In cadrul societatii moderne, educatia fizica si sportul scolar reprezinta activitati de interes major, prin formarea si dezvoltarea unor trasaturi pozitive de caracter.
Scoala, de-a lungul anilor, a fost aceea care a pastrat si transmis valorile educative si formative ale educatiei fizice si sportului prin organizarea la nivel national a unui sistem complex de masuri care vizeaza perfectionarea continutului programelor scolare, a continutului lectiilor si modernizarea predarii educatiei fizice, astfel ca aceasta disciplina sa contribuie in mai mare masura la realizarea unui proces instructiv educativ modern si complex, capabil sa raspunda cerintelor actuale ale invatamintului.
Una din preocuparile educatiei fizice scolare o reprezinta dezvoltarea calitatilor motrice, in activitatea elevilor si mai ales in activitatea profesionala a oricarui cetatean, dar cu precadere in cea de perfectionare sportiva, nivelul de dezvoltare a calitatilor motrice are o importanta foarte mare. Se considera ca intreaga varietate de actiuni motrice efectuate de individ in activitatea cotidiana se realizeaza corect sau mai putin corect in raport direct cu gradul de dezvoltare a calitatilor motrice.
Actiunile motrice se efectuaza in principal cu prezenta a patru calitati motrice de baza si anume: viteza, indeminarea, forta si rezistenta, precum si pe seama unor forme de manifestare a acestora. Tinind seama in primu rind de aceste considerente si de importanta calitatilor motrice, m-am gindit sa studiez si sa aduc, daca este posibil, imbunatatiri dezvoltarii calitatii motrice de forta.
Forta musculara este una din cele mai importante calitati de care dispune organismul uman, fiind solicitata in majoritatea domeniilor de activitate, dar foarte frecvent in activitatea motrica. Studiile si cercetarile de specialitate au confirmat ca nu exista miscare care sa se poata realiza fara forta, dezvoltarea necorespunzatoare a acestei calitati facind chiar imposibila formarea, dar mai ales consolidarea deprinderilor motrice.
Pentru a realiza o actiune motrica este necesar sa fie deplasat cel putin un segment al corpului, acesta avind o greutate mai mica sau mai mare. Miscarea implica modificarea inertiei segmentului respectiv, ceea ce nu se poate realiza decit cu ajutorul unei forte, in cazul nostru determinata de contractia sau extensia unuia sau mai multor muschi.
Pentru a dezvolta calitatea motrica, forta, avem nevoie de o multitudine de lucruri si luam spre exemplu echipamente speciale, dar acestea pot fi eliminate daca dezvoltarea fortei se face cu ajutorul exercitiilor atletice, atletismul ca si sport de baza pentru practicarea tuturor celorlalte ramuri de sport, creaza celui care il practica deprinderi si calitati motrice,calitati morale si de vointa, necesare atit in viata de zi cu zi, cit si in practicarea sportului de performanta.
Importanta si actualitatea temei s-a impus din mai multe considerente principale ca:
1.Importanta deosebita pe care o are calitatea motrica forta in practicarea ramurilor de sport, dar si realizarea in conditii bune a sarcinilor educatiei fizice scolare atit la baieti cit si la fete.
2.Multitudinea sarcinilor in dezvoltareaacestei calitati motrice cit si varietatea mijloacelor folosite ridica de fapt problema optimizarii si standardizarii mijloacelor lectiei de educatie fizica.
3.Nevoia elevilor de clasa IX-X tinindu-se seama de nivelul lor biologic si de nevoia de a se actiona mai mult pe forta.
Alexe Nicu - Teoriea si metodica antrenamentului sportiv, Bucuresti 1999.
Ardelean Tiberiu - Particularitatile dezvoltarii in Atletism, Bucuresti 1990.
Carstea Gh. - Metodica Educatiei fizice, Bucuresti 1995.
Demeter A. - Bazele fiziologice si biochimice ale calitatilor motrice, Bucuresti 1981.
Dragnea Adrian - Teoria si metodica dezvoltarii calitatilor motrice, Bucuresti1991.
Florescu C. - Metodica dezvoltarii calitatilor motrice, Bucuresti 1969.
Firea E. - Metodica Educatiei Fizioce scolare, vol. 1, 2; Bucuresti 1988 - 1989.
Garleanu D. - Curs de atletism, U.E.B. Bucuresti 1997.
Garleanu D. - Indrumar metodic si caiet de lucrari practico-metodice la atletism, U.E.B. Bucuresti 1999.
Garleanu D. - Curs optional de atletism, U.E.B. Bucuresti 1996.
Garleanu D., Firea E. - Exercitii si jocuri pregatitoare pentru pregatirea atletilor, Editura Stadion 1972.
Mitra Gh., Mogos Al. - Metodica educatiei fizice scolare, Bucuresti 1980.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.