Aspecte privind învățământul românesc din Transilvania în secolul al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

Introducere
I. Invatamantul romanesc din Transilvania in prima jumatate a secolului al XVIII-lea
I.1. Biserica unita si problema scolara
I.2.Activitatea episcopului Inocentiu Micu-Klein
II. Reformele tereziene si efectul lor asupra invatamantului romanesc
II.1. Reformele tereziene
II.2. Scolile de la Blaj
II.3. Noul Seminar de la Blaj
II.4. A doua reforma tereziana
III. Invatamantul romanesc din Transilvania la sfarsitul secolului al VIII-lea inceputul secolului al XIX-lea
III.1. Contextul politic
III.2. Scoli pentru ortodocsi
III.3. Invatamantul bihorean in secolul al VIII-lea si inceputul secolului al XIX-lea
III.4. Corifeii invatamantului romanesc
III.5. Manualele romanesti
Concluzii
Bibliografie

Extras din licența:

Am ales aceasta tema pentru lucrarea mea de licenta datorita interesului pe care mi l-a starnit istoria aparitiei si dezvoltarii invatamantului confesional romanesc din Transilvania, atat unit cat si ortodox.

Am fost interesata de cauzele si premisele aparitiei sistemului confesional educational al romanilor din Transilvania, in contextul unirii religioase si cu sprijinul Curtii de la Viena.

Unirea religioasa a romanilor ardeleni cu Biserica Romei, definitivata la anul 1700, a deschis pentru prima oara, intr-o asemenea proportie, noi perspective de dezvoltare pe plan social- politic, cultural- spiritual si chiar economic pentru poporul romanesc din Transilvania, supus de secole unei crunte discriminari in toate aceste domenii.

Unul din teritoriile de emancipare era si invatamantul de toate gradele. In absenta scolilor romanesti, pana la unirea din 1700, romanii au invatat in mediu privat sau la scolile altor etnii, la catolicii si calvinii unguri ori la sasii luterani. Numarul acelora care isi puteau permite urmarea unei scoli era insa infim.

Situatia se schimba insa odata cu unirea religioasa de la 1700, in ale carei acte fondatoare erau prevederi despre infiintarea de scoli romanesti, si mai ales odata cu politicile reformatoare tereziene si iosefine.

La 1754 se fondeaza Scolile Blajului, care devin repede o adevarata fantana de daruri spirituale pentru intreg neamul romanesc, unit ori neunit, si chiar pentru romanii de dincolo de Carpati. Blajul este si locul aparitiei primelor forme de invatamant superior romanesc din Transilvania.

In contextul reformelor iosefine se formeaza un adevarat sistem de scoli rurale primare romanesti, pe langa bisericile unite. Nici ortodocsii nu sunt uitati - apar primele lor scoli la Sibiu, se dezvolta cele de la Brasov si incepe conturarea unei retele de scoli rurale primare si in mediul ortodox.

In a doua jumatate a secolului al XVIII-lea se ridica scoli pentru romanii din Banat, Bihor si Maramures, mai ales in mediul rural.

In conditiile concrete din acel secol toate aceste scoli au un caracter confesional, fiind infiintate de regula pe langa bisericile satesti, manastiri ori marile centre ecleziastice dar, cel putin la Blaj, nivelul cursurilor nu este mai prejos de standardele europene ale timpului.

La capatul acestui lung drum, de peste un secol, situatia invatamantului romanesc din Transilvania se prezinta radical diferita fata de anii 1700 si a constituit premisele dezvoltarii din veacul urmator.

Scopul lucrarii

Scopul acestei lucrari a fost acela de a ilustra aparitia si dezvoltarea in secolul al XVIII-lea si inceputul secolului al XIX-lea a invatamantului confesional romanesc unit si ortodox, premisele, conditiile si cauzele generatoare, greutatile intampinate si solutiile alese pentru a le depasi. Lucrarea si-a propus sa prezinte aspecte concludente din amplul si complicatul process de faurire a unui adevarat sistem educational romanesc si rolul acestuia in emanciparea neamului nostru. Au fost trecute in revista personalitatile care s-au implicat in faurirea acestui sistem educational, de la imparatii austrieci si consilierii lor la episcopii si clericii romani, la marii carturari ai acelui veac care si-au pus amprenta creatoare asupra educarii poporului lor.

Structura lucrarii

Lucrarea este structurata pe trei mari capitole, precedate de o introducere si urmate de un set de concluzii, o bibliografie, si un set de anexe.

Primul capitol, intitulat ,, Invatamantul romanesc din Transilvania la in prima jumatate a secolului secolului al XVIII-lea" este structurat in doua subcapitole denumite sugestiv: "Biserica unita si problema scolara" si "Activitatea episcopului Klein".

