Din cauza caracterului sau ezoteric si a numeroaselor legaturi cu ocultismul, alchimia reprezinta o stiinta si in acelasi timp o arta astazi uitate, sau gresit intelese. Imposibilitatea omului modern de a se proiecta in timpul cand aceasta reprezenta motorul stiintei si al filosofiei, face ca recontextualizarea practicii si gandirii alchimice in secolul al XXI-lea sa se realizeze intr-o maniera ce nu permite inaelegerea sa corecta. Ni s-a parut interesant de introdus in context alchimic opera unui pictor care in Quattrocento a reprezentat un innoitor in ceea ce priveste atat tehnica de lucru, cat si tematica folosita. Trebuie facuta mentiunea ca interpretarile oferite in lucrarea de fata reprezinta un simplu demers hermeneuticA ; sensurile unei opere de arta, dupa cum spune Umberto Eco nu se pot limita la un numar fix, ele se reactualizeaza continuu. Cu alte cuvinte, intrebarea Ce a vrut autorul sa spuna nu mai este primordiala. Desigur, nu se poate face abstractie de sensul initial al operei, caci nu putem, spre exemplu, sa interpretam Portretul unui umanist al lui Giovanni Bellini din perspectiva alchimicaA ; exista, precum vedem in lucrarea lui Eco mai sus pomenita, niste granite pe care demersul hermeneutic nu le poate trece. Dar o incercare de interpretare (sustinuta, bineinteles de argumente valabile) este intotdeauna binevenita. Chiar daca interpretarea oferita nu va fi intotdeauna cea mai nimerita, ea are meritul de a cauta, si eventual gasi in opera relatii si semnificatii pe care o interpretare clasica le-ar putea trece cu vederea. Datorita caracterului complex din punct de vedere iconologic al operelor analizate in lucrarea de fata, credem ca o atare interpretare nu depateste granitele interpretarii. Lucrarea de fata nu isi propune sa rastoarne interpretarile date pana in momentul de fata unor opere celebre apartinand lui Bellini. Ea incearca numai sa ofere o alternativa la comentariile clasice. Este mai degraba un exercitiu de aplicare a unor simboluri alchimice asupra operei unui artist ce a imbogatit si influentat arta universala prin creatiile sale. Alchimia o stiinta care astazi pare invaluita in mister si legenda. Un domeniu mai putin cercetat, asupra caruia nu foarte multi s-au incumetat sa se aplece si sa ii scoata la lumina complexele ramificatii si semnificatii. Din aceasta cauza am considerat necesara o succinta prezentare a istoriei sale, a ceea ce a reprezentat si mai ales a scopurilor pe care a cautat sa le atinga de-a lungul timpului.
Alchimia reprezinta o pseudo-stiinta ce combina elemente din chimie, fizica, astrologie, arta, semiotica, metalurgie, medicina, misticism si religie. Scopurile sale principale au fost in numar de trei. Cel mai cunoscut (si totodata cel mai gresit inteles) a fost transmutatia elementelor. O a doua nazuinta a constituit-o gasirea unui panaceu care sa vindece toate bolile din lume si sa prelungeascs viata omului pe termen nedefinit. Aceste doua teluri puteau fi atinse doar cu ajutorul ...
C. G. JUNG - "OPERE COMPLETE, VOL. 12, PSIHOLOGIE SI ALCHIMIE" - ED. TEORA, BUCURESTI, 1999
FRANCOISE BONARDEL - "FILOSOFIA ALCHIMIEI" - ED. POLIROM, BUCURESTI, 2000
UMBERTO ECO - "OPERA DESHISA" - EDITURA PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, BUCURESTI, 1969
JURGIS BALTRUSAITIS - "EVUL MEDIU FANTASTIC" - ED. MERIDIANE, BUCURESTI, 1975
RENE DE SOLIER - "ARTA SI IMAGINARUL" - ED. MERIDIANE, BUCURESTI, 1978
HANS BIEDERMAN - "DICTIONAR DE SIMBOLURI, VOL I, II" - ED. SAECULUM I.O, BUCURESTI, 2002
LIONEL CORBETT - "FUNCTIA RELIGIOASA A PSIHICULUI" - ED. IRI, BUCURESTI, 2001
TITUS BURCKHARDT - "ALCHEMY SCIENCE OF THE COSMOS, SCIENCE OF THE SOUL" - ED. PENGUIN, BALTIMORE, 1967
JACK LINDSAY - "THE ORIGINS OF ALCHEMY IN GRAECO ROMAN EGYPT" - ED. MULLER, LONDON, 1970
ETHAN ALLENHITCHCOCK - "REMARKS UPON ALCHEMY AND THE ALCHEMISTS" - ED. CROSBY, BOSTON, 1857
C. WARREN HOLLISTER - "MEDIEVAL EUROPE A SHORT HISTORY" - ED. MCGRAW-HILL COLLEGE, BLACKLICK, OHIO, 1990
MICHAEL EDWARDES - "THE DARK SIDE OF HISTORY" - ED. STEIN AND DAY, NEW YORK, 1977
GIORGIO VASARI - "VIETILE MARILOR PICTORI, SCULPTORI SI ARHITECTI" - FLORENTA, 1568
GERARDUS DORNEUS - "THEOPRASTI PARACELSI LIBRI V, DE VITA LONGA", FRANKFURT PE MAIN, 1583
JOHANN DANIEL MYLIUS - "PHILOSOPHIA REFORMATA" - CONTINENS LIBROS BINOS, 1622
ERNEST AEPPLI - "VISUL SI INTERPRETARILE VISULUI" - ED. PASTEL, IASI, 1999
BERTHELO MARCELLIN - "COLECTION DES ANCIENNES ALCHIMISTES GRECS", PARIS, 1888
MIRCEA ELIADE - "FAURARI SI ALCHIMISTI" - ED. HUMANITAS, BUCURESTI, 1996
I. P. CULIANU - "EROS SI MAGIE IN RENASTERE" - ED. POLIROM, BUCURESTI, 2001
GILBERT DURAND - "STRUCTURILE ANTROPOLOGICE ALE IMAGINARULUI" - ED. POLIROM, BUCURESTI, 1999
"OPERE COMPLETE, VOL. 13, STUDII DESPRE REPREZENTARILE ALCHIMICE" - ED. TEORA, BUCURESTI, 1999
"SIMBOLURI ALE TRANSFORMARII, VOL I, II" - ED. TEORA, BUCURESTI, 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.