Turismul depinde intr-o mare masura de o imagine creata si care se adreseaza in mod direct turistilor.
Consumatorii acestei imagini care detin o identitate proprie demna de apreciat sunt nevoiti sa o caute si in cele din urma sa plateasca o suma de bani in schimbul acesteia.
Industria turistica este condusa pe baza marketingului unor asemenea imagini. Brosurile si campaniile publicitare invoca tot mai adesea descrieri atractive ale diferitelor destinatii turistice.
Prin crearea acestor imagini cultura se vinde. Intr-o epoca a unei accesibilitati deosebite existente in cazul destinatiilor de natura exotica, de raspandire a informatiilor precum si a dorintei pentru ceva cu totul diferit determina rolul deosebit ce revine culturii in diferentierea destinatiilor turistice, fie ca ea este reala, perceputa sau produsa.
Analizand procesul de dezvoltare al turismului cultural prin formele sale variate s-a descoperit unul dintre paradoxurile turismului modern care se manifesta prin tensiunea existenta intre telul economic al dezvoltarii turismului si impactul social si cultural al acestuia.
Cultura devine o forma transformata, un proces prin care persoanele sau grupurile se implica in activitati culturale si prin care anumite aspecte sunt reunite pentru a da nastere unui produs.
Identitatea si imaginea produsului sunt aduse la cunostinta publicului prin intermediul campaniilor publicitare.
In acest proces de schimbare a produsului apare pericolul culturii privita ca un bun, iar autenticitatea ei poate dispare sau cultura este creata in special pentru a atrage turistii.
Societatea moderna este dominata de imaginea unor produse globale, cum ar fi Coca-Cola sau McDonald s si de personalitati internationale de la George W. Bush la Luciano Pavarotti, prezentate pe toate canalele de televiziune. Cea mai mare dilema cu care se confrunta astazi oamenii de stiinta si gazdele turistice este reprezentata de faptul ca sustinerea cererii si extinderea culturii sunt sustinute pe baza dezvoltarii turismului, dar se pot astfel mentine autenticitatea si sensul acesteia? Rolul turismului, in cadrul economiei mondiale este de o deosebita importanta, daca se are in vedere ponderea sa in cadrul comertului cu servicii. Turismul reprezinta atat o componenta majora a acestuia, cat si cea mai importanta marfa a comertului mondial cu marfuri, dupa petrol. Turismul cultural este una din cele mai reprezentative forme de turism, iar justificarea importantei sale in cadrul economiei mondiale este inutila.
La scara mondiala cercetarea fenomenului turistic evidentiaza cursul sau ascendent si o dinamica ce reflecta transformari profunde in viata economica si sociala. Astfel, Consiliul Mondial pentru Turism (World Travel and Tourism Council) a estimat in 1997 o pondere de 10, 7% a turismului din produsul intern brut global, iar pana in 2006 se asteapta o crestere de aproximativ 11, 5 procente. Turismul international inregistreaza, de asemenea, o evolutie pozitiva. Organizatia ...
CRISTUREANU CRISTINA - "ECONOMIA SI POLITICA TURISMULUI INTERNATIONAL" - EDITURA ABEONA, BUCURESTI, 1992
CHRISTIE ROBERT MILL - "THE TOURISM SYSTEM - AN INTRODUCTORY TEXT" - PRENTICE HALL, INC. 1992
GLAVAN VASILE - "RESURSE TURISTICE PE TERRA" - EDITURA ECONOMICA, BUCURESTI 2000
KOTLER PHILIP - "MANAGEMENTUL MARKETINGULUI" - EDITURA TEORA, BUCURESTI, 1997
LANQUAR R. - "ECONOMIA TURISMULUI" - PUF, PARIS, 1992
MARINESCU D. - "DEZVOLTAREA SI PROMOVAREA TURISMULUI CULTURAL" - MINISTERUL TURISMULUI 1996
MARVAL PIERRE - "LATTITUDE DES PER DU IV - E SIECLE DEVANT LES LIEUX SAINTS ET LES PELERINAGES" - IRENIKON, NO. 1/1992
MCCALLUM MARY - "GRECIA - ISTORIE, ARTA, FOLCLOR, ITINERARII" - TOUMBIS, 1993
MINCIU RODICA - "ECONOMIA TURISMULUI" - EDITURA URANUS, BUCURESTI, 2000
NEGOESCU BEBE - "TERRA - GEOGRAFIE ECONOMICA" - EDITURE TEORA, BUCURESTI, 1998
POPESCU NICOLAE - "DE CE SF. CUVIOASA PARASCHEVA SE NUMESTE PARASCHEVA CEA NOUA" - STUDII TEOLOGICE, NO. 1, 2/1997
RICHARDS GREG - "CULTURAL TOURISM IN EUROPE" - WALLINGHORD, CAB INTERNATIONAL, 1996
ROBINSON MIKE - "TOURISM AND CULTURE: IMAGE" - IDENTITY AND MARKETING, UNESCO UNIVERCETY OF NORTHUMBRIA AT NEW CASTLE, 1996
SANDU DAN - "PELERINAJUL IN BISERICA PRIMARA" - 2000
STRAVO MICHEL - "APROCHE THEOLOGIQUE DU PELERINAGE" - CONTACTS, NO. 18/1999
TRIBE JOHN - "THE ECONOMICS OF LAISURE AND TOAURISM, II" - BARTTEWORTH, HEINERMANN, OXFORD, 1999
VIDAL JOHN - "LE PELERINAJE DANS LA TRADITION CHRETIENE" - CONCILIUM, 1996
YAUEL RAY - "TOURISM - AN INTRODUCTION" - ADDISON WESLEY, LONGMAN, SINGAPORE, LTD. 1998
"LE TOURISM CULTUREL AND EUROPE - CEE" - ETUDES, 1996
"WORLD CULTURAL AND NATURAL HERITAGE" - WORLD HERITAGE CENTER, 200/3, IAN 2000
"PELERINAJE IN TARA SFANTA" - PATRIARHIA ROMANA, BUCURESTI, 2000
"VACANTE SI CALATORII" - NO. 10/OCT 2000
"VALORI - MAGAZIN CULTURAL ISTORIC" - NO. 1/1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.