Al doilea capitol se numeste ,,Reformele tereziene si efectul lor asupra invatamantului romanesc " si cuprinde patru subcapitole : "Reformele tereziene", " Scolile de la Blaj", "Noul Seminar la Blaj", "A doua reforma tereziana".

Bibliografie:

1. Albu, Nicolae, Istoria invatamantului romanesc din Transilvania pana la 1800, Tipografia ,, Lumina ", Blaj, 1944

2. Barlea, Octavian, Istoria scoalelor Blajului, in vol. Omagiu Scolilor din Blaj 1754- 1954, Paris, 1955

3. Bernath, Matias, Habsburgii si inceputurile formarii natiunii romane, Editura P.U.C., Cluj Napoca, 1994

4. Bianu, Ioan si Hodos, Nerva, Bibliografia romaneasca veche, 1508- 1830, Bucuresti, 1903-1910

5. Blaga, Lucian, Gandirea romaneasca in Transilvania in secolul al XVIII-lea, Editie ingrijita de George Ivascu, Bucuresti, Editura Stiintifica, 1966

6. Blaga, Lucian, Gandirea romaneasca in Transilvania in secolul al XVIII-lea, Bucuresti, 1966

7. Bota, M.Ioan, Istoria Bisericii Universale si a Bisericii Romanesti de la origini pana astazi, editia a II-a, Editura Viata Crestina, Cluj - Napoca, 2003

8. Bunea, Augustin, Episcopii Petru Pavel Aron si Dionisiu Novacovici, Tipografia Seminarului Arhidiecezan, Blas, 1902

9. Bunea, Augustin, Episcopul Ioan Inocentiu Klein 1728- 1751, Tipografia Seminarului diecezan, Blaj, 1900

10. Caluser, Iudita, Episcopia Greco- Catolica de Oradea, Editura Logos '94, Oradea, 2000

11. Caluser,Iudita,Liceul Roman Unit de fete din Beius 1896-1948, EdituraLogos'94, Oradea,2011

12. Dragan, Gabriel, Fortele nationalismului creator, Editura "Cugetarea", Bucuresti, 1936

13. Dudas, Florian, Romanii din Oradea in epoca luminilor, Muzeul Tarii Crisurilor, Oradea, 1996

14. Firu, Nicolae, Date si documente cu privire la istoricul scoalelor romane din Bihor, Arad, 1910

15. Georgescu, Ioan, Istoria Seminarului din Orade, Tipografia Guttenburg, Societate anonima, Bucuresti, 1923

16. Ghibu, Onisifor, Din Istoria Literaturii Didactice Romanesti, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975

17. Giurescu, Constantin C. si Giurescu, Dinu, Istoria romanilor, din cele mai vechi timpuri pana astazi, Editura Albatros, Bucuresti, 1975

18. Grama, Alexandru V., Istoria Basericei Romanesti Unite cu Roma de la inceputulu crestinismului pana in dilele noastre, Blasiu, 1884

19. Gyemant, Ladislau, Miscarea nationala a romanilor din Transilvania, 1790 - 1848, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1986

20. Hadareanu, Gavril, Torte arzande in Tara Beiusului, Editura Buna Vestire, Beius, 1995

21. Horga Ioan, Traditie si noutate in spiritualitatea romaneasca din epoca luminilor. Episcopia din Oradea, Fundatia culturala " Cele trei Crisuri", Oradea, 1996

22. Horga, Ioan, Contributii la cunoasterea jozefinismului provincial, Editura Universitatii din Oradea, Oradea, 2000

23. Lungu, Ion, Scoala Ardeleana, Miscare ideologica, nationala, iluminista, Editura Minerva, Bucuresti, 1978

24. Lupsa, Stefan, Istoria bisericeasca a romanilor bihoreni, Oradea, 1935

25. Malinas, Ioan Marin, Situatia invatamantului bisericesc al romanilor in contextul reformelor scolare din timpul domniei imparatesei Maria Tereza ( 1740- 1780 ), a imparatilor Iosif al II-lea ( 1780-1790 ) si Leopold al II-lea ( 1790- 1792 ), Editura Mihai Eminescu, Oradea, 1994

26. Mihoc, Blaga, Biserica si Societate in nord- vestul Romaniei, Editura Logos '94, Oradea, 2003

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Aspecte privind invatamantul romanesc din Transilvania in secolul al XVIII-lea si inceputul secolului al XIX-lea.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2011
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
64 pagini
Imagini extrase:
64 imagini
Nr cuvinte:
21 739 cuvinte
Nr caractere:
108 921 caractere
Marime:
88.76KB (arhivat)
Publicat de:
Melina-Elvira Iancu
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Istoria Românilor
Tag-uri:
invatamant, istorie
Predat:
la facultate
Specializare:
Istoria romanilor
Materie:
Istoria Românilor
An de studiu:
III
Profesorului:
Prof. Univ. Dr. Ion Zainea
Nota primită:
Nota 9
Sus!