUCURESTI, 1982
BOCIN M. - "DICTIONAR ENCICLOPEDIC DE PERSONAJE BIBLICE" - ED. ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1996
BULGAKOV M. - "MAESTRUL SI MARGARETA" - ED. MINERVA, BUCURESTI, 1972
BULGAKOV M. - "DIAVOLIADA" - ED. UNIVERS, BUCURESTI, 1999
CHEVALIER J. - "DICTIONAR DE SIMBOLURI" ,VOL. I - ED. ARTEMIS, BUCURESTI, 1994
CLAUDEL P. - "UN POET PRIVESTE CRUCEA" - ED. ANASTASIA, BUCURESTI, 1994
DIMARAS TH. - "ISTORIA LITERATURII NEOGRECESTI" - ED. PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, BUCURESTI, 1968
DURAND G. - "STRUCTURILE ANTROPOLOGICE ALE IMAGINARULUI" - ED. UNIVERS ENCICLOPEDIC, BUCURESTI, 1998
ELIADE M. - "IMAGINI SI SIMBOLURI" - ED. HUMANITAS, BUCURESTI, 1994
ELIADE M. - "MITUL ETERNEI REINTOARCERI" - ED. UNIVERS ENCICLOPEDIC, BUCURESTI, 1999
ELIADE M. - "TRATAT DE ISTORIE A RELIGIILOR" - ED. HUMANITAS, BUCURESTI, 1992
EMINESCU M. - "OPERE", VOL XII - ED. ACADEMIEI, BUCURESTI, 1989
FRYE N. - "ANATOMIA CRITICII" - ED. UNIVERS, BUCURESTI, 1972
FRYE N. - "MARELE COD" - ED. ATLAS, BUCURESTI, 1999
GOLDING W. - "IMPARATUL MUSTELOR" - ED. PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, BUCURESTI, 1969
HERLIHY D. - "MEDIEVAL CULTURE AND SOCIETY", NEW YORK, 1968
HUIZINGA J. - "AMURGUL EVULUI MEDIU" - ED. MERIDIANE, BUCURESTI, 1993
JASPERS K. - "OAMENII DE INSEMNATATE CRUCIALA" - ED. PAIDEIA, BUCURESTI, 1996
JUNG C.G. - "PROBLEMES DE L"AME MODERNE", GENEVA, 1927
KAZANTZAKIS N. - "HRISTOS RASTIGNIT A DOUA OARA", VOL.I+II - ED. PENTRU LIERATURA, BUCURESTI, 1968
KAZANTZAKIS N. - "O VIATA IN SCRISORI" - ED. UNIVERS, BUCURESTI, 1983
KAZANTZAKI ELENI N. - "NEIMPACATUL" - ED. UNIVERS, BUCURESTI, 1981
NIETZSCHE FR. - "ANTICRISTUL", BIBLIOTECA APOSTROF, CLUJ, 1998
NOVICOV M. - "SATIRA SI FANTASTICUL LA M. BULGAKOV" - IN REVISTA DE ISTORIE SI TEORIE LITERARA, NR.3, BUCURESTI, 1972
PAPINI G. - "VIATA LUI IISUS" - ED. AGO-TEMPORIS, CHISINAU, 1991
RENAN E. - "VIATA LUI IISUS" - ED. CRATER, BUCURESTI, 1990
SARTRE J.P. - "EXISTENTIALISMUL ESTE UN UMANISM" - ED. GEORGE COSBUC, FUNDATIA TRANSILVANIA, 1994
SARTRE J.P. - "TEATRU", VOL. I - ED. PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, 1969
TODOROV TZ. - "TEORII ALE SIMBOLULUI" - ED. UNIVERS, BUCURESTI, 1983
UNAMUNO M. - "AGONIA CRESTINISMULUI" - ED. SYMBOL, BUCURESTI, 1995
UNAMUNO M. - "DESPRE SENTIMENTUL TRAGIC AL VIETII" - INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 1995
URSACHE P. - "POEZIE CRESTINA ROMANEASCA" - INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 1996
VARSTA I. - "MIHAIL BULGAKOV" - ED. UNIVERS, BUCURESTI, 1989
VISNIEC M. - "TEATRU", VOL.I - ED. CARTEA ROMANEASCA, BUCURESTI, 1996
"NOUL TESTAMENT SI PSALMII" GBV, 1990
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.