Tudor Arghezi poetul, ca si omul, este dificil de abordat in ceea ce priveste poezia sa erotica. Asemenea traseului sinuos al biografiei omului, poezia erotica argheziana cunoaste, deasemenea, suisuri si caderi, sublim si comun, negare si acceptare. Poeziile erotice argheziene, in totalitatea lor, au o trasatura comuna, si anume punerea femeii in centrul universului conturat de barbatul-poet, in ciuda unor scanteietoare accente misoginiste ce apar uneori.
Barbatul, eul poetic, se autopozitioneaza intotdeauna in planul secund, preferand sa faca din femeie initiatoarea oricarui demers erotic sau, din contra, cea care blocheaza orice comunicare (sau comuniune) prin absenta Ei din cadrul intim conturat cu atata grija de El.
Iar in absenta Ei, melancolia barbatului se revarsa asupra cadrului (natural) inconjurator, capatand chiar si accente existential-filozofice uneori.
Privind intreaga poezie argheziana in ansamblu, delimitam trei perioade ale evolutiei liricii erotice argheziene: O prima perioada este aceea conturata odata cu volumul de debut Cuvinte potrivite, unde, din cele 100 de poezii, 20 sunt incadrabile imaginarului erotic arghezian.
Dintre acestea, se remarca inaugurarea unei subcategorii a liricii erotice argheziene, si anume seria Creioanelor, in acest volum in numar de trei. Aceasta prima etapa a eroticii argheziene (paradoxal, debutul poetului se inregistreaza la varsta maturitatii, 47 de ani) constituie piatra de temelie, piesa cea mai grea a intregii lirici erotice, indeosebi prin poemele Morgenstimmung, Toamna, Oseminte pierdute si Psalmul de taina; A doua faza se este cea continuta de volumul Carticica de seara printr-un numar de 9 poeziiA ; aceasta decurge din prima faza, in sensul ca, daca in volumul de debut asistam la tatonari din partea barbatului, la o teama de a inainta spre femeie (si mai mult o idealizare a ei), in schimb, in Carticica de seara asistam la implinirea iubirii mult visate, la domesticirea femeii (daca ne este permisa o asemenea formulare), totul incadrat intr-un spatiu natural gospodaresc, in care natura participa plenar la iubirea celor doi, incadrand-o si ocrotind-o; O a treia faza se constituie (in mare parte) in volumul Ritmuri, acolo unde apare tristetea ca sentiment dominant, ideea mortii ca stavila pusa de destin intre cei doi, prin disparitia femeii.
Timpul folosit cu precadere in acest volum este cel trecut - semn al retrospectivei barbatului asupra celor intamplate. Cu aceasta a treia etapa se incheie cercul iubirii, in sensul ca femeia este evocata acum doar ca absenta iar tanguirea (mult mai profunda si mai dureros resimtita decat in volumul neimplinirii Cuvinte potrivite) a barbatului, ramas fara de cea pe care acum o numeste streinaA : Ramine pustie gradina.
Lastunii se-ntorc sa ma vada, Copac desfrunzit in livada.
(Asteptare) In cele trei faze descrise pe scurt mai sus (si asupra carora vom mai reveni punctual) nu asistam la o pura delimitare-caci exista izolate intruziuni ale unor poezii ...
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 7, EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1965
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 8, EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1965
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 20, "PRAVILA DE MORALA PRACTICA I", EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1968
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 21, "PRAVILA DE MORALA PRACTICA II", EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1969
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 22, "PRAVILA DE MORALA PRACTICA III", EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1969
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 23, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1972
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 28, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1975
ARGHEZI, TUDOR - "SCRIERI" - VOL. 29, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1976
ARGHEZI, TUDOR - "VERSURI" - VOL. I - II, EDITIE SI POSTFATA DE G. PIENESCU, CU O PREFATA DE ION CARAION, EDITURA CARTEA ROMANEASCA, BUCURESTI, 1980
ARGHEZI, TUDOR - "DE - ABIA PLECASESI" - VERSURI, CU O PREFATA DE MITZURA ARGHEZI, EDITURA HYPERION, CHISINAU, 1991
ARGHEZI, TUDOR - "POEZII" - ANTOLOGIE SI POSTFATA DE NICOLAE MANOLESCU, BIBLIOGRAFIE DE ION NISTOR, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1971
ARGHEZI, TUDOR - "POEME IN PROZA" - ANTOLOGIE, POSTFATA SI BIBLIOGRAFIE DE ILIE GUTAN, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1985
ARGHEZI, TUDOR - "LINA" - EDITURA DACIA, CLUJ - NAPOCA, 1987
BALOTA, NICOLAE - "OPERA LUI TUDOR ARGHEZI" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1979
CALINESCU, GEORGE - "UNIVERSUL POEZIEI" - ANTOLOGIE CU O PREFATA DE ALEXANDRU PIRU, EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1971
CALINESCU, GEORGE - "ULYSSE" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1967
CIOCULESCU, SERBAN - "ARGHEZIANA" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1985
FRIEDRICH, HUGO - "STRUCTURA LIRICII MODERNE"
GUTAN, ILIE - "TUDOR ARGHEZI - IMAGINARUL EROTIC" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1980
LIICEANU, GABRIEL - "DESPRE LIMITA" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1994
MANU, EMIL - "TUDOR ARGHEZI - CADENTE" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1977
MICU, DUMITRU - "OPERA LUI TUDOR ARGHEZI" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1965
PLESU, ANDREI - "JURNALUL DE LA TESCANI" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1993
PREDA, MARIN - "AMINTIREA UNUI PLANS. MARTURISIRI SI REFLECTII" - ANTOLOGIE DE PETRUTA IVAN, EDITURA MODVEST 6, BUCURESTI, 1993
SIMION, EUGEN - "SCRIITORI ROMANI DE AZI" - VOL. 2, EDITURA CARTEA ROMANEASCA, BUCURESTI, 1976
STREINU, VLADIMIR - "EMINESCU / ARGHEZI" - EDITIE ALCATUITA SI PREFATATA DE GEORGE MUNTEAN, EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1976
NICOLAE DRAGOS - "L - AM CUNOSCUT PE TUDOR ARGHEZI" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1981
EMIL BOLDAN - "DICTIONAR DE TERMINOLOGIE LITERARA" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1970
"BIBLIA" SAU "SFANTA SCRIPTURA A VECHIULUI SI NOULUI TESTAMENT" - CAP. CANTAREA CANTARILOR
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.