Pana in anul 1950 actionarile electrice, in sensul in care se inteleg astazi, isi gaseau aplicarea numai in domeniul masinilor unelte si in industria metalurgica.
Dezvoltarea automatizarilor industriale au condus implicit si la perfectionarea sistemelor de actionare electrica, cu atat mai mult cu cat o asemenea instalatie reprezinta cea mai raspandita forma de conversie a energiei electrice in energie mecanica.
In anul urmator W. Ritchie construieste pentru prima data un motor de curent continuu, avand excitatia realizata cu ajutorul unor electromagneti. In anul 1834 M. H. Iakobi construieste un motor alimentat de la o baterie, cu care a reusit sa actioneze o barca pe Neva.
Anul 1881 este un an de referinta in domeniul tractiunii electrice deoarece au fost puse in functiune primele tramvaie electrice, la Paris (cu fir de contact) si la Berlin (cu alimentare prin ambele sine) , pentru ca in anul 1882 sa fie experimentat primul troleibuz electric pe linia Berlin - Holevsec.
In 1897, In Olanda a fost construit primul submarin electric, iar doi ani mai tarziu in S.
U. A.
se va construi primul automobil electric; acesta putea rula cu o viteza maxima de circa 105 km/h, un record la acea vreme.
Sfarsitul secolului Xl a fost marcat la noi in tara de cateva evenimente remarcabile in acest domeniu. Astfel, in 1 897 s - a introdus actionarea cu motoare electrice la instalatiilor de foraj - extractie de pe Valea Prahovei iar in anul 1899 a fost realizata la Sibiu prima actionare electrica din tara, actionarea unor masini de treierat.
In prezent, aparitia unor procesoare puternice a permis realizarea unor sisteme de actionare electrica deosebit de performante si fiabile.
Pentru actionarile de viteza constanta sunt folosite in general masini asincrone.
Cele mai numeroase sunt actionarile electrice ce folosesc masini cu puteri intre 0, 1 si 400 [kW]. Ca pondere numerica, dupa unele statistici, masinilor asincrone reprezinta 90% din totalul masinilor utilizate, dar numai 50 - 55% ca pondere in privinta puterii instalate.
Pentru sistemele de actionari electrice reglabile sunt folosite masinile de curent continuu in proportie de 70 %, masinile de asincrone si sincrone 15 %, iar altele, adica 15 % sunt actionari ce presupun folosirea ambreiajelor electromagnetice.
1. 2. Structura generala a unui sistem de actionare electrica Un sistem de actionare electrica reprezinta un ansamblu de elemente electrice, electronice si electromagnetice conectate in vederea realizarii comenzii si reglarii conversiei electromecanice a energiei pentru un anumit proces tehnologic.
Schema bloc a unui astfel de sistem este urmatoarea: Sistemul de comanda si Xc Yc Zc ZR X ZC Zm Y Xp Yp Capitolul I Elemente Introductive Elementele componente ale unui sistem de actionare electrica (S. A.
E. ) se pot grupa in doua sisteme, in raport cu rolul lor: I - sisteme de forta (S. F. ) care asigura conversia electromecanica a energiei; II - sistemul de comanda si control care are rolul de a asigura comanda ...
IOSIF N. , LUCA D. - "TIRISTOARE SI MODULE DE PUTERE"
KELEMEN A. - "ACTIONARI ELCTRICE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1979
NAVRAPESCU V. - "ACTIONARI ELECTRICE CU MASINI DE CURENT ALTERNATIV" - CAIET DE LABORATOR, LITOGRAFIA UPB, 1997
NAVRAPESCU V. - "COMANDA NUMERICA A MASINII ASINCRONE" - LITOGRAFIA UPB, 1997
NAVRAPESCU V. - "ACTIONARI ELECTRICE" - NOTE DE CURS
RADUTI C. - "CURS MASINI ELECTRICE" - LITOGRAFIA UPB, 1993
SORAN I. F. - "ACTIONARI ELECTRICE"
TUNSOIU GH. , SERACIN E. , SAAL C. - "ACTIONARI ELECTRICE" - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCURESTI, 1982
GHINEA M. , FIRETEANU V. - "MATLAB. CALCULUL NUMERIC - GRAFICA" - EDITURA TEORA, 1995
"CATALOG MASINI ELECTRICE ROTATIVE" - ELECTROPUTERE CRAIOVA
"CATALOG AEG"
"CATALOG SIGURANTE FERAZ"
"CATALOG TAHOGENERATOARE" - ELECTROTEHNICA
"DIODA CU SILICIU" - IPRS BANEASA
"NOMENCLATOR DE PRODUSE. TRANSFORMATOARE DE PUTERE" - ELECTROPUTERE CRAIOVA
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